Gå til innhold

Enkle middager som ikke er ultraprosessert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

 

Nemlig! Og slik poenget mitt illustrerer så kan du altså justere og endre på oppskriften slik at du får den slik du ønsker. Med hjemmelaget mat har man altså kontrollen selv 🙂

Anonymkode: 81198...8d1

Jada, med hjemmelaget mat har man kontrollen selv. Men det er jo greit å se på ingredienslisten du foreslo i forhold til hva TS faktisk ba om, både i form av ingredienser og tidsbruk. I Også kan du se på ingredienslisten til pastasausen jeg linket til, det er en grunn til at den er dyr. Alle ingrediensene som brukes, er også økologiske, og sausen er veldig god. 

Tomat 77,2%, Stangselleri, gulrot, løk, ekstra virgin olivenolje, havsalt, tørket timian 0,3%, tørket oregano 0,2%, tørket rosmarin 0,1% og sort pepper.

Så hvordan du kan mene at et en saus som er tilsatt sukker i tillegg til sriracha - som i seg selv har mye sukker OG veldig mye salt (nesten 9 x så mye som i den fra superbra), skal være sunnere enn en saus som bare har rene OG økologiske råvarer, gir ikke mening. 


 

Anonymkode: f9cef...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, William_S said:

Fjordland 

Skjønte du ikke hva TS spurte om? 

Anonymkode: f9cef...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 14.42):

Uansett hvor bra denne måtte være, vil det aldri slå en hjemmelaget saus uansett.

Anonymkode: 177b2...d5c

I forhold til hjemmelagete som beskrevet så er den mye bedre jo. 

Anonymkode: db852...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2023 at 6:07 PM, AnonymBruker said:

Oj, såpass. Deg om det. Hysteri… ikke alle har råd til villfanget fisk. 

Anonymkode: f6d72...d56

Villfanget laks inneholder like mye miljøgifter

Anonymkode: 5cf69...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 18.56):

Finnes det middager som ikke er ultraprosessert og som også er lettvinte for noen som ikke har mye tid, ei heller kunnskap om matlaging? Noen tips? 😊

Anonymkode: a7473...247

Grandiosa er ganske bra med paprika

Anonymkode: cb04c...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har etikk med tråden å gjøre?

Anonymkode: 3661b...98b

Jeg har alltid etikk med når jeg skal velge hva jeg spiser. Særlig når det inkluderer dyrevelferd og økosystemer.
 

Det er vanskelig og dyrt å bare ta gode valg. Men veldig enkelt, trygt og billig å unngå oppdrettslaks. 

Anonymkode: 8de66...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva har etikk med tråden å gjøre?

Anonymkode: 3661b...98b

Det kan vel likevel nevnes når man først snakker om fordelen med villfisk vs oppdrett?

Anonymkode: f9cef...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har alltid etikk med når jeg skal velge hva jeg spiser. Særlig når det inkluderer dyrevelferd og økosystemer.
 

Det er vanskelig og dyrt å bare ta gode valg. Men veldig enkelt, trygt og billig å unngå oppdrettslaks. 

Anonymkode: 8de66...d52

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg regner også med at ts hensyntar etikk i diskusjonen 

Anonymkode: cb04c...3fd

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan vel likevel nevnes når man først snakker om fordelen med villfisk vs oppdrett?

Anonymkode: f9cef...554

TS nevner ikke etikk, og det ser ikke ut til at det er noe TS tenker på heller. Hva med å holde dere til tråden? Villfisk vs oppdrett-diskusjonen angående helse er jo relevant for tråden siden TS vil spise sunnere. Å blande inn etikk i denne tråden er avsporing. Det betyr ikke at etikk ikke er viktig, men det er ikke nødvendig å avspore tråden og gjøre det vanskeligere for TS å lage sunnere mat. 

On 12/13/2023 at 5:56 PM, AnonymBruker said:

Finnes det middager som ikke er ultraprosessert og som også er lettvinte for noen som ikke har mye tid, ei heller kunnskap om matlaging? Noen tips? 😊

Anonymkode: a7473...247

Anonymkode: 3661b...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

TS nevner ikke etikk, og det ser ikke ut til at det er noe TS tenker på heller. Hva med å holde dere til tråden? Villfisk vs oppdrett-diskusjonen angående helse er jo relevant for tråden siden TS vil spise sunnere. Å blande inn etikk i denne tråden er avsporing. Det betyr ikke at etikk ikke er viktig, men det er ikke nødvendig å avspore tråden og gjøre det vanskeligere for TS å lage sunnere mat. 

Anonymkode: 3661b...98b

Det har ikke blitt en diskusjon rundt etikk selv om det har blitt påpekt. Villfisk ER sunnere, og etikk ble nevnt som tilleggskommentar. 

Anonymkode: f9cef...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 19.04):

Grandiosa er 100% vegan

Anonymkode: 90efb...c05

Ultraprosessert har lite med om maten er vegansk… Faktisk så er gjennomsnittet av veganske matretter nettopp svært ultraprosessert, da man bytter ut rene animalske produkter med falske smaksstoffer og masse som er laget «fra ingenting».

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/23/2023 at 4:43 PM, Besserwisser said:

Ultraprosessert har lite med om maten er vegansk… Faktisk så er gjennomsnittet av veganske matretter nettopp svært ultraprosessert, da man bytter ut rene animalske produkter med falske smaksstoffer og masse som er laget «fra ingenting».

Folk spiser plantebaserte nuggets og burgere fra Hälsans kök med en ingrediensliste som et langt vondt år, og tror det er sunnere enn en rent kjøtt. Ikke bare mangler det essensielle næringsstoffer, men er i tillegg ihjelprosessert. 

Joda, det finnes alternativ som er mindre prosessert enn disse, men jeg er lei av at mange tror at "vegansk" automatisk skal bety at det er så forbasket sunt. 

Anonymkode: f9cef...554

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 21.10):

Denne er jo full av sukker. 

Med så mye ingredienser kan man like gjerne kjøpe denne. Mye sunnere, rik på smak, og trenger kun rask oppvarming. 

https://meny.no/varer/middagstilbehor/sauser/pastasaus/tomatsaus-7090024960766
 

Anonymkode: f9cef...554

sriranchasaus er en smakatilsetter da. Du får ikke akkurat i deg mye sukker av 5 dråper med det i en gryte. 

Dessuten har merket mye og si. Det er ikke tilsatt sukker i alle engang.  

Anonymkode: fec9d...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...