Gå til innhold

Hvorfor likte voksne mennesker Mot i Brøstet egentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 70- og 80-tallet hadde mange kun NRK, og de sendte mange programmer som på folkemunne ble gående under slagordet "finsk fjernsynsteater".  Det var mørkt, trist og traurig, eller så var det voldsomt pedagogisk og undervisningspreget.  Tanken var trolig at vi seere ikke ville takle pur underholdning, spesielt ikke om vi ikke hadde fått se ett opplysende program om lefsebaking eller livmorhalskreft i vår tid først.

Mot i brøstet var så totalt motsatt.  I dag hadde vi sikkert kalt det lite politisk korrekt, det var lett og enkelt og kun ment for å få folk til å le.

Jeg var i starten av 20-årene da det kom, og lo absolutt ikke av det den gang heller, men jeg tror mange var lei av å bli "fortalt" hva det var greit å se på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sententia skrev (1 time siden):

Mot i Brøstet var helt ærlig på hva det var. Et lite avbrekk med deilig humor som aldri hadde slått an i dag. 

Arve Opsahl er fantastisk som Henry. 

Serien er fortsatt populær i dag. Det har vært stor etterspørsel etter den hele tiden. De ga ut nytt DVD-eksemplar da de hadde 25 årsjubileum,og i år hadde de 30 årsjubileum. Alt ligger ute på tv2 play også. 

Anonymkode: 9ded7...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte ikke å le av seriene før jeg var i seint tenårene 😛 Husker jeg så den episoden hvor Karl prøver å sove men Nils vekker han hele tiden med tulle pratet hans om tornerose og hvorvidt hun sovna før eller etter nyåret 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot i brøstet var aldri morsomt. Jeg tror kanskje serien vokser når du har sett mange episoder. Da kan man i større grad spille på vaner, gjentagende handlinger og ord/utrykk.

Jeg synes heller ikke serier som Seinfeldt var morsomt. Igjen, mulig det hadde blitt det hadde jeg brukt mer tid.

Anonymkode: 19043...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sett en eneste humorprogram laget etter 2010 som faktisk er morsomt. Kvaliteten var så mye bedre før. Nå skal alt være så forbanna politisk korrekt og følelser skal passes på til en hver pris. Også er det nok også det at det har blitt gjort bra før, så det å kopiere er nytteløst og det å lage det av samme kvalitet som har blitt gjort før, men nytt, er så å si umulig. 

Mot i brøstet er morsomt, også den dag i dag. Så lenge du ikke tilhører krenke-generasjonen. 

Anonymkode: 7dce2...f50

Fordi på 1990 tallet var det IKKE mye annet å velge mellom. De fleste så den serien og lo,jeg med som barn!🙈  På samme måte jeg elsket fresh prince og full house! Den dag i dag hadde jeg aldri sett på de..... Humor har endret seg.

Anonymkode: ab6a7...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Voksne ser jo på Marvel og Disney, så hvorfor ikke Mot i brøstet?

Anonymkode: 815c7...9f9

Mye kjekt fra Disney 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var grei underholdning med noen lyspunkter. Jeg hadde glede av å se på det, husker jeg. Far min også. 

Jeg liker fortsatt den type humor. Humor som er helt uskyldig og ikke går på bekostning av noen som helst, hverken enkeltpersoner eller grupper. Dagens moderne humor synes jeg ofte bare blir dumt og kleint. Ser mye heller på Fleksnes og Mr Bean enn de moderne komikerne som jeg ikke forstår meg på.

Anonymkode: 67fec...7c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

[...]

Sven Nordin har i etterkant gått ut med at serien "gjør han kvalm". Men det var ikke akkurat flust av muligheter som norsk skådis dengang. Og de måtte jo hore seg litt ut for å leve av yrket. 

Anonymkode: 6521a...ca3

Dette syntes jeg er trist å lese. Rollen som Nils var jo ikke akkurat Shakespeare, men svært få roller er jo det. Mot i brøstet underholdte utrolig mange mennesker da det gikk, og gjør det fortsatt (ref. de stadige kravene om DVD-utgivelser av serien). Jeg håper han kan se verdien i at han har underholdt og fått svært mange mennesker til å le.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt elendig var det. Helt på nivå med Bot og bedring. Kun èn serie jeg vet om, som er dårligere. Husker ikke navnet på den engang, har nok fortrengt det. Men det var en serie med Lasse Lindtner i en av hovedrollene. Han hadde en datter som alltid skulle ha en "artig" kommentarer på lur. Grøss! 

Måtte google nå, fikk ikke ro i sjelen. Holms. Holms het den serien. 

Endret av Hannah80
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var et barn på 90-tallet og digget Mot i Brøstet. Men da jeg så det om igjen 10 år etter skjønte jeg hva som var morsomt. Humoren traff meg veldig som barnehagebarn på midten av 90-tallet. Og digget det til siste slutt. 

Spørsmålet er hvordan kunne denne humøret få voksne mennesker til å le? Hadde folk mer barnslig humor før? Det tror jeg ikke. Var det bare en del av nasjonalistiske bølgen som kom i forbindelse med Eu-neiet og OL på Lillehammer? 

Var nordmenn bare  fornøyde med at det endelig var et norsk sitcom?

Anonymkode: 65df8...4cf

Nå er det jo mye humor i alt som ikke sies men antydes.  Mulig det er vanskelig å ta poenget når man er blitt vant til å få alt servert?

Anonymkode: 5e172...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (10 minutter siden):

Helt elendig var det. Helt på nivå med Bot og bedring. Kun èn serie jeg vet om, som er dårligere. Husker ikke navnet på den engang, har nok fortrengt det. Men det var en serie med Lasse Lindtner i en av hovedrollene. Han hadde en datter som alltid skulle ha en "artig" kommentarer på lur. Grøss! 

Måtte google nå, fikk ikke ro i sjelen. Holms. Holms het den serien. 

Den likte jeg som barn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Men du er en fin fyr for det om🤭

Hehe takk, du er hyggelig 😄

Skal sies at jeg ikke synes det er noe morsomt nå da, er mest bare nostalgi nå :P Hos Martin liker jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
42 minutter siden, Alice123 said:

Dette syntes jeg er trist å lese. Rollen som Nils var jo ikke akkurat Shakespeare, men svært få roller er jo det. Mot i brøstet underholdte utrolig mange mennesker da det gikk, og gjør det fortsatt (ref. de stadige kravene om DVD-utgivelser av serien). Jeg håper han kan se verdien i at han har underholdt og fått svært mange mennesker til å le.

Enig. Men tror ikke det kun handlet om at serien ikke var Shakespeare. Sven Nordin hadde ingen problemer med å spille i Rema-grillreklamene. Og de var ikke akkurat Shakespeare de heller. Reklamene handlet jo også kun om pengene, i motsetning til Mot i brøstet som faktisk  ga mange seere mye glede. 

Jeg tror deler av problemet med Mot i brøstet var at serien gikk så lenge som den gikk. Disse Rema-reklame-filmene tok jo kort tid å spille inn, mens Mot i Brøstet tok 5 år. Har også sett Sven Nordin si at han også spilte i serien lenger enn han ville fordi han ikke ville ødelegge for de andre som var i serien. Ved å slutte så ble jo serien lagt ned og da mistet jo mange jobben.  Samtidig som han følte at om  om han spilte i serien for lenge så ville han kun bli husket som "Nils fra Mot i Brøstet" og slite med å kunne få andre roller senere.  

https://www.nettavisen.no/sven-nordin/rema-1000/jeg-er-ikke-hore/s/12-95-3450004

Anonymkode: 22197...26d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (Akkurat nå):

Hehe takk, du er hyggelig 😄

Skal sies at jeg ikke synes det er noe morsomt nå da, er mest bare nostalgi nå :P Hos Martin liker jeg da. 

Men nå skal det sies at jeg ikke er så glad i komiserier, sånn generelt:) Men Frasier liker jeg. Har sikkert sett hele serien 10 ganger 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Serien er fortsatt populær i dag. Det har vært stor etterspørsel etter den hele tiden. De ga ut nytt DVD-eksemplar da de hadde 25 årsjubileum,og i år hadde de 30 årsjubileum. Alt ligger ute på tv2 play også. 

Anonymkode: 9ded7...cfa

Joda, men det er stort sett «vi gamle»

som kjøpte den serien. Den hadde aldri blitt sendt i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sententia skrev (3 minutter siden):

Joda, men det er stort sett «vi gamle»

som kjøpte den serien. Den hadde aldri blitt sendt i dag. 

Er mange i 20 og 30 årene som liker seriene og har villet ha på dem på dvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...