Gå til innhold

Hva kan gjøres med overvekt og fedmeepidemien?


LuOiOO

Anbefalte innlegg

Synes du har mange bra argumenter ts. Men så har du oss som er overvektige på grunn av det psykiske. Jeg spiser for å døyve vonde følelser, stress, sorg. Jeg tenker på mat store deler av dagen og skulle ønske jeg ikke gjorde det da jeg bruker mye energi på det. Jeg er et høyt utdannet, ressurs sterk  kvinne som kan hele teorien bak kostholdet, hormoner, hva kroppen trenger etc. Men når det er det psykiske som spiller størst rolle så hjelper ikke de argumentene du kommer med i første innlegget. 

Så jeg foreslår mindre tabu rundt overvekt og det psykiske. Bedre tilbud om samtaler for de som bruker mat som trøst. 

Anonymkode: d35e8...4f8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Synes du har mange bra argumenter ts. Men så har du oss som er overvektige på grunn av det psykiske. Jeg spiser for å døyve vonde følelser, stress, sorg. Jeg tenker på mat store deler av dagen og skulle ønske jeg ikke gjorde det da jeg bruker mye energi på det. Jeg er et høyt utdannet, ressurs sterk  kvinne som kan hele teorien bak kostholdet, hormoner, hva kroppen trenger etc. Men når det er det psykiske som spiller størst rolle så hjelper ikke de argumentene du kommer med i første innlegget. 

Så jeg foreslår mindre tabu rundt overvekt og det psykiske. Bedre tilbud om samtaler for de som bruker mat som trøst. 

Anonymkode: d35e8...4f8

Joda, men tidligere var det ikke mulighet til å bruke mat som følelsesregulering slik alle med overspisingslidlser gjør i dag. Grunnet mindre tilgjengelighet. Folk for 40 år siden brukte gjerne andre usunne måter å deale med det psykiske, feks med alkohol eller annen selvdestruktiv adferd, da, men ikke så mye med overspising.

Så økt tilgjengelighet på all slags, men spesielt ultraprosessert mat som er laget på fabrikk for å trigge overspising, henger sammen med at så mange i dag har mulighet til å bruke mat på den måten. 

Anonymkode: c6794...7f6

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 10.12.2023 den 23.30):

Eh, jo, det var mye kyllingfileter og karbonadedeig for 40 år siden, dette må være rareste påstand jeg har lest på KG. Lurer veldig på hvor du bodde for 40 år siden, der de ikke hadde kyllingfilet eller karbonadedeig.

Og kjøpe ferdig oppskårede grønnsaker, tuller du med meg???

Ingen har sagt at det gjelder alle, men at det er flere faktorer, og man må tak i alle. Du spiser ikke ultraprosessert, flott, men mange gjør det. Da må vi ta tak i både den ultraprosesserte maten, for de det gjelder sin skyld, og hva nå enn dine issues er, for din og andre som deg sin skyld.

Han du siterer har helt rett når det gjelder kylling. De store, hurtigvoksende kyllingene (broilere) kom ikke til Norge før på sekstitallet, og lenge kunne man bare kjøpe dem hele og som regel ferdig grillet. Oppstykket, rå kylling kom ikke i butikkene før på nittitallet en gang. 

Anonymkode: 8db5f...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...