Gå til innhold

Hvorfor er det ikke " lov" å ha et tradisjonelt syn på kjønnsroller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke akseptert i samfunnet at en mann vil være hjemmeværende. Jeg HATER å jobbe, og skulle gjerne vært hjemmeværende, men får ikke lov av kona.

Anonymkode: 58ae0...70c

Det er ingen regler eller lover som hindrer menn i å være hjemmeværende. Dersom du er i en omgangskrets hvor dette ikke er akseptert burde du revurdere vennskapene og bekjentskapene dine.

Anonymkode: 1199d...64e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fasitten er så enkelt at folk og par må få lov til å velge selv. Likestillingen har frigjort kvinner OG mange menn som ikke er "tradisjonelle". 

Anonymkode: aca08...aec

Har aldri sagt at folk ikke får velge selv jeg. Mitt tema er at jeg lurer på hvorfor det er greit å sable ned oss som er tradisjonelle? Vi velger det selv og mener at det livet er helt supert og trenger ikke et " men" fra noen andre om ulempene. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du presenterer et falskt premiss for en debatt, ts. Alle har lov til å leve slik de vil.
Det at andre kjemper for å leve helt annerledes enn det du ønsker har ikke noe med ditt privatliv å gjøre.
Menn og kvinner er litt ulike i utformingen, men rollene er samfunnsskapt. Om du liker bedre å vaske stuetak og tørke snørr av ungene enn å hogge ved og klippe plen, så er det en sak mellom deg og den (dem) du bor sammen med å fordele dette. Det er det også om du hadde likt bedre å beise huset enn å kjøpe og lage mat.
Det at man har ulike kjønn betyr ikke at kvinner er mer like hverandre enn de er med folk av andre kjønn mtp. interesser, forventninger og forutsetninger. Derfor kjemper folk for å komme vekk fra kjønnsrolleforventninger; de vil være seg selv - enten de er som deg eller helt annerledes.

Jeg misliker kjønnsrolleforventninger overfor meg selv, fordi jeg ikke passer konservative menneskers normer.
Noen tror at deres egen levemåte er truet av at andre krever å få velge annerledes for seg selv.

Å juge om at "skal det ikke være lov å"... er en slapp debatteknikk. Alt er lov. Det som ikke er særlig godt likt er at du forventer det samme av andre, eller at andre skal være enige med deg i at levemåten din er mer sann eller riktig enn andres. Det trenger de ikke å være, og det går ikke ut over dine valgmuligheter at andre har et annet syn.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To like tråder er slått sammen og ryddet for brukerdebatt og latterliggjøring og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen regler eller lover som hindrer menn i å være hjemmeværende. Dersom du er i en omgangskrets hvor dette ikke er akseptert burde du revurdere vennskapene og bekjentskapene dine.

Anonymkode: 1199d...64e

Vil også legge til at å være hjemmeværende er ikke vanlig for noen av kjønnene. Det vanligste er at begge jobber.

Anonymkode: 1199d...64e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det gjør jeg ikke! Men respekt går begge veier. Når jeg mener at tradisjonelt kjønnsrollemønster er bra, så forlanger jeg respekt for det uten å få i fleisen at jeg ødelegger for andre. JEG mener likestillingen har gått for langt og ødelagt forhold . Ingen trenger å være enig, men ikke kom å si at DU har fasit mer enn meg. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Ingen kommer til å respektere incelmeninger. 

Selvfølgelig er det ikke du som sitter på fasiten der, eller fortjener noe respekt for meningene dine. Fordi de hører hjemme på 1800 tallet. 

Anonymkode: 4b3fd...203

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har aldri sagt at folk ikke får velge selv jeg. Mitt tema er at jeg lurer på hvorfor det er greit å sable ned oss som er tradisjonelle? Vi velger det selv og mener at det livet er helt supert og trenger ikke et " men" fra noen andre om ulempene. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Fordi deres syn på kvinner tilhører en svart del av historien sammen med slaveri, antisemittisme og inkvisisjonen. 

Anonymkode: 4b3fd...203

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen kommer til å respektere incelmeninger. 

Selvfølgelig er det ikke du som sitter på fasiten der, eller fortjener noe respekt for meningene dine. Fordi de hører hjemme på 1800 tallet. 

Anonymkode: 4b3fd...203

Akkurat der kom en slik mening som jeg er lei av! Det er flere enn du tror som lever tradisjonelt og trivs med det. Hvorfor kan vi ikke få gjøre det uten å få høre at vi er gammeldags? Jeg har ikke fasit mer enn du, men vi er forskjellige og det må vi jaggu få lov til! Og jeg vil ha samme respekt for mitt syn som du får for ditt. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi deres syn på kvinner tilhører en svart del av historien sammen med slaveri, antisemittisme og inkvisisjonen. 

Anonymkode: 4b3fd...203

Ja, for mellomting finnes ikke. Det du refererer til var ikke frivillig, men å leve tradisjonelt idag er absolutt frivillig. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akkurat der kom en slik mening som jeg er lei av! Det er flere enn du tror som lever tradisjonelt og trivs med det. Hvorfor kan vi ikke få gjøre det uten å få høre at vi er gammeldags? Jeg har ikke fasit mer enn du, men vi er forskjellige og det må vi jaggu få lov til! Og jeg vil ha samme respekt for mitt syn som du får for ditt. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Selvfølgelig fortjener du ikke respekt for incelmeninger! 

OG incelmeninger er ikke fasit uansett hvor mange ganger du nevner det. 

At du lever etter et kvinnediskriminerende syn må du gjerne få lov til. Det er ditt liv. Gjør som du vil. Det er der likestilling kommer inn, man kan velge selv.

Men ikke gå å krev respekt for at du mener at kvinnens plass er på kjøkkenet. Da er det ikke rart du stadig får høre "slike" meninger som fra de som mener at kvinner og menn er likeverdige. Folk flest driter i hvordan du velger å leve. Det er argumentene dine for å leve sånn oppegående folk reagerer på. 

Anonymkode: 4b3fd...203

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er alle menn like sterke fysisk? Det finnes kvinner som er sterkere enn menn også. 

Anonymkode: e37de...b30

Hæ, tror du Marit Bjørgen er sterkere enn meg?

Riktig svar: Marit er sterkere  :(

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat der kom en slik mening som jeg er lei av! Det er flere enn du tror som lever tradisjonelt og trivs med det. Hvorfor kan vi ikke få gjøre det uten å få høre at vi er gammeldags? Jeg har ikke fasit mer enn du, men vi er forskjellige og det må vi jaggu få lov til! Og jeg vil ha samme respekt for mitt syn som du får for ditt. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Det  såkalte «tradisjonelle» er på mange måter skapt av menn. Der kvinner ikke kunne jobbe, måtte forsørges og var hjemme med barna. Og på feks 70 tallet var det ikke like vanlig med barnehager og da måtte som regel en være hjemme med barna- og som regel var det kvinnen. Mye pga at det var mannen som hadde den beste jobben og hun ventet med å jobbe til barna begynte på skolen. Som førte til at hun fikk bla mindre pensjonspoeng. Tradisjonelt var det menn som fikk jobbe og menn fikk faktisk mere lønn (for samme jobb) helt til 70 tallet. Likestilling er at man skal ha like muligheter, frihet og ikke må ha en annen som forsørger for å kunne klare seg. Man er nå kommet lenger.Når en mann ønsker «tradisjonelle kjønnsroller» så føles det ofte ut som at da vil han ha det slik det var før helst.  Hva hvis det fortsatt var lov å røyke på fly? At kvinner måtte gå med skjørt og dekke seg til? 

Anonymkode: e75dd...2e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig fortjener du ikke respekt for incelmeninger! 

OG incelmeninger er ikke fasit uansett hvor mange ganger du nevner det. 

At du lever etter et kvinnediskriminerende syn må du gjerne få lov til. Det er ditt liv. Gjør som du vil. Det er der likestilling kommer inn, man kan velge selv.

Men ikke gå å krev respekt for at du mener at kvinnens plass er på kjøkkenet. Da er det ikke rart du stadig får høre "slike" meninger som fra de som mener at kvinner og menn er likeverdige. Folk flest driter i hvordan du velger å leve. Det er argumentene dine for å leve sånn oppegående folk reagerer på. 

Anonymkode: 4b3fd...203

Helt enig.Grunnen til at en mann synes det er kvinnen som skal vaske opp osv. er nok pga det er sett på som lavere status, at menn har viktigere ting å gjøre osv. Fordi kvinnene før hadde lavere status. Og dit vil vi ikke tilbake. Det blir kanskje sett på noe som gjøres hvis man ikke har jobb. Og mannen skal jobbe tjene penger ha makt. Kvinnen skal «slave hjemme». Det er holdningen man ikke liker. Samme som at man ikke liker kvinneundertrykkende regimer. 

Anonymkode: e75dd...2e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ha tradisjonelt syn på kjønnsroller for egen del (og jeg er som deg), men ikke tre det ned over andre. Kvinner har kjempet hardt for likestilling. Ikke alle trives ved kjøkkenbenken. 

Anonymkode: 514e0...9f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som mener at det er feil å være mann å like handywork eller feil å være kvinne å like å lage mat. Problemet med kjønnsroller kommer når det er skadelige forventninger og fordommer knyttet til det, og det er det i samfunnet. For eksempel blir kvinnelige snekkere antatt er dårligere enn mannlige snekkere, og mannlige frisører antatt at er homo bare fordi det er et kvinnedominert yrke. Da er det skadelig å dele opp kvinner og menn i kjønnsroller. Istedet må man se på interesser og egenskaper som menneskelige og ikke som maskulint eller feminint.  

Og angående det å være hjemmeværende husmor så er det ingen feminister som mener at det er feil. Problemet med dette kommer av at kvinnen da som oftest blir økonomisk avhengig av mannen og dermed fanget i forholdet. Økonomi er blandt vanligste årsakene til at kvinner sitter fast i forhold med voldelige menn og overgripere for eksempel. Da er det samme problematikken som på 1800 tallet hvor kvinnen blir en manns eiendel. Men så lenge mannen gir økonomisk kompensasjon til kvinnen for å gjøre alt hjemmearbeid og kompenserer for tapt arbeidsinntekt og pensjon er det ingenting i veien med å ha en hjemmeværende kone. Men i dagens samfunn er utgifter høye og lønninger lave, så denne ordningen er kun mulig for de rikeste. Menn som ønsker at kona skal gå hjemme gratis bidrar til kvinneundertrykking så her må mennene som ønsker dette enten innse at de ikke har råd eller sørge for å ha råd til å kompensere henne. 

Anonymkode: b1831...933

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (1 time siden):

Det er opp til dem, enten tørr dem ikke si ifra, ellers synes dem det er greit. Jeg mener at de ikke er skikkelige mannfolk hvis de løper rundt med vaskekosten

Hvor lenge har du vært singel, sa du? 🤣🤣🤣

Anonymkode: 7df8f...4b8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest norvegienna
Tobias001 skrev (1 time siden):

Det er opp til dem, enten tørr dem ikke si ifra, ellers synes dem det er greit. Jeg mener at de ikke er skikkelige mannfolk hvis de løper rundt med vaskekosten

Jeg mener at folk med slike tullete holdninger og meninger som dine ikke er skikkelige mannfolk.

Endret av norvegienna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Selvfølgelig fortjener du ikke respekt for incelmeninger! 

OG incelmeninger er ikke fasit uansett hvor mange ganger du nevner det. 

At du lever etter et kvinnediskriminerende syn må du gjerne få lov til. Det er ditt liv. Gjør som du vil. Det er der likestilling kommer inn, man kan velge selv.

Men ikke gå å krev respekt for at du mener at kvinnens plass er på kjøkkenet. Da er det ikke rart du stadig får høre "slike" meninger som fra de som mener at kvinner og menn er likeverdige. Folk flest driter i hvordan du velger å leve. Det er argumentene dine for å leve sånn oppegående folk reagerer på. 

Anonymkode: 4b3fd...203

Jeg krever at folk har respekt for begge deler, både tradisjonelt syn og annet syn. Ikke kom å si at du har mer fasit enn meg! Jeg kommer aldri til å mene det er greit å ikke la alle få ha SIN mening.

Kan  du andre ord enn " incel" og eller?  

Anonymkode: 1e4a0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke akseptert i samfunnet at en mann vil være hjemmeværende. Jeg HATER å jobbe, og skulle gjerne vært hjemmeværende, men får ikke lov av kona.

Anonymkode: 58ae0...70c

Mannen min vil også gjerne være hjemmeværende. Han elsker å lage mat og vasker gjerne huset. Han har også et helt spesielt bånd med våre tre gutter og finner på masse moro med dem 🥰 Men jeg jobber dessverre i et tradisjonelt kvinneyrke i helsevesenet, og har dermed ikke nubbesjans til å forsørge familien alene 😞

Anonymkode: 4d8ac...280

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

 

Anonymkode: 26d33...869

Du mener at menn og kvinner er skapt ulikt basert på dine egne preferanser. Derfor blir du sablet ned. 

Hvis du hadde sagt "jeg og mannen foretrekker et tradisjonelt samliv med en tradisjonell arbeidsfordeling" er jeg helt enig i at dere bør respekteres for det. Det har jeg ingenting med, selv om jeg personlig ikke skjønner hvorfor man vil ha det slik. Det eneste jeg har å tilføye til en slik fordeling, er "husk å sikre egen pensjon hvis du i denne tradisjonelle fordelingen velger å være i lengre perioder uten lønnet arbeid, og ha en plan om samlivet skulle ta slutt." 

Anonymkode: 002a7...ed2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...