Gå til innhold

Pasta, er det så ille?


exictence

Anbefalte innlegg

Vi har pasta ofte, gjerne 1-2 ganger i uka. Gjerne hjemmelaget. Hjemmelaget er ho hvetemel, egg og salt. Egg er ganske sunt. Også lager jeg en saus bestående av løk, hvitløk, hvitvin, red curry paste, tomatpuré, cherrytomat, spinat, chili, mye krydder, grønnsakskraft, pastavann og fløte. Vil si den også er ganske sunn, men kaloririk med tanke på fløten. 

Anonymkode: b6fc7...55d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser det sjeldent. Næringsløst, blir fort sulten, og legger på meg. 

Anonymkode: 1b34d...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke farlig å spise pasta, se hvor tynn en italiener er som spiser pasta nesten hver dag :)  Blodsukkerstigning vil også variere.

Det som er så gøy med mennesker er at de skal svartmale en matvare, men glemmer alt annet det spiser som godteri, brus, alkohol, søtsaker, snus, røyk etc...DET tenker de ikke...

Anonymkode: 2d3c5...635

Spiser brus, alkohol, snus og røyk? 
jeg har vel ikke inntrykk av at vi som begrenser pasta ikke også gjør det samme med godteri. Nei, det ingen vits i og svartmale en matvare. Matvarer som pasta og godteri er kosemat , og det er lov innimellom. Det er allikevel greit og være bevisst på ernæring og helse handler ikke om og være tynn som en italiener. 
 

Anonymkode: df21e...c85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke tørr å spise pasta, spiser dere ikke ris heller? Aldri sushi? Aldri thaimat med ris? Aldri en brødskive eller knekkebrød? Aldri bananer eller epler? Karbohydrater er ikke farlig, inngår i et normalt sunt kosthold. Det er ikke pastamiddagen en gang i uken som har gjort folk overvektig eller med diabetes type 2. De dropper det kanskje for å gå raskt ned i vekt eller stabilisere blodsukkeret når de først er blitt syke. Men det var ikke årsaken til fedmen. Det var å spise for mye pasta, og ikke minst all mulig annen drittmat (pølser, godteri, potetgull, hamburger, bacon, fete sauser, fløtegratinerte poteter osv). Jeg er sunn, slank og sprek, og spiser pasta minst en gang i uken. Men jeg overspiser ikke, en liten skål er nok.

Anonymkode: 063ca...487

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff, må være jævlig slitsomt å tenke på kalorier.

Glad jeg er fri fra kostholdstyraniet.

Anonymkode: 974f9...2c4

Jeg hadde blitt enorm om jeg ikke tenkte på kalorier ved hvert måltid.

Anonymkode: 241f2...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde blitt enorm om jeg ikke tenkte på kalorier ved hvert måltid.

Anonymkode: 241f2...2ac

Ja, jeg har alltid vært slank, men må absolutt tenke på kalorier og begrense meg daglig for å ikke gå opp. Dette gjelder de fleste slanke kvinner over 30år.

Anonymkode: 063ca...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk reagerer forskjellig på forskjellig mat. Dr. Torkel får skyhøyt stress av pizza, det får ikke jeg. Sikkert sånn med pasta også. Jeg anser meg som over gjennomsnittet sunn og spiser pasta (hvit) sikkert en gang i uka. Men tidligere var det pasta med tilbehør, nå er pasta tilbehøret. Jeg trenger de karbohytratene for å bli mett og fornøyd.

Anonymkode: 10228...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som ikke tørr å spise pasta, spiser dere ikke ris heller? Aldri sushi? Aldri thaimat med ris? Aldri en brødskive eller knekkebrød? Aldri bananer eller epler? Karbohydrater er ikke farlig, inngår i et normalt sunt kosthold. Det er ikke pastamiddagen en gang i uken som har gjort folk overvektig eller med diabetes type 2. De dropper det kanskje for å gå raskt ned i vekt eller stabilisere blodsukkeret når de først er blitt syke. Men det var ikke årsaken til fedmen. Det var å spise for mye pasta, og ikke minst all mulig annen drittmat (pølser, godteri, potetgull, hamburger, bacon, fete sauser, fløtegratinerte poteter osv). Jeg er sunn, slank og sprek, og spiser pasta minst en gang i uken. Men jeg overspiser ikke, en liten skål er nok.

Anonymkode: 063ca...487

Nei, det er ikke pastamiddag en gang i uken som har gjort folk overvektige, det er totalen. Nei, karbohydrater er ikke farlig, men det er for mye av det, spesielt av den næringsløs typen i et gjennomsnittlig norsk kosthold de siste 40 årene. Hvorfor skal man aldri spise ris, brødskive, knekkebrød , sushi ( ???), bananer eller epler selvom man aldri spiser pasta? Selv spiser jeg pasta ca en gang i uka , fordi jeg synes det smaker så veldig godt, men banan og brødskive har jeg ikke spist på ca 10 år. Valgte det bort fordi jeg ikke savner det , og bruker « karbokvoten « på ting jeg liker som pasta. Hvis man ikke liker pasta så godt, men elsker bananer og brød er det vel bare og ikke « tørre» og spise pasta for balansen? Selvsagt kan du være sunn slank og sprek om du spiser pasta en gang i uken, det samme kan jo sies om absolutt alt. Det handler om og finne en balanse som passer egen smak, helse og forbrenning. 

Anonymkode: df21e...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere som ikke tørr å spise pasta, spiser dere ikke ris heller? Aldri sushi? Aldri thaimat med ris? Aldri en brødskive eller knekkebrød? Aldri bananer eller epler? Karbohydrater er ikke farlig, inngår i et normalt sunt kosthold. Det er ikke pastamiddagen en gang i uken som har gjort folk overvektig eller med diabetes type 2. De dropper det kanskje for å gå raskt ned i vekt eller stabilisere blodsukkeret når de først er blitt syke. Men det var ikke årsaken til fedmen. Det var å spise for mye pasta, og ikke minst all mulig annen drittmat (pølser, godteri, potetgull, hamburger, bacon, fete sauser, fløtegratinerte poteter osv). Jeg er sunn, slank og sprek, og spiser pasta minst en gang i uken. Men jeg overspiser ikke, en liten skål er nok.

Anonymkode: 063ca...487

Jeg er ikke redd for karbohydrater, men å sammenligne en banan med et pastamåltid blir feil. For meg er pasta noe som trigger cravings på dårlig mat, jeg blir for fort sulten igjen, og det er bare meningsløs mat for meg rent næringsmessig. Jeg legger også veldig fort på meg, selv om resten av kostholdet er ordentlig. 

Jeg spiser sjeldent brød/knekkebrød, kanskje 3 brød i året. Jeg fungerer bedre med frukt, bær, og rotgrønnsaker som kilde til karbohydrater, og litt quinoa. Ris, pasta, brød, pizza, er mest når jeg spiser borte hos andre eller en sjelden gang spiser ute. 

Anonymkode: 1b34d...22a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Næringsløse kalorier" gir ingen mening. Kalorier ER næring, og det trenger vi hver dag, men i passende porsjoner.

I Italia spiser de pasta normalt som forrett, med kjøttsaus med tomater og krydder, parmesanost og olivenolje. Det er langt fra "næringsløst".

Dropp heller brus og smågodt . . . og spis variert.

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, senior said:

"Næringsløse kalorier" gir ingen mening. Kalorier ER næring, og det trenger vi hver dag, men i passende porsjoner.

I Italia spiser de pasta normalt som forrett, med kjøttsaus med tomater og krydder, parmesanost og olivenolje. Det er langt fra "næringsløst".

Dropp heller brus og smågodt . . . og spis variert.

Sukker har mye kalorier, men er næringsløst. Så det er ikke så enkelt som at kalori = næring. 

Selvsagt går næringsverdien opp når det tilsettes grønnsaker og kjøtt, sier seg selv. Men for meg må kjøttet ha hovedtyngden, og pastaen være tilbehøret. 

Jeg spiser forøvrig variert og aldri brus/godteri, men må få lov til å uttrykke at pasta ikke er mat for meg. 

Anonymkode: 1b34d...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta i seg selv trenger ikke være dumt, problemet er at de fleste pastarettene består av mye pasta ifht grønnsaker og kjøtt/fisk. Kort sagt: pasta som hovedingrediens er problemet, ikke pasta som tilbehør (dette da gitt at en ellers spiser en del karbo, ikke forsøker å gå opp i vekt eller av annen grunn ønsker et karborikt måltid). 

og med et typisk norsk kosthold med brød og havregryn til lunsj og frokost, blir andelen korn og karbo fort veldig høy dersom en også skal ha det i middagen

Endret av Lill3My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sukker har mye kalorier, men er næringsløst.

Sukker er også næring . . .  Sukker er viktig for forbrenningen.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke farlig å spise pasta eller karbohydrater, om man trener mye skal man faktisk ha mye karbohydrater 😉

men sånn ellers lever jeg etter: alt med måte, litt av alt men ikke for mye av noe 🤩

Anonymkode: 49eb6...d5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usunt! Fy! Forby!

Pasta, brød, brunost, og listen over ting som er livsfarlig og må forbys vil ingen ende ta.

Hallelujah!

Anonymkode: bff03...da2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, senior said:

Sukker er også næring . . .  Sukker er viktig for forbrenningen.

Sukker har ingen vitaminer/mineraler av verdi. Vi trenger ikke sukker (nå snakker jeg om ren sukker). 

Anonymkode: 1b34d...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Usunt! Fy! Forby!

Pasta, brød, brunost, og listen over ting som er livsfarlig og må forbys vil ingen ende ta.

Hallelujah!

Anonymkode: bff03...da2

:hoho: Og glem for guds skyld ikke den livsfarlige risen! Huff og huff! 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bruker du fullkorspasta er jo det et mye bedre valg, og det smaker mye bedre enn den vanlige hvite varianten.

Anonymkode: 22052...9e7

Gammel myte.

Anonymkode: 043c3...0f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke farlig å spise pasta, se hvor tynn en italiener er som spiser pasta nesten hver dag :)  Blodsukkerstigning vil også variere.

Det som er så gøy med mennesker er at de skal svartmale en matvare, men glemmer alt annet det spiser som godteri, brus, alkohol, søtsaker, snus, røyk etc...DET tenker de ikke...

Anonymkode: 2d3c5...635

😅

Pasta er godt, men sunt er det ikke. Alt med måte.

Barn i Italia er nå feitest i Europa og har gått forbi britiske og tyske barn i kroppsvekt, ifølge en fersk europeisk studie. Mer enn 40 prosent av italienske barn i alderen to til ti år regnes som overvektige eller ekstremt overvektige. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/italienske-barn-feitest-i-europa/13398689/

https://www.aftenposten.no/norge/i/0VkMM/italienske-barn-fetest-i-europa

 

Anonymkode: 9c24c...c47

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Sukker har ingen vitaminer/mineraler av verdi. Vi trenger ikke sukker (nå snakker jeg om ren sukker). 

Anonymkode: 1b34d...22a

Vi trenger ikke å spise karbohydrater i det hele tatt. Mange trives best med, men det er også mange som dropper det helt og synes det er best, inkludert idrettsutøvere på toppnivå.

Anonymkode: 21a74...6ad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...