Gå til innhold

Familietradisjon eller skal vi endre pga barns partnere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Lurer på hvor fort dere spiser, jeg. Middag kl 1730 og SÅ åpne pakker en etter en. I min familie hadde vi ikke vært ferdige før klokken 21 med alt det. Etter dette er sikkert barna gira etter å leke litt med de nye lekene, så vi gir dem en time til. Plutselig var klokken 22. Syns det er ALT for sent for en 7-åring. Og da har vi ikke snakket om 2-åringen enda, som sikkert ikke får åpnet en gave i det hele tatt før legging. 

Anonymkode: e2975...eb0

Vi er vel ikke ferdige før nærmere midnatt :)

Nå er det lenge siden vi har feiret med barn, og selv om vi har liten familie og "få" gaver, vet jeg ikke hvor lang tid det tar.

Jeg kan tilpasse meg mye, men ble satt ut og lei meg med alle hennes ideer og tanker om alt som burde gjøres på en annen måte.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er vel ikke ferdige før nærmere midnatt :)

Nå er det lenge siden vi har feiret med barn, og selv om vi har liten familie og "få" gaver, vet jeg ikke hvor lang tid det tar.

Jeg kan tilpasse meg mye, men ble satt ut og lei meg med alle hennes ideer og tanker om alt som burde gjøres på en annen måte.

Anonymkode: 3e459...32c

Å være oppe til midnatt hadde vært uaktuelt for ungene her… Det burde du også ta hensyn til, det er veldig seint for små barn. Kanskje alle barna burde åpne gavene før middag? De skal jo gjerne leke med gavene de får også. 

Anonymkode: 026ef...103

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes dere begge er umodne og vrange. Hun kan ikke forvente at TV står på eller at dere ikke skal gå rundt juletreet, men du trenger ikke insistere på middag 17.30 når de har barn som legger seg tidlig og om datteren vil åpne et par gaver i forveien så plager det vel ikke dere? Dere må begge ta dere kraftig sammen og både gi og ta litt. 

Anonymkode: 1984f...876

De må som skrevet tidligere gjerne åpne pakker på forhånd, men siden det er andre barn her bør de gjøre det hjemme. Men ikke noe jeg blander meg bort i.

Middag etter kl 17 gir jeg meg nok ikke på. Hvis det er for sent kan de alternativt komme på julelunsj. Så kan de dra hjem og få barna i seng til riktig tid.

Jeg innrømmet at jeg kanskje er vrang, men jeg ble helt satt ut av alt hun mente vi burde gjøre annerledes. 

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er veldig glad for at mine barns bestemor tok hensyn og laget mer barnevennlig jul de få årene det skal være småbarn tilstede. Spise så sent som 1730 og surmule over å ordne dessert til barnet er veldig spesielt og høres ikke akkurat ut som en kjærlig besteforelder. Jeg antar også at mange av forslagene til endringer handler om frustrasjon over at dere skal ha så sen julaften. 

Anonymkode: 0724b...686

  • Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De må som skrevet tidligere gjerne åpne pakker på forhånd, men siden det er andre barn her bør de gjøre det hjemme. Men ikke noe jeg blander meg bort i.

Middag etter kl 17 gir jeg meg nok ikke på. Hvis det er for sent kan de alternativt komme på julelunsj. Så kan de dra hjem og få barna i seng til riktig tid.

Jeg innrømmet at jeg kanskje er vrang, men jeg ble helt satt ut av alt hun mente vi burde gjøre annerledes. 

Anonymkode: 3e459...32c

Tror du må være forberedt på julaftener uten barn og barnebarn framover. Jeg hadde nektet å feire hos dere med så steile regler og heldigvis hadde både jeg og min mann støttet hverandre og vært enige om noen av våre familier var så rigide. Jeg forventer at hensyn går begge veier. Takk for at du lærer oss hvordan man ikke skal behandle familien sin. 

Anonymkode: 1984f...876

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen dessert til henne og barnet er ok, som du også sier, og hun kan selvsagt få slippe å gå rundt juletreet sammen med dere andre, men hun bestemmer ikke om andre skal gå rundt treet eller noen av de andre supersære kravene, ærlig talt! Høres ut som en ufyselig røy - stakkars sønnen din 🥺

Anonymkode: e82ff...b81

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De første 3 bør dere vurdere seriøst. Vi feirer ikke jul hos svigers pga der. Begge med mannen ble enige. Ble rett og slett for slitsomt med små barn som ikke sover om natten noe godt i tillegg.  Middag så sent med barn til stede kan være vanskelig.  Det blir veldig mye gaver etterhvert når alle får barn så å åpne noen før jul er bare lurt. Dessert kan dere spørre henne pent om hun ta med i år. 

Resten er nok ikke så viktige og det er noe som heter å møtes halvveis eller lignende  🙂

Anonymkode: da2f2...e9b

De må gjerne pakke opp gaver før de kommer. Da tar det ikke så lang tid etterpå. Men jeg holder på at de bør gjøre det hjemme. Synes det blir sært at de kommer kl 17 og pakker opp gaver fram til middag. Jeg skjønner ikke at det må tas med og gjøres hos oss. Men ikke noe jeg vil blande med borti.

Vi serverer moltekrem eller riskrem som vanlig. Som sagt innledningsvis, ikke noe problem å fikse is til datteren hennes. 

Så det som ikke endres er at middagen serveres etter at jula ringes inn. Passer det ikke, er det vel best at de feirer jul hos seg selv.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner jeg er veldig glad for at mine barns bestemor tok hensyn og laget mer barnevennlig jul de få årene det skal være småbarn tilstede. Spise så sent som 1730 og surmule over å ordne dessert til barnet er veldig spesielt og høres ikke akkurat ut som en kjærlig besteforelder. Jeg antar også at mange av forslagene til endringer handler om frustrasjon over at dere skal ha så sen julaften. 

Anonymkode: 0724b...686

Det er da ikke noe spesielt sent. Tradisjonen tro, så spiser de fleste kl 17 julaften, når jula ringes inn. TS har foreldre og svigerforeldre de skal innom, pluss gravsted. Før de skal hjem og være vertskap. Har to barn som nå er voksne. Alltid hatt middag kl  17, og pakker fra ca 1830. Null problem. Aldri pakkeåpning tidligere på dagen. Hvorfor skal ikke barn lære å vente nå for tiden? Mange generasjoner før dem har da klart det uten noe problem. Det er sunt å lære seg å sitte pent ved bordet til middagen, og vente med gaver på en slik høytidsdag. Man slipper å få masete og bortskjemte barn om man ikke gir etter på alt. Om det er så mange gaver under treet at man må bruke uendelig tid på å åpne, så er det vel heller det man må gjøre noe med? Min kloke bonusdatter lar heller sin smårolling åpne de siste pakkene om morgenen 1. juledag 🙂. Hun ser det an når barnet blir slitent julaften.

Anonymkode: 86bdf...ab8

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du må være forberedt på julaftener uten barn og barnebarn framover. Jeg hadde nektet å feire hos dere med så steile regler og heldigvis hadde både jeg og min mann støttet hverandre og vært enige om noen av våre familier var så rigide. Jeg forventer at hensyn går begge veier. Takk for at du lærer oss hvordan man ikke skal behandle familien sin. 

Anonymkode: 1984f...876

Jeg har ikke mottatt en slik kravliste fra egne barn eller svigerdatter. Men jeg forventer jo at de skaper sin egen jul med egne tradisjoner.

For meg blir det også rart å endre tradisjoner fordi en "utenforstående" ønsker det, når sønn og svigerdatter med barn kommer for å feire tradisjonell jul. 

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De må gjerne pakke opp gaver før de kommer. Da tar det ikke så lang tid etterpå. Men jeg holder på at de bør gjøre det hjemme. Synes det blir sært at de kommer kl 17 og pakker opp gaver fram til middag. Jeg skjønner ikke at det må tas med og gjøres hos oss. Men ikke noe jeg vil blande med borti.

Vi serverer moltekrem eller riskrem som vanlig. Som sagt innledningsvis, ikke noe problem å fikse is til datteren hennes. 

Så det som ikke endres er at middagen serveres etter at jula ringes inn. Passer det ikke, er det vel best at de feirer jul hos seg selv.

Anonymkode: 3e459...32c

Det ser ut som du er den vanligste her..  jeg skjønner ikke problemet med å flytte middagstid en time tilbake,  la svigerdatter ta med dessert og barnet åpne en gave før middag. Men men vi får se om det blir andre boller når datter får barn.... slik jeg skjønte skal de hjem etterpå også. Har du tenkt i det hele tatt når de kommer hjem og hvordan hele julaften stiller seg for dem? Du virker utrolig vrang 

Anonymkode: da2f2...e9b

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du må være forberedt på julaftener uten barn og barnebarn framover. Jeg hadde nektet å feire hos dere med så steile regler og heldigvis hadde både jeg og min mann støttet hverandre og vært enige om noen av våre familier var så rigide. Jeg forventer at hensyn går begge veier. Takk for at du lærer oss hvordan man ikke skal behandle familien sin. 

Anonymkode: 1984f...876

Det er jo ikke steile regler? Høres ut som en helt tradisjonell julaften i Norge. Middag mellom 17 - 18, gaver etterpå. Ikke TV. Litt lek med gange rundt juletreet.

Anonymkode: 86bdf...ab8

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjenner jeg er veldig glad for at mine barns bestemor tok hensyn og laget mer barnevennlig jul de få årene det skal være småbarn tilstede. Spise så sent som 1730 og surmule over å ordne dessert til barnet er veldig spesielt og høres ikke akkurat ut som en kjærlig besteforelder. Jeg antar også at mange av forslagene til endringer handler om frustrasjon over at dere skal ha så sen julaften. 

Anonymkode: 0724b...686

Ingen surmuling om dessert, allerede i hi skrev jeg at det å ordne annen dessert til datteren hennes er helt greit. Men jeg ønsker ikke å endre dessert for alle. Mine sønner gleder seg til moltekrem julaften, og det skal de få.

Hvis julaften er for sent, hadde de ikke behøvd å invitere seg. 

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

1. Hun vil ha middag tidligere, mener 17.30 er for sent. Vi pleier å gjøre ting klart når julen ringes inn, så klokka blir gjerne 17.30 når alle har satt seg, og maten kommer på bordet. Jeg merker at jeg er negativ til å spise julemiddag før det er jul.

Denne er vanskelig, jeg hadde vært åpen for at alt gjøres klart tidligere slik at dere setter dere når jula ringes inn. Men de får hjelpe til.

2. Hun vil ha annen dessert, datteren liker ikke krem, så riskrem og moltekrem er utelukket. Jeg har ikke noe imot å finne fram litt is til datteren, men igjen, negativ til at vi andre må endre dessert.

Denne er faktisk enkel, hun tar med seg den desserten hun har lyst på, kanskje de andre vil smake også. Jeg skjønner ikke engang at dette blir en sak.

3. Hun vil at datteren skal pakke opp noen gaver før middag, fordi de pleier det. Jeg foreslo at de kunne gjøre det hjemme før de kom til oss. Hun synes det ble dumt, for da kommer de så sent. Jeg har ingen mening om når de skal komme, så lenge de er her når maten settes på bordet.

Nei, de andre barna åpner ikke noe tidligere så det går ikke hos dere.

4. Hun vil at tv skal være på under middagen. Helt utelukket, det er heller ikke tv i spisestue. Datteren er vant til å se på tv når hun spiser.

Ingen TV på julaften etter jula er ringt inn. Dette får sønnen din forklare henne. Det er jo til syvende og sist et problem for han hvis han ikke er oppdratt slik. Dere har ikke en slik type jul som hun ser for seg, da får de som par avgjøre hvor viktig det er i år, for alternativet blir å sitte hjemme.

5. Hun synes vi skal droppe å gå rundt juletreet. Det er gammeldags, ingen gjør det i dag. Jeg vet det er gå som går rundt treet, men for meg en hyggelig tradisjon. Det blir også for sent før gaver.

Hun trenger ikke delta.

6. Hun vil se på tv når vi drikker kaffe/deler ut gaver. Jeg synes tv er forstyrrende, og ønsker at vi snakker sammen.

Ingen TV på julaften etter at juleklokkene har ringt.

7. Hun synes det unødvendig å pakke opp en og en gave. Jeg vil at vi gjør det.

La henne og barna deres pakke opp først og så tar dere andre en og en etter det.

Er du med på å kompromisse på noe, eller mener du at alt skal være som før?

I hva slags grad mener du at du er løsningsorientert her, TS, for du er den eldste av dere to og bør dermed være den mest fornuftige.

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde pakket inn en bok om skikk og bruk til henne..

Man tilpasser seg hjemmet man skal besøke. Er man så heldig at man blir invitert inn i noen andres hjem, stiller man ingen krav. 
Det eneste jeg hadde tatt hensyn til som vert, er desserten. Da hadde jenta fått en is, og ellers ville jeg servert det jeg pleier å servere.

Anonymkode: 770fc...dc8

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Lurer på hvor fort dere spiser, jeg. Middag kl 1730 og SÅ åpne pakker en etter en. I min familie hadde vi ikke vært ferdige før klokken 21 med alt det. Etter dette er sikkert barna gira etter å leke litt med de nye lekene, så vi gir dem en time til. Plutselig var klokken 22. Syns det er ALT for sent for en 7-åring. Og da har vi ikke snakket om 2-åringen enda, som sikkert ikke får åpnet en gave i det hele tatt før legging. 

Anonymkode: e2975...eb0

Vi spiser i 18/19-tiden og åpner gaver en og en god stund etter dette. Starter kanskje i 20-tiden. Alltid gjort det slik, også når barna var små. De var med så lenge de orket. Hvis det var noen gaver de ikke fikk åpnet, da fikk de dem bare dagen etter :)
Er som regel ferdig med å åpne gaver rundt midnatt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det ser ut som du er den vanligste her..  jeg skjønner ikke problemet med å flytte middagstid en time tilbake,  la svigerdatter ta med dessert og barnet åpne en gave før middag. Men men vi får se om det blir andre boller når datter får barn.... slik jeg skjønte skal de hjem etterpå også. Har du tenkt i det hele tatt når de kommer hjem og hvordan hele julaften stiller seg for dem? Du virker utrolig vrang 

Anonymkode: da2f2...e9b

En sønn kommer med svigerdatter og to barn. De kommer lillejulaften og blir til 27. Det er første gang de kommer på besøk i jula. Studenten kommer hjem etter eksamen.

De to andre som bor her i byen kommer til middag og feiring. Jeg regner med at decreiser hjem ut på kvelden en gang.

Siden mange gleder seg til moltekrem blir det nok det, men vi finner nok på noe til datteren.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har fire voksne barn 22-30 år, alle har flyttet hjemmefra.  Yngste (student) og eldste bor i en annen by, de andre bor her. Eldste har to barn, 2 og 7 år. Nesteldste ble far i mai, samboer har også en datter på 7 år.

Vi feirer alltid jul hjemme med kjernefamilien. Eldste har feiret jul hos seg eller svigerforeldre siden han fikk barn, de andre har feiret med oss.

I år kommer eldstemann med familie på besøk til jul, og blir noen dager. Hans kone har samme tradisjoner som oss, ribbemiddag, gang rundt juletreet og deretter gaver. 

Nesteldste har også tenkt å feire jul hos oss, og har med samboer og barn. Og her kommer utfordringene. Hans samboer har kommet med en liste med krav/forslag til endringer.

1. Hun vil ha middag tidligere, mener 17.30 er for sent. Vi pleier å gjøre ting klart når julen ringes inn, så klokka blir gjerne 17.30 når alle har satt seg, og maten kommer på bordet. Jeg merker at jeg er negativ til å spise julemiddag før det er jul.

2. Hun vil ha annen dessert, datteren liker ikke krem, så riskrem og moltekrem er utelukket. Jeg har ikke noe imot å finne fram litt is til datteren, men igjen, negativ til at vi andre må endre dessert.

3. Hun vil at datteren skal pakke opp noen gaver før middag, fordi de pleier det. Jeg foreslo at de kunne gjøre det hjemme før de kom til oss. Hun synes det ble dumt, for da kommer de så sent. Jeg har ingen mening om når de skal komme, så lenge de er her når maten settes på bordet.

4. Hun vil at tv skal være på under middagen. Helt utelukket, det er heller ikke tv i spisestue. Datteren er vant til å se på tv når hun spiser.

5. Hun synes vi skal droppe å gå rundt juletreet. Det er gammeldags, ingen gjør det i dag. Jeg vet det er gå som går rundt treet, men for meg en hyggelig tradisjon. Det blir også for sent før gaver.

6. Hun vil se på tv når vi drikker kaffe/deler ut gaver. Jeg synes tv er forstyrrende, og ønsker at vi snakker sammen.

7. Hun synes det unødvendig å pakke opp en og en gave. Jeg vil at vi gjør det.

Hvert av punktene er ikke store i seg selv, men jeg føler at hun kommer og sier at vår jul ikke er bra nok. Jeg er både lei meg og irritert, hvis vår jul ikke er bra nok kan hun feire jul hjemme hos seg selv eller annen familie.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si. Jeg vet hun er viktig for sønnen min, men jeg vet ikke hvordan han forholder seg til hennes ideer.

 

Anonymkode: 3e459...32c

Da ville jeg som første punkt tatt det opp med sønnen min! Hun kan stille så mange krav hun vil, men det er han som er hovedperson her ettersom dere  er hans familie. Hvis han støtter henne hundre prosent og vil endre hele sin familie for henne så er dere ferdige. Da blir det bare bråk og folk med sur smak i munnen. Han må gå inn og finne en mellomting som passer for alle, det betyr at hun må rett og slett finne seg i å tilpasse seg hun også. Være fleksibel. 

Alternativet er at han og hun feirer jula et annet sted. 

Anonymkode: ede40...618

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Er du med på å kompromisse på noe, eller mener du at alt skal være som før?

I hva slags grad mener du at du er løsningsorientert her, TS, for du er den eldste av dere to og bør dermed være den mest fornuftige.

Først og fremst ble jeg satt ut og lei meg av alt hun mente burde endres, som om måten vi feiret jul på ikke var bra nok. 

Middag blir nok servert etter at jula er ringt inn, så der blir det ingen kompromiss. Hun slipper å gå rundt juletreet, men får ikke se tv. Datteren får annen dessert.

Anonymkode: 3e459...32c

  • Liker 13
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at 17.30 er alt for sent, når spiser dere egentlig normalt middag i hverdagen?

Man er jo normalt ikke ferdig på jobb før 16, og deretter skal man hjem, kanskje hente noen barn på veien, lage middag og deretter faktisk spise middagen. 

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En sønn kommer med svigerdatter og to barn. De kommer lillejulaften og blir til 27. Det er første gang de kommer på besøk i jula. Studenten kommer hjem etter eksamen.

De to andre som bor her i byen kommer til middag og feiring. Jeg regner med at decreiser hjem ut på kvelden en gang.

Siden mange gleder seg til moltekrem blir det nok det, men vi finner nok på noe til datteren.

Anonymkode: 3e459...32c

Det går Ann å ha to desserter... jeg hadde ikke reist til deg med overnatting hadde jeg vært svigerdatteren din... høres ut som en helvetes uke for å være ærlig.  Du liker jo ikke henne...

Anonymkode: da2f2...e9b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...