AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Skrevet 14. desember 2023 Sensitivt tema. Selvbestemt abort frem til uke 18. Det er for meg helt uforståelig, når jeg har hørt at man kan redde fostre i uke 20. Jeg forstår at det kan være mange, dyptveiende årsaker til abort. Et valg de aller fleste ikke tar lett på. Likevel, uke 18: «Fosteret vrir nå på seg, snur seg, spreller, slår og sparker. Refleksene bedres. Og i hjernen utvikler nervecellene seg videre slik at de etter hvert kan oppfatte sanser som berøring, smak, lukt, syn og hørsel. I løpet av denne uken har fosteret hørsel som blir tiltakende bedre.» Hvor går grensen mellom kvinners selvbestemmelse og vernet av barnets liv? Jeg mener at barnets liv bør være mye mer vektlagt enn det er nå. Jeg er også redd for sorteringssamfunnet. Etter min mening, abort i uke 18 er å ta et liv. Noe som ikke burde være i vår makt. Anonymkode: 4317c...d2a 11 18
urenluren Skrevet 14. desember 2023 #2 Skrevet 14. desember 2023 Jeg er delvis enig. Abort i uke 18 er veldig sent. På det tidspunktet har utviklingen kommet langt og det er helt klart en baby - et levende menneske der. Jeg syntes likevel det er viktig å ha muligheten til abort dersom det oppdages alvorlige avvik som vil gi redusert livskvalitet eller ikke er forenelig med liv. Dette oppdages ofte ikke før på tidlig ultralyd i uke 11-13, og da er det allerede for sent dersom «siste sjanse» er i uke 12. Men det er helt greit at det skal gjennom en abortnemnd mellom uke 12 og 18. Den regelen burde forbli slik den er. 15 7
Anononyma Skrevet 14. desember 2023 #3 Skrevet 14. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Sensitivt tema. Selvbestemt abort frem til uke 18. Det er for meg helt uforståelig, når jeg har hørt at man kan redde fostre i uke 20. Jeg forstår at det kan være mange, dyptveiende årsaker til abort. Et valg de aller fleste ikke tar lett på. Likevel, uke 18: «Fosteret vrir nå på seg, snur seg, spreller, slår og sparker. Refleksene bedres. Og i hjernen utvikler nervecellene seg videre slik at de etter hvert kan oppfatte sanser som berøring, smak, lukt, syn og hørsel. I løpet av denne uken har fosteret hørsel som blir tiltakende bedre.» Hvor går grensen mellom kvinners selvbestemmelse og vernet av barnets liv? Jeg mener at barnets liv bør være mye mer vektlagt enn det er nå. Jeg er også redd for sorteringssamfunnet. Etter min mening, abort i uke 18 er å ta et liv. Noe som ikke burde være i vår makt. Anonymkode: 4317c...d2a Helt enig! Ble fysisk uvel da jeg hørte det forslaget. Husker OUL i uke 18 så godt, gutten min i full fart inni der, et lite menneske ❤️ Begriper ikke hvordan Norge kan gå den retningen mens andre land strammer inn. Uke 12 bør være mer enn nok, de aller fleste oppdager at de er gravide i god tid før uke 12! Som du sier, sorteringssamfunn er en stor risikofaktor om de går inn for det forslaget. Rart dem ikke har tatt det i betraktning? Blir sikkert skutt for å si dette, men i min oppfatning er selvbestemt abort i uke 18 mord. (Altså, avvik uforenlig med liv osv er ikke med i beregningen her, dagens regler med nemd er helt fint!) Endret 14. desember 2023 av Anononyma 12 3 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 Kvinnens kropp, kvinnens valg - alltid! Anonymkode: 6abe3...daa 27 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #5 Skrevet 14. desember 2023 Syns det er unødvendig med abortnemd i situasjoner der de gravide vil få det innvilget «uansett». F eks ved fare for liv og helse for mor eller barn. Det burde være nok at legen/jordmor «godkjenner». Skjønner at nemder kan være svært belastende for kvinnene. Syns ikke noe om at friske fostre kan aborteres frem til uke 18 nei. Anonymkode: 3f0e1...332 11 9
Piggsopp Skrevet 14. desember 2023 #6 Skrevet 14. desember 2023 Tror det er dumt å klusse med de lovene vi allerede har. I praksis er sånn nå at de fleste som prøver å få abort etter uke 12 får det selv om de må gjennom en nemd. Men det er likevel en grense der som signaliserer at etter uke 12 er fosteret nærmere et menneskeliv. Jeg er redd for at endring av loven fører til mer polarisering i abortdebatten slik vi ser i USA. Per nå har vi en skjør balanse der sel bestemt abort fram til uke 12 er et kompromiss de fleste kan godta. Hvorfor endre på det? 21 3
Katten89 Skrevet 14. desember 2023 #7 Skrevet 14. desember 2023 De fleste som tar abort så sent gjør det ikke fordi de ikke vil ha barn. Dem tar abort tidlig. Senaborter er som oftest barn som er syke på noe vis. Jeg synes det er flott at man slipper å brette ut for en nemd, men kan velge selv. Sett dere litt mer inn i fakta før dere dømmer. 25 8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 Rundt 5 prosent av aborter tas etter uke 18. Dette er som regel ønskede barn. Det kan likevel skje at man oppdager alvorlige feil ved fosteret, eller at mor blir alvorlig syk. Jeg synes det er bedre å gjennomføre en abort i uke 18 enn at mor blir tvunget til å føde et barn som lever i noen timer etter fødsel. Vi vet at nemdene godkjenner så og si alle aborter etter uke 12 opp til uke 22, fordi det foreligger gode medisinske årsaker til å gjennomføre en abort. 90% av alle aborter gjennomføres før uke 10, så det er snakk om ekstremt få aborter. Vi vet av nemdene oppleves som veldig belastende for kvinner, og det er kun en formalitet. Jeg er enig i at alle tilfeller av senaborter er trist, men det er som regel nødvendig. Anonymkode: f5fdc...6df 24 1 5
Blåttvann Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 (endret) Jeg synes det er veldig sent, men er naiv nok til å tro at ingen kvinne tar abort så sent uten at det er nødvendig. Og hva som er nødvendig for den enkelte kvinne/par vet kvinnen/paret best selv. Dette er vel for å slippe nemdene, noe jeg synes er flott! Og jeg er ikke redd for sorteringssamfunnet, for jeg er sterkt imot at barn skal fødes av foreldre som ikke ønsker barnet eller at barn skal fødes til lidelse for at vi alle skal ha variasjon. For et grusomt menneskesyn. Det som er fint er at et foster ikke merker om det dør hvis det dør på en skånsom måte. Men selv om fosteret hadde fått vondt så går det fort. Dessuten er ikke det å få vondt verdens verste ting heller... Jeg er en pragmatiker, "liv" i seg selv betyr egentlig ikke så mye for meg. Å ha et godt liv betyr alt, å leve betyr ingenting. Endret 14. desember 2023 av Blåttvann 14 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Sensitivt tema. Selvbestemt abort frem til uke 18. Det er for meg helt uforståelig, når jeg har hørt at man kan redde fostre i uke 20. Jeg forstår at det kan være mange, dyptveiende årsaker til abort. Et valg de aller fleste ikke tar lett på. Likevel, uke 18: «Fosteret vrir nå på seg, snur seg, spreller, slår og sparker. Refleksene bedres. Og i hjernen utvikler nervecellene seg videre slik at de etter hvert kan oppfatte sanser som berøring, smak, lukt, syn og hørsel. I løpet av denne uken har fosteret hørsel som blir tiltakende bedre.» Hvor går grensen mellom kvinners selvbestemmelse og vernet av barnets liv? Jeg mener at barnets liv bør være mye mer vektlagt enn det er nå. Jeg er også redd for sorteringssamfunnet. Etter min mening, abort i uke 18 er å ta et liv. Noe som ikke burde være i vår makt. Anonymkode: 4317c...d2a Enig, uke 18 er altfor sent. Dette er ikke bra. Anonymkode: 1b320...bed 10 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Skrevet 14. desember 2023 Blåttvann skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er veldig sent, men er naiv nok til å tro at ingen kvinne tar abort så sent uten at det er nødvendig. Og hva som er nødvendig for den enkelte kvinne/par vet kvinnen/paret best selv. Dette er vel for å slippe nemdene, noe jeg synes er flott! Og jeg er ikke redd for sorteringssamfunnet, for jeg er sterkt imot at barn skal fødes av foreldre som ikke ønsker barnet eller at barn skal fødes til lidelse for at vi alle skal ha variasjon. For et grusomt menneskesyn. Det som er fint er at et foster ikke merker om det dør hvis det dør på en skånsom måte. Men selv om fosteret hadde fått vondt så går det fort. Dessuten er ikke det å få vondt verdens verste ting heller... Jeg er en pragmatiker, "liv" i seg selv betyr egentlig ikke så mye for meg. Å ha et godt liv betyr alt, å leve betyr ingenting. Hvis du har sett en del av trådene her inne er tydeligvis kjønn en grunn til å frykte sorteringssamfunnet. Skulle ikke forundre meg om folk går på TUL i uke 12/13 og får en indikasjon på kjønn (gutt) og deretter velger abort. Av en eller annen grunn er det jo forferdelig å bli guttemamma i følge skremmende mange. DA kan vi begynne å snakke grusomt menneskesyn. Anonymkode: 7d7f3...e56 6 5 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #12 Skrevet 14. desember 2023 Anononyma skrev (11 minutter siden): Helt enig! Ble fysisk uvel da jeg hørte det forslaget. Husker OUL i uke 18 så godt, gutten min i full fart inni der, et lite menneske ❤️ Begriper ikke hvordan Norge kan gå den retningen mens andre land strammer inn. Uke 12 bør være mer enn nok, de aller fleste oppdager at de er gravide i god tid før uke 12! Som du sier, sorteringssamfunn er en stor risikofaktor om de går inn for det forslaget. Rart dem ikke har tatt det i betraktning? Blir sikkert skutt for å si dette, men i min oppfatning er selvbestemt abort i uke 18 mord. (Altså, avvik uforenlig med liv osv er ikke med i beregningen her, dagens regler med nemd er helt fint!) Jeg er uenig med deg, men respekterer meningen din. Det virker midlertidig som om du ikke har oppdaterte tall på abortsituasjonen i Norge i dag. De som ønsker abort tar abort før uke 10. Dette gjelder 90%. De få som søker om å få ta abort etter uke 12 er de som har ønsket seg barnet. Dessverre kan det skje at barnet er alvorlig sykt, eller at mors liv og helse står i fare. Da er det slik at abort er den beste løsningen. I praksis så har vi selvbestemt abort til uke 18 i dag, da så og si alle senaborter godkjennes. Så det er snakk om en formalitet. En formalitet som minsker belastningen for en kvinne som må fjerne det ønskede barnet i magen. Anonymkode: f5fdc...6df 11 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har sett en del av trådene her inne er tydeligvis kjønn en grunn til å frykte sorteringssamfunnet. Skulle ikke forundre meg om folk går på TUL i uke 12/13 og får en indikasjon på kjønn (gutt) og deretter velger abort. Av en eller annen grunn er det jo forferdelig å bli guttemamma i følge skremmende mange. DA kan vi begynne å snakke grusomt menneskesyn. Anonymkode: 7d7f3...e56 Dersom du tror at KG er representativt for samfunnet i sin helhet ville jeg vendt blikket innover først. Anonymkode: f5fdc...6df 6 1
Topsi Skrevet 14. desember 2023 #14 Skrevet 14. desember 2023 (endret) Jeg synes selvsagt det er tragisk. For de 2-3 ufødte barna som ville vært reddet i nemnd før uke 18 vil nå ikke få leve. Ei heller de ufødte der mor ombestemmer seg via tiden det tok i nemnd. I tillegg er jeg redd for at flere vil søke senabkrt, f eks de som aldri søkte tidligere fordi de visste de ville få avslag. Nå står vi i en situasjon der vi faktisk kan få selvbestemte aborter der barnets kjønn er "problemet". Det har vært flere tråder her inne der noen har gitt uttrykk for slike ønsker. Hvert enkelt liv som går tapt er en tragedie Det som kan ses på som positivt er at kriteriet om fosterskader ikke vil være et eget kriterier, men gå inn i "kvinnens situasjon", selv om fostre med funksjonshemminger ikke vil få bedre vern ( de har intet vern), så vil den dehumaniserende eugeniske ordlyden i abortloven trolig fjernes. Og det er bra. Men at det skal være helt greit å ta livet av stadig større fostre som en selvfølge er svært skremmende, men dog ikke overraskende. Jeg fryktet de ville gå til uke 22. Glad de ikke gjorde det. Men det jeg lurer på er, de snakker om obligatorisk rådgivning. Vil det gjelde for uke 18? Eller kun etterpå? Endret 14. desember 2023 av Topsi Skrivefeil 3 3
Topsi Skrevet 14. desember 2023 #15 Skrevet 14. desember 2023 En annen ting jeg lurer på. Som jeg tar i dette innlegget, er dette med å utvide aborttilbudet til kommunehelsetjenesten. To spørsmål Hvordan holder de kontroll på pillene så vi ikke får tilfeller med abort mot mors vilje? At noen knabber piller på jobb og putter dem i dama sin drink? Og ikke minst, det som i verste fall kan ta livet av kvinner, hvordan utelukker de exu før abort?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #16 Skrevet 14. desember 2023 Jeg har tatt abort såpass sent, og vet hvordan det fungerer. Det vil oppstå få situasjoner hvor man frivillig avslutter en graviditet såpass sent. I de tilfellene dette skjer vil de fleste kvinner vite hva de går til. Det er ubehagelig og traumatisk. Jeg så mitt foster og kjente på at dette ikke var det jeg ville for hen. Få gravide kvinner som ikke vil forbli gravide kommer til å vente så lenge. Noen kommer til å ta abort tidligere, noen senere. Ingen har lyst til å gjennomgå en abort. Men dette åpner for at en del personer som av ulike grunner har ventet litt for lenge kan komme ut av en situasjon. Anonymkode: 90656...7bb 3 2 2
Anononyma Skrevet 14. desember 2023 #17 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er uenig med deg, men respekterer meningen din. Det virker midlertidig som om du ikke har oppdaterte tall på abortsituasjonen i Norge i dag. De som ønsker abort tar abort før uke 10. Dette gjelder 90%. De få som søker om å få ta abort etter uke 12 er de som har ønsket seg barnet. Dessverre kan det skje at barnet er alvorlig sykt, eller at mors liv og helse står i fare. Da er det slik at abort er den beste løsningen. I praksis så har vi selvbestemt abort til uke 18 i dag, da så og si alle senaborter godkjennes. Så det er snakk om en formalitet. En formalitet som minsker belastningen for en kvinne som må fjerne det ønskede barnet i magen. Anonymkode: f5fdc...6df Det vet jeg, har selv jobbet på føden. Som jeg skrev i parentes er det ikke de tilfellene jeg sikter til. La meg presisere selvbestemt abort av friske foster i uke 18 er mord. Dersom de åpner for selvbestemt abort til uke 18 inkluderer det også de tilfellene hvor fosteret er friskt - og det kommer til å skje. Om enn unntaksvis går en slik endring så til de grader utover rettssikkerheten til det ufødte liv at jeg blir helt skremt. Mulig jeg som personlig kristen freser litt ekstra over dette, men det gjør meg virkelig ufatterlig vondt å tenke på de små som skulle vært trygge i mors liv som evt blir abortert «bare fordi». 8 3 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #18 Skrevet 14. desember 2023 Anononyma skrev (1 minutt siden): Det vet jeg, har selv jobbet på føden. Som jeg skrev i parentes er det ikke de tilfellene jeg sikter til. La meg presisere selvbestemt abort av friske foster i uke 18 er mord. Dersom de åpner for selvbestemt abort til uke 18 inkluderer det også de tilfellene hvor fosteret er friskt - og det kommer til å skje. Om enn unntaksvis går en slik endring så til de grader utover rettssikkerheten til det ufødte liv at jeg blir helt skremt. Mulig jeg som personlig kristen freser litt ekstra over dette, men det gjør meg virkelig ufatterlig vondt å tenke på de små som skulle vært trygge i mors liv som evt blir abortert «bare fordi». Jeg skjønner godt at abort av friske fostre i uke 18 er vondt for deg. Men det er ingen grunn til å anta at senaborttallene kommer til å øke ved lovendring. At noe er lov er ikke det samme som at det blir mer av det. Jeg forstår også at troen din gjør at dette oppleves ekstra belastende, men jeg synes religion skal holdes ute av medisin og juss. Anonymkode: f5fdc...6df 8 2
Topsi Skrevet 14. desember 2023 #19 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner godt at abort av friske fostre i uke 18 er vondt for deg. Men det er ingen grunn til å anta at senaborttallene kommer til å øke ved lovendring. At noe er lov er ikke det samme som at det blir mer av det. Jeg forstår også at troen din gjør at dette oppleves ekstra belastende, men jeg synes religion skal holdes ute av medisin og juss. Anonymkode: f5fdc...6df Det sier seg selv at så lenge noen får avslag i nemnd så vil det øke når det blir selvbestemt 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #20 Skrevet 14. desember 2023 Topsi skrev (3 minutter siden): En annen ting jeg lurer på. Som jeg tar i dette innlegget, er dette med å utvide aborttilbudet til kommunehelsetjenesten. To spørsmål Hvordan holder de kontroll på pillene så vi ikke får tilfeller med abort mot mors vilje? At noen knabber piller på jobb og putter dem i dama sin drink? Og ikke minst, det som i verste fall kan ta livet av kvinner, hvordan utelukker de exu før abort? Abortpillene gis til mor? Tror du at sykepleierne gir abortpillene til far? Anonymkode: f5fdc...6df 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå