Gå til innhold

Familietradisjon eller skal vi endre pga barns partnere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud så pinlig (for henne, ikke for deg)🙈🙈 Jeg hadde ALDRI fremsatt en slik liste med krav, og spesielt ikke til svigermor. Jeg ville kanskje spurt pent om det hadde latt seg gjøre for eksempel det med én gave tidlig. Men selvsagt respektert et nei. Man er invitert til å feire jul hjemme hos noen, og tatt inn i varmen på en viktig dag. Da er man takknemlig.

Anonymkode: 63afd...d58

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da ville jeg som første punkt tatt det opp med sønnen min! Hun kan stille så mange krav hun vil, men det er han som er hovedperson her ettersom dere  er hans familie. Hvis han støtter henne hundre prosent og vil endre hele sin familie for henne så er dere ferdige. Da blir det bare bråk og folk med sur smak i munnen. Han må gå inn og finne en mellomting som passer for alle, det betyr at hun må rett og slett finne seg i å tilpasse seg hun også. Være fleksibel. 

Alternativet er at han og hun feirer jula et annet sted. 

Anonymkode: ede40...618

Som nevnt ble jeg først og fremst satt ut. Det er enda tid til jul, de får finne ut om de ønsker å feire hjemme hos seg selv isteden. Jeg ser ingen grunn til å skape noen konflikt.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har fire voksne barn 22-30 år, alle har flyttet hjemmefra.  Yngste (student) og eldste bor i en annen by, de andre bor her. Eldste har to barn, 2 og 7 år. Nesteldste ble far i mai, samboer har også en datter på 7 år.

Vi feirer alltid jul hjemme med kjernefamilien. Eldste har feiret jul hos seg eller svigerforeldre siden han fikk barn, de andre har feiret med oss.

I år kommer eldstemann med familie på besøk til jul, og blir noen dager. Hans kone har samme tradisjoner som oss, ribbemiddag, gang rundt juletreet og deretter gaver. 

Nesteldste har også tenkt å feire jul hos oss, og har med samboer og barn. Og her kommer utfordringene. Hans samboer har kommet med en liste med krav/forslag til endringer.

1. Hun vil ha middag tidligere, mener 17.30 er for sent. Vi pleier å gjøre ting klart når julen ringes inn, så klokka blir gjerne 17.30 når alle har satt seg, og maten kommer på bordet. Jeg merker at jeg er negativ til å spise julemiddag før det er jul.

2. Hun vil ha annen dessert, datteren liker ikke krem, så riskrem og moltekrem er utelukket. Jeg har ikke noe imot å finne fram litt is til datteren, men igjen, negativ til at vi andre må endre dessert.

3. Hun vil at datteren skal pakke opp noen gaver før middag, fordi de pleier det. Jeg foreslo at de kunne gjøre det hjemme før de kom til oss. Hun synes det ble dumt, for da kommer de så sent. Jeg har ingen mening om når de skal komme, så lenge de er her når maten settes på bordet.

4. Hun vil at tv skal være på under middagen. Helt utelukket, det er heller ikke tv i spisestue. Datteren er vant til å se på tv når hun spiser.

5. Hun synes vi skal droppe å gå rundt juletreet. Det er gammeldags, ingen gjør det i dag. Jeg vet det er gå som går rundt treet, men for meg en hyggelig tradisjon. Det blir også for sent før gaver.

6. Hun vil se på tv når vi drikker kaffe/deler ut gaver. Jeg synes tv er forstyrrende, og ønsker at vi snakker sammen.

7. Hun synes det unødvendig å pakke opp en og en gave. Jeg vil at vi gjør det.

Hvert av punktene er ikke store i seg selv, men jeg føler at hun kommer og sier at vår jul ikke er bra nok. Jeg er både lei meg og irritert, hvis vår jul ikke er bra nok kan hun feire jul hjemme hos seg selv eller annen familie.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si. Jeg vet hun er viktig for sønnen min, men jeg vet ikke hvordan han forholder seg til hennes ideer.

 

Anonymkode: 3e459...32c

Hehe, om dette er seriøst - så be dem feire hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om når 4 svigerbarn kommer med kravlista til svigermor... tjo hei. 

Anonymkode: ede40...618

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrs.tld skrev (2 minutter siden):

Dere som sier at 17.30 er alt for sent, når spiser dere egentlig normalt middag i hverdagen?

Man er jo normalt ikke ferdig på jobb før 16, og deretter skal man hjem, kanskje hente noen barn på veien, lage middag og deretter faktisk spise middagen. 

Vi spiste mellom 16 og 17 med helt små barn. Men vi var hjemme.  Holdt med en julaften hos svigers... neste år prøvde vi å si ifra at dette ikke gikk men ble ikke hørt.  Så vi spiste rolig en gang mellom 16 og 17. Barn og gjester med barn fikk komme fra kl 14 og 15 og åpne en gave hver slik at de hadde noe nytt å leke med mens vi voksne forberedte og skravlet. Så fikk de 2-3 julegaver etter middagen å åpne. Så var det dessert og leggetid.  Resten av gaver ble åpnet dagen etter.

Anonymkode: da2f2...e9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har fire voksne barn 22-30 år, alle har flyttet hjemmefra.  Yngste (student) og eldste bor i en annen by, de andre bor her. Eldste har to barn, 2 og 7 år. Nesteldste ble far i mai, samboer har også en datter på 7 år.

Vi feirer alltid jul hjemme med kjernefamilien. Eldste har feiret jul hos seg eller svigerforeldre siden han fikk barn, de andre har feiret med oss.

I år kommer eldstemann med familie på besøk til jul, og blir noen dager. Hans kone har samme tradisjoner som oss, ribbemiddag, gang rundt juletreet og deretter gaver. 

Nesteldste har også tenkt å feire jul hos oss, og har med samboer og barn. Og her kommer utfordringene. Hans samboer har kommet med en liste med krav/forslag til endringer.

1. Hun vil ha middag tidligere, mener 17.30 er for sent. Vi pleier å gjøre ting klart når julen ringes inn, så klokka blir gjerne 17.30 når alle har satt seg, og maten kommer på bordet. Jeg merker at jeg er negativ til å spise julemiddag før det er jul.

2. Hun vil ha annen dessert, datteren liker ikke krem, så riskrem og moltekrem er utelukket. Jeg har ikke noe imot å finne fram litt is til datteren, men igjen, negativ til at vi andre må endre dessert.

3. Hun vil at datteren skal pakke opp noen gaver før middag, fordi de pleier det. Jeg foreslo at de kunne gjøre det hjemme før de kom til oss. Hun synes det ble dumt, for da kommer de så sent. Jeg har ingen mening om når de skal komme, så lenge de er her når maten settes på bordet.

4. Hun vil at tv skal være på under middagen. Helt utelukket, det er heller ikke tv i spisestue. Datteren er vant til å se på tv når hun spiser.

5. Hun synes vi skal droppe å gå rundt juletreet. Det er gammeldags, ingen gjør det i dag. Jeg vet det er gå som går rundt treet, men for meg en hyggelig tradisjon. Det blir også for sent før gaver.

6. Hun vil se på tv når vi drikker kaffe/deler ut gaver. Jeg synes tv er forstyrrende, og ønsker at vi snakker sammen.

7. Hun synes det unødvendig å pakke opp en og en gave. Jeg vil at vi gjør det.

Hvert av punktene er ikke store i seg selv, men jeg føler at hun kommer og sier at vår jul ikke er bra nok. Jeg er både lei meg og irritert, hvis vår jul ikke er bra nok kan hun feire jul hjemme hos seg selv eller annen familie.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si. Jeg vet hun er viktig for sønnen min, men jeg vet ikke hvordan han forholder seg til hennes ideer.

 

Anonymkode: 3e459...32c

Jeg synes at for noen ting kan man strekke seg.

Hvor tidlig ønsker de å begynne med middagen er jo et spørsmål, for jeg synes at man kan være litt fleksible og flytte det til 17.00 isteden for 17.30. Men om det ønskes å ha middag enda tidligere som 16.00, ja det er kanskje litt for mye å gi, når andre også har ønsker om noe. Gi og ta.

Når det kommer til mat, der er jeg villig til å strekke meg langt. Vi har selv noen som ikke liker riskrem hos oss, og da har vi annet alternativ. Jeg mener at «sette frem litt is», det får det til å høres litt stusselig ut. Det er tross alt jul, og all må få noe de liker.

For de andre tingene; der tenker jeg at man må rett og slett føye seg etter der man feirer. Ingen tv, gå rundt juletreet ol.

Jeg hadde selv hatet å måtte feire jul med kaos når alle skal pakke opp samtidig; jeg er vant til å pakke opp en og en. Men hadde det vært tradisjonen der jeg var, så måtte jeg har føyd meg etter det.

Anonymkode: 094e9...bc0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som nevnt ble jeg først og fremst satt ut. Det er enda tid til jul, de får finne ut om de ønsker å feire hjemme hos seg selv isteden. Jeg ser ingen grunn til å skape noen konflikt.

Anonymkode: 3e459...32c

Syns ikke du er urimelig i det hele tatt. Høres ut som en helt vanlig tradisjonell julaften. Kunne det være en løsning at de kommer en tur til dere etter middag? Da kan de spise hjemme, og åpne gaver til barnet akkurat når de vil. Så kan dere samles til kaffe.

Anonymkode: 86bdf...ab8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er uaktuelt å flytte maten før kl 17. Vi skal innom både mine foreldre og svigermor i løpet av dagen, og er erfaringsmessig ikke hjemme før kl 16. Da skal det kokes poteter, dekkes bord, varmes pølser og medisterkaker etc. Så for at middagen skal bli tidligere må det bli frokost hos svigermor, og droppe besøk på svigerfar grav. 

Anonymkode: 3e459...32c

Jeg sa bare hva jeg kunne, ikke hva dere skulle gjøre 

Anonymkode: a14d1...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er uaktuelt å flytte maten før kl 17. Vi skal innom både mine foreldre og svigermor i løpet av dagen, og er erfaringsmessig ikke hjemme før kl 16. Da skal det kokes poteter, dekkes bord, varmes pølser og medisterkaker etc. Så for at middagen skal bli tidligere må det bli frokost hos svigermor, og droppe besøk på svigerfar grav. 

Anonymkode: 3e459...32c

Enig med dine rutiner, og spesielt tv -kravene var helt urimelig. Men jeg hadde dekket bordet, skrelt poteter og evt forberedt tilbehøret kvelden før😊

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går Ann å ha to desserter... jeg hadde ikke reist til deg med overnatting hadde jeg vært svigerdatteren din... høres ut som en helvetes uke for å være ærlig.  Du liker jo ikke henne...

Anonymkode: da2f2...e9b

Nå skal hun ikke overnatte, de kommer til middag og feiring julaften.

Jeg kjenner henne ikke så godt, men ble satt ut da hun var innom i går. Vi snakket om julaften, og hun ønsket å gjøre "alt" annerledes enn vi pleier.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er overskriften din helt gal. Du skal ikke endre pga "barns partner" men pga dine egne barnebarn! Det er relativt tydelig at du forakter din svigerdatter, men hun forsøker jo bare å komme med forslag som gjør at DINE BARNEBARN, ikke "hennes barn" får oppleve litt julaften før leggetid. Da mine var små fremskyndet vi julaften med en liten time. Det kostet oss voksne ingen verdens ting, og på denne måten fikk ALLE en fin julaften uten trøtte og grinete barn (som uansett må legges tidlig). Du er kjip bestemor. 

Anonymkode: 0724b...686

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes at for noen ting kan man strekke seg.

Hvor tidlig ønsker de å begynne med middagen er jo et spørsmål, for jeg synes at man kan være litt fleksible og flytte det til 17.00 isteden for 17.30. Men om det ønskes å ha middag enda tidligere som 16.00, ja det er kanskje litt for mye å gi, når andre også har ønsker om noe. Gi og ta.

Når det kommer til mat, der er jeg villig til å strekke meg langt. Vi har selv noen som ikke liker riskrem hos oss, og da har vi annet alternativ. Jeg mener at «sette frem litt is», det får det til å høres litt stusselig ut. Det er tross alt jul, og all må få noe de liker.

For de andre tingene; der tenker jeg at man må rett og slett føye seg etter der man feirer. Ingen tv, gå rundt juletreet ol.

Jeg hadde selv hatet å måtte feire jul med kaos når alle skal pakke opp samtidig; jeg er vant til å pakke opp en og en. Men hadde det vært tradisjonen der jeg var, så måtte jeg har føyd meg etter det.

Anonymkode: 094e9...bc0

Hvorfor i all verden er det stusselig å sette frem is? De aller fleste barn og mange voksne liker is mye bedre enn andre desserter? 

Uenig i at man skal flytte tidspunktet for middagen fordi 1 av 10 (!) ikke er fornøyd. 

Anonymkode: e82ff...b81

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (Akkurat nå):

Enig med dine rutiner, og spesielt tv -kravene var helt urimelig. Men jeg hadde dekket bordet, skrelt poteter og evt forberedt tilbehøret kvelden før😊

Det er ikke noe problem å ha middagen klar til jula ringes inn. Men tidligere på dagen er uaktuelt.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes hun høres veldig urimelig ut. Min datter liker heller ikke riskrem, men det ordner vi alltid. Hun er glad i is året rundt. Å se på TV under julemiddag og gaver høres helt fjernt ut. Jeg er heller ikke vant med å gå rundt juletreet, men da vi hadde juletrefest på jobb er det det aller beste minnet min datter har - hun synes det var så gøy. Svigerdatter kan jo bare la være, mens dem som vil gjør det. Skjønner ikke hvorfor alle må droppe det fordi én ikke vil? Unger elsker jo som regel dans og sang. Jeg har i år kjøpt en «felles» gave til alle søskenbarna som de kan åpne litt tidlig på julaften så de har noe å holde på med under ventetiden. Kan det være en løsning? At hun feks ordner det til alle søskenbarna hos dere? Middagen er det eneste jeg tenker du kanskje kan fire litt på, ta det en halvtime tidligere? Synes julaften hos dere høres veldig koselig ut!! 

Anonymkode: 90588...341

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal holde på tradisjonene, bare tilføre en ekstra dessert ex is.

En gang når jenta blir stor husker hun kanskje tilbake på den fine jula hos dere, med gode norske tradisjoner.

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dessuten er overskriften din helt gal. Du skal ikke endre pga "barns partner" men pga dine egne barnebarn! Det er relativt tydelig at du forakter din svigerdatter, men hun forsøker jo bare å komme med forslag som gjør at DINE BARNEBARN, ikke "hennes barn" får oppleve litt julaften før leggetid. Da mine var små fremskyndet vi julaften med en liten time. Det kostet oss voksne ingen verdens ting, og på denne måten fikk ALLE en fin julaften uten trøtte og grinete barn (som uansett må legges tidlig). Du er kjip bestemor. 

Anonymkode: 0724b...686

Dette. Stakkars svigerdatter og barnebarna 

Anonymkode: da2f2...e9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dessuten er overskriften din helt gal. Du skal ikke endre pga "barns partner" men pga dine egne barnebarn! Det er relativt tydelig at du forakter din svigerdatter, men hun forsøker jo bare å komme med forslag som gjør at DINE BARNEBARN, ikke "hennes barn" får oppleve litt julaften før leggetid. Da mine var små fremskyndet vi julaften med en liten time. Det kostet oss voksne ingen verdens ting, og på denne måten fikk ALLE en fin julaften uten trøtte og grinete barn (som uansett må legges tidlig). Du er kjip bestemor. 

Anonymkode: 0724b...686

😂😂😂

Nå er vi flere som har barn og likevel klarer å ha en normal julaften uten at f.eks. TV’en må stå på hele tiden, eller at man må spise middag tre timer for tidlig (17.30 er jo allerede veldig tidlig middag sammenlignet med hverdagene)

Anonymkode: e82ff...b81

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du tar en prat med din sønn. Så får de ut fra det du sier, selv ta standpunkt til om de vil komme eller ikke. De er jo velkomne, men på dine/din families premisser.

Ser du skriver at hennes datter skal få en is til dessert. Her ville jeg kanskje lagt litt mer sjel i desserten og hva hennes datter og eventuelt andre får servert. Kanskje fordi jeg selv ikke er noe særlig glad i kremdesserter. Lager det til jul her, da alle her er vant med det og glad i det, men har gjerne en dessert uten krem også. Alt trenger ikke være helt likt hvert år. 

Om noen år, er det kanskje dere som blir invitert bort til jul. Kanskje dere da må feire jul litt tidligere, med tv på og fullt kaos med pakkeåpning. Da er det der som bare må tie og nyte stunden med familien, som hun bør gjøre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. Stakkars svigerdatter og barnebarna 

Anonymkode: da2f2...e9b

Stakkars svigerdatter, som er invitert til en helt tradisjonell julefeiring??

Anonymkode: 86bdf...ab8

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de fleste tradisjonene deres høres greie ut. Hvis hun lurer på om dere kan ha middagen tidligere, så kan det være pga barnet, og at det kan ta tid å legge det. I fjor var jeg hos min manns mor, og hun ville ar alt skulle være på samme tidspunkt som alltid, som endte opp med at JEG (var ikke slik at hun tilbød seg å ordne opp, eller at MANNEN kunne) måtte prøve å legge en overtrøtt smårolling i 3 timer. Barnet hadde da ikke lyst til å åpne gaver, som svigers var sur for,og hun skulle også oppe en og en gave, og alle gavene skulle åpnes, som også var med på å forskyve barnets leggetid. 

Om du bør tilpasse deg avhenger av hva begrunnelsen for at hun spør om dette er. Noen ting kan faktisk ødelegge HENNES jul, bare fordi du ikke gidder å gjøre noen små endringer.  Synes ikke en god vært skal være så rigid at de tenker at "i mitt hus er det jeg som bestemmer alt!!!" 

Når det gjelde dessert ser jeg ikke hvorfor denne må ENDRES - er jo bare å servere en ekstra dessert. TV på hadde vært uaktuelt for meg - det kan faktisk forstyrre alle fra å snakke of fokusere på familie. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...