AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #41 Del Skrevet 15. desember 2023 Jadaomatte skrev (19 minutter siden): Ikke på grunn av diagnose, nei, det stemmer, men å si at personen du henviser deg til, ikke er like hardt rammet…det er naivt å tro at alle prøver like hardt. Kjenner folk som har slitt gørra utav seg på jobb og ikke hatt noe som helst sosialt liv etter arbeid siden de har hatt smerter/vært utmattet. Gjerne i flere år, men ikke lenge nok til å opparbeide seg goder. Men ung ufør får de ikke. De som derimot holder seg hjemme, i tilfelle de får vondt, frem til de får ung ufør, de tjener på det. Så du mener at alle som har samme diagnose er like syke? Da er det jo veldig rart at noen dør av kreft mens andre ikke dør eller at de deler inn depresjon i lett moderat alvorlig og jeg kunne fortsatt i det uendelige. med mine diagnoser som er i jobb, men jeg er dessverre ikke i stand til det og jeg kjempet for å ikke havne der jeg er i dag. Anonymkode: 54fe2...fdb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #42 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nettopp dette..!! De som er på ordinær minstesats UTEN ung ufør tillegg, har jo HELLER IKKE greid å jobbe seg opp pensjon eller høyere sats selv! Nettopp derfor er de på MINSTEsats! Men hvorfor skal NOEN FÅ få en enda høyere minstesats? Hva er tanken bak dette? Anonymkode: d7806...4a5 Men de har hatt muligheten til å jobbe seg opp, selv om de ikke har gjort det. Vi som ble syke veldig unge fikk aldri den samme muligheten. Anonymkode: 51342...659 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #43 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvis du leser resten av tråden, så ser du at de på ordinær minstesats heller ikke har hatt mulighet til dette. MINSTESATS er en garanti for de som ikke har greid å opparbeide seg grunnlag selv. Men noen få får ung ufør-tillegg, som er en ENDA HØYERE minstesats. HVORFOR er den høyere? Hva er grunnlaget bak denne beslutningen fra politikerne? Er det noen som har link til dokumenter der dette er drøftet og vedtatt? Anonymkode: d7806...4a5 Du trenger ikke å skrike. Anonymkode: 54fe2...fdb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #44 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men de har hatt muligheten til å jobbe seg opp, selv om de ikke har gjort det. Vi som ble syke veldig unge fikk aldri den samme muligheten. Anonymkode: 51342...659 Poenget flyr rett over hodet ditt ser jeg. Anonymkode: d7806...4a5 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #45 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Er så enig!! Jeg er ung ufør selv og jeg ser absolutt urimeligheten. Av en eller annen grunn er mange med ung ufør ekstremt selvrettferdige. De tror at de er SÅ mye sykere enn andre uføre på minstesats. Det verste jeg hører er at de unge uføre ikke har hatt mulighet til å opparbeide seg en høyere sats….. det har virkelig ikke uføre på minstesats heller!!!! Jeg fikk ung ufør på grunn av flaks og tilfeldigheter. Og jeg fortjener på ingen måte mer penger enn andre som også ble syk før de fikk muligheten til å opparbeide seg høyere sats. Det er et lotteri og det er blodig urettferdig Anonymkode: edda2...646 👏👏👏 Helt enig, og det er den selvrettferdigheten som er det kvalmeste. Alle som syter over at ingen ser dem når de er hjemme i senga, men bare på treningssenteret hver dag, før café men som selvsagt "aldri hadde en sjanse". Selvfølgelig er det noen som har en skikkelig alvorlig sykdom, men UU er ren bingo. Det besluttes av folk som aldri har møtt deg. Kjenner til mange fra psykiatrien med UU som har et høyt funksjonsnivå, men som kanskje ikke egner seg i jobb (bipolar f.eks). Greit nok, jeg skjønner hvorfor det ikke er plass til dem i arbeidslivet, men det er BLODIG urettferdig at noen som har slitt seg gjennom livet og ble ufør siste året på medisinutdanningen skal risikere å havne på minstesats om de blir påkjørt og lam. Anonymkode: 85d1d...79f 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #46 Del Skrevet 15. desember 2023 Topsi skrev (2 timer siden): Fordi de aldri har hatt sjans til å jobbe og få en høyere sats selv? Jeg må si det kjentes temmelig urettferdig at jeg som ble syk under svangerskapet da jeg var 26 år - men ikke fikk diagnose (kronisk og livsvarig) før jeg var 27 år, ikke fikk ung ufør. Jeg hadde heller ikke sjangs til å opparbeide meg en høyere sats. Jeg var under høyere utdanning da jeg ble gravid. Jeg ville ha tjent rundt 700.000,- om jeg fikk jobbe som det jeg er utdannet til. Det ble ikke tatt hensyn til. Nå har jeg 18.000,- i mnd. Hurra. Anonymkode: 5b7e1...fb2 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #47 Del Skrevet 15. desember 2023 Det er nesten umulig å ha en uføre-diskusjon uten at det sporer av. Dette handler ikke om hvem som er sykest, hvem som fortjener hva, hvem som har hatt en sjanse eller ikke. Det er heller ikke snakk om misunnelse på hun som har vært syk siden hun ble født, eller han som sitter i rullestol, fordi disse får høyere inntekt. Så jeg prøver igjen.. Hvorfor er minstesatsen for ung ufør HØYERE enn vanlig minstesats? Hva er tanken bak dette? Hva er grunnlaget bak denne beslutningen fra politikerne? Er det noen som har link til dokumenter der dette er drøftet og vedtatt? Anonymkode: d7806...4a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #48 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er nesten umulig å ha en uføre-diskusjon uten at det sporer av. Dette handler ikke om hvem som er sykest, hvem som fortjener hva, hvem som har hatt en sjanse eller ikke. Det er heller ikke snakk om misunnelse på hun som har vært syk siden hun ble født, eller han som sitter i rullestol, fordi disse får høyere inntekt. Så jeg prøver igjen.. Hvorfor er minstesatsen for ung ufør HØYERE enn vanlig minstesats? Hva er tanken bak dette? Hva er grunnlaget bak denne beslutningen fra politikerne? Er det noen som har link til dokumenter der dette er drøftet og vedtatt? Anonymkode: d7806...4a5 Tror ikke du vil få svar på det her. Send heller en mld til Mímir Kristjánsson i gruppen "Opprør mot fattigdom" på facebook. Han kan sikkert finne ut av det. Anonymkode: 628f3...e65 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 15. desember 2023 #49 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg må si det kjentes temmelig urettferdig at jeg som ble syk under svangerskapet da jeg var 26 år - men ikke fikk diagnose (kronisk og livsvarig) før jeg var 27 år, ikke fikk ung ufør. Jeg hadde heller ikke sjangs til å opparbeide meg en høyere sats. Jeg var under høyere utdanning da jeg ble gravid. Jeg ville ha tjent rundt 700.000,- om jeg fikk jobbe som det jeg er utdannet til. Det ble ikke tatt hensyn til. Nå har jeg 18.000,- i mnd. Hurra. Anonymkode: 5b7e1...fb2 Jeg synes reglene praktiseres strengt, det bli4 veldig urimelige utslag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 15. desember 2023 #50 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så du mener at alle som har samme diagnose er like syke? Da er det jo veldig rart at noen dør av kreft mens andre ikke dør eller at de deler inn depresjon i lett moderat alvorlig og jeg kunne fortsatt i det uendelige. med mine diagnoser som er i jobb, men jeg er dessverre ikke i stand til det og jeg kjempet for å ikke havne der jeg er i dag. Anonymkode: 54fe2...fdb Nei, absolutt ikke, jeg sier at noen prøver mer enn andre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #51 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 👏👏👏 Helt enig, og det er den selvrettferdigheten som er det kvalmeste. Alle som syter over at ingen ser dem når de er hjemme i senga, men bare på treningssenteret hver dag, før café men som selvsagt "aldri hadde en sjanse". Selvfølgelig er det noen som har en skikkelig alvorlig sykdom, men UU er ren bingo. Det besluttes av folk som aldri har møtt deg. Kjenner til mange fra psykiatrien med UU som har et høyt funksjonsnivå, men som kanskje ikke egner seg i jobb (bipolar f.eks). Greit nok, jeg skjønner hvorfor det ikke er plass til dem i arbeidslivet, men det er BLODIG urettferdig at noen som har slitt seg gjennom livet og ble ufør siste året på medisinutdanningen skal risikere å havne på minstesats om de blir påkjørt og lam. Anonymkode: 85d1d...79f Så du er flink til å bedømme hva slags funksjonsnivå andre har? Anonymkode: 54fe2...fdb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #52 Del Skrevet 15. desember 2023 Jadaomatte skrev (1 time siden): Nei, absolutt ikke, jeg sier at noen prøver mer enn andre. Så de som er så syke at den for eksempel ikke kommer seg opp av senga eller de som dør av kreft prøver ikke hardt nok? Anonymkode: 54fe2...fdb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #53 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ung ufør er et urettferdig tillegg som jeg håper forsvinner. Det er stadig færre som får dette tillegget nå, å vanskeligere skal det bli. Synes det er greit at enkelte kurantsaker får det, som de som er psykisk utviklingshemmet, multihandikappede og andre med like alvorlige diagnoser får. Det som er ille er at ung-ufør satsene er høyere enn minstesats, å de som har jobbet lenge i lavtlønnede sliteryrker får mindre uføretrygd - til tross for at de har jobbet i mange år. Anonymkode: 628f3...e65 Og de som prøver å stå i arbeidslivet eller prøver seg på utdanning blir straffet for det fordi de da har vist at de ikke er syke nok. Det beste er å bare gi opp når du er under 26. Anonymkode: 9acfa...b5c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #54 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller at noen har bestemt det selv og ønsker ikke å prøve engang Anonymkode: e0dd3...d4c Det er selvfølgelig det mange tror. Men noen blir ansett som ubrukelige allerede fra de er små. Det ligger i kortene allerede fra tidlig alder at de ikke skal få noen sjanse. Noen som havner på ung ufør har forresten prøvd seg i arbeidslivet og blir sett på som ubrukelige av andre der også. De som ikke har blitt diagnostisert tidlig. Anonymkode: 61cc4...d6a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #55 Del Skrevet 15. desember 2023 Noen må et større sugerør i statskassa enn andre. Anonymkode: d3983...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #56 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er selvfølgelig det mange tror. Men noen blir ansett som ubrukelige allerede fra de er små. Det ligger i kortene allerede fra tidlig alder at de ikke skal få noen sjanse. Noen som havner på ung ufør har forresten prøvd seg i arbeidslivet og blir sett på som ubrukelige av andre der også. De som ikke har blitt diagnostisert tidlig. Anonymkode: 61cc4...d6a Er vel ikke bare i arbeidslivet at unge uføre er udugelige? Anonymkode: 7304d...f9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #57 Del Skrevet 15. desember 2023 Folk som er sjalu på syke folk som er uføre: get a life. La meg snu på scenarioet: " Per Kåre har ikke løfta en finger hele sitt liv og allikevel er han milliardær! Alt han gjør er å sitte hjemme og spille playstation og røyke hasj mens han lever på arven fra faren sin. Urettferdig!! Eller...? Er mange av disse folkene også. Vil vel si det er flere snyltere blandt de høytlønnede enn de syke og uføre men hvorfor snakker ikke noen om dem? Hvorfor er det sånn at vi skal heksejage de svake i samfunnet mens de slibrige arvingene og banksjefene med x antall verv, skitne politikere og eiendomspekulanter slipper unna? Når man begynner å bli sjalu på syke folk som ikke har mulighet til å jobbe og som får en slant av staten da er det på tide å ta et oppgjør med sitt eget liv. Hvorfor er du sjalu? Hvorfor jobber du i en møkkajobb? Hvorfor tar du ikke en utdannelse sånn at du både tjener bedre og trives bedre? Hvorfor er du så bitter over å leve i verdens beste velferdssamfunn? Å sutre over at syke folk får muligheten til å leve et verdig liv er sikkert lettere? Husk at du også kan bli syk. Barna dine kan bli syke. Folk du er glade i kan bli syke. Da skal du være evig takknemlig over at du bor her du bor. Du skal være glad for at staten forsørger de syke. Så slipper skattepengene dine gå til å bekjempe kriminalitet, rusmisbruk, omsorgssvikt, psykisk helse. Ja også slipper du å se så masse ekle ting i nabolaget ditt. Du vet, uteliggere og knarkere og barn som ikke har det bra og sånt. Sånt som gjerne skjer med folk som ikke har penger til å ta vare på seg selv. Anonymkode: d76be...f9b 6 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #58 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Er vel ikke bare i arbeidslivet at unge uføre er udugelige? Anonymkode: 7304d...f9c Nei det starter allerede i tidlig skolealder, og det er sånn generelt sosialt og i samfunnet som voksen også. Anonymkode: 61cc4...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #59 Del Skrevet 15. desember 2023 - Brian skrev (5 timer siden): Ser ingen grunn til å være misunnelig på en som har fått "ung ufør" etter å ha havnet i rullestol etter en bilulykke som 5-åring. Nei, men de fleste har ikke det… de sliter med alt mulig som gjør at de ikke kan gå ut døra - og hvertfall ikke ha en jobb hvor noen bestemmer over dem Anonymkode: ad17a...182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #60 Del Skrevet 15. desember 2023 Jeg fikk ikke ung ufør fordi en NAV lege som jeg aldri har møtt nedjusterte sykdommen min fra alvorlig til lett-moderat som var satt av fastlege samt TO spesialister. Trygderetten la da vekt på at "tross sykdom så prøvde jeg holde meg mest mulig aktiv ved at jeg gikk turer på 500m hver dag". Dette har jeg aldri sagt, det sto i papirene fra lege at jeg tross for sykdommen PRØVER holde meg i bevegelse ved å gå 500m daglig, men at dette ofte ikke er mulig å få gjennomført. Min saksbehandler sa det rett ut, Hadde du vare hatt angst eller depresjon så hadde du fått det. Tydeligvis er dette takken for å ha tjenestegjort for landet. Måtte tillegget brenne i helvete. Anonymkode: db22b...56b 3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå