Gå til innhold

Pasta, er det så ille?


exictence

Anbefalte innlegg

Pasta er vel egentlig ganske tomme kalorier. Men i hvert fall metter det, og det skal kokes, så det blir ikke stekt i fett. Og så er det utrolig godt :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøver å unngå det selv, fordi det som du sier er tomme kalorier med lite næring. Blir fort sulten igjen av pasta og brød. Men godt er det ja.

Anonymkode: 21a74...6ad

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøver å unngå det selv, fordi det som du sier er tomme kalorier med lite næring. Blir fort sulten igjen av pasta og brød. Men godt er det ja.

Anonymkode: 21a74...6ad

Jeg spiser det faktisk ganske ofte. Synes det er veldig godt, og så lager jeg meg en god tomatsaus med mange grønnsaker. Jeg blir god og mett. Jeg spiser ikke mer etter det.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, må være jævlig slitsomt å tenke på kalorier.

Glad jeg er fri fra kostholdstyraniet.

Anonymkode: 974f9...2c4

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (6 minutter siden):

Pasta er vel egentlig ganske tomme kalorier. Men i hvert fall metter det, og det skal kokes, så det blir ikke stekt i fett. Og så er det utrolig godt :)

Jeg trodde også pasta var helt ok i studietiden. Men så lærte jeg at pasta er omtrent rent sukker i kroppen (hvetemel), og er derfor ganske forsiktig med det.

Anonymkode: 78b7d...d68

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker pasta! Spiser det som regel en gang i uka. Noen ganger ingen, noen ganger blir det to. Er verken rund eller tung, så tenker det går bra jeg. Fullkornpasta har ish samme kaloriinnhold, men inneholder mye mer fiber og næring, så hvis man er så redd går det an å gå for den grove varianten.

Anonymkode: beafa...b51

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig glad i pasta, har det ca en gang i uken. Orker ikke være hysterisk, jeg spiser litt av alt (som jeg tåler, jeg har begrensninger allerede).

Anonymkode: 49eac...f44

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Elsker pasta! Spiser det som regel en gang i uka. Noen ganger ingen, noen ganger blir det to. Er verken rund eller tung, så tenker det går bra jeg. Fullkornpasta har ish samme kaloriinnhold, men inneholder mye mer fiber og næring, så hvis man er så redd går det an å gå for den grove varianten.

Anonymkode: beafa...b51

jeg blander gjerne grov og lys. De grove skal nen ganger koke lenger, og da bare koker jeg dem litt først før jeg hiver oppi de andre.

Jeg er også ganske tynn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du fullkorspasta er jo det et mye bedre valg, og det smaker mye bedre enn den vanlige hvite varianten.

Anonymkode: 22052...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det en gang i uka ca, godt og enkelt😊 Mest fordi barna elsker pasta. Men bruker fullkornstypen. Barna vil helst ikke ha på saus, men bare ketchup. Jeg pleier å røre inn et egg i nykokt pasta for å øke proteinmengden og næringen før dem får. Stikker ofte til dem en knaskegulrot, en cherrytomat og en eplebit mens jeg lager mat og de er ekstra sultne.
Alt med måte tenker jeg, pasta er ikke farlig. I min familie er vi alle slanke. 

Anonymkode: 063ca...487

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spis fullkorn? Det smaker jo omtrent likt

Anonymkode: 89b64...bd3

Synes du? Jeg liker mye bedre den lyse, men blander ofte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta er karbohydrater. Masse! Og karbohydrater omdannes til glukose (sukker) i kroppen. Har diabetes, og det er fy-fy.

Anonymkode: 2215e...92b

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker ertepasta, linsepasta eller fullkornspasta de gangene vi har det. Erte/linsepasta er best. Da er det mer proteiner, mer kostfiber. Mindre karbohydrater, kalorier og fett. 

Anonymkode: 65dc8...cb2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren har diabetes 1, når han spiser en posjon pasta fyker blodsukkeret fra 5 til 21. Dvs. det stiger like mye som om han hadde spist en skål smågodt eller et stort kakestykke. Det sier litt om hvor lite sunt pasta er.

Anonymkode: 65298...929

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte sier jeg. Vi spiser pasta bolognese kanskje 2-3 ganger i måneden. Spiser også fisk og pasta sammen av og til. Så ett pastamåltid i uka blir det nok i snitt. Elsker pasta! Jeg må (dessverre) spise glutenfritt og det er jo ikke noe sunnere, men men. Er slank og har alltid vært det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man dør ikke av litt pasta innimellom. Men det er verdt å tenke på at vi er ment å spise mat som både gjør oss mette, gir energi, og gir oss all næringen vi trenger. Så når vi spiser oss mette på tomme kalorier får vi bare de to førstnevnte.

Anonymkode: 21a74...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på aktivitetsnivå. Har man lavt behov for kalorier er det dumt å fylle på med mye tomme kalorier. 

Har man høy forbrenning er det enklere å fylle på med tomme kalorier uten at det påvirker helsen og kroppen i noen særlig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke farlig å spise pasta, se hvor tynn en italiener er som spiser pasta nesten hver dag :)  Blodsukkerstigning vil også variere.

Det som er så gøy med mennesker er at de skal svartmale en matvare, men glemmer alt annet det spiser som godteri, brus, alkohol, søtsaker, snus, røyk etc...DET tenker de ikke...

Anonymkode: 2d3c5...635

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte jo egentlig selv. Nei, det er ikke så ille, det er verre ting du kan gjøre mot deg selv enn og spise pasta. Sunt er det ikke. Godt er det da. Det handler vel om en balanse? Hvor ofte, hva man spiser det med, hva man spiser resten av dagen/ uken. 

Anonymkode: df21e...c85

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...