Gå til innhold

Familietradisjon eller skal vi endre pga barns partnere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fire voksne barn 22-30 år, alle har flyttet hjemmefra.  Yngste (student) og eldste bor i en annen by, de andre bor her. Eldste har to barn, 2 og 7 år. Nesteldste ble far i mai, samboer har også en datter på 7 år.

Vi feirer alltid jul hjemme med kjernefamilien. Eldste har feiret jul hos seg eller svigerforeldre siden han fikk barn, de andre har feiret med oss.

I år kommer eldstemann med familie på besøk til jul, og blir noen dager. Hans kone har samme tradisjoner som oss, ribbemiddag, gang rundt juletreet og deretter gaver. 

Nesteldste har også tenkt å feire jul hos oss, og har med samboer og barn. Og her kommer utfordringene. Hans samboer har kommet med en liste med krav/forslag til endringer.

1. Hun vil ha middag tidligere, mener 17.30 er for sent. Vi pleier å gjøre ting klart når julen ringes inn, så klokka blir gjerne 17.30 når alle har satt seg, og maten kommer på bordet. Jeg merker at jeg er negativ til å spise julemiddag før det er jul.

2. Hun vil ha annen dessert, datteren liker ikke krem, så riskrem og moltekrem er utelukket. Jeg har ikke noe imot å finne fram litt is til datteren, men igjen, negativ til at vi andre må endre dessert.

3. Hun vil at datteren skal pakke opp noen gaver før middag, fordi de pleier det. Jeg foreslo at de kunne gjøre det hjemme før de kom til oss. Hun synes det ble dumt, for da kommer de så sent. Jeg har ingen mening om når de skal komme, så lenge de er her når maten settes på bordet.

4. Hun vil at tv skal være på under middagen. Helt utelukket, det er heller ikke tv i spisestue. Datteren er vant til å se på tv når hun spiser.

5. Hun synes vi skal droppe å gå rundt juletreet. Det er gammeldags, ingen gjør det i dag. Jeg vet det er gå som går rundt treet, men for meg en hyggelig tradisjon. Det blir også for sent før gaver.

6. Hun vil se på tv når vi drikker kaffe/deler ut gaver. Jeg synes tv er forstyrrende, og ønsker at vi snakker sammen.

7. Hun synes det unødvendig å pakke opp en og en gave. Jeg vil at vi gjør det.

Hvert av punktene er ikke store i seg selv, men jeg føler at hun kommer og sier at vår jul ikke er bra nok. Jeg er både lei meg og irritert, hvis vår jul ikke er bra nok kan hun feire jul hjemme hos seg selv eller annen familie.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si. Jeg vet hun er viktig for sønnen min, men jeg vet ikke hvordan han forholder seg til hennes ideer.

 

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 6
  • Hjerte 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vikes ingen tradisjoner. De som kommer inn i familien får rette seg etter oss😅 Middagstiden høres veldig fornuftig ut, er det en spesiell grunn for at hun ønsker middag tidligere? Et så stort barn legger seg vel ikke kl 18. Er det midt i leggetiden til babyen så forstår jeg at det kan bli stressende, her har mange kvelder blitt ødelagt fordi vi skulle legge barnet senere enn normalt, har endt opp med overtrøtt barn, som skriker og bruker lang tid på å sovne. Det er lite hyggelig for alle. 

Men det er vel ikke noe problem at det største barnet kan åpne noen pakker før middag hos dere? 
 

Dessert ville jeg servert som vanlig, men laget et alternativ til barna. Is, gelé eller sjokoladepudding med vaniljesaus f.eks. 

Anonymkode: 026ef...103

  • Liker 27
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her vikes ingen tradisjoner. De som kommer inn i familien får rette seg etter oss😅 Middagstiden høres veldig fornuftig ut, er det en spesiell grunn for at hun ønsker middag tidligere? Et så stort barn legger seg vel ikke kl 18. Er det midt i leggetiden til babyen så forstår jeg at det kan bli stressende, her har mange kvelder blitt ødelagt fordi vi skulle legge barnet senere enn normalt, har endt opp med overtrøtt barn, som skriker og bruker lang tid på å sovne. Det er lite hyggelig for alle. 

Men det er vel ikke noe problem at det største barnet kan åpne noen pakker før middag hos dere? 
 

Dessert ville jeg servert som vanlig, men laget et alternativ til barna. Is, gelé eller sjokoladepudding med vaniljesaus f.eks. 

Anonymkode: 026ef...103

For meg blir det rart at hun skal pakke opp gaver, mens de andre barna ikke gjør det. Så jeg synes de derfor de kan gjøre det hjemme.

Jeg tror ikke det er spebarnets leggetid som er årsaken til at hun vil flytte middagen. Hennes begrunnelse var at de pleide å spise tidligere. 

At datteren får en is istedenfor desserten er som sagt ikke noe problem. De andre barna spiser både riskrem og moltekrem.

Og det var nok mest lista over hva vi måtte endre som gjorde meg trist og målløs.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttigrisen for ei utakknemlig og herskesyk røy!

Du burde fortelle henne at sånn fungerer det hos dere og tv under spising og pakkeåpning skjer bare ikke.


Bare fordi hun har klart å formere seg med din sønn, gjør henne ikke til noe bra menneske. Stå på ditt, ellers blir det garantert verre.
 

Enkelte eier ikke grenser…

  • Liker 43
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For meg blir det rart at hun skal pakke opp gaver, mens de andre barna ikke gjør det. Så jeg synes de derfor de kan gjøre det hjemme.

Jeg tror ikke det er spebarnets leggetid som er årsaken til at hun vil flytte middagen. Hennes begrunnelse var at de pleide å spise tidligere. 

At datteren får en is istedenfor desserten er som sagt ikke noe problem. De andre barna spiser både riskrem og moltekrem.

Og det var nok mest lista over hva vi måtte endre som gjorde meg trist og målløs.

Anonymkode: 3e459...32c

Enten så må alle barna få åpne en pakke eller to tidligere, eller så må alle vente. 
 

Gi beskjed om at maten blir til satt klokkeslett, og at gaveåpning er etter maten, siden det er flere barn der så må alle få åpne gaver samtidig. Såpass må hun ha forståelse for :) 

 

Jeg syns det virket som litt mye på den listen, kanskje hun er kravstor ellers også🙄 Jeg mener uansett at man må rette seg til tradisjonene der man feirer, men at man selvfølgelig må ta litt hensyn ift barn. 

Anonymkode: 026ef...103

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frekt å komme med en sånn liste til noen man skal på besøk til. Høres egentlig ut som hun har mest lyst til å feire hjemme hos seg selv, men så har sønnen din ønske om å feire hos dere, og så har hun tatt holdningen at «hvis vi skal feire der, må vi o hvert fall gjøre..»

Enig med de som sier at du bør holde på deres opplegg, med de mindre tilpasningene du har foreslått.

Anonymkode: 676d4...3c4

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne flyttet tidspunkt for maten, og ville selvsagt tilbudt annen dessert. Resten hadde jeg sagt klart nei til. 

Anonymkode: a14d1...34c

  • Liker 34
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kunne flyttet tidspunkt for maten, og ville selvsagt tilbudt annen dessert. Resten hadde jeg sagt klart nei til. 

Anonymkode: a14d1...34c

Det er uaktuelt å flytte maten før kl 17. Vi skal innom både mine foreldre og svigermor i løpet av dagen, og er erfaringsmessig ikke hjemme før kl 16. Da skal det kokes poteter, dekkes bord, varmes pølser og medisterkaker etc. Så for at middagen skal bli tidligere må det bli frokost hos svigermor, og droppe besøk på svigerfar grav. 

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er uaktuelt å flytte maten før kl 17. Vi skal innom både mine foreldre og svigermor i løpet av dagen, og er erfaringsmessig ikke hjemme før kl 16. Da skal det kokes poteter, dekkes bord, varmes pølser og medisterkaker etc. Så for at middagen skal bli tidligere må det bli frokost hos svigermor, og droppe besøk på svigerfar grav. 

Anonymkode: 3e459...32c

Dekke bord kan dere gjøre kveden før. Koke poteter tar 20 min, det samme med å varme resten av maten. 

Frokost hos svigermor høres bare koselig ut. 
 

kanskje ikke så dumt med nye tradisjoner?

Anonymkode: dd00c...dd6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil tilbudt alternativ til dessert. Synes alle skal få noe de liker på julaften. Hadde ikke hatt sterke innvendinger mot at en på syv får åpne en gave før middag. Det er ikke verdt å lage en negative greie ut av det.

Tidspunkt for middag hadde jeg kanskje kunnet tilpasse litt, men tv på under middag/ gaveåpning hadde ikke kommet på tale hos oss.

Er mest interessert i hvordan disse ønskene ble presentert? Muntlig? Via din sønn? Hva tenker sønnen din om dette? 

Anonymkode: 332fb...ebb

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker vi hadde sterkt ønske om å feire kl 16 et år pga baby/1-åring der det krasjet skikkelig med døgnrutinen og humør. Heldigvis var det ok for svigers. 

For dessert  ville jeg også hatt et tilleggsalternativ. 

Ellers synes jeg listen var altfor lang, og at din svigerdatter virker noe kravstor. 

Anonymkode: b4b3f...49f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dekke bord kan dere gjøre kveden før. Koke poteter tar 20 min, det samme med å varme resten av maten. 

Frokost hos svigermor høres bare koselig ut. 
 

kanskje ikke så dumt med nye tradisjoner?

Anonymkode: dd00c...dd6

Hvis jeg hadde ønsket å flytte julematen til før jul hadde vi nok fått det til, men jeg ønsker å holde på tradisjonen. 

Dekke bordet kvelden før er ikke et alternativ da vi bruker det også til frokost og lunsj.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv svigerdatter og hadde aldri funnet på å komme med noen krav hos svigerfamilien. Eneste var at jeg var allergisk mot noe som de serverte under middagen og fikk en egen rett laget for meg, selv om jeg tilbød å lage den selv. 
 

Og mannen min må også finne seg i min families juletradisjoner uansett hvor ulike de er. 
 

Tv under julemiddag? Wtf?? Her må sønnen din ta en alvorsprat med kona di. Selv om hun er viktig for han, betyr det ikke at hun skal oppføre seg som ei røy. 

Anonymkode: 7acf1...dad

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hadde uten tvil tilbudt alternativ til dessert. Synes alle skal få noe de liker på julaften. Hadde ikke hatt sterke innvendinger mot at en på syv får åpne en gave før middag. Det er ikke verdt å lage en negative greie ut av det.

Tidspunkt for middag hadde jeg kanskje kunnet tilpasse litt, men tv på under middag/ gaveåpning hadde ikke kommet på tale hos oss.

Er mest interessert i hvordan disse ønskene ble presentert? Muntlig? Via din sønn? Hva tenker sønnen din om dette? 

Anonymkode: 332fb...ebb

Jeg har ingenting i mot at datteren hennes pakker opp gaver før middag.  Men siden det er andre barn her, synes jeg de kan gjøre det hjemme før de kommer hit.  Men jeg styrer ikke hennes oppdragelse.

Ønskene kommer fra min svigerdatter da hun var innom i går. De er ikke lagt fram som krav, men som f.eks "er det ikke bedre med en annen dessert ", "det er ingen som går rundt juletreet idag, så synes jeg vi skal droppe", "jeg synes det er hyggeligst med tv når vi pakker ut gaver", "å pakke ut en og en gave tar for lang tid, det er bedre å dele ut alle med en gang". Det var så mye hun ville ha annerledes, og derfor jeg ble lei meg. Jeg følte at våre julaftener slik vi har hatt dem i 30 år ikke var bra nok. Som jeg skrev i hovedinnlegget, jeg vet ikke hva min sønn tenker.

Siden også vår eldste sønn kommer med sin familie, og skal bo her, synes jeg det er viktig å tilpasse seg dem også. Vi har aldri feiret julaften med barnebarn før, og ønsker å holde på tradisjoner. Det  betyr ikke at alt er akkurat som året før.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er selv svigerdatter og hadde aldri funnet på å komme med noen krav hos svigerfamilien. Eneste var at jeg var allergisk mot noe som de serverte under middagen og fikk en egen rett laget for meg, selv om jeg tilbød å lage den selv. 
 

Og mannen min må også finne seg i min families juletradisjoner uansett hvor ulike de er. 
 

Tv under julemiddag? Wtf?? Her må sønnen din ta en alvorsprat med kona di. Selv om hun er viktig for han, betyr det ikke at hun skal oppføre seg som ei røy. 

Anonymkode: 7acf1...dad

Det blir nok ingen tv. Hvis datteren hennes ikke klarer å sitte ved bordet og spise, for de håndtere det på en annen måte.

Ingen allergier, jeg har heller ikke fått innspill til annet enn ribbemiddag.  Datteren skal få en dessert hun liker, f.eks litt is.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har fire voksne barn 22-30 år, alle har flyttet hjemmefra.  Yngste (student) og eldste bor i en annen by, de andre bor her. Eldste har to barn, 2 og 7 år. Nesteldste ble far i mai, samboer har også en datter på 7 år.

Vi feirer alltid jul hjemme med kjernefamilien. Eldste har feiret jul hos seg eller svigerforeldre siden han fikk barn, de andre har feiret med oss.

I år kommer eldstemann med familie på besøk til jul, og blir noen dager. Hans kone har samme tradisjoner som oss, ribbemiddag, gang rundt juletreet og deretter gaver. 

Nesteldste har også tenkt å feire jul hos oss, og har med samboer og barn. Og her kommer utfordringene. Hans samboer har kommet med en liste med krav/forslag til endringer.

1. Hun vil ha middag tidligere, mener 17.30 er for sent. Vi pleier å gjøre ting klart når julen ringes inn, så klokka blir gjerne 17.30 når alle har satt seg, og maten kommer på bordet. Jeg merker at jeg er negativ til å spise julemiddag før det er jul.

2. Hun vil ha annen dessert, datteren liker ikke krem, så riskrem og moltekrem er utelukket. Jeg har ikke noe imot å finne fram litt is til datteren, men igjen, negativ til at vi andre må endre dessert.

3. Hun vil at datteren skal pakke opp noen gaver før middag, fordi de pleier det. Jeg foreslo at de kunne gjøre det hjemme før de kom til oss. Hun synes det ble dumt, for da kommer de så sent. Jeg har ingen mening om når de skal komme, så lenge de er her når maten settes på bordet.

4. Hun vil at tv skal være på under middagen. Helt utelukket, det er heller ikke tv i spisestue. Datteren er vant til å se på tv når hun spiser.

5. Hun synes vi skal droppe å gå rundt juletreet. Det er gammeldags, ingen gjør det i dag. Jeg vet det er gå som går rundt treet, men for meg en hyggelig tradisjon. Det blir også for sent før gaver.

6. Hun vil se på tv når vi drikker kaffe/deler ut gaver. Jeg synes tv er forstyrrende, og ønsker at vi snakker sammen.

7. Hun synes det unødvendig å pakke opp en og en gave. Jeg vil at vi gjør det.

Hvert av punktene er ikke store i seg selv, men jeg føler at hun kommer og sier at vår jul ikke er bra nok. Jeg er både lei meg og irritert, hvis vår jul ikke er bra nok kan hun feire jul hjemme hos seg selv eller annen familie.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si. Jeg vet hun er viktig for sønnen min, men jeg vet ikke hvordan han forholder seg til hennes ideer.

 

Anonymkode: 3e459...32c

Ditt hus , dine regler, men...  

Med tvn har hun så feil  som det går ann å få tatt. Man lærer da ikke barn til å måtte ha tv på under besøk og middag når man har besøk eller er på besøk. Enten det er jul eller ei. Det er frekt, ufint , uvane og dårlig oppdragelse. 

Ingen dør av å gå rundt juletreet. Det er for noen, særlig de eldste en glede. Og man vil vel gjerne glede andre på jul? 

Det med pakker og tid kan jeg forstå. Hva er vits med å vente nesten til barnas sengetid med å åpne gavene? En og en tar også fryktelig lang tid (avhengig av antall gaver) .

Anonymkode: 02cee...c8f

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne ha servert en ekstra dessert. Kunne også ha flyttet middag til kl 17. Hvis noen er hjemme mens dere fyker rundt, så starter de med middagslaging. Resten hadde vært uaktuelt. Her åpnes ingen gaver før etter middag. Man må lære seg å vente. Og TV under middag og kaffe hadde vært fullstendig uaktuelt 

Tror dere har fått en svigerdatter som kan bli litt slitsom i fremtiden.

Anonymkode: 86bdf...ab8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, snakk om hyggelig gjest. Sitte å se på TV under julemiddagen og pakkene. Hun der trenger dere ikke føye på noen punkter, bortsett fra å gi ungen en pakke før maten og en isklump. Så er det å gå rundt juletreet litt teit i 2023, og lurer på hvordan dere har fått med voksne unger på det helt frem til i dag. Kanskje man kan slappe av noe...

Anonymkode: 8da4f...f3b

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...