Gå til innhold

Hva kan gjøres med overvekt og fedmeepidemien?


LuOiOO

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Merkelig at dette funket fint før i tidem, altså.

Anonymkode: f8431...f97

Hele samfunnet var svært svært annerledes før i tiden enn nå, så det kan ikke sammenlignes.

Før i tiden måtte all mat lages fra bunnen av. Det gjør maten mest sannsynlig sunnere, og mengden mindre. De færreste i dag lager all mat fra bunnen.

Før i tiden var en dame hjemme og lagde all denne maten, det var "jobben" hennes. I dag er de fleste på jobb selv. Så når man kommer hjem og skal begynne på maten er man allerede sliten.

Og ikke minst, før i tiden bodde vi nærmere arbeidsplassen vår. Vi måtte ikke kjøre bil overalt. Vi kunne gå/sykle dit vi skulle. Og om vi måtte et langt stykke unna, måtte vi likevel gå (enten til buss, tog, eller om man går langt nok tilbake i tid: hest og kjerre.) I dag har alle bil. Vi kjører 5 minutter til butikken, fordi det er enklere og mer behagelig enn å gå.

Før i tiden hadde dem ikke hyller på hyller på hyller av høykalori søtsaker, som er lagd spesielt for å være avhengighetsskapende (fett + sukker), pakket inn for å gi oss lyst til å kjøpe (farge, utseende, logo, plakater), plassert for å gi oss lyst til å kjøpe det (plassert nær slutten av handleturen når vi har brukt opp masse mental energi på å si nei til andre ting vi har lyst til å kjøpe men ikke burde pga penger eller helse). Matindustrien er i disse dager så "kynisk" at de legger opp alt for at vi skal fristes og ikke klare å motstå varen de selger. Det at noen har mindre motgang utenfor matbutikken og dermed har mer indre styrke til å kunne si nei, gjør ikke problemet for den resterende befolkningen noe bedre. Over halvparten av nordmenn er overvektige.

Dette er et problem som har blitt verre med årene. Og forskjellen mellom da og nå, i samfunnet, er store. Det er åpenbart at det er der de ligger, ikke at folk ikke forstår kalorier.

Tjukkaser som meg (100+ kg) har ofte vært på slankern siden vi var små barn. Mest sannsynlig kan jeg mer om kosthold enn deg og eventuelt andre normalvektige, selv om jeg er svært overvektig. Jeg kan se på et måltid og gjette hvor mye kalorier det er, sånn ca. Jeg kan enkelt veie og regne ut både kalorier og protein, fett og karbohydrater i en matvare. Jeg kan legge opp dagsplan på hva jeg skal spise, jeg kan legge opp når jeg skal spise, jeg vet nøyaktig hvilke matvarer som er sunne og ikke... Men likevel er jeg tjukk som fy.

Løsningen for meg, og mange andre, er psykologhjelp. Vi overspiser for en grunn. Vi setter vår egen fysiske OG psykisk helse i fare hver dag når vi overspiser for en grunn. Hvorfor er det så få som tenker på det? Ingen friske  mennesker stapper i seg noe som de vet kan ta livet av dem en dag, ei heller ødelegger den generelle livskvaliteten. Vi føler for alkoholikere som drikker for å føle seg vel, så hvorfor ikke de som spiser for å føle seg vel?

Eventuelt kan psykologhjelp bruker i kombinasjon med medisiner som hjelper det fysiologiske om man sliter med det (f.eks. insulinresistens, der kan både Metformin og Wegovy være til stor hjelp), som også er noe jeg sverger til. 

Anonymkode: 74bf7...c4e

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig at dette funket fint før i tidem, altså.

Anonymkode: f8431...f97

Du tror oppriktig talt at folk som sliter med overspising pga traumer ikke forstår begrepet "kalorier"? 

Anonymkode: 63595...224

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LuOiOO skrev (3 timer siden):

Hva foreslår du kan gjøres for å få flere ned til normalvekt samt unngå at stadig flere blir overvektige?

Tre forslag fra meg i tilfeldig rekkefølge.

1) Pris

Gjør sunn mat rimeligere. Tenker spesielt at man kunne fjernet merverdiavgift på frukt og grønt. De tapte inntektene hentes inn på sikt, siden man får mindre utgifter til helse. Resten av inntektene som (eventuelt) går tapt kan kompenseres for ved å legge marginalt høyere avgifter på usunn mat.
 

2) Markedsføring og produktplassering

Søtsaker som sjokolade må plasseres der de selger minst, ikke mest. Forbud mot lokketilbud på usunn mat. Tenker spesielt av typen som får folk til å kjøpe mye. Tre boller for prisen av to. Fem sjokoladeplater for 100,-

 

3) Kunnskap

Mye mer kunnskap om helse i alle trinn på skolen. For eksempel kan man lære små barn om kroppspositivisme. På høyere klassetrinn kan man se på hva overvekt koster samfunnet i regnestykker. I andre fag kan man se på de mange konsekvensene av overvekt. Hvordan visse mattyper får oss til å spise mer kalorier. Osv. Det er veldig mye kunnskap som burde vært mer av, og som lett kan implementeres i forskjellige fag. Jeg tror generell kunnskap på flere felt kan hjelpe på.


Generelt når det kommer til temaet er jeg veldig for at enkeltindivider må lære at man må ta ansvar for egen livsstil og hva man putter i handlekurven og munnen. Ikke skylde på at det var 4 eller 5 sjokoladeplater for 100kr. Samtidig må vi innse at dette er lettere sagt enn gjort for majoriteten av befolkningen og at man bør gjøre tiltak deretter.

Er ikke skoletimer igjen snart for vanlig undervisning i vanlige fag. Alt skal skolen ta seg av. 

Anonymkode: a5c46...0bc

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte veldig pris på kaloritabell på restaurant i England.  Det kan virke litt kjipt å gå på restaurant og kose seg med pasta carbonara og se at det er 1100 kalorier, men samtidig får du en fasit på hva du egentlig får i deg. Hvis du går rundt og tenker at det sikkert ligger på ca 350 kalorier er det en realitetsorientering å se hva du egentlig får i deg.  Og selvsagt er det rom for å med jevne mellomrom spise den porsjonen,men ikke alltid 

Anonymkode: 9e4ab...498

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp å lyv til kvinner å si at overvekt er sunt og vakkert.

Anonymkode: add24...79b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg satte veldig pris på kaloritabell på restaurant i England.  Det kan virke litt kjipt å gå på restaurant og kose seg med pasta carbonara og se at det er 1100 kalorier, men samtidig får du en fasit på hva du egentlig får i deg. Hvis du går rundt og tenker at det sikkert ligger på ca 350 kalorier er det en realitetsorientering å se hva du egentlig får i deg.  Og selvsagt er det rom for å med jevne mellomrom spise den porsjonen,men ikke alltid 

Anonymkode: 9e4ab...498

Men vi i Norge spiser vel ikke så mye på restaurant at det er det man blir tjukk av?

Anonymkode: 74bf7...c4e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stopp å lyv til kvinner å si at overvekt er sunt og vakkert.

Anonymkode: add24...79b

Kunnskapsnivået her er veldig lavt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Forby reklame for usunn mat; snacks, snop, ultraprosessert mat, frityr, mat med mye sukker eller kunstig søtning etc. Akkurat som at reklame for alkohol og tobakk er ulovlig. Da heller ikke lov med kvantumrabatt, som lavere pris for større pakning, 3 for 2, eller salg/tilbud på disse matvarene. (Jeg regner ikke mettet fett inn i denne kategorien, derimot ultraprosessert fettkilder som margarin.)

2. Forby salg av usunn mat på alle idrettsarrangement for barn - igjen, akkurat som med alkohol.

3. Vareplassering

4. Store avgifter på sukker og kunstig søtning, og på all ultraprosessert og prosessert mat. Disse pengene bør delvis øremerkes helsevesenet som får den økonomiske belastningen av inntaken av denne maten og delvis brukes til å subsidiere rene ingredienser som fisk, kjøtt, frukt, grønnsaker, bær, frø, nøtter. (Egg, bønner og linser er vel den eneste sunne maten som allerede er billig).

5. Oppgradere mat og helse faget. Fokus på rene råvarer.

6. Mye bedre psykisk helsevesen, lavere terskel for å henvise til psykolog, som da må ha komptetanse på spiseforstyrrelser. En stor andel overvektige regulerer følelser med mat.

7. Mer fokus på og forskning på tarmbakterier og deres rolle for overvekt, sultfølelse, grehlin-hormonet, hva slags matvarer som roter til tarmbakteriene etc.

8. Medisiner på blå resept på de som trenger det. Ja de er dyre, men livstilssykdommer er dyrere for  samfunnet…

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

1. Forby reklame for usunn mat; snacks, snop, ultraprosessert mat, frityr, mat med mye sukker eller kunstig søtning etc. Akkurat som at reklame for alkohol og tobakk er ulovlig. Da heller ikke lov med kvantumrabatt, som lavere pris for større pakning, 3 for 2, eller salg/tilbud på disse matvarene. (Jeg regner ikke mettet fett inn i denne kategorien, derimot ultraprosessert fettkilder som margarin.)

2. Forby salg av usunn mat på alle idrettsarrangement for barn - igjen, akkurat som med alkohol.

3. Vareplassering

4. Store avgifter på sukker og kunstig søtning, og på all ultraprosessert og prosessert mat. Disse pengene bør delvis øremerkes helsevesenet som får den økonomiske belastningen av inntaken av denne maten og delvis brukes til å subsidiere rene ingredienser som fisk, kjøtt, frukt, grønnsaker, bær, frø, nøtter. (Egg, bønner og linser er vel den eneste sunne maten som allerede er billig).

5. Oppgradere mat og helse faget. Fokus på rene råvarer.

6. Mye bedre psykisk helsevesen, lavere terskel for å henvise til psykolog, som da må ha komptetanse på spiseforstyrrelser. En stor andel overvektige regulerer følelser med mat.

7. Mer fokus på og forskning på tarmbakterier og deres rolle for overvekt, sultfølelse, grehlin-hormonet, hva slags matvarer som roter til tarmbakteriene etc.

8. Medisiner på blå resept på de som trenger det. Ja de er dyre, men livstilssykdommer er dyrere for  samfunnet…

Enig i punkt 6, 7 og 8.

Anonymkode: 90616...59e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hele samfunnet var svært svært annerledes før i tiden enn nå, så det kan ikke sammenlignes.

Før i tiden måtte all mat lages fra bunnen av. Det gjør maten mest sannsynlig sunnere, og mengden mindre. De færreste i dag lager all mat fra bunnen.

Før i tiden var en dame hjemme og lagde all denne maten, det var "jobben" hennes. I dag er de fleste på jobb selv. Så når man kommer hjem og skal begynne på maten er man allerede sliten.

Men dette er en dårlig unnskyldning. Folk er lat i dag. Hvis man lager en gryte, pastasaus, suppe eller annet som kan fryses, så kan man lage dobbel-trippel porsjon og fryse. Tar ikkd særlig lengre tid å kutte opp litt ekstra gronnsaker, tilsette litt ejstra kjøtt / en boks linser og mer væske/buljong. Gjør man dette 1-2 dager i uken, så har man plutselig nok til å slippe å lage middag en uke, bare tine opp og varme.

Ellers tror mange at det er "enklere" å lage halvfabrikata. Men hvis man allerede må tilsette noe kjøtt eller grønt, så kan man like gjerne gjøre det fra bunnen. Man kan lære seg noen basis middager familien liker.

Vi nordmenn spiser også mye brødmat. Smør, majones og diverse pålegg gir en del kalorier. Hvert fall når noen spiser det til frokost, lunsj og kvelds. Folk er gjerne ikke bevisst nok. Mat som må tygges en stund kan gi mer metthetsfølelse og fungerer fint som noe ekstra til lunsjen om man syns knekkebrød eller en salat er for lite, til mellommåltid og noe å knaske på til kvelden. Epler, pærer, appelsiner, cherrytomater, agurk, paprika, gulrot, stangselleri.

Mange familier spiser mye pizza, pasta (carbonara, lasagne med fløte/ost), gratenger med ost, pølse og potetmos. Altså middager som inneholder en del kalorier. Og noen gidder ikke ta kampen med barna fordi "de liker ikke". Familier som sliter bør få hjelp til å ta gode valg i større grad enn de gjør nå. Det er mye som kan byttes ut. Blomkålris, sellerirotmos (uten fløte), brokkolipure, sauser uten fløte (f.eks sjy), sjeldnere middager som inneholder veldig mye kalorier. Halv tallerken grønnsaker. Poteter, ris og pasta må ikke serveres i tillegg. 

 

Og ikke minst, før i tiden bodde vi nærmere arbeidsplassen vår. Vi måtte ikke kjøre bil overalt. Vi kunne gå/sykle dit vi skulle. Og om vi måtte et langt stykke unna, måtte vi likevel gå (enten til buss, tog, eller om man går langt nok tilbake i tid: hest og kjerre.) I dag har alle bil. Vi kjører 5 minutter til butikken, fordi det er enklere og mer behagelig enn å gå.

Dette handler også om latskap. Jeg vet det selv. Er 10min å gå til butikken, men tar ofte bilen. Men jeg vet jo at det å gå hadde vært bedre for kroppen. Her må jeg skjerpe meg selv. Når barnet kan gå den strekningen, så skal jeg forsøke å gjøre det til en kjekk greie. Og ikke med is/godteri som belønning, men tid sammen og kanskje litt lek på veien. Er man to foreldre kan man kanskje bytte på å gå til og fra jobb, mens den andre henter barna / eller gå av et stopp før så man får gått en strekning. Helgene bør gå med til noe fysisk aktivitet, lek ute, tur, bytte på å trene hjemme/på senter, skøyter, ski ++. Barna bør tidlig bli vant til at bilen ikke alltid brukes. 

Før i tiden hadde dem ikke hyller på hyller på hyller av høykalori søtsaker, som er lagd spesielt for å være avhengighetsskapende (fett + sukker), pakket inn for å gi oss lyst til å kjøpe (farge, utseende, logo, plakater), plassert for å gi oss lyst til å kjøpe det (plassert nær slutten av handleturen når vi har brukt opp masse mental energi på å si nei til andre ting vi har lyst til å kjøpe men ikke burde pga penger eller helse). Matindustrien er i disse dager så "kynisk" at de legger opp alt for at vi skal fristes og ikke klare å motstå varen de selger. Det at noen har mindre motgang utenfor matbutikken og dermed har mer indre styrke til å kunne si nei, gjør ikke problemet for den resterende befolkningen noe bedre. Over halvparten av nordmenn er overvektige.

Dette er et problem som har blitt verre med årene. Og forskjellen mellom da og nå, i samfunnet, er store. Det er åpenbart at det er der de ligger, ikke at folk ikke forstår kalorier.

Tjukkaser som meg (100+ kg) har ofte vært på slankern siden vi var små barn. Mest sannsynlig kan jeg mer om kosthold enn deg og eventuelt andre normalvektige, selv om jeg er svært overvektig. Jeg kan se på et måltid og gjette hvor mye kalorier det er, sånn ca. Jeg kan enkelt veie og regne ut både kalorier og protein, fett og karbohydrater i en matvare. Jeg kan legge opp dagsplan på hva jeg skal spise, jeg kan legge opp når jeg skal spise, jeg vet nøyaktig hvilke matvarer som er sunne og ikke... Men likevel er jeg tjukk som fy.

Løsningen for meg, og mange andre, er psykologhjelp. Vi overspiser for en grunn. Vi setter vår egen fysiske OG psykisk helse i fare hver dag når vi overspiser for en grunn. Hvorfor er det så få som tenker på det? Ingen friske  mennesker stapper i seg noe som de vet kan ta livet av dem en dag, ei heller ødelegger den generelle livskvaliteten. Vi føler for alkoholikere som drikker for å føle seg vel, så hvorfor ikke de som spiser for å føle seg vel?

Eventuelt kan psykologhjelp bruker i kombinasjon med medisiner som hjelper det fysiologiske om man sliter med det (f.eks. insulinresistens, der kan både Metformin og Wegovy være til stor hjelp), som også er noe jeg sverger til. 

Anonymkode: 74bf7...c4e

 

Anonymkode: 5069c...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Anonymkode: 5069c...e7d

Jeg mener at sammenblandingen av overvekt og fedme er veldig problematisk. Det blir som å samle lettere nedstemthet og kronisk deprisjon, der bahandling for nedstemthet kan være fysisk aktivitet, mens behandling for alvorlig deprrsjon kan være tvangsinnleggelse for at pasienten ikke skal ta livet sitt og tung medisinering. Det å gi tips om mat til en person som skader seg selv med mat, har ingen effekt.

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (19 minutter siden):

Jeg mener at sammenblandingen av overvekt og fedme er veldig problematisk. Det blir som å samle lettere nedstemthet og kronisk deprisjon, der bahandling for nedstemthet kan være fysisk aktivitet, mens behandling for alvorlig deprrsjon kan være tvangsinnleggelse for at pasienten ikke skal ta livet sitt og tung medisinering. Det å gi tips om mat til en person som skader seg selv med mat, har ingen effekt.

Derfor må tiltakene både være folkeopplysning, begrense tilgang, begrense presset fra produsentene av de dårlige matvarene som er laget kun for å få folk til å overspise og skape profitt, psykisk helsehjelp og fysisk helsehjelp.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Innlegget her er et kroneksempel på hvor lite dere forstår, bortsett fra å kritisere overvektige.  Det er bare tragisk. Vi sitter med mer kunnskap om kalorier og næringsinnhold enn de fleste, og prøver alt som finnes for å mestre vekten. På den måten kan vi treffe de riktige metodene for oss, men lærer mye om kroppens funksjoner og hva gener, medisinbruk og psykisk helse har å si.

 

Anonymkode: 5a8b5...a6e

Vi har TILGANG til denne informasjonen ja. Men de færreste overvektige innehar denne kunnskapen. 

Anonymkode: b3456...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (4 minutter siden):

Derfor må tiltakene både være folkeopplysning, begrense tilgang, begrense presset fra produsentene av de dårlige matvarene som er laget kun for å få folk til å overspise og skape profitt, psykisk helsehjelp og fysisk helsehjelp.

Jeg er for at vi generelt skal tilby og oppfordre til sunnere mat, og opplysning om psykisk helse er åpenbart nødvendig. De som overspiser spiser all slags type mat og ikke nødvendigvis snop. Vi er nødt til å ta tak i årsakene om man skal hjelpe dem med fedme.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror oppriktig talt at folk som sliter med overspising pga traumer ikke forstår begrepet "kalorier"? 

Anonymkode: 63595...224

70% av nordmenn er overvektige eller har fedme. Alle disse sliter ikke med traumer. De mangler kunnskap.

Anonymkode: b3456...5bd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den største innsatsen må den enkelte gjøre selv. Det er grenser for hvor mye staten kan slanke folk, uten at det blir et for stort inngrep i folks personlige frihet. 

Vi er såpass opplyst i dag at vi vet hva som fører til overvekt. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En god del av oss må skjerpe oss. Vi må slutte å kjøre bil over alt, slutte å ta det glasset med brus eller vin. Slutte å spise chips, sjokolade og fastfood så ofte. Trene et par ganger i uka.

Så fins det noe få som trenger psykologhjelp.

I tillegg bør de nye slankemedisinene bli billigere og mer tilgjengelige.

Anonymkode: 9611a...d6a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi var slankere før er den mest sannsynlige årsaken til dagens fedme at vi spiser annerledes - og kan dermed sannsynligvis reverseres ved å spise slik vi gjorde før.

Det er absurd å tro at det fordi vi spiser mer enn før og mangler selvkontroll. Rart at moderne mennesker skal mangle det, mens fortidens mennesker, stammesafunn og alle dyr har selvkontroll nok til å ikke spise for mye. Vi spiser til vi er mette uansett, problemet er at vi spiser så mye dritt.

Anonymkode: c6b1d...489

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

I tillegg bør de nye slankemedisinene bli billigere og mer tilgjengelige.

Anonymkode: 9611a...d6a

Et problem som er forårsaket av feil kosthold bør først og fremst rettes opp med et riktig kosthold.

Anonymkode: c6b1d...489

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

70% av nordmenn er overvektige eller har fedme. Alle disse sliter ikke med traumer. De mangler kunnskap.

Anonymkode: b3456...5bd

Jeg sa ikke at alle slet med traumer. Men det er faktisk mange som gjør det, og i tillegg er det mange som har psykiatriske diagnoser som adhd, biopolar, depresjon, autisme m.m, som også kan føre til tvangsspising. Flere går fortsatt rundt udiagnoserte/feildiagnoserte, og dette er mye pga et dårlig fungerende psykisk helsevern. 

 

Anonymkode: 42e24...348

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...