Gå til innhold

Hvorfor er det ikke " lov" å ha et tradisjonelt syn på kjønnsroller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 26d33...869

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjell på å tro på at alle kan dyrke sine interesser og det å tro på tradisjonelle kjønnsroller (at man må dyrke visse interesser basert på kjønn). 

Anonymkode: 535ed...c33

  • Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Jeg kunne ikke vært mere enig! Damene skal holde seg til kjøkkenet, husarbeid og barnestell, så kan mannfolka ta seg av det praktiske og økonomien.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelt er jo et fint ord for kvinnefientlig.

Det er jo ingen som sier at damer MÅ mekke biler og ikke får lov å bake boller. Men de må få lov å velge selv. 

  • Liker 31
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg er kvinne og vil både mekke bil og sveise. Det er ikke noe jeg slåss for å gjøre, jeg har bare lyst å gjøre det fordi det interesserer meg. Så lenge man trives er det ikke noe folk trenger å legge seg borti, og interesser generelt har lite med likestilling å gjøre.

Noe som derimot er et likestillingsproblem er at enkelte menn forventer at dama skal lage middag, ta oppvasken og vaske/henge opp klær daglig, fordi de selv skifter dekk to ganger i året og klipper plenen en gang i uka på sommeren.

Et annet problem er det tredje skiftet, som går ut på at ene parten i forholdet, oftest kvinnen, tar på seg byrden med å planlegge alt som skal til for å få familien til å gå rundt. Dette er også arbeid, men det er ikke synlig. Det er disse tingene folk typisk tenker på når det gjelder likestilling og fordeling av arbeidsoppgaver i hjemmet. Ikke at man skal kjempe for å ha nøyaktig de samme interessene og ferdighetene.

Anonymkode: 089c7...191

  • Liker 32
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 26d33...869

Mange er på KG fordi det gjør godt å sable litt. Er du politisk korrekt kan du sables ned for det, er du ukorrekt kan de ta deg på det.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad vi kan velge. Jeg er kvinne og jeg hater interiør og passe  barn.

Anonymkode: 7073a...926

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (2 minutter siden):

Jeg kunne ikke vært mere enig! Damene skal holde seg til kjøkkenet, husarbeid og barnestell, så kan mannfolka ta seg av det praktiske og økonomien.

Hvorfor det?

Anonymkode: 089c7...191

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor det?

Anonymkode: 089c7...191

Det er slik det tradisjonelt alltid har vært, og sånn det bør være!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, men jeg er kvinne og vil både mekke bil og sveise. Det er ikke noe jeg slåss for å gjøre, jeg har bare lyst å gjøre det fordi det interesserer meg. Så lenge man trives er det ikke noe folk trenger å legge seg borti, og interesser generelt har lite med likestilling å gjøre.

Noe som derimot er et likestillingsproblem er at enkelte menn forventer at dama skal lage middag, ta oppvasken og vaske/henge opp klær daglig, fordi de selv skifter dekk to ganger i året og klipper plenen en gang i uka på sommeren.

Et annet problem er det tredje skiftet, som går ut på at ene parten i forholdet, oftest kvinnen, tar på seg byrden med å planlegge alt som skal til for å få familien til å gå rundt. Dette er også arbeid, men det er ikke synlig. Det er disse tingene folk typisk tenker på når det gjelder likestilling og fordeling av arbeidsoppgaver i hjemmet. Ikke at man skal kjempe for å ha nøyaktig de samme interessene og ferdighetene.

Anonymkode: 089c7...191

Du glemmer oppe i det hele at mannen ofte også er den som jobber! Og hvis begge er i jobb, så er det mannen som stort sett har den tyngste jobben. Han bør derfor fritas for kvinneoppgaver i huset!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (1 minutt siden):

Du glemmer oppe i det hele at mannen ofte også er den som jobber! Og hvis begge er i jobb, så er det mannen som stort sett har den tyngste jobben. Han bør derfor fritas for kvinneoppgaver i huset!

Har du levd under en stein siden 50-tallet? De fleste kvinner jobber, og veldig mange jobber minst like mye som mannen. Det er heller ingen automatikk i hvem som har den tyngste jobben, og dessuten er det veldig individuelt hva som er tungt og ikke. 

Hva mener du om tilfellet til meg og min samboer, da? Vi har nøyaktig samme utdanning og omtrent like jobber. Vi jobber 7,5 timer per dag begge to, og har like mye ansvar i stillingene våre. Er det riktig at jeg skal ta på meg alle husets plikter etter jobb mens han ligger med beina høyt?

Anonymkode: 089c7...191

  • Liker 36
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (1 minutt siden):

Det er slik det tradisjonelt alltid har vært, og sånn det bør være!

Det har tradisjonelt vært ulovlig å gå uten hijab i Saudi Arabia og tradisjonelt være lov å undertrykke kvinner(og er det ennå) Før i tiden skulle man tradisjonelt ikke ha sex før ekteskap. Selv om noe har vært sånn i lengre tid så betyr det ikke at det alltid bør være slik.. Det er tradisjon å omskjære gutter i flere land- men burde det ikke forandres til å være ulovlig?

Anonymkode: e75dd...2e5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du levd under en stein siden 50-tallet? De fleste kvinner jobber, og veldig mange jobber minst like mye som mannen. Det er heller ingen automatikk i hvem som har den tyngste jobben, og dessuten er det veldig individuelt hva som er tungt og ikke. 

Hva mener du om tilfellet til meg og min samboer, da? Vi har nøyaktig samme utdanning og omtrent like jobber. Vi jobber 7,5 timer per dag begge to, og har like mye ansvar i stillingene våre. Er det riktig at jeg skal ta på meg alle husets plikter etter jobb mens han ligger med beina høyt?

Anonymkode: 089c7...191

At dere har like mye ansvar stemmer nok ikke. Der regner jeg med er noe du inbiller deg. En mann har i nesten alle tilfeller MYE mere ansvar enn en kvinne. Kvinnene går ofte rundt på kontoret i tro om at de gjør en viktig jobb, men i realiteten er de der for å holde orden og koke kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tobias001 skrev (1 minutt siden):

At dere har like mye ansvar stemmer nok ikke. Der regner jeg med er noe du inbiller deg. En mann har i nesten alle tilfeller MYE mere ansvar enn en kvinne. Kvinnene går ofte rundt på kontoret i tro om at de gjør en viktig jobb, men i realiteten er de der for å holde orden og koke kaffe.

😂😂😂😂 Okidoki, Tobias 👶🏼

Anonymkode: 089c7...191

  • Liker 35
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (11 minutter siden):

Du glemmer oppe i det hele at mannen ofte også er den som jobber! Og hvis begge er i jobb, så er det mannen som stort sett har den tyngste jobben. Han bør derfor fritas for kvinneoppgaver i huset!

Om dama jobber som tømrer og mannen med kontorarbeid da? Er det mannen som skal ta "kvinneoppgaver" i huset da? 

Anonymkode: e9924...2ff

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at så lenge begge er enige om fordelingen så er det ingenting gale med det. Om de ilag er enig om at damen er heime med barn, vasker og styrer og mannen tar økonomien og utarbeidet. Tenker også det er helt greit om det er omvendt,akkurat som det er greit om begge jobber og begge deler ansvar for økonomi, hus og barn. Så lenge begge er enige så er det greit uansett hvilken ordning folk vil ha. 

Anonymkode: e9924...2ff

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må gjerne ha en mening på det, det respekterer jeg. Og velge et liv basert på det. Men når du begynner med slikt: Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Så begynner det å bli for mye for meg. For du begynner å trekke inn dine egne preferanser og behov, og hvordan du vil at din hverdag skal være, med å spenne bein på alle andre damer. 

Anonymkode: e37de...b30

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om dama jobber som tømrer og mannen med kontorarbeid da? Er det mannen som skal ta "kvinneoppgaver" i huset da? 

Anonymkode: e9924...2ff

Etter min mening skal ikke en dame være tømrer! Hun er ikke like sterk fysisk, og det vil belaste de andre på arbeidsplassen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Det er helt uproblematisk at du lever slik du ønsker.

Problemet er utsagn som «kvinner og menn er skapt forskjellig» der du gir uttrykk for at du har fasiten og at det ikke finnes individuelle forskjeller. Og hvis du mener at alle kvinner er dårligere til å ta beslutninger enn alle menn, foreksempel. Eller at alle menn bør fritas fra husarbeid bare fordi de er menn.

Anonymkode: 8be73...2f0

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tobias001 said:

Etter min mening skal ikke en dame være tømrer! Hun er ikke like sterk fysisk, og det vil belaste de andre på arbeidsplassen hennes.

Er alle menn like sterke fysisk? Det finnes kvinner som er sterkere enn menn også. 

Anonymkode: e37de...b30

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...