Gå til innhold

18-årig kvinne siktet for drap på 22-årig mann


anonym111111

Anbefalte innlegg

bysummerfall skrev (4 timer siden):

Ja, her vil man gjerne ha muligheten til å ta ut alt av fordommer og hat mot transkvinner. 
 

 

Hva tenker du er best i slike saker da? 

Lukke øyne og ører, holde kjeft og la transkvinner ta del i absolutt alle kvinnearenaer? Uansett om de er opererte, har tatt hormoner eller bare har på kvinneklær og leppestift? 

Eller er tiden kanskje moden nå for å ta dialogen så vi ikke ender opp som USA? 

Det må være lov til å påpeke åpenbar problematikk uten at det skal kategoriseres som hat. 

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sh999 skrev (På 4.12.2023 den 9.45):

Spiller det noe rolle om de involverte er kvinne eller mann eller hva nå enn de identifiserer seg som? Saken er jo at en person har tatt livet av en annen. Alt annet er jo helt irrelevant

Eeehh, nei...

Bra artikkel om hvorfor det absolutt ikke er irrelevant (ikke betalingsmur det jeg kan se):
https://subjekt.no/2024/01/04/ingen-vet-lenger-hvilket-kjonn-folk-i-nyhetssakene-til-nrk-har/

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (På 27.11.2023 den 16.34):

Tenker dere at det er en fordel for siktede å bli omtalt som kvinne?

I teorien skal vel ikke kjønn ha noe å si i en drapssak, men kvinner får oftere redusert straff i retten enn menn.

Her har et menneske blitt drept, og alt folk bryr seg om er hvilket kjønn det var. Hvem faen bryr seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Her har et menneske blitt drept, og alt folk bryr seg om er hvilket kjønn det var. Hvem faen bryr seg?

Folk flest synes det er grusomt at noen er drept, men det kommer opp spørsmål som det går an å diskutere på generelt grunnlag uavhengig av det.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, jabx said:

Her har et menneske blitt drept, og alt folk bryr seg om er hvilket kjønn det var. Hvem faen bryr seg?

Ikke nok med det, men her bruker man en tragedie for å fremme sin egen forakt mot transkvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym111111 skrev (16 minutter siden):

Folk flest synes det er grusomt at noen er drept, men det kommer opp spørsmål som det går an å diskutere på generelt grunnlag uavhengig av det.

Hva er poenget? Det har ikke noe formål, ut over å spre hat som påpekt av andre her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (6 minutter siden):

Hva er poenget? Det har ikke noe formål, ut over å spre hat som påpekt av andre her.

Mitt poeng var å diskutere om en mann får mildere straff dersom han identifiserer seg som kvinne, fordi undersøkelser viser at kvinner får mer strafferabatt for identiske lovbrudd enn menn.

Noen har også startet å diskutere om transkvinner bør sone i kvinne eller herrefengsel.

Innlegg som sprer hat bør ikke få stå, da bør moderatorene fjerne dem.

Endret av anonym111111
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, jabx said:

Hva er poenget? Det har ikke noe formål, ut over å spre hat som påpekt av andre her.

Debatt er ikke å spre hat eller forakt, selv om enkeltpersoner blir krenket. 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (4 minutter siden):

Mitt poeng var å diskutere om en mann får mildere straff dersom han identifiserer seg som kvinne, fordi undersøkelser viser at kvinner får mer strafferabatt for identiske lovbrudd enn menn.

Noen har også startet å diskutere om transkvinner bør sone i kvinne eller herrefengsel.

Innlegg som sprer hat bør ikke få stå, da bør moderatorene fjerne dem.

Får kvinner lavere straff enn menn for samme forbrytelse i Norge? Har du tall på dette? Jeg syns det er interessant, og jeg lurer også på om det har endret seg i såfall etter at vi avviklet jurieordningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (22 minutter siden):

Ikke nok med det, men her bruker man en tragedie for å fremme sin egen forakt mot transkvinner.

Det er når ting skjer at nye problemstillinger kommer opp. Det var aldri min mening å fremme forakt for noen.

Jeg respekterer transpersoner, og mener alle skal få være som de er og leve det livet de ønsker, selv om jeg ikke er enig i at kjønn bestemmes av følelser.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (9 minutter siden):

Får kvinner lavere straff enn menn for samme forbrytelse i Norge? Har du tall på dette? Jeg syns det er interessant, og jeg lurer også på om det har endret seg i såfall etter at vi avviklet jurieordningen.

Jeg leste det i forkant av tråden jeg startet, men husker desverre ikke hvor, så jeg kan ikke komme med tall. Høres ikke umulig ut at en jury  kan ha dømt kvinner mildere, da de er svakere fysisk, og statistisk sett oftere er offer enn gjerningsperson. 

Endret av anonym111111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, anonym111111 said:

Det er når ting skjer at nye problemstillinger kommer opp. Det var aldri min mening å fremme forakt for noen.

Jeg respekterer transpersoner, og mener alle skal få være som de er og leve det livet de ønsker, selv om jeg ikke er enig i at kjønn bestemmes av følelser.

Det var ikke deg jeg siktet til.

Vi er enige om at transpersoner skal kunne leve det livet de ønsker og hvermansen deler biologisk kjønn i to kategorien i dag. Det gjør forsåvidt jeg også, men jeg tror også at forskning vil kunne finne forklaringer på hvorfor noen føler behov for å endre kroppen sin og har en annen identitet en det kroppen skulle tilsi.

Jeg er glad jeg er født biologisk kvinne og ikke må forholde meg til det som transpersoner må. Denne tråden er et godt eksempel på det.

Det burde være en ikke sak for folk å kunne bruke rett pronomen og akseptere at transkvinner kan leve livene sine som kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym111111 skrev (6 minutter siden):

Jeg leste det i forkant av tråden jeg startet, men husker desverre ikke hvor, så jeg kan ikke komme med tall. Høres ikke umulig ut at en jury lett kan ha dømt kvinner mildere, da de er svakere fysisk, og statistisk sett oftere er offer enn gjerningsperson. 

Jeg fant tall på at i 2018, fikk kvinner lavere straff for promillekjøring enn menn, og fra 2023 at soningsforhold er tøffere for kvinner. Både at de har dårligere celler (må oftere dele) og at på grunn av plassmangel må flere kvinner sone i fengsel sammen med menn. Jeg husker godt at et juriemedlem sa i orderud saken at Kristin måtte være uskyldig fordi hun var pen, som er et godt argument for at hvermansen ikke har kompetanse til å dømme folk. Jeg mener alltid at alle fortjener en rettsak før man vurderer passende straff, og jeg mener også at det er fullstendig respektløst og usmakelig å bruke et drap som en agenda for en 7 siders diskusjon om den siktede er biologisk kvinne eller mann. Jeg håper offeret og deres familie slipper et mediesirkus som handler om "første transperson som er siktet for drap" Dette er et menneske som har familie og venner i sorg, denne tråden er ekstremt respektløs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker, brudd på regelen om opphavsrett, nedsettende ytringer, ryktespredninger, avsporing, latterliggjøring, brukerdebatt, brudd på underforumets retningslinjer, brukerangrep og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (På 7.1.2024 den 15.15):

Mitt poeng var å diskutere om en mann får mildere straff dersom han identifiserer seg som kvinne, fordi undersøkelser viser at kvinner får mer strafferabatt for identiske lovbrudd enn menn.

Noen har også startet å diskutere om transkvinner bør sone i kvinne eller herrefengsel.

Innlegg som sprer hat bør ikke få stå, da bør moderatorene fjerne dem.

Så du mener at i denne saken valgte en mann å identifisere seg som kvinne bare fordi vedkommende tenkte at det ville bli lavere straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jabx skrev (På 7.1.2024 den 15.09):

Hva er poenget? Det har ikke noe formål, ut over å spre hat som påpekt av andre her.

Hva poenget er? Poenget er å diskutere rundt påvirkningen på gjeldende lovverk. 

Diskusjon rundt påvirkning på statistikk. Diskusjon rundt soningsforhold. Diskusjon rundt hva det vil si at mennesker kan skifte juridisk kjønn, uten behandling. 

Det er så mye å diskutere rundt slike saker. Dette er ikke å spre hat. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (5 minutter siden):

Så du mener at i denne saken valgte en mann å identifisere seg som kvinne bare fordi vedkommende tenkte at det ville bli lavere straff?

Hvordan leser du det ut av personens innlegg? Personen har kun lagt ut en hypotetisk mulighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (På 7.1.2024 den 14.56):

Ikke nok med det, men her bruker man en tragedie for å fremme sin egen forakt mot transkvinner.

Å diskutere hva dette har å si rent juridisk, har ingen ting med forakt mot transpersoner å gjøre. 

Svært få her har vist forakt mot transpersoner. De er fritt vilt til å identifisere seg som det kjønnet de vil, det er bare fint at vi har muligheten til det i dagens samfunn. Derimot er det interessant å se hvordan lovgivning rundt denne problemstillingen utarter seg. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (22 minutter siden):

Så du mener at i denne saken valgte en mann å identifisere seg som kvinne bare fordi vedkommende tenkte at det ville bli lavere straff?

Nei, hvor får du det fra?

Jeg spurte om menn som identifiserer seg som kvinner KAN få mildere straffer, siden kvinner oftere har fått strafferabatt enn menn.

Jeg mener man bør få lik straff for likt lovbrudd, uavhengig av kjønn.

 

Endret av anonym111111
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...