Gå til innhold

Hvorfor er det ikke " lov" å ha et tradisjonelt syn på kjønnsroller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 26d33...869

Jeg bryr meg svært lite om hva mannen min vil gjøre. Han er voksen og gjør hva han vil.

Han vet også samtidig veldig godt at jeg tar ikke et prosent mer ansvar for barn, husholdning, rengjøring, handling, matlaging en hva han gjør. 
 

Samtidig tjener jeg mer en han 💃🏼

Anonymkode: 4183b...60f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener at menn og kvinner er skapt ulikt basert på dine egne preferanser. Derfor blir du sablet ned. 

Hvis du hadde sagt "jeg og mannen foretrekker et tradisjonelt samliv med en tradisjonell arbeidsfordeling" er jeg helt enig i at dere bør respekteres for det. Det har jeg ingenting med, selv om jeg personlig ikke skjønner hvorfor man vil ha det slik. Det eneste jeg har å tilføye til en slik fordeling, er "husk å sikre egen pensjon hvis du i denne tradisjonelle fordelingen velger å være i lengre perioder uten lønnet arbeid, og ha en plan om samlivet skulle ta slutt." 

Anonymkode: 002a7...ed2

Du tror jeg er dum og ikke vet hvilke valg jeg tar og konsekvenser? Handler ikke om å være hjemmeværende her, men om hvem som gjør innearbeid og hvem som gjør utearbeid, hvem som jeg mener fra naturens side er best egnet. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norvegienna
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror jeg er dum og ikke vet hvilke valg jeg tar og konsekvenser? Handler ikke om å være hjemmeværende her, men om hvem som gjør innearbeid og hvem som gjør utearbeid, hvem som jeg mener fra naturens side er best egnet. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Det du snakker om er ikke hva "naturen" har bestemt. Men tillærte roller hva man mener en kvinne og en mann passer som.  Jeg hadde f.eks trivdes bedre med uteoppgaver enn å sulle med interiør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 26d33...869

Dine interesser for matlaging og interiør er et resultat av at du som liten baby ble sosialisert inn i den rådende kulturen ved å bli oppdratt som jente. Hadde dine foreldre og andre omsorgspersoner oppmuntret deg til å mekke biler eller være handy ville du nok gjort mer av det. I dag oppdrar vi barna våre til at det er ikke noe som heter mannfolkjobb og kvinnfolkjobb. Og godt er det. Ja vi er forskjellige, men det handler om at vi fra tidenes morgen har avlet fram mannen som den «sterke». 

Anonymkode: 6dad7...187

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norvegienna
Tobias001 skrev (2 timer siden):

Jeg kunne ikke vært mere enig! Damene skal holde seg til kjøkkenet, husarbeid og barnestell, så kan mannfolka ta seg av det praktiske og økonomien.

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke akseptert i samfunnet at en mann vil være hjemmeværende. Jeg HATER å jobbe, og skulle gjerne vært hjemmeværende, men får ikke lov av kona.

Anonymkode: 58ae0...70c

Det er jo et problem mellom deg og kona di. 

Anonymkode: e37de...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har aldri sagt at folk ikke får velge selv jeg. Mitt tema er at jeg lurer på hvorfor det er greit å sable ned oss som er tradisjonelle? Vi velger det selv og mener at det livet er helt supert og trenger ikke et " men" fra noen andre om ulempene. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Fordi ofte tråkker dere på alle andre som mener noe annet enn dere, og innser ikke at mennesker og forhold er ulike. Dere har en bastant mening. Dere tradisjonelle snakker dessverre ofte ikke om egne valg og livet de har valgt.  Jeg respekterer din mening og ditt valg, men DU mener jeg - sammen med deg - hører hjemme på et kjøkken. Mens jeg lar deg velge hva du kunne tenke deg så du er lykkelig i ditt liv. Jeg velger selv og mener livet jeg har valgt er supert, men du respekterer ikke meg for det. Veldig enkelt. Merk: jeg sier bare dere, for du er så opptatt av å skape et skille mellom oss og dem. 

Anonymkode: e37de...b30

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 26d33...869

Problemet er ikke at du tenker tradisjonelt omkring kjønnsroller, og lever i et forhold hvor dere er enige om at de tradisjonelle kjønnsrollene skal følges. Alle har selvfølgelig rett til å leve akkurat som de vil.

Problemet oppstår når dere samtidig mener at vi som lever annerledes enn dette, hvor mannen faktisk gjør de tradisjonelle kvinneoppgavene helt av seg selv fordi det faller ham naturlig, går videre til å kritisere dette forholdet, påstår at mannen gjør dette fordi kvinnen tvinger ham eller fordi man skal være "politisk korrekt" eller følge flokken. 

Edit: Likestilling for meg betyr at alle, uansett kjønn, kan gjøre det de selv vil - uten å være fastlåst i kjønnsrollemønstre. 

Endret av Mezzosoprena
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norvegienna
Mezzosoprena skrev (8 minutter siden):

Edit: Likestilling for meg betyr at alle, uansett kjønn, kan gjøre det de selv vil - uten å være fastlåst i kjønnsrollemønstre. 

Ikke bare for deg. Men dette er faktisk hva likestilling handler om. Ikke at man skal presses verken til det ene eller det andre fordi man har et bestemt kjønn ❤️👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket tilbake i tråden hvor jeg tror dette begynte, og mistenker at du TS, er den samme jeg diskutere med i den: der skrev du: 

"For meg er det hundre prosent greitt at mannen hjelper til. Hovedansvaret er etter eget ønske, mitt. Kontrollfreak som jeg er så har jeg ingen ønsker om at andre skal ta ansvaret hverken for julen eller for annet huslig arbeid. Jeg greier fint å spørre mannen om hjelp om jeg trenger det. 

Å ha forventninger om at mannen skal være like interessert i det huslige skaper nok bare konflikter, ikke rart at mange forhold er dårlige når det skal preges av hint og forventninger og uten kunnskap om å spørre hverandre og prate om ting. "

Hadde du bare skrevet det første avsnittet, så hadde jeg ikke reagert på det overhodet. Men det er altså det andre avsnittet som gjør at jeg reagerer. Du stempler nesten alle forhold som ikke følger de tradisjonelle kjønnsrollemønstrene som forhold preget av konflikter og et par som ikke klarer å kommunisere.

PS: Jeg beklager hvis jeg gjetter feil mtp. at samme person har skrevet dette over, og startet denne tråden - men her er altså grunnen til at vi "sabler dere ned" - ikke at dere gjør det på en annen måte enn meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norvegienna skrev (1 minutt siden):

Ikke bare for deg. Men dette er faktisk hva likestilling handler om. Ikke at man skal presses verken til det ene eller det andre fordi man har et bestemt kjønn ❤️👌

❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss være ærlige her - dette er noe en viss type single menn er opptatt av, de som har såpass mye fritid uten forhold og familie og fortærer noe amerikansk "manosphere" innhold på youtube. Jeg kaller ikke TS incel, men tenker likevel at måten han ordlegger seg på vitner om en som ikke har samarbeidet med en partner han bor med. 

For oss som er gift/samboere med familie så prøver vi bare å navigere i en fornuftig arbeidsfordeling. Denne fordelingen går på tvers av stereotypiske kjønnsroller. Mannen min er glad i å lage mat. Han koser seg med det, og er flink til det. Han står for mesteparten av matlagingen. Jeg har støv på hjernen og må vaske oftere enn det han føler er et behov. Derfor tar jeg det. Han velger bil, for der har han en interesse. Men jeg følger opp vedlikehold på bil like mye som han. Renovering har vi fagpersoner til, men begge kan male og drille. Noe uenighet blir det, men det har INGENTING med kjønnene våre å gjøre, bare at vi kan være slitne til tider. 

Når det kommer til barna så er det dessverre jeg som følger opp mest. Mye av dette handler om at arbeidsgivere er mer aksepterende for at en småbarnsmamma er hjemme med sykt barn f.eks, enn at en mann er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norvegienna
XaoS skrev (5 minutter siden):

La oss være ærlige her - dette er noe en viss type single menn er opptatt av, de som har såpass mye fritid uten forhold og familie og fortærer noe amerikansk "manosphere" innhold på youtube. Jeg kaller ikke TS incel, men tenker likevel at måten han ordlegger seg på vitner om en som ikke har samarbeidet med en partner han bor med. 

For oss som er gift/samboere med familie så prøver vi bare å navigere i en fornuftig arbeidsfordeling. Denne fordelingen går på tvers av stereotypiske kjønnsroller. Mannen min er glad i å lage mat. Han koser seg med det, og er flink til det. Han står for mesteparten av matlagingen. Jeg har støv på hjernen og må vaske oftere enn det han føler er et behov. Derfor tar jeg det. Han velger bil, for der har han en interesse. Men jeg følger opp vedlikehold på bil like mye som han. Renovering har vi fagpersoner til, men begge kan male og drille. Noe uenighet blir det, men det har INGENTING med kjønnene våre å gjøre, bare at vi kan være slitne til tider. 

Når det kommer til barna så er det dessverre jeg som følger opp mest. Mye av dette handler om at arbeidsgivere er mer aksepterende for at en småbarnsmamma er hjemme med sykt barn f.eks, enn at en mann er det. 

Men TS beskriver seg selv som kvinne da. 

Og når det gjelder arbeidsgivere så trenger de en wake - up call med at også menn kan være like mye hjemme med barn som det kvinner kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 26d33...869

Mitt problem med dette innlegget er at du først sier at du reagerer på at alle ikke er enige med deg og ditt syn på kjønnsroller på et debattforum. Og sier:

Sitat

Mener dere virkelig at det finns en fasit å slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Så forklarer du din fasit.

 

Sitat

Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

Om man ikke ønsker svar på sin mening, bør man ikke lufte den på et debattforum. Det er hele konseptet debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på tittelen: «tradisjonelle» kjønnsroller baserer seg på å begrense livsutfoldelsen til særlig kvinner, og mange har knytter naturligvis negative konnotasjoner til det. Noen ser derimot til å «savne» denne rolle- og arbeidsfordelingen, hvorpå jeg oftest registrerer at det er menn (typisk som sliter med å trives i relasjoner med kvinner som forventer større grad av initiativ og innsats på hjemmebane). Det er klart at menn kom best ut av gamle rollefordelinger. De fikk mulighet til å ha et liv utenom husets fire vegger, de hadde økonomisk frihet gjennom sitt arbeid og mulighet til å opptjene pensjon – de sto dermed også frier i samlivet ettersom de hadde råd til å forlate sin kone om de skulle ønske det. Damene derimot, deres arbeidsplass var i hjemmet (en arbeidsplass som forøvrig krever 24/7 innsats) og tjente ikke sine egne penger – ergo var de langt mer avhengig av mannen sin og hadde dermed mindre frihet til å leve det livet de ønsket eller utforske sine interesseområder utenfor husstell og barn

Anonymkode: 6a4a2...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fritt frem å tenke rundt dette akkurat som det passer personer selv, men som alle må de da selvfølgelig finne en partner de har såpass likte holdninger med at de fungerer sammen. Man kan IKKE forlange at andre også skal ha samme syn. Som menn som påstår at vi kvinner geberelt bør bli mer tradisjonelle igjen, fordi da ville det bli lettere for dem å få partner de ønsker. Seriøst, ha akkurat hvilket syn du ønsker, men la også andre leve sine liv, og aksepter at absolutt alle må finne den som er lik kok seg selv til at man fungerer sammen. Andre kan og vil ikke endre seg for å bli det du vil ha. Andre vil OGSÅ få ha sine holdninger til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

de fleste norske damer kan ikke lage god mat engang. bestemødrene var ikke noe bedre sjæl

Anonymkode: 8ddfd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 26d33...869

Ikke særlig ideologisk dette, høres mer ut som du er doven og lat😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

de fleste norske damer kan ikke lage god mat engang. bestemødrene var ikke noe bedre sjæl

Anonymkode: 8ddfd...498

Blir du ofte invitert på middag? og inviterer du ofte selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...