Gå til innhold

Hva kan gjøres med overvekt og fedmeepidemien?


LuOiOO

Anbefalte innlegg

Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Jeg er for at vi generelt skal tilby og oppfordre til sunnere mat, og opplysning om psykisk helse er åpenbart nødvendig. De som overspiser spiser all slags type mat og ikke nødvendigvis snop. Vi er nødt til å ta tak i årsakene om man skal hjelpe dem med fedme.

Jeg er enig i at det ikke hjelper de som regulerer følelser med mat, om de spiser enorme mengder sunn mat, men det er ikke EN årsak til overvekt, det er mange, om man må gjøre noe med alle.

Usunn junk og snop er billig og lett å få tak i. Det er billige kalorier. Det er deler av grunnen til at fattige er mer overvektige enn rike. Markedsføringen er svært manipulerende. Det burde man også fjøre noe med. Markedsføring av og sosialt press om inntak av helseskadelig mat er en egen faktor, informasjon om hva som er sunt og ikke er en egen faktor, unormal sultfølelse er en egen faktor, regulering av følelser med mat er en egen faktor. Det virker som om du mener set er kun de som er overvektige av den siste grunnen som skal få hjelp…?

Jeg tror ikke det er så mange som spiser seg sterkt overvektige på biff, agurk, torsk, brokkoli, friske jordbær, egg og moreller.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, velociraptor said:

Jeg er enig i at det ikke hjelper de som regulerer følelser med mat, om de spiser enorme mengder sunn mat, men det er ikke EN årsak til overvekt, det er mange, om man må gjøre noe med alle.

Usunn junk og snop er billig og lett å få tak i. Det er billige kalorier. Det er deler av grunnen til at fattige er mer overvektige enn rike. Markedsføringen er svært manipulerende. Det burde man også fjøre noe med. Markedsføring av og sosialt press om inntak av helseskadelig mat er en egen faktor, informasjon om hva som er sunt og ikke er en egen faktor, unormal sultfølelse er en egen faktor, regulering av følelser med mat er en egen faktor. Det virker som om du mener set er kun de som er overvektige av den siste grunnen som skal få hjelp…?

Jeg tror ikke det er så mange som spiser seg sterkt overvektige på biff, agurk, torsk, brokkoli, friske jordbær, egg og moreller.

Helt riktig. Og de som strever med psykisk helse har heller ikke lyst på slik mat for å døyve følelser. Det er en grunn til at det velges junk som raskt (kortvarig) øker lykkehormoner. 

Anonymkode: 42e24...348

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa ikke at alle slet med traumer. Men det er faktisk mange som gjør det, og i tillegg er det mange som har psykiatriske diagnoser som adhd, biopolar, depresjon, autisme m.m, som også kan føre til tvangsspising. Flere går fortsatt rundt udiagnoserte/feildiagnoserte, og dette er mye pga et dårlig fungerende psykisk helsevern. 
 

Anonymkode: 42e24...348

Det er sikkert en sammenheng mellom dårlig psykisk helse og en del tilfeller av overvekt. Et spørsmål da er om det er flere som sliter psykisk nå enn før, hvis det er slik at overvekt forårsakes av psykisk sykdom.

Det har blitt mer oppmerksomhet rundt matens effekter på mental helse de siste årene. Personlig skulle det ikke forundre meg om vi finner enda sterkere sammenhenger der feil mat gir både overvekt og dårlig psykisk helse (og kanskje skyver folk inn i en negativ spiral).

Anonymkode: c6b1d...489

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

70% av nordmenn er overvektige eller har fedme. Alle disse sliter ikke med traumer. De mangler kunnskap.

Anonymkode: b3456...5bd

Hva mangler de kunnskap om? 

Anonymkode: daa5b...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (4 timer siden):

Lettere tilgang på slankemedisln på blå resept,  i tillegg til andre ting som er nevnt. 

Slankemedisin gjør ingenting for holdningene dine til mat. Med en gang du går av de vil du bli feit igjen.. 

Anonymkode: 4185f...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (18 minutter siden):

Jeg er enig i at det ikke hjelper de som regulerer følelser med mat, om de spiser enorme mengder sunn mat, men det er ikke EN årsak til overvekt, det er mange, om man må gjøre noe med alle.

Usunn junk og snop er billig og lett å få tak i. Det er billige kalorier. Det er deler av grunnen til at fattige er mer overvektige enn rike. Markedsføringen er svært manipulerende. Det burde man også fjøre noe med. Markedsføring av og sosialt press om inntak av helseskadelig mat er en egen faktor, informasjon om hva som er sunt og ikke er en egen faktor, unormal sultfølelse er en egen faktor, regulering av følelser med mat er en egen faktor. Det virker som om du mener set er kun de som er overvektige av den siste grunnen som skal få hjelp…?

Jeg tror ikke det er så mange som spiser seg sterkt overvektige på biff, agurk, torsk, brokkoli, friske jordbær, egg og moreller.

det jeg mener er at om noen er litt overvektige, er ikke det et samfunnsproblem, men noe man kan justere selv ved trening og kosthold. Jeg mener at det vi burde bruke penger på er fedme da det er en sykdom som krever helsehjelp.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår biologi er ikke tilpasset samfunnet, usunn mat som sjokolade er i realiteten sentralstimulerende middel som ulike genetiske variasjoner reager ulikt på. Når vi blir eksponert for slike varer som er designet både med smak og visuelt utrykk å trigge kjøp så vil mange ha problemer med å overstyre følelser. 
Om en gjorde krav om generisk emballasje rundt problem-mat så hadde en kunne fått positiv effekt for alle bortsette fra produsentene. 

Medisiner er et lyspunkt, men det er fornuftig å innhente mer informasjon før en skalerer opp for mye, siden forskning viser en på gå på medikamenter resten av livet så stiller dette helt andre krav til sikkerhet en om det bare trengte tas for en periode.
Da må en se på kostnader både personlige og samfunnsmessige, samt en må evaluerer helsemessige endepunkt som total mortalitet, hjertekarsykdommer, kreft osv.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sikkert en sammenheng mellom dårlig psykisk helse og en del tilfeller av overvekt. Et spørsmål da er om det er flere som sliter psykisk nå enn før, hvis det er slik at overvekt forårsakes av psykisk sykdom.

Det har blitt mer oppmerksomhet rundt matens effekter på mental helse de siste årene. Personlig skulle det ikke forundre meg om vi finner enda sterkere sammenhenger der feil mat gir både overvekt og dårlig psykisk helse (og kanskje skyver folk inn i en negativ spiral).

Anonymkode: c6b1d...489

Selvsagt er det en sammenheng. All overvekt er selvsagt ikke forsårsaket av psykisk sykdom, men veldig mange tilfeller èr det. For noen er det forbigående, mens for andre er det kronisk. 

Mat påvirker også psykisk helse, helt klart. Men det gjør også ubalanser med vitaminer og mineraler, og dette følges for dårlig opp i helsevesenet. Har man depresjon blir man satt på antidepressiva, ikke b-12 sprøyter og d vitamin. Og med medisiner kommer det også en hel del bivirkninger som kan gi overvekt. Både fra medisinene i seg selv, men også i form av at flere medisiner kan gi økt sult og trang til spising. 

Så det er absolutt en større helhet i hvordan man bør gripe an problem med overvekt. 

Anonymkode: 42e24...348

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slankemedisin gjør ingenting for holdningene dine til mat. Med en gang du går av de vil du bli feit igjen.. 

Anonymkode: 4185f...8d2

Det er en kronisk sykdom som i mange tilfeller krever kronisk medisinering.  Ved å tilby det på blå resept til de som har fedmetelatert sykdom eller stor overvekt kan en spate samfunnet for mye le her på sikt, og individet for mye lidelse

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (2 timer siden):

det jeg mener er at om noen er litt overvektige, er ikke det et samfunnsproblem, men noe man kan justere selv ved trening og kosthold. Jeg mener at det vi burde bruke penger på er fedme da det er en sykdom som krever helsehjelp.

Jeg mener man burde gjøre noe med det at folk spiser ALT for usunn ultraprosessert mat generelt også, men der kan vi selvsagt være uenige.

Topsi skrev (35 minutter siden):

Det er en kronisk sykdom som i mange tilfeller krever kronisk medisinering.  Ved å tilby det på blå resept til de som har fedmetelatert sykdom eller stor overvekt kan en spate samfunnet for mye le her på sikt, og individet for mye lidelse

Tja, kanskje. Men kan også hende at mange av de som har fedme, ikke ville hatt det om samfunnet ikke flommet over av reklame og sosialt press om å spise usunn mat som er laget for å få folk til å overspise.

Jeg er ikke uenig i at man burde få medisinen på blå resept, men man må gjøre flere tiltak på samfunnsnivå enn å kun medisinere. 

Anonymkode: b03ed...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre psykisk helsevesen, som har kunnskap om og kapasitet til å behandle mennesker som ikke klarer å regulere følelser på annen måte enn med mat.

Foreldreveiledning med fokus på tilknytning og emosjoner, slik at vi får færre mennesker som ikke kan regulere følelser på annen måte enn med mat.

Restriksjoner på usunn mat - for eksempel forbud mot å spesialdesigne godteri og snacks til å trigge belønningssenteret i hjernen mest mulig, forbud mot reklame og fristende innpakning, forbud mot godteri og snacks i for eksempel skolekantiner osv.

Og samtidig: fremheving av sunne alternativer som frukt, grønnsaker, nøtter osv. 

Gjøre usunn mat dyrere og sunn mat billigere.

Anonymkode: c0ec9...e98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er feit. Sliter ikkje med traumer eller psyken. Eg liker mat. Eg veit omtrent nøyaktig kor mykje kalorier det er i omtrent alt fordi eg har slanka meg mange gongar før. Eg spiser sunn mat av god kvalitet, mykje fisk, mykje grønnsaker, lite fett, unngår sukker, kunstig søtning. Bruker airfryer mykje. Eg spiser på toppen av detta mykje dritt.

Eg ete for mykje. 

Eg ete meir enn eg forbrenner og derfor er eg tjukk. 

Eg er og lat og hater å trene.

Eg blir frista av kvantumsrabatt, eg sliter med å motstå fristelser som er over alt.  Folk er så sjukt opphengt i mat, over alt! 

Eg sliter med å sei nei.

Eg sliter med å ete eit kakestykke.

Eg sliter med å stå imot boller på bensinstasjonen når det er 3 for 25 kr. Så kjem "Kari" med eplekake på møtet. Når eg kjem heim har mannen laga pannekaker til kvelds, med sirup... 

Eg sliter med å leva I ein verden der vi alltid må kose oss.  

Er det mitt ansvar? Ja.

Klarer eg ta det ansvaret? Nei.

Eg trur det er mange som meg der ute, svake folk. 

Mange av oss tjukke skylder og på lavt stoffskifte, hormoner, at det er noko medisinsk galt. Som regel er det ikkje det.

Eg har faktisk lavt stoffskifte og ser ikkje på det som eit frikort. 

 

Anonymkode: 0b365...5e0

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 timer siden):

Derfor må tiltakene både være folkeopplysning, begrense tilgang, begrense presset fra produsentene av de dårlige matvarene som er laget kun for å få folk til å overspise og skape profitt, psykisk helsehjelp og fysisk helsehjelp.

Tror du ikke en med overspisingslidelse kan overspise på sunn mat? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyme-meg skrev (9 minutter siden):

Tror du ikke en med overspisingslidelse kan overspise på sunn mat? 

I teorien joc men jeg tror det er ytterst uvanlig å overspise så ofte på «sunn mat» at man blir overvektig av det. Og med «sunn mat» mener jeg her av typen de matvarene jeg ramset opp, ikke grovbrød, ost, yoghurt, frø, nøtter og den type mat som i og for seg er sunn men som også er lett å overspise på. 

Mener du at det er ofte at mennesker blir oververvektige fordi de overspiser på blåbær og elgbiff? om de aldri spiser korn, meieriprodukter, sukker, kunstig søtning, planteoljer, frityr, hel eller halvfabrikata? Jeg har aldri møtt en sånn i hele mitt liv…

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Eg er feit. Sliter ikkje med traumer eller psyken. Eg liker mat. Eg veit omtrent nøyaktig kor mykje kalorier det er i omtrent alt fordi eg har slanka meg mange gongar før. Eg spiser sunn mat av god kvalitet, mykje fisk, mykje grønnsaker, lite fett, unngår sukker, kunstig søtning. Bruker airfryer mykje. Eg spiser på toppen av detta mykje dritt.

Eg ete for mykje. 

Eg ete meir enn eg forbrenner og derfor er eg tjukk. 

Eg er og lat og hater å trene.

Eg blir frista av kvantumsrabatt, eg sliter med å motstå fristelser som er over alt.  Folk er så sjukt opphengt i mat, over alt! 

Eg sliter med å sei nei.

Eg sliter med å ete eit kakestykke.

Eg sliter med å stå imot boller på bensinstasjonen når det er 3 for 25 kr. Så kjem "Kari" med eplekake på møtet. Når eg kjem heim har mannen laga pannekaker til kvelds, med sirup... 

Eg sliter med å leva I ein verden der vi alltid må kose oss.  

Er det mitt ansvar? Ja.

Klarer eg ta det ansvaret? Nei.

Eg trur det er mange som meg der ute, svake folk. 

Mange av oss tjukke skylder og på lavt stoffskifte, hormoner, at det er noko medisinsk galt. Som regel er det ikkje det.

Eg har faktisk lavt stoffskifte og ser ikkje på det som eit frikort. 

 

Anonymkode: 0b365...5e0

Dette. Og nei jeg synes ikke det er ditt ansvar alene. Det er en grunn til at vi har forbud mot reklame for alkohol, tobakk og gambling, at narkotika er ulovlig. Det er utrolig mange som deg, og mange som kjemper hardt for å stå i mot, og det burde ikke være nødvendig. Vi burde gjøre det lett å velge å ikke spise mer enn vi trenger. Og det mener jeg at er samfunnets ansvar, ikke enkeltpersonen. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold 40 år tilbake og i dag kan ikke sammenliknes.
Det er gjort mye med grønnsaker, korn og dyr siden den gang for å gjøre dem "bedre".
Naturlig mat i dag er dyrt fordi flere kjøper de dårlige variantene og mye hurtigvarianter.
Ettersom det blir gjort, vil prisen på det som selges mest være billigere. Det er selvfølgelig unntak og det er der man ønsker å skaffe høyest gevinst.


Grønnsaker er dyrere enn å kjøpe sjokolade, chips og brus. Det er dermed vanskelig å kjøpe riktig mat.
Spiser man mest mulig økologisk, unngår sukker og sukkerfri varianter (https://www.who.int/news/item/15-05-2023-who-advises-not-to-use-non-sugar-sweeteners-for-weight-control-in-newly-released-guideline), så vil det ta 2-4 uker før man naturlig går ned i vekt. Gå for naturlige produkter og hopp over alt som kalles lett produkter. Overprosessert mat påvirker kroppen på en annen måte enn naturlig mat. 

Det skal ikke mye til for å gå ned i vekt. Det beste er å ta noe man hele tiden spiser og kutte/bytte det ut en annen variant for å se hvor mye det påvirker kroppen. Feks kneipbrød til fullkorn eller surdeigsbrø. Skal ofte ikke mye til for å gå ned et par kilo. Alle er forskjellige, så ikke noe som virker for alle. Prøving og feiling må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (Akkurat nå):

I teorien joc men jeg tror det er ytterst uvanlig å overspise så ofte på «sunn mat» at man blir overvektig av det. Og med «sunn mat» mener jeg her av typen de matvarene jeg ramset opp, ikke grovbrød, ost, yoghurt, frø, nøtter og den type mat som i og for seg er sunn men som også er lett å overspise på. 

Mener du at det er ofte at mennesker blir oververvektige fordi de overspiser på blåbær og elgbiff? om de aldri spiser korn, meieriprodukter, sukker, kunstig søtning, planteoljer, frityr, hel eller halvfabrikata? Jeg har aldri møtt en sånn i hele mitt liv…

 

Jeg er diagnostisert med spiseforstyrrelse. Jeg måtte foreksempel slutte å lage store middagsposjoner for å fryse ned. Jeg kan overspise på knekkebrød og mye annet. Men selvfølgelig også det usunne. 

Men uansett jeg har fått hjelp, går i terapi som også inkluderer hjelp til trening. Skal ikke ha fokus på vekt og kalorier. Men skal spise regelmessig og forholdsvis store måltider om dagen for å skape et normalt forhold til mat også blir det færre overspising episoder. 

Tro meg jeg har prøvd å slanke meg i over 10 år. Jeg har lest om de fleste dietter, men når ikke hode er med så nytter det ikke. 

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (10 minutter siden):

Jeg er diagnostisert med spiseforstyrrelse. Jeg måtte foreksempel slutte å lage store middagsposjoner for å fryse ned. Jeg kan overspise på knekkebrød og mye annet. Men selvfølgelig også det usunne. 

Men uansett jeg har fått hjelp, går i terapi som også inkluderer hjelp til trening. Skal ikke ha fokus på vekt og kalorier. Men skal spise regelmessig og forholdsvis store måltider om dagen for å skape et normalt forhold til mat også blir det færre overspising episoder. 

Tro meg jeg har prøvd å slanke meg i over 10 år. Jeg har lest om de fleste dietter, men når ikke hode er med så nytter det ikke. 

Hva slags terapi mottar du? Kan du si noe mer om dette? Og hva slags hjelp til trening?

Jeg kan også overspise på sunn mat.

Anonymkode: 90616...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags terapi mottar du? Kan du si noe mer om dette? Og hva slags hjelp til trening?

Jeg kan også overspise på sunn mat.

Anonymkode: 90616...59e

Det er et opplegg i kommunen jeg bor i. Blir kurset av psykologer, ernæringsfysiolog og fysioterapeuter som har satt opp styrke program med frivekter og intervalltrening, dette skal gjennomføres flere ganger i uken. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siden vi var slankere før er den mest sannsynlige årsaken til dagens fedme at vi spiser annerledes - og kan dermed sannsynligvis reverseres ved å spise slik vi gjorde før.

Det er absurd å tro at det fordi vi spiser mer enn før og mangler selvkontroll. Rart at moderne mennesker skal mangle det, mens fortidens mennesker, stammesafunn og alle dyr har selvkontroll nok til å ikke spise for mye. Vi spiser til vi er mette uansett, problemet er at vi spiser så mye dritt.

Anonymkode: c6b1d...489

Veldig enig. Her går det mest i ren mat, som kjøtt, fisk, egg, smør, rømme etc og litt grønnsaker. Er ikke redd for fett heller. Har aldri vært i bedre form verken mentalt eller fysisk. Ser sunnere ut enn de aller fleste jeg møter i dagliglivet.

Folk må slutte å stappe i seg «mat» som ikke er mat. Det ødelegger jo kroppen og tarmsystemet.

Anonymkode: a503d...cf6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...