AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #81 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min familie er i skottland og de hadde en reel lockdown, de fikk en tilmålt tid basert på hvor de bodde at dekunne gå ut og "Lufte seg" under lockdown, måtte bestille varer hjem ikke dra på butikken osv - en mye hardere linje enn her hjemme og det gikk også helt fint. Nordmenn syter og klager med en gang de ikke får det som de ønsker. Anonymkode: afdc7...e0b Altså, menneskerettigheter som retten til å bevege seg fritt, retten til å gå på skole og retten til å møte familie, er ikke "noe som vi ønsker". Anonymkode: 51424...a1a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #82 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 22.21): Ikke faen. Nedstegninger er usunt for samfunnet Anonymkode: 17340...4ee Selvfølgelig. Det viser seg at i flere land så døde flere mennesker av nedstengning enn selve covid. Det kan også være tilfellet her i landet, for eksempel at legetime til kreftprøver blir utsatt, så er det plutselig for sent å gjøre noe med det. Å ligge alene på et rom etter å ha født et dødfødt barn, i flere dager, uten mulighet til å ha noen hos seg for å trøste, var heller ingen høydare for min venninne. Anonymkode: 51424...a1a 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #83 Del Skrevet 29. november 2023 Ja, så klart hadde jeg bidratt Anonymkode: 1c279...24e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #84 Del Skrevet 29. november 2023 Nei. Kom igjen a. Med alle rapporter som foreligger i dag vet vi at det ikke har hatt noe for seg. At munnbind og meter'n er en spøk. At det eneste som har hjulpet er bedre hygiene og sykefravær- noe som burde være en selvfølge for folk. Jeg blir helt forferdet av hvor lite mennesker får med seg og tar for god fisk. Jeg mener.. nakkestad sier Tom at det er tull å ta coronatest nå. Det har ikke noe å si. Vi vet at vaksinen funker bare i 3uker. Og vi vet at det ikke er fler innlagte nå og ikke dør fler enn da.. dette er bare info fra VG. Om man tar seg tid til å lese seg opp litt er det helt absurd å bare gjøre det samme igjen. Konsekvensen av corona henger fremdeles over oss som en sky. Jeg følger selvfølgelig retningslinjer. Er ingen egoist som gir f. Men vi må se litt på fakta. Hadde vi hatt ebolautbrudd i byen så følger man selvfølgelig tiltak. Men litt fornuft er jo lov. Anonymkode: 6ac82...eba 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #85 Del Skrevet 29. november 2023 Hjemmekontor er helt greit, munnbind kan jeg bruke hver dag om nødvendig, sprite hender stadig vekk og holde meg til netthandling og ikke gå fysisk i butikker og sånt er helt greit det også. Derimot håper jeg det ved en eventuell "tilsvarende" pandemi vil bli tatt litt mer hensyn til barn, spesielt barneskoleelever. Barnet mitt gikk i første klasse da pandemien traff, og havnet LANGT bakpå læringsmessig med en mor som skulle prøve å kjøre hjemmeskole samtidig som jeg hadde hjemmekontor OG passet to barn som ikke lenger fikk gå i barnehagen.. Synes synd på eldre elever også, men samtidig så "bør" de ha litt studieteknikk inne alt, samt at de kan å lese/skrive og bruke PC og dermed kan klare å ha mye kontakt med venner selv uten skolen som møtested. Og mennesker som uansett lå for døden, der skjønte jeg aldri argumentet med at de ikke kunne få besøk, de var jo døende uansett. Det var sikkert verdt mer å få si farvel til barn og barnebarn, enn å få en uke til på ventilator helt alene. Anonymkode: ae0b0...795 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #86 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Altså, menneskerettigheter som retten til å bevege seg fritt, retten til å gå på skole og retten til å møte familie, er ikke "noe som vi ønsker". Anonymkode: 51424...a1a dere sutrer i allefall om det er til alles beste at det begrenses. I en pandemi er det ikke slik at det å bevege seg fritt er en menneskerett, å overleve er, dersom det å begrense dine friheter redder langt flere er det viktigere enn din "rett" til å gjøre som du vil.. Anonymkode: afdc7...e0b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #87 Del Skrevet 29. november 2023 On 11/26/2023 at 6:05 PM, AnonymBruker said: Flere skriver dette, men for noe tull. Jeg er også introvert, så hjemmekontor var feks en drøm. Men jeg har jo ingen problemer med å se at på samfunnsnivå er det katastrofe å stenge ned så mye som det ble gjort. Neste pandemi (la oss håpe den ikke kommer i vår levetid) bør man gå mer på frivillighet, feks rett til hjemmekontor for de som kan, men ikke plikt. Folk må få handle det de trenger uten å reise til nabofylket, og folk må rå reise dit de vil. Anonymkode: 95ebb...d66 Spørsmålet var ikke hvordan dette vil påvirke på et samfunnsnivå. Spørsmålet var om jeg ville akseptert ny lockdown. Det var hva jeg svarte på. Jeg ville akseptert det uten problem. Anonymkode: 8e9c0...3b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #88 Del Skrevet 29. november 2023 Gitt at man forutsetter omtrent samme type virus som korona, så hadde tre måneder i selv ikke vært en så stor sak å akseptere. Men så er det dette med alle forlengelsene, for det blir sjelden med den perioden som først bestemmes. Tre månder med mer eller mindre restriksjoner ble til godt over to år, med de sosiale og økonomiske skadene det har forsakt. Anonymkode: a8f43...e5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #89 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): At munnbind og meter'n er en spøk. Anonymkode: 6ac82...eba Dette stemmer jo ikke. Selvfølgelig hjelper det å holde avstand og det hjelper at syke har på munnbind. Anonymkode: 241db...aa7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #90 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hjemmekontor er helt greit, munnbind kan jeg bruke hver dag om nødvendig, sprite hender stadig vekk og holde meg til netthandling og ikke gå fysisk i butikker og sånt er helt greit det også. Derimot håper jeg det ved en eventuell "tilsvarende" pandemi vil bli tatt litt mer hensyn til barn, spesielt barneskoleelever. Barnet mitt gikk i første klasse da pandemien traff, og havnet LANGT bakpå læringsmessig med en mor som skulle prøve å kjøre hjemmeskole samtidig som jeg hadde hjemmekontor OG passet to barn som ikke lenger fikk gå i barnehagen.. Synes synd på eldre elever også, men samtidig så "bør" de ha litt studieteknikk inne alt, samt at de kan å lese/skrive og bruke PC og dermed kan klare å ha mye kontakt med venner selv uten skolen som møtested. Og mennesker som uansett lå for døden, der skjønte jeg aldri argumentet med at de ikke kunne få besøk, de var jo døende uansett. Det var sikkert verdt mer å få si farvel til barn og barnebarn, enn å få en uke til på ventilator helt alene. Anonymkode: ae0b0...795 Samme situasjon her. Totalt fraværende lærere for andreklassingen, et barnehagebarn som gikk hjemme, fullt kjør på hjemmekontor da alt gikk tregere via nett enn på kontoret. Fra lærerne fikk vi "plan for dagen" klokka 8 over hva vi skulle gå gjennom, så skulle leksen leveres før klokka 14. "Aktuelt" å gjøre når man sitter i Teams-møter på hjemmekontor fra 8 til 15. Anonymkode: 51424...a1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #91 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gitt at man forutsetter omtrent samme type virus som korona, så hadde tre måneder i selv ikke vært en så stor sak å akseptere. Men så er det dette med alle forlengelsene, for det blir sjelden med den perioden som først bestemmes. Tre månder med mer eller mindre restriksjoner ble til godt over to år, med de sosiale og økonomiske skadene det har forsakt. Anonymkode: a8f43...e5f Dette. Jeg ble sittende på hjemmekontoret 8 måneder i 2021, for eksempel. Anonymkode: 51424...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #92 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette stemmer jo ikke. Selvfølgelig hjelper det å holde avstand og det hjelper at syke har på munnbind. Anonymkode: 241db...aa7 Nesten ingen bruker munnbind korrekt. Munnbind er heller ikke laget for utebruk, med regn, snø og så videre. Da er tryggheten nesten null. Anonymkode: 51424...a1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #93 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): dere sutrer i allefall om det er til alles beste at det begrenses. I en pandemi er det ikke slik at det å bevege seg fritt er en menneskerett, å overleve er, dersom det å begrense dine friheter redder langt flere er det viktigere enn din "rett" til å gjøre som du vil.. Anonymkode: afdc7...e0b Det er ikke til alles beste. Det var til det beste for dem som kunne få alvorlig forløp. Samtidig som denne gruppen satt på kafe og koste seg. Anonymkode: 51424...a1a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #94 Del Skrevet 29. november 2023 Hadde gjort det som blir anbefalt. Bare les dere opp på sykehuskrisen i nord. Farlig om "alle" blir syke samtidig. Anonymkode: 36489...fac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #95 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde gjort det som blir anbefalt. Bare les dere opp på sykehuskrisen i nord. Farlig om "alle" blir syke samtidig. Anonymkode: 36489...fac Men da er det ikke pandemien som er problemet, men elendig styring av helsevesenet. De var mye ramaskrik om overbelastet sykehus i Østfold under pandemien. Et raskt søk på nett viser at det samme sykehuset hadde nøyaktig det samme problemet i 2007, 2010, 2018 og 2019, altså FØR korona. Da har dette ingenting med korona å gjøre. Har det blitt gjort noe for å ruste opp sykehuskapasitet etter korona? Har man lært? NEI. Da kan de ha det så fint. Anonymkode: 51424...a1a 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 29. november 2023 #96 Del Skrevet 29. november 2023 Hadde vært greit for meg. Jeg har ikke lyst å smitte andre. Og det var så herlig å jobbe hjemme, og slippe å reise milevis på besøk. Ikke noe stress for meg. Var også deilig å ha på munnbind når det var kaldt ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 29. november 2023 #97 Del Skrevet 29. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke til alles beste. Det var til det beste for dem som kunne få alvorlig forløp. Samtidig som denne gruppen satt på kafe og koste seg. Anonymkode: 51424...a1a Kafeer var stengt under lockdown. Og etter lockdown gikk ikke eldre her på kafé eller restaurant uansett, for de var redde for å bli smittet. Endret 29. november 2023 av MyMichelle Fiksa skrivefeil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #98 Del Skrevet 29. november 2023 MyMichelle skrev (2 minutter siden): Kafeer var stengt under lockdown. Og etter lockdown gikk ikke eldre her på kafé/resturant uansett, for de var redd for å bli smittet. Ikke alle steder var like. Her satt de på kafe i hopetall etter at nedstengningen var opphevet. Anonymkode: 51424...a1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 29. november 2023 #99 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke alle steder var like. Her satt de på kafe i hopetall etter at nedstengningen var opphevet. Anonymkode: 51424...a1a Som du sier, ikke alle steder er like. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #100 Del Skrevet 29. november 2023 MyMichelle skrev (7 minutter siden): Hadde vært greit for meg. Jeg har ikke lyst å smitte andre. Og det var så herlig å jobbe hjemme, og slippe å reise milevis på besøk. Ikke noe stress for meg. Var også deilig å ha på munnbind når det var kaldt ute. For min del var det et helvete å jobbe hjemme, både under nedstengningen og etterpå, når jeg fortsatt hadde hjemmekontor og barna gikk i barnehage og på SFO. Under nedstengningen hadde jeg et barn på videregående skole som var ganske selvstendig, et barn på ungdomsskole som trengte hjelp i to fag, en andreklassing med vedtak fra PPT om logoped, og et barnehagebarn. Pluss krevende kontorjobb, der vi ikke hadde gode elektroniske løsninger før korona, og alt gikk supertregt via nett. Rygg-til-rygg-møter på Teams er også svært slitsomt. Så da måtte jeg passe på en aktiv treåring, undervise andreklassingen og hjelpe ungdomsskoleelever med noe skolearbeid mens jeg selvfølgelig måtte være effektiv på hjemmekontor. Etter nedstengningen ble opphevet, ble mange av oss sittende på hjemmekontor, og det fortsatte i store deler av 2021. Min jobb ligger ved siden av barnehage og skole, men er 20 minutter hjemmefra. Altså, i stedet for å bringe og hente unger på barnehage og SFO på vei til og fra jobb, måtte jeg bruke dobbelt så mye tid og drivstoff morgen og kveld for å få levert dem. Så måtte jeg jo selvfølgelig jobbet inn disse timene på kvelden. Ingen kvalitetstid med barna, med andre ord. Økte utgifter til vedfyring og strøm merket jeg også, da jeg selvfølgelig måtte bekoste alt av slik under hjemmekontor. Måtte også investere i et skrivebord og god kontorstol, noe som kom på over 10 000. Anonymkode: 51424...a1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå