Gå til innhold

Pasta, er det så ille?


exictence

Anbefalte innlegg

senior skrev (1 time siden):

Det er DIN definisjon. Når man lister op næringsinnhold i en matvare skal alle kalorier telles med. Selvfølgelig også de fra sukker.

Som her: https://www.sopps.no/produkter/spaghetti2/

Og her: https://sml.snl.no/næringsstoffer

Eller synes jeg vi kan slutte med sånt flisespikkeri når man godt vet hva som menes.

https://www.matvaretabellen.no/sukker-hvitt/

Du blander inn  energigivende næringsstoffer . Ja, energi er med i næringsinnholdet , det betyr ikke at sukker er næringsrikt. Det står 0% på absolutt alt . 

Anonymkode: df21e...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du blander inn  energigivende næringsstoffer

Kunne ikke få sagt det bedre selv . . 🙂

Hva med å slutte med dette tullet nå . . . ?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

det er du som gnåler om folk med tarmsykdommer. 

Jeg snakker kun om næringsinnhold, og antallet personer med tarmsykdommer er i den sammenheng 100 prosent irrelevant.

Anonymkode: 919c1...a0d

Men kjære vene. Det er ingen som "gnåler" om tarmsykdom, men påpeker at linsepasta slett ikke er det beste for veldig mange (siden du påstår at folk flest tåler å spise det).
 I tillegg har du fått dokumentasjon på dokumentasjon på hvorfor næringen i linser ikke nødvendigvis er best, men du vil jo virkelig ikke ta til deg informasjon uansett hvordan den gis. 

 

Anonymkode: 8da5a...462

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men kjære vene. Det er ingen som "gnåler" om tarmsykdom, men påpeker at linsepasta slett ikke er det beste for veldig mange (siden du påstår at folk flest tåler å spise det).
 I tillegg har du fått dokumentasjon på dokumentasjon på hvorfor næringen i linser ikke nødvendigvis er best, men du vil jo virkelig ikke ta til deg informasjon uansett hvordan den gis. 

 

Anonymkode: 8da5a...462

jeg tar ikke til meg avsporende vrøvling, nei 

Anonymkode: 919c1...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg tar ikke til meg avsporende vrøvling, nei 

Anonymkode: 919c1...a0d

Det er jo ikke avsporing, det er jo du som hevder at "det er beste valget", og tåler ikke at folk tar deg i motmæle. Selv med gjentatt dokumentasjon på hvorfor det er slik, så går du bare i strupen og bruker herseteknikker, slik som nå. 



 

Anonymkode: 8da5a...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke avsporing, det er jo du som hevder at "det er beste valget", og tåler ikke at folk tar deg i motmæle. Selv med gjentatt dokumentasjon på hvorfor det er slik, så går du bare i strupen og bruker herseteknikker, slik som nå. 



 

Anonymkode: 8da5a...462

du avsporer, du vrir og vrenger på det jeg sier så det sklir ut i stråmannsargumentasjon, du flisespikker og du kverulerer. Og så er du overrasket over at du ikke når gjennom?!

Anonymkode: 919c1...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasta er ikke ille for kroppen i passende mengder. Jeg spiste enorme mengder pasta før, måtte kutte det ut da jeg skulle ned å vekt. Nå lager jeg pasta fra bunnen av, spiser det mye sjeldnere. Pasta er så godt at jeg ikke kan kutte det helt ut. 

Anonymkode: 88aa2...976

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 15.19):

Uff, må være jævlig slitsomt å tenke på kalorier.

Glad jeg er fri fra kostholdstyraniet.

Anonymkode: 974f9...2c4

Hva gjør du da?

Det er jo kalorier som er det alt koker ned til når det gjelder det å gå opp eller ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

du avsporer, du vrir og vrenger på det jeg sier så det sklir ut i stråmannsargumentasjon, du flisespikker og du kverulerer. Og så er du overrasket over at du ikke når gjennom?!

Anonymkode: 919c1...a0d

Det er nå du som vender og vrir på det flere av oss sier. Det er du som kverulerer, og det på en så utrivelig måte at i hvertfall jeg ikke gidder å kaste bort mer tid på deg. 

 

Anonymkode: 1b34d...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er nå du som vender og vrir på det flere av oss sier. Det er du som kverulerer, og det på en så utrivelig måte at i hvertfall jeg ikke gidder å kaste bort mer tid på deg. 

 

Anonymkode: 1b34d...22a

Supert!! takk!

 

Anonymkode: 919c1...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 15.30):

Bruker du fullkorspasta er jo det et mye bedre valg, og det smaker mye bedre enn den vanlige hvite varianten.

Anonymkode: 22052...9e7

Helt uenig. Fullkornspasta smaker grusomt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se at så mange presiserer at de er slanke, siden pasta er like mye tomme kalorier uansett kropp du har. At du er slank betyr ikke at du er sunn, du kan være feilernært, men likevel slank.

Anonymkode: 849d2...c51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (4 minutter siden):

Helt uenig. Fullkornspasta smaker grusomt.

Jeg syns noen av de smaker fælt, men f.eks penne/skruer fra Änglamark/coop er veldig godt :) 

Anonymkode: 98434...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gøy å se at så mange presiserer at de er slanke, siden pasta er like mye tomme kalorier uansett kropp du har. At du er slank betyr ikke at du er sunn, du kan være feilernært, men likevel slank.

Anonymkode: 849d2...c51

Veldig riktig! 

Anonymkode: 98434...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest tråden, men vil påpeke at pasta inneholder mye raske karbohydrater, og det skal man unngå dersom man er overvektig. Men mye karbohydrater er fint for kroppsarbeidere  og toppidrettsfolk, altså for de som har stort kaloribehov. Jeg vet ikke hvorfor Ingvild Flugstad Østberg får startnekt, men tror at en skikkelig Italiensk pastaferie av beste hjemmelagede kvalitet kunne ha hjulpet henne.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 16.11.2023 den 15.14):

Pasta er vel egentlig ganske tomme kalorier. Men i hvert fall metter det, og det skal kokes, så det blir ikke stekt i fett. Og så er det utrolig godt :)

Tja, det er ikke noe jeg spiser når jeg skal ned i vekt i hvertfall.

Anonymkode: 05a6c...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja, det er ikke noe jeg spiser når jeg skal ned i vekt i hvertfall.

Anonymkode: 05a6c...a2c

Nei, for det er jo ikke akkurat særlig næring i, og sikkert en del kcalorier.

Men mest er jeg opptatt av å ikke få transfett i kroppen. Jeg mener at transfett/harsknet fett finnes i det meste ferdigmat, og når vi steker i behandlet plantefett. Derfor tror og føler jeg at pasta ikke er så verst i forhold til veldig mange andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...