Gå til innhold

18-årig kvinne siktet for drap på 22-årig mann


anonym111111

Anbefalte innlegg

Det er denne artikkelen: https://www.dagbladet.no/nyheter/vitne-sa-deler-av-drapet/80589838

Avsnittet Chase referer til ligger under «Turbulent»

Fjollefyr skrev (På 4.12.2023 den 2.56):

Himmel og hav. Her er det skjedd en tragedie, en person er blitt drept og på kg er det en sjokkerende interesse rundt gjerningspersonens kjønn. Det er allerede spekulasjoner om at gjerningspersonen vil omtales som kvinne for å få sone i kvinnefengsel. Absolutt ingen her inne vet noe som helst om de to. Hverken offer eller gjerningsperson. Jeg forstår virkelig ikke denne interessen for at det er to transpersoner involvert i tragedien. 

Det er ikke spekulasjoner når opplysningene allerede er bekreftet av mediene, men det er ingen som har skrevet at gjerningspersonen vil omtales som kvinne bare for å sone i kvinnefengsel, om så ønsker jeg en konkret referanse. Det er bekreftet av Dagbladet at avdøde var født kvinne, men identifiserte seg som mann - og siktede var født mann og omtalte seg som kvinne. 

Kragerø Blad skriver også at siktede er registrert som mann i folkeregistret, men identifiserer seg som kvinne (bak betalingsmur)Enkelte medier har også identifisert avdøde med navn, hvor han var fra og hvilken skole han gikk på (TV2, VG, Dagbladet og lokalaviser). Pårørende har ikke ønsket at navnet til avdøde skal offentliggjøres, men hensynet til offentlighetens interesse veier tyngst. Også for å forhindre ryktespredning og spekulasjoner, i følge Varden

Jeg tror at grunnen til at så mange interesserer seg for gjerningspersonens kjønn, handler mer om det juridiske. Dette er første gang en transkvinne blir siktet for drap i Norge, så saken kan belyse nye problemstillinger i jussen angående soning, dom og straff etc. Så det er jo ikke drapet i seg selv, som fanger interessen.

Juridiske spørsmål kan jo være: 

Hvordan skal man forholde seg til en transkvinne eller transmann som har gjennomført kjønnsbekreftende behandling (hormoner og/eller kirurgi), når det gjelder soning? Skal personen sone i et kvinne eller mannlig fengsel? Hva om personen bare har fullført deler av behandlingen når et drap er begått? Eller ingenting, men likevel identifiserer seg som det motsatte kjønn? Strider det med menneskerettighetene til den enkelte? Har ikke de innsatte et rettsvern? Hvordan blir dommen? Hvilken drapsstatistikk havner den på avdøde på? Det er mange ubesvarte spørsmål.

Nå tror ikke jeg at gjerningsmannen har gjennomført kjønnsbekreftende behandling, da medelever av siktede påpeker i artikkelen til Kragerø Blad at siktede begynte å gå med kvinneklær på VG2 - og ble ferdig på vgs nå i år. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 23
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjollefyr skrev (6 timer siden):

Himmel og hav. Her er det skjedd en tragedie, en person er blitt drept og på kg er det en sjokkerende interesse rundt gjerningspersonens kjønn. Det er allerede spekulasjoner om at gjerningspersonen vil omtales som kvinne for å få sone i kvinnefengsel. Absolutt ingen her inne vet noe som helst om de to. Hverken offer eller gjerningsperson. Jeg forstår virkelig ikke denne interessen for at det er to transpersoner involvert i tragedien. 

Fordi det er første drapssak i Norge med transperson som gjerningsperson. Som oftest er de offer, det drepes en god del transpersoner på verdensbasis hvert eneste år. Så det juridiske er interessant rundt dette.

Ja, det er en tragedie. Det er alltid drap. Men det er mulig å være interessert i det juridiske for det. Uten å hoppe på 40 kommentarer bare om hvor sprø verden er. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chase skrev (13 minutter siden):

 

Ja, det er en tragedie. Det er alltid drap. Men det er mulig å være interessert i det juridiske for det. Uten å hoppe på 40 kommentarer bare om hvor sprø verden er. 

Ja, det er unødvendig å gjøre akkurat dét. 

Jeg har møtt drapsmenn og pårørende til både offer og gjerningspersoner. Det er så stor tragedie rundt dette at jeg velger å være forsiktig med både konklusjoner og spekulasjoner. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noe rolle om de involverte er kvinne eller mann eller hva nå enn de identifiserer seg som? Saken er jo at en person har tatt livet av en annen. Alt annet er jo helt irrelevant ? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sh999 skrev (4 minutter siden):

Spiller det noe rolle om de involverte er kvinne eller mann eller hva nå enn de identifiserer seg som? Saken er jo at en person har tatt livet av en annen. Alt annet er jo helt irrelevant ? 

Selvfølgelig er ikke alt annet irrelevant. 

Statistikk, soningsforhold, rettsakens gang osv er absolutt ikke irrelevant. 

 

  • Liker 15
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sh999 skrev (På 4.12.2023 den 9.45):

Spiller det noe rolle om de involverte er kvinne eller mann eller hva nå enn de identifiserer seg som? Saken er jo at en person har tatt livet av en annen. Alt annet er jo helt irrelevant ? 

Ja det spiller en rolle, blant annet fordi vedkommende skal i fengsel. Det blir ikke kvinnefengsel på drapsmannen. TA i går. 

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I innledende etterforskning vil nok politiet si at all informasjon spiller en rolle. Men at det her på kg er spekulasjoner om at gjerningspersonen utgir seg for å være transkvinne for å få enklere soningsforhold er rettåslett lavmål. I så fall er jo drapet planlagt i over ett år. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (11 minutter siden):

I innledende etterforskning vil nok politiet si at all informasjon spiller en rolle. Men at det her på kg er spekulasjoner om at gjerningspersonen utgir seg for å være transkvinne for å få enklere soningsforhold er rettåslett lavmål. I så fall er jo drapet planlagt i over ett år. 

Det vil alltids finnes idioter som kommer med dumme spekulasjoner. Det betyr ikke at saken ikke skal diskuteres offentlig. Denne saken er i alle høyeste grad et offentlig anliggende, ettersom den er den første av sitt slag. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (19 minutter siden):

Det vil alltids finnes idioter som kommer med dumme spekulasjoner. Det betyr ikke at saken ikke skal diskuteres offentlig. Denne saken er i alle høyeste grad et offentlig anliggende, ettersom den er den første av sitt slag. 

Ja, det å diskutere saken er jo selvfølgelig greit. Men jeg ville kommentere at spekulasjoner rundt gjerningspersonens kjønnsidentitet og begrunnelse for kjønnsidentitet er lavmål. Det er lov det og. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (12 minutter siden):

Ja, det å diskutere saken er jo selvfølgelig greit. Men jeg ville kommentere at spekulasjoner rundt gjerningspersonens kjønnsidentitet og begrunnelse for kjønnsidentitet er lavmål. Det er lov det og. 

Gjerningspersonen identifiserer seg nok ikke som kvinne fordi hen ønsker å sone i kvinnefengsel. Men problemstillingen er høyst reell. 

Nå står vi ved et veivalg. Skal hensynet til denne drapspersonens identitetsfølelser overgå kvinners sikkerhet? 

Det gjelder soninsforhold men også statistikk. Blir denne saken logget som "kvinne drepte mann med balltre"? 

Jeg tror det er ekstra viktig nå at transdebatten får lov til å tas uten at det ropes om transfobi og terfs. Det er jo nettopp dette vi har vært redde for. Jeg håper og tror den norske rettstaten sender denne meget voldelige og farlige personen i herrefengsel, og jeg er spent på hvordan de mest høylytte transaktivistene reagerer. Om de syns det er ok at hen blir sendt i herrefengsel håper jeg de trekker tilbake alle ukvemsord de har slengt til alle som har uttrykt bekymring over utviklingen. Om de krever at hen skal i kvinnefengsel bekrefter det min tro på at de gir faen i kvinners sikkerhet. 

Endret av yamask
  • Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er jo om vedkommende har endret kjønn juridisk. Hvis det er tilfelle mener jeg jo at man bør omtales som det man er juridisk. At man kan omtales som et annet kjønn hvis man «bare» sier man identifiserer seg som det så kan jo dette lett utnyttes. Når aviser først omtalte gjerningspersonen som mann virker det ikke som om det er gjennomgått et juridisk prosess. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo at en trans-kvinne som har gjennomgått kjønnskorrigerende behandling vil med stor sannsynlighet ikke være trygg i mannsfengsel. Man kan selvfølgelig lage en egen statistikk for trans-personer, men dette med soning er mer komplisert. 

Medisinsk har jeg ikke noen formening om enda, det trenger jeg mer info. Her handlet det mer om soning for min del. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (51 minutter siden):

Problemet her er jo at en trans-kvinne som har gjennomgått kjønnskorrigerende behandling vil med stor sannsynlighet ikke være trygg i mannsfengsel. Man kan selvfølgelig lage en egen statistikk for trans-personer, men dette med soning er mer komplisert. 

Medisinsk har jeg ikke noen formening om enda, det trenger jeg mer info. Her handlet det mer om soning for min del. 

Så derfor skal man utsette kvinnene i kvinnefengselet for fare? 

Her er jeg nok såpass kynisk at det bør trans-personen ha tenkt på før mordet ble begått. Da får man heller putte personen i isolat, hvis det er så farlig i fengselet. En mann, kjønnskorrigering eller ei, skal ikke inn i et kvinnefengsel. Det er såpass store forskjeller på kvinner og menn, og de består selv der det er korrigering i bildet. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsiew skrev (6 minutter siden):

Så derfor skal man utsette kvinnene i kvinnefengselet for fare? 

Her er jeg nok såpass kynisk at det bør trans-personen ha tenkt på før mordet ble begått. Da får man heller putte personen i isolat, hvis det er så farlig i fengselet. En mann, kjønnskorrigering eller ei, skal ikke inn i et kvinnefengsel. Det er såpass store forskjeller på kvinner og menn, og de består selv ser det er korrigering i bildet. 

Og om det stilles krav til at man skal være operert nedentil for å bli betraktet som det motsatte kjønn så blir det ramaskrik om at "staten tvangssteriliserer transpersoner".  

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Sh999 skrev (På 4.12.2023 den 9.45):

Spiller det noe rolle om de involverte er kvinne eller mann eller hva nå enn de identifiserer seg som? Saken er jo at en person har tatt livet av en annen. Alt annet er jo helt irrelevant ? 

For spørsmålet om skyld og straff er spørsmålet irrelevant, helt enig. Men for spørsmålet om soningsforhold, statistikk, medier og samfunn så er det høyaktuelt. 

*blueberry* skrev (På 4.12.2023 den 11.22):

Spørsmålet her er jo om vedkommende har endret kjønn juridisk. Hvis det er tilfelle mener jeg jo at man bør omtales som det man er juridisk. At man kan omtales som et annet kjønn hvis man «bare» sier man identifiserer seg som det så kan jo dette lett utnyttes. Når aviser først omtalte gjerningspersonen som mann virker det ikke som om det er gjennomgått et juridisk prosess. 

Personlig så synes jeg at betegnelsene «transmann», «transkvinne» eller bare «ikke cis» kan fungere for både idrett, pass og statistikk. Å kalle ting det de er er en viktig verdi. 

*blueberry* skrev (På 4.12.2023 den 12.54):

Problemet her er jo at en trans-kvinne som har gjennomgått kjønnskorrigerende behandling vil med stor sannsynlighet ikke være trygg i mannsfengsel. Man kan selvfølgelig lage en egen statistikk for trans-personer, men dette med soning er mer komplisert. 

Medisinsk har jeg ikke noen formening om enda, det trenger jeg mer info. Her handlet det mer om soning for min del. 

Brevik er trygg i mannefengsel, så de får det nok til. Vi bor ikke i USA.

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedLights skrev (På 4.12.2023 den 6.46):

Det er denne artikkelen: https://www.dagbladet.no/nyheter/vitne-sa-deler-av-drapet/80589838

Avsnittet Chase referer til ligger under «Turbulent»

Det er ikke spekulasjoner når opplysningene allerede er bekreftet av mediene, men det er ingen som har skrevet at gjerningspersonen vil omtales som kvinne bare for å sone i kvinnefengsel, om så ønsker jeg en konkret referanse. Det er bekreftet av Dagbladet at avdøde var født kvinne, men identifiserte seg som mann - og siktede var født mann og omtalte seg som kvinne. 

Kragerø Blad skriver også at siktede er registrert som mann i folkeregistret, men identifiserer seg som kvinne (bak betalingsmur)Enkelte medier har også identifisert avdøde med navn, hvor han var fra og hvilken skole han gikk på (TV2, VG, Dagbladet og lokalaviser). Pårørende har ikke ønsket at navnet til avdøde skal offentliggjøres, men hensynet til offentlighetens interesse veier tyngst. Også for å forhindre ryktespredning og spekulasjoner, i følge Varden

Jeg tror at grunnen til at så mange interesserer seg for gjerningspersonens kjønn, handler mer om det juridiske. Dette er første gang en transkvinne blir siktet for drap i Norge, så saken kan belyse nye problemstillinger i jussen angående soning, dom og straff etc. Så det er jo ikke drapet i seg selv, som fanger interessen.

Juridiske spørsmål kan jo være: 

Hvordan skal man forholde seg til en transkvinne eller transmann som har gjennomført kjønnsbekreftende behandling (hormoner og/eller kirurgi), når det gjelder soning? Skal personen sone i et kvinne eller mannlig fengsel? Hva om personen bare har fullført deler av behandlingen når et drap er begått? Eller ingenting, men likevel identifiserer seg som det motsatte kjønn? Strider det med menneskerettighetene til den enkelte? Har ikke de innsatte et rettsvern? Hvordan blir dommen? Hvilken drapsstatistikk havner den på avdøde på? Det er mange ubesvarte spørsmål.

Nå tror ikke jeg at gjerningsmannen har gjennomført kjønnsbekreftende behandling, da medelever av siktede påpeker i artikkelen til Kragerø Blad at siktede begynte å gå med kvinneklær på VG2 - og ble ferdig på vgs nå i år. 

Nettopp, og hvis det vurderes forskjellig alt ettersom "hvor trans man er" så vil det fort bli ramaskrik om diskriminering.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sinsiew skrev (På 4.12.2023 den 13.07):

Så derfor skal man utsette kvinnene i kvinnefengselet for fare? 

Her er jeg nok såpass kynisk at det bør trans-personen ha tenkt på før mordet ble begått. Da får man heller putte personen i isolat, hvis det er så farlig i fengselet. En mann, kjønnskorrigering eller ei, skal ikke inn i et kvinnefengsel. Det er såpass store forskjeller på kvinner og menn, og de består selv der det er korrigering i bildet. 

Jeg som kvinne vil føle meg mye tryggere i kvinnefengsel med en mann som ikke har kjønnsorganer og er ultrafeminin. 

Men en mann med kjønnsorganer har ingenting i kvinnefengsel å gjøre, uansett om han heter Wilma, har langt hår og rosa kjole, har rød neglelakk og lange øredobber på.

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2023 at 10:43 AM, Sinsiew said:

Det vil alltids finnes idioter som kommer med dumme spekulasjoner. Det betyr ikke at saken ikke skal diskuteres offentlig. Denne saken er i alle høyeste grad et offentlig anliggende, ettersom den er den første av sitt slag. 

Ja, her vil man gjerne ha muligheten til å ta ut alt av fordommer og hat mot transkvinner. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (51 minutter siden):

Ja, her vil man gjerne ha muligheten til å ta ut alt av fordommer og hat mot transkvinner. 
 

 

Eller så er man opptatt av rettergang, lover og regler. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Politiet meldte først at de hadde pågrepet en mann for drapet. Og rettet det til at h*n identifiserte seg som kvinne. At man bruker et kvinnenavn endrer ikke det faktum at h*n selvsagt skal sone i et fengsel for menn. 

Denne personen, enten det hadde vært mann eller kvinne, er uansett riv ruskende gal! Det er noe av det drøyeste jeg har lest om på lenge faktisk. Å slå ihjel kjæresten din med et balltre, mens moren til offeret er tilstede som vitne er knapt til å tro!!

  • Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...