Gå til innhold

Dere som er pro-palestina

mocca1

Anbefalte innlegg

Topsi skrev (15 timer siden):

Jeg tror Gaza er nærmere en fremtid med frihet enn på lenge. Selvsagt enorme ødeleggelser, ufattelig mange døde og store traumer, og Israel vil fortsette til de har tatt Hamas fullstendig. Men det presset som er på Israel nå, amerikansk og tysk  tydelighet på at etter dette må det komme en palestinsk stat, det er nærmere nå enn det har vært på mange år. Det har aldri vært et alternativ med et selvstendig palestina med Gaza siden i det minste 2007, dvs 17 år. 

Gaza kommer til å være okkupert lenge etter denne krigen som følge av de ekstremt dårlige erfaringene med at Gaza ikke var okkupert fra 2005 til nå 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
Ghostwalker skrev (29 minutter siden):

Noe som er kjipt, da dette er noe vi mennesker og vesten burde lære mer om. I forhold til Jemen, og andre land vi i vesten ofte har en taktikk, og det er å bombe befolkningen som igjen gjør at de hater vesten, noe som igjen bygger opp ideologer som Hamas og andre terrorist grener. Slik fortsetter det, uten lærdom. 

Dette er så viktig! 

Jeg sett flere intervjuer og uttalelser fra muslimer som sier de er like redde vesten som vesten er redde muslimer - sånn generelt. 

Terror er ikke lengre kun definert som er enkelt angrep som eks 7. Oktober. Det inkluderer også bombing som Israel. 

Hvordan man blir kvitt det, eller minimerer slike grupper har jeg ingen løsning på. Men det Israel gjør bidrar til at problemet vokser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Hvordan man blir kvitt det, eller minimerer slike grupper har jeg ingen løsning på. Men det Israel gjør bidrar til at problemet vokser. 

Tvertimot, Hamas krymper dag for dag❤️

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Hank Amarillo skrev (5 minutter siden):

Tvertimot, Hamas krymper dag for dag❤️

Lov å håpe, men hjelper lite hvis andre verre grupper vokser opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 minutt siden):

Lov å håpe, men hjelper lite hvis andre verre grupper vokser opp. 

Virker som Hizbollah står for tur etter Hamas er prekevert❤️

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hamas har tilbudt våpenhvile, det var våpenhvile 6 oktober, Hamas drepte 4 mennesker i Jerusalem under våpenhvile i desember, Hamas har aldri tilbudt å legge ned våpnene, de vil ha tid til å omgruppere og bygge seg opp igjen til neste 7 oktober de har sagt vil komme.

Endret av Sciurus
Ryddet for slettet sitat. Sciurus, mod
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (2 minutter siden):

Hamas har tilbudt våpenhvile, det var våpenhvile 6 oktober, Hamas drepte 4 mennesker i Jerusalem under våpenhvile i desember, Hamas har aldri tilbudt å legge ned våpnene, de vil ha tid til å omgruppere og bygge seg opp igjen til neste 7 oktober de har sagt vil komme.

"I slutten av tredje fase krever Hamas at krigen avsluttes fullt og helt." 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2024/02/07/hamas-foreslar-vapenhvile-og-fangeutveksling-i-tre-faser-hver-pa-45-dager/

"plan would quiet the guns in Gaza for four-and-a-half months, during which all hostages would go free, Israel would withdraw its troops from the Gaza Strip and an agreement would be reached on an end to the war."

https://www.google.com/amp/s/perspectives.agf.com/a-breakthrough-in-the-middle-east/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (11 minutter siden):

"I slutten av tredje fase krever Hamas at krigen avsluttes fullt og helt." 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2024/02/07/hamas-foreslar-vapenhvile-og-fangeutveksling-i-tre-faser-hver-pa-45-dager/

"plan would quiet the guns in Gaza for four-and-a-half months, during which all hostages would go free, Israel would withdraw its troops from the Gaza Strip and an agreement would be reached on an end to the war."

https://www.google.com/amp/s/perspectives.agf.com/a-breakthrough-in-the-middle-east/

Denne krigen eller totalt? Og helt ærlig, tror du at det er bra hvis israel trekker seg ut nå, og Hamas begynner en ny krig om 3 år, og Israel må gjøre det samme igjen som de har gjort nå? Er det ikke bedre å bare bli ferdig en gang for alle så Gaza og Israel kan få en fremtid?

Det er ikke 100% sikkert at det blir fred hvis Israel fjerner Hamas,  men Hamas historie og uttalelser viser at det er 100% sikkert st det blir en ny krig innen får år hvis de ikke fjernes

Endret av Topsi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (17 minutter siden):

Denne krigen eller totalt? Og helt ærlig, tror du at det er bra hvis israel trekker seg ut nå, og Hamas begynner en ny krig om 3 år, og Israel må gjøre det samme igjen som de har gjort nå? Er det ikke bedre å bare bli ferdig en gang for alle så Gaza og Israel kan få en fremtid?

Det er ikke 100% sikkert at det blir fred hvis Israel fjerner Hamas,  men Hamas historie og uttalelser viser at det er 100% sikkert st det blir en ny krig innen får år hvis de ikke fjernes

Det står at de ikke har alle detaljer ang avtalen. 

Jeg har ikke sagt min mening ang avtalen. Jeg vet ikke nok til å uttale meg. Men kanskje Israel kunne utnyttet det med tanke på å få ut gislene. Jeg tror hverken Hamas eller Israel vil overholde våpenhvile eller fred før Hamas er vekk og Israel har fått en ny regjering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sagt min mening ang avtalen. Jeg vet ikke nok til å uttale meg. Men kanskje Israel kunne utnyttet det med tanke på å få ut gislene. Jeg tror hverken Hamas eller Israel vil overholde våpenhvile eller fred før Hamas er vekk og Israel har fått en ny regjering

Hamas vil ikke overholde fred før palestine is free - from the river to the sea.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (24 minutter siden):

Jeg har ikke sagt min mening ang avtalen. Jeg vet ikke nok til å uttale meg. Men kanskje Israel kunne utnyttet det med tanke på å få ut gislene. Jeg tror hverken Hamas eller Israel vil overholde våpenhvile eller fred før Hamas er vekk og Israel har fått en ny regjering. 

Ja de må få ut gislene, og Gaza må bygges opp igjen. Men jeg ser Hamas i et historisk perspektiv, det de gjorde 7 oktober hadde de tenkt å gjøre i 2014, men tunellene under grensen ble oppdaget og ledet til krigen det året. Jeg ser bare ikke poenget med å inngå en våpenhvile med en terrorgruppe som hvis de får det som de vil, lærer at å ta gisler er en måte å oppnå noe på. Jeg ser ikke vitsen i å inngå en våpenhvile hvis det fører til nye angrep, nye gisseltakinger, og en ny operasjon som legger Gaza i ruiner enda en gang. Nå er man nesten ferdig, å gå tilbake til start er det Hamas, og kun Hamas som tjener på. ikke Israel, ikke Gazas befolkning, men Hamas og kun dem. 

Det er ikke tvil om at Shalit-avtalen har inspirert Hamas-angrepet denne gang, hvis de lykkes med sine krav nå, er det bare å vente på neste gang, det går ikke. Nå er det nok, denne krigen må bli den siste

Så kan man si: hva med de som vil bli drept i Rafah, betyr det ikke noe å unngå det? jo selvsagt, men hva med de som, som en følge av at hamas får eksistere, blir drept i Israel og Gaza de enste 20 årene, betyr ikke de noe da`?

Endret av Topsi
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (29 minutter siden):

Ja de må få ut gislene, og Gaza må bygges opp igjen. Men jeg ser Hamas i et historisk perspektiv, det de gjorde 7 oktober hadde de tenkt å gjøre i 2014, men tunellene under grensen ble oppdaget og ledet til krigen det året. Jeg ser bare ikke poenget med å inngå en våpenhvile med en terrorgruppe som hvis de får det som de vil, lærer at å ta gisler er en måte å oppnå noe på. Jeg ser ikke vitsen i å inngå en våpenhvile hvis det fører til nye angrep, nye gisseltakinger, og en ny operasjon som legger Gaza i ruiner enda en gang. Nå er man nesten ferdig, å gå tilbake til start er det Hamas, og kun Hamas som tjener på. ikke Israel, ikke Gazas befolkning, men Hamas og kun dem. 

Det er ikke tvil om at Shalit-avtalen har inspirert Hamas-angrepet denne gang, hvis de lykkes med sine krav nå, er det bare å vente på neste gang, det går ikke. Nå er det nok, denne krigen må bli den siste

Så kan man si: hva med de som vil bli drept i Rafah, betyr det ikke noe å unngå det? jo selvsagt, men hva med de som, som en følge av at hamas får eksistere, blir drept i Israel og Gaza de enste 20 årene, betyr ikke de noe da`?

Nå har jo Israel også tatt mange "gisler" Men kalles for fanger. Flere er torturert for å skrive under på dokumenter de ikke forstår der de skriver under på skyld. 

I første omgang er det en avtale om å utlevere barn og kvinner fra begges side. Tenker at dette kan Israel utnytte for å få ut flere av gislene. Så kan de fortsette å ta Hamas etter dette? Kanskje det kunne vært en mulighet? 

Noen langvarig våpenhvile eller fred med Hamas og BN i makten er jeg helt enig i at aldri vil fungere eller holde. Hamas må tas, BN og co må byttes ut. Da selvsagt inn med noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (5 minutter siden):

Nå har jo Israel også tatt mange "gisler" Men kalles for fanger. Flere er torturert for å skrive under på dokumenter de ikke forstår der de skriver under på skyld. 

I første omgang er det en avtale om å utlevere barn og kvinner fra begges side. Tenker at dette kan Israel utnytte for å få ut flere av gislene. Så kan de fortsette å ta Hamas etter dette? Kanskje det kunne vært en mulighet? 

Noen langvarig våpenhvile eller fred med Hamas og BN i makten er jeg helt enig i at aldri vil fungere eller holde. Hamas må tas, BN og co må byttes ut. Da selvsagt inn med noe bedre. 

Men Israel vil jo få enda mer kritikk hvis de inngår en avtale med Hamas og så bryter den etter å ha fått fri en del gisler....

Og som du sier, en del av palestinerne i israelske fengsel sitter på dårlig grunnlag, men en del er der fordi de står bak grusom terror, også kvinner. Jeg gjentar det jeg sa før, Hamas terror er et direkte resultat av tidligere utvekslinger, både fordi Hamas får blod på tann, men også fordi Hamas-lederen i Gaza som stod bak 7 oktober var en av de som ble utvekslet med Shilat

Endret av Topsi
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (20 minutter siden):

Men Israel vil jo få enda mer kritikk hvis de inngår en avtale med Hamas og så bryter den etter å ha fått fri en del gisler....

Og som du sier, en del av palestinerne i israelske fengsel sitter på dårlig grunnlag, men en del er der fordi de står bak grusom terror, også kvinner. Jeg gjentar det jeg sa før, Hamas terror er et direkte resultat av tidligere utvekslinger, både fordi Hamas får blod på tann, men også fordi Hamas-lederen i Gaza som stod bak 7 oktober var en av de som ble utvekslet med Shilat

Ja, de hadde nok fått mye kritikk hvis de gjorde det. Men samtidig, de er smarte nok til å provosere såpass at Hamas slår til først eller spre propaganda for å få det til å se ut som Hamas brøt først. Tror uansett at Hamas ikke hadde klart å overholdt et våpenhvile så lenge. 

Og BN og co bryr seg ikke særlig om kritikk, rett og galt etc. 

Ja, det sitter folk der som også har begått forbrytelser og terror. Men vanskelig å skille de fra hverandre desverre. 

Men klarer Israel å få ut flere gisler, særskilt kvinner og barn, slipper inn mer bistand i Gaza, også tar målrettet Hamas så har vel Israel fått ganske mye ut av en slik avtale, også Palestina? 

Utfordringen er vel hvis BN inngår en fredsavtale så vil det bety slutten på han og regjeringen hans. Det vil være en stor gamble for han, selv om han hadde hatt planer om å gjenoppta krigen. 

https://www.nrk.no/ytring/ingen-vapenhvile-i-sikte-1.16757411

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (5 minutter siden):

Men klarer Israel å få ut flere gisler, særskilt kvinner og barn, slipper inn mer bistand i Gaza, også tar målrettet Hamas så har vel Israel fått ganske mye ut av en slik avtale, også Palestina? 

Jeg ser overhodet ingen fremtid for Palestina, i særdeleshet Gaza, med hamas med makten. Det kommer kanskje inn nødhjelp, men det blir ingen fremtid, ingen arbeidstillatelser, ingen frihet, ingenting. Israel klarer seg på ettellerannet vis.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (3 minutter siden):

Jeg ser overhodet ingen fremtid for Palestina, i særdeleshet Gaza, med hamas med makten. Det kommer kanskje inn nødhjelp, men det blir ingen fremtid, ingen arbeidstillatelser, ingen frihet, ingenting. Israel klarer seg på ettellerannet vis.

Nå er ikke det jeg sier heller. 

Ingen oppegående personer mener at det er en fremtid for palestinerne med Hamas i makten. Selv flertallet i Gaza ønsker ikke det. 

Det er helt tydelig at de må bort. Jeg har ikke sagt noe annet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal Israel nettopp ha drept to høytstående ledereni Hamas i rafah, det er åpenbart at Hamas fremdeles er der,.der er ingen andre steder de kan gjemme seg nå

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...