Gå til innhold

Ung ufør - HVORFOR


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ung ufør er et urettferdig tillegg som jeg håper forsvinner. Det er stadig færre som får dette tillegget nå, å vanskeligere skal det bli. Synes det er greit at enkelte kurantsaker får det, som de som er psykisk utviklingshemmet, multihandikappede og andre med like alvorlige diagnoser får.

Det som er ille er at ung-ufør satsene er høyere enn minstesats, å de som har jobbet lenge i lavtlønnede sliteryrker får mindre uføretrygd - til tross for at de har jobbet i mange år.

Anonymkode: 628f3...e65

Men du sier jo mot deg selv du sier at det er urettferdig, men samtidig så så ramser du opp noen grupper som du mener kan få det og det er jo akkurat de som får ung uføre.

Anonymkode: 54fe2...fdb

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Enig. Jeg er så lei av frasen som at de som har klart å jobbe har hatt et valg om å ta utdanning å få bedre betalt jobb. Men som du sier, det er ikke alle som har hatt forutsetninger til det. Istedenfor så har man slitt i lavtlønnet sliteryrker, ofte ikke full stilling, for det har de ikke klart. Så havner de på minstesats og møter holdninger som at de har valgt det selv. 

Piggene ute ja...

Anonymkode: 628f3...e65


snakk om å kaste sten i glasshus.

Anonymkode: 54fe2...fdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi som har UU ikke fikk noen mulighet til å opparbeide oss noe som helst. Gud så urettferdig 🙄

Lenge leve sjalusien 

Anonymkode: cb891...4cc

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig!! Jeg er ung ufør selv og jeg ser absolutt urimeligheten. Av en eller annen grunn er mange med ung ufør ekstremt selvrettferdige. De tror at de er SÅ mye sykere enn andre uføre på minstesats. Det verste jeg hører er at de unge uføre ikke har hatt mulighet til å opparbeide seg en høyere sats….. det har virkelig ikke uføre på minstesats heller!!!!

 

Jeg fikk ung ufør på grunn av flaks og tilfeldigheter. Og jeg fortjener på ingen måte mer penger enn andre som også ble syk før de fikk muligheten til å opparbeide seg høyere sats. 
 

Det er et lotteri og det er blodig urettferdig

Anonymkode: edda2...646

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og poenget ditt er? Man blir ikke uføretrygdet basert på diagnose og det at du klarte å kalle deg ut av AAP sier bare at du ikke like hardt rammet av den diagnosen som noen andre som hadde på uføretrygd er. Og ung uføretrygd har eksistert lenger enn AAP.

Anonymkode: 54fe2...fdb

Poenget er at tilbudet om ufør var der men jeg valgte annerledes. Jeg tror veldig mange andre også klarer å jobbe på tross av lignende diagnoser, spesielt når man er ung og ellers har energi. 

Det er ikke til å stikke under en stol at Norge har for mange varig uføre unge. Velferdssamfunnet og fremtidsnorge sksl finansieres på en eller annen måte og da trenger vi flest mulig i arbeid lengst mulig. Bedre incentiver for arbeid og tilrettelegging spesielt for unge med psykisk strev tror jeg ville vært lønnsomt for alle parter.

Takk for flisespikkeriet, husker ikke hva det het den gangen, men det var det som nå tilsvarer AAP.

Anonymkode: 438f3...13c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi vi som har UU ikke fikk noen mulighet til å opparbeide oss noe som helst. Gud så urettferdig 🙄

Lenge leve sjalusien 

Anonymkode: cb891...4cc

Men de som har minstesats har jo hatt nøyaktig like liten mulighet som deg og meg til å opparbeide seg høyere sats. Det er jævlig å bli ufør, men du og jeg er relativt sett heldige siden vi fikk ung ufør. De tusenlappene i måneden utgjør ekstremt mye når man har så lite som en minstesats. 
 

hvorfor er det så vanskelig å forstå at uføre på minstesats heller ikke har hatt en sjanse? De har bare mindre penger enn oss!

Anonymkode: edda2...646

  • Liker 6
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi vi som har UU ikke fikk noen mulighet til å opparbeide oss noe som helst. Gud så urettferdig 🙄

Lenge leve sjalusien 

Anonymkode: cb891...4cc

Hvis du leser resten av tråden, så ser du at de på ordinær minstesats heller ikke har hatt mulighet til dette.

MINSTESATS er en garanti for de som ikke har greid å opparbeide seg grunnlag selv. Men noen få får ung ufør-tillegg, som er en ENDA HØYERE minstesats.

HVORFOR er den høyere? Hva er grunnlaget bak denne beslutningen fra politikerne? Er det noen som har link til dokumenter der dette er drøftet og vedtatt?

Anonymkode: d7806...4a5

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men de som har minstesats har jo hatt nøyaktig like liten mulighet som deg og meg til å opparbeide seg høyere sats. Det er jævlig å bli ufør, men du og jeg er relativt sett heldige siden vi fikk ung ufør. De tusenlappene i måneden utgjør ekstremt mye når man har så lite som en minstesats. 
 

hvorfor er det så vanskelig å forstå at uføre på minstesats heller ikke har hatt en sjanse? De har bare mindre penger enn oss!

Anonymkode: edda2...646

Nei det har de ikke, de på minstesats har jobbet. Du burde kanskje lese kravene til UU om igjen

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du leser resten av tråden, så ser du at de på ordinær minstesats heller ikke har hatt mulighet til dette.

MINSTESATS er en garanti for de som ikke har greid å opparbeide seg grunnlag selv. Men noen få får ung ufør-tillegg, som er en ENDA HØYERE minstesats.

HVORFOR er den høyere? Hva er grunnlaget bak denne beslutningen fra politikerne? Er det noen som har link til dokumenter der dette er drøftet og vedtatt?

Anonymkode: d7806...4a5

Hehe kg i et nøtteskall. Minstesats er for de som ikke har tjent nok. I et yrke, med en utdanning de har valgt helt selv! Stor forskjell. 

Anonymkode: cb891...4cc

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og poenget ditt er? Man blir ikke uføretrygdet basert på diagnose og det at du klarte å kalle deg ut av AAP sier bare at du ikke like hardt rammet av den diagnosen som noen andre som hadde på uføretrygd er. Og ung uføretrygd har eksistert lenger enn AAP.

Anonymkode: 54fe2...fdb

Ikke på grunn av diagnose, nei, det stemmer, men å si at personen du henviser deg til, ikke er like hardt rammet…det er naivt å tro at alle prøver like hardt.
Kjenner folk som har slitt gørra utav seg på jobb og ikke hatt noe som helst sosialt liv etter arbeid siden de har hatt smerter/vært utmattet. Gjerne i flere år, men ikke lenge nok til å opparbeide seg goder. Men ung ufør får de ikke. De som derimot holder seg hjemme, i tilfelle de får vondt, frem til de får ung ufør, de tjener på det.

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det har de ikke, de på minstesats har jobbet. Du burde kanskje lese kravene til UU om igjen

Hehe kg i et nøtteskall. Minstesats er for de som ikke har tjent nok. I et yrke, med en utdanning de har valgt helt selv! Stor forskjell. 

Anonymkode: cb891...4cc

Unnskyld meg men alvorlig talt!

Du har jo ikke forstått verken hva ung ufør er eller hvem som får minstesats.

Det er mange på minstesats som aldri har hatt sjans til å jobbe og det er mange på minstesats som aldri klarte å jobbe nok til en høyere sats. Andre igjen studerte og ble syk rett før endt utdannelse. Noen jobbet gradert fordi det var det de hadde helse til.

Skru av selvrettferdigheten et par hakk.

Anonymkode: edda2...646

  • Liker 9
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det har de ikke, de på minstesats har jobbet. Du burde kanskje lese kravene til UU om igjen

Hehe kg i et nøtteskall. Minstesats er for de som ikke har tjent nok. I et yrke, med en utdanning de har valgt helt selv! Stor forskjell. 

Anonymkode: cb891...4cc

Ok. Så alle kunne valgt legeutdanning hvis de ville? Tenkt over at noen ufrivillig ender opp i lavtlønnsyrker fordi det var det de fikk. Fordi de ikke er i stand til å gjennomføre en grad. Fordi de av helsemessige årsaker ikke klarer å lande en kremjobb med god lønn. Det er DE som ender med minstesats. Det er er de som prøver men dessverre feiler som ender led minstesats. Hvorfor skal de som ikke prøver en gang premieres?

Anonymkode: 438f3...13c

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (1 time siden):

Ser ingen grunn til å være misunnelig på en som har fått "ung ufør" etter å ha havnet i rullestol etter en bilulykke som 5-åring.

De fleste unge uføre i dag er det pga psykiske lidelser, og det er mange som sitter i rullestol som er i jobb.

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei det har de ikke, de på minstesats har jobbet. Du burde kanskje lese kravene til UU om igjen

Hehe kg i et nøtteskall. Minstesats er for de som ikke har tjent nok. I et yrke, med en utdanning de har valgt helt selv! Stor forskjell. 

Anonymkode: cb891...4cc

Mange på minstesats har ikke jobbet nei, fordi de rett og slett har vært for syke. Og mange som får ung ufør-tillegget har både studert og jobbet.

Anonymkode: d7806...4a5

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ufør da jeg var 45, men på grunn av at NAV brukte 15 år på å innvilge uføretrygd, fikk jeg et 15 år gammelt beregningsgrunnlag, og havnet derfor på laveste sats. Selv om jeg var i stand til å jobbe til jeg var 30, har jeg altså lavere uføretrygd enn unge uføre som aldri har bidratt til fellesskapet. 

Anonymkode: fda0e...b45

  • Liker 4
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (2 timer siden):

Ser ingen grunn til å være misunnelig på en som har fått "ung ufør" etter å ha havnet i rullestol etter en bilulykke som 5-åring.

Som om det er majoriteten av de med ung ufør. Det er 1/100 som er i den kategorien, og poenget er uansett ikke at man misunner dem skaden, men at det på ingen måte er gitt at Trine på 16 som får spiseforstyrrelser skal ha høyere sats resten av livet enn Tone på 26 som ble påkjørt som medisinstudent på vei til deltidsjobben ved siden av studiene.

 

Anonymkode: 85d1d...79f

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å forstå det.

Har et godt eksempel. Jeg har jobbet 50% noen år mellom 27-30 år. Aldri vært frisk jobbet fast eller mer enn 50%. Gått på alt slags stønader før aap kom fra 20 års alder.

Fikk ikke ung uføre,klaget men fikk ikke.

Venninna mi jobbet 100% i 3 år og studerte også 2 år på universitetet. Hun ble syk og fikk ung uføre.

 

Hvorfor forstår vi ikke. Jeg er i dag mye mer preget enn henne med sykdom. Hun klarer også jobbe 1 dag per uke og studere fullt. Jeg er mye sengeliggende.

Resultat hun har høyere sats enn meg. 

🤷

 

Anonymkode: a4900...5b3

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

 

Det er nettopp dette..!!

De som er på ordinær minstesats UTEN ung ufør tillegg, har jo HELLER IKKE greid å jobbe seg opp pensjon eller høyere sats selv! Nettopp derfor er de på MINSTEsats!

Men hvorfor skal NOEN FÅ få en enda høyere minstesats? Hva er tanken bak dette?

Anonymkode: d7806...4a5

Tviler på du har funnet en av de 5% med UU her som evner å se ting fra andre perspektiver enn sin egen navle.

Selvfølgelig fortjener akkurat de å få ekstra penger, mens Gry på 47 som har slitt seg gjennom livet med mobbing, psykiske problemer etter overgrep i barndommen som har klart å jobbe 50% i barnehage og bor i en leid liten kjellerleilighet med stormkjøkken skal klare seg på minstesats. Hun har jo "hatt muligheten".

Anonymkode: 85d1d...79f

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen.

Hvorfor er minstesatsen for ung ufør HØYERE enn vanlig minstesats? Hva er tanken bak dette? Hva er grunnlaget bak denne beslutningen fra politikerne? Er det noen som har link til dokumenter der dette er drøftet og vedtatt?

Dersom minstesats skal være en sum som sikrer inntekt til de som ikke greier å forsørge seg selv - hvorfor er ikke denne satsen lik for alle? Hva er tanken bak å innvilge mer økonomisk støtte til enkelte?

Anonymkode: d7806...4a5

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Poenget er at tilbudet om ufør var der men jeg valgte annerledes. Jeg tror veldig mange andre også klarer å jobbe på tross av lignende diagnoser, spesielt når man er ung og ellers har energi. 

Det er ikke til å stikke under en stol at Norge har for mange varig uføre unge. Velferdssamfunnet og fremtidsnorge sksl finansieres på en eller annen måte og da trenger vi flest mulig i arbeid lengst mulig. Bedre incentiver for arbeid og tilrettelegging spesielt for unge med psykisk strev tror jeg ville vært lønnsomt for alle parter.

Takk for flisespikkeriet, husker ikke hva det het den gangen, men det var det som nå tilsvarer AAP.

Anonymkode: 438f3...13c


Nei man kan ikke velge om man skal bli uføretrygdet. Å nei det er jo ikke flisespikkeri når du kommer med påstander som ikke stemmer overens med virkeligheten.

Anonymkode: 54fe2...fdb

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det rettferdig at noen få mennesker skal få «ung ufør», og dermed være sikret en høyere sats av uføretrygd resten av livet?

Hvordan forklares rettferdigheten av dette av politikerne?

Er det noen som har lest vurderingene som ligger bak dette, er disse dokumentene tilgjengelig noen sted?

Uføretrygd skal sikre inntekten til de som er syke og ikke greier forsørge seg selv. Dersom man ikke har høy nok egen opptjening, er man sikret en minstesats. Men så har man en enda HØYERE minstesats, for NOEN FÅ av de som er unge når de blir syke.

Hvordan er dette rettferdig? Er det dyrere for disse få unge menneskene å leve her i verden, hele resten av livet?

Anonymkode: d7806...4a5

Si f.eks en person med psykisk utviklingshemming, autisme og store atferdsvansker, denne personen har ikke none mulighet til å opparbeide seg verken formue eller utdannelser, stillinger eller posisjoner. Fordi denne personen har hatt nedfunksjonen fra fødsel så får vedkommende en ung uføre trygd (fra 20år, vanlig uføre 18-20) da det ikke finnes noen muligheter for en karriere og vedkommende heller aldri får de samme mulighetene eller den samme friheten som andre.

Anonymkode: b68ce...65b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...