Gå til innhold

Meiner det er livs­fiendtleg og egoistisk å ikkje få barn


Gjest Menelaos

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det er jo sant 🤷‍♀️

Man ofrer svært mye ved å bringe barn inn i verden. Både av seg selv, og for samfunnet.

Disse såkallede "frivillig barnløse", de er ikke opptatt av å bevare Norge slik vi kjenner det. Vi trenger flere etniske nordmenn, men nei - vi kan jo bare fylle landet med mer eller mindre uproduktive innvandrere, som ikke er interesserte i å verken integrere eller assimiliere seg. 

Så ja, det er svært egoistisk å velge å la være å få barn. På mange plan.

Selvsagt kommer brorparten av de "frivillig barnløse" til å merke ensomheten etterhvert som alderen kryper på. Men Gud forby om de noensinne kommer til å innrømme det 😂

 

Anonymkode: 51016...d56

Alle som får barn, får det av rent egoistiske grunner, ingen føder barn bare fordi de tenker at de skal ofre seg for staten og produsere fremtidige skattebetalere.

Skal man se uhyre kynisk på det, er Norge kun tjent med at de mest ressurssterke (både kognitivt og sosioøkonomisk), får mange barn. 

Anonymkode: f1473...6bb

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Refreng

De får lage et samfunn verdt å få barn i, da. Jeg setter ikke et barn til verden som voksen må jobbe 2 jobber for å ha råd i bo i en leilighet på 10 kvadrat, og der han ikke har venner eller sosialt liv fordi alle sitter hjemme på egen mobil uten evner til å sosialisere. Der han risikerer bli banket av den økende andel vold vi ser. Der han ikke vil få helsehjelp fordi helsevesenet blir stadig bygget ned.

Hvilken fremtid er det politikerene har å tilby våre barn? Jeg ser ingen gode fremtidige planer for Norge. Ikke noe ansvarsfølelse hos politikere for å ta tak og gjøre Norge bedre. Tvert imot er de mer opptatt av hvordan de selv kan øke egne lønninger, grabbe til seg flest mulige goder og gjerne stjele fra folket ved å ta fra skattekassa. Jeg ser et Norge som blir fattigere, som nedprioriterer eget folk, som ikke tar tak i samfunnsproblemer, der livet for den gjengse nordmann stadig blir verre med dyrere mat, strøm, bokostnader.

Hvorfor skulle jeg sette et barn til verden i dette rotet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er denne greia med å ikke tro på folk som sier de ikke vil ha barn fordi de er bekymret for klimaendringene? Tror de ikke på at folk i Ukraina får færre barn fordi de er bekymret for krigen heller, eller at folk med alvorlige, arvelige sykdommer ikke får barn fordi de er bekymret for at barna kan arve disse? Hvorfor ikke bare tro på det folk sier?

Anonymkode: 3d98d...80e

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bli provosert over at andre har andre prioriteringer og målsetninger i livet? Hvordan kan man være så arrogant at man tror man vet hva som gir mening og lykke i livet til folk man ikke engang kjenner? Dette med å se ned på frivillig barnløse er en merkelig greie. Det minner meg om hvordan fundamentalistiske kristne snakker om atheister. 

Man er ikke hevet over andre fordi man har barn. De aller, aller fleste får heldigvis barn fordi de ønsker en familie, ikke som en samfunnstjeneste. Det skulle jaggu tatt seg ut om de som jobbet mye for veldedighet, donerte blod, jobbet i helse-omsorg o.l. var like høy i hatten som foreldre som ser ned på barnløse (og vell anser barna sine som Guds gave til jorden). Skinnhellige folk er bare kvalmt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt! Folk kan ha meningene for seg selv… Å produsere barn er ingen plikt. Det er et personlig valg som ingen skal påføre deg skyld og skam for. Ha respekt for andres meninger og livsvalg. 

Anonymkode: 506b7...8f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (14 timer siden):

Og ang det å sitte aleine på sine gamle dager. Kanskje er jeg dø før jeg blir så gammel, og kanskje får jeg 5 år der jeg er pleietrengende og kanskje dør jeg i skoene mine.

Nemlig. Dessuten er det ingen garanti for at unger vil besøke deg (eller meg for den del). Jeg er en "unge" som ikke besøker min gamle mor særlig ofte for vi bor i to helt forskjellige deler av landet så det er ikke bare å stikke innom en kveld, eller en helg for den del. Jeg er ganske sikker på at ungdom ikke kommer til å bli mer stedbundne enn det vi var i mine yngre dager. Ungdom flytter dit det er jobb og dit de vil bo, og ofte har de en partner også så med mindre man kommer fra samme sted vil det bli reisevei til et av foreldreparene. 

En løsning på eldrebølgen kan jo være at de som har egne barn blir tatt vare på i hjemmet når de blir eldre og så kan vi barnløse få fortrinnsrett til sykehjemsplasser siden vi ikke har noen andre. :ironi:En annen løsning kan jo være den som @skreppamedleppa antyder lenger ned i innlegget sitt - at vi tar livet av oss når vi blir for gamle og skrale. Kan noen være så snille å finne opp en pille som fikser den saken enkelt og greit for oss når den tid kommer? Gamle dyr avlives humant så jeg regner med det ikke forventes vi skal styre med å få våpentillatelse for å skyte oss selv? :ironi:

 

PS: Ja, jeg lot det gå inflasjon i ironiflaggene her for at ingen skal gå helt bananas i kommentarene.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å produsere barn tar mye energi og familier forbruker mer energi enn enslige og par. De som velger å ikke få barn bidrar positivt til verdens klima og miljø ved å forhindre overbefolkning, produserer mindre søppel og er feks ikke i like stor grad avhengig av bil. Regnestykket går derfor opp i opp! 

Anonymkode: 506b7...8f2

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (10 timer siden):

Samfunnet trenger at vi får flere barn for å få samfunnet og velferdsstaten til å gå rundt.

Hvorfor bidra til det i dette syke samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (10 timer siden):

Samfunnet trenger at vi får flere barn for å få samfunnet og velferdsstaten til å gå rundt.

Men om du får et handikappet barn, et barn som i realiteten koster samfunnet mer enn det bidrar er det ingen som vet. Det er mange som får barn som i det lange løp koster staten og velferdsstaten enorme summer. Og det er alltids noen som får barn men at de som ikke ønsker barn skal få uønskede barn vil også koste velferdsstaten mer enn det gavner

Anonymkode: 0b8df...a89

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 0 problemer med at folk kaller meg egoistisk bare fordi jeg ikke vil ha barn. Vil mye heller det enn å ha barn. Jobber i skole og får bekreftet hver dag at det er riktig for meg. 

Anonymkode: 73a7d...1dd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (34 minutter siden):

Hvorfor bidra til det i dette syke samfunnet?

En vil jo alltid trenge leger, sykepleiere, lærere, søppelkjørere, renholdere, butikkansatte osv og hvis det ikke er nok mennesker i arbeidsfør alder i arbeid, må en øke pensjonsalderen ytterligere. Babyboomerne fikk gå av med AFP da de var 62, mens vår generasjon på jobbe til vi er 70, generasjonen etter må vel jobbe enda lenger. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (17 timer siden):

Jeg er selv barnfri, jeg har ingen løse barn! Jeg har en frihet og den bestemmer bare jeg over, jeg har en livmor og en kropp og den bestemmer jeg over! Den dagen politikere begynner å blande seg inn i valgfriheten med å få barn så begynner vi veldig å nærme oss handmaid's tale. Er det det vi ønsker? 

Vi er et samfunn der kvinner kan være noe annet enn rugemaskiner.

Det er helt greit å få barn om det er det du ønsker, og det er helt greit å være barnfri viss det er det du ønsker.. 

Det er så rart egentlig at selv i år 2023 virker kvinnerollen så utrolig regid, firkantet, satt, konform. "Du kan bli hva som helst, gjøre hva som helst..... så lenge det innbefatter å bli en mor". Og viss du velger vekk barn, da er du rebell da. Da er du en ensom, egoistisk, lever på kanten av samfunnet..

1442d3cb976ab9f77c27933534599930.jpg.556eabe823373b024352bc72cb48bb04.jpg

 

Og ang det å sitte aleine på sine gamle dager. Kanskje er jeg dø før jeg blir så gammel, og kanskje får jeg 5 år der jeg er pleietrengende og kanskje dør jeg i skoene mine. Men å sette barn til verden og være en tvungen forelder der jeg har det miserabelt og fælt fordi jeg har gått til anskaffelse av en unge jeg ikke har lyst på og lever 40 miserable mareritt år med et liv jeg ikke ønsker meg slik at mine barn  kan bytte bleie på meg i 5 år???? Hva pokker slags patetisk argument er det for å få et barn? Det er jo bare helt sykt!! 

Da vil jeg heller leve 40 gode kvalitetsår tiø som barnfri for så å heller ta mitt eget liv faktisk viss alternativet er å satse på at mine barn skal bli mine hjelpekrykker når jeg blir for gammel. Det er jo ikke akkurat slik at en kan legge disse uønskede barna på loftet til dess de får en nytteverdi uansett...

 


 

Dette er egentlig ikke et svar eller debatt av ditt innlegg. Bare dette du sa fikk mine egne tanker til å spinne:

Sitat

Vi er et samfunn der kvinner kan være noe annet enn rugemaskiner.


 

Ingen som la merke til at den kronikken, som en av mange utspill fra politikere - igjen gjør det å få barn til et ansvar for kvinner?

 

Sitat

Fleire politikarar har oppmoda kvinner til å føde fleire barn og byrje tidlegare.

 

De intervjuer også kun to unge kvinner.

Hvor er spørsmålene til to-tre unge menn om hva de tenker og føler om det å bli far, stifte familie vs frivillig barnløshet….?

 

Selv unge kvinner som ønsker å stifte familie tidlig, sliter jo med å finne en jevnaldrende ung mann som ønsker det samme.

Det er virkelig ikke kun kvinners ansvar og ‘skyld’ at alder på førstegangsfødende går opp, og antall barnefødsler går ned.

Det må jo også være villige fedre til disse barna som skal fødes!

 

Ønsket en virkelig at flere barn skal fødes i Norge, er det kanskje på tide å slutte å shame kvinner - både de som velger annerledes, de som får barn sent og de som ikke får mange barn.

En informasjons og holdningskampanje rettet mot gutter og unge menn derimot!

Vi trenger unge menn som er klare til å bli fedre, ta på seg familieansvar og har fått kunnskap om hva de må kunne for å dra sin del av lasset i babytiden og småbarnsårene.

Det hadde gjort terskelen langt lavere for unge kvinner å få barn.

 

Anonymkode: a761b...516

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke vil ha barn er for så vidt et egoistisk utgangspunkt, men det hadde nok vært enda mer egoistisk om jeg skulle utsatt et barn å ha meg som mor. Samfunnet trenger ikke flere barn som vokser opp i ustabile hjem med ustabile foreldre. Skulle gjerne hørt om han mener at jeg fortsatt bør få barn når barnet da vil vokse opp med en mor som stadig prøver å ta livet av seg, store deler av tiden ikke orker å stå opp og lage mat, ikke klarer å forholde seg til andre mennesker og som har mer enn nok med seg selv. Det hadde nok vært en super situasjon. 

Anonymkode: 6a26e...892

  • Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men det er jo sant 🤷‍♀️

Man ofrer svært mye ved å bringe barn inn i verden. Både av seg selv, og for samfunnet.

Disse såkallede "frivillig barnløse", de er ikke opptatt av å bevare Norge slik vi kjenner det. Vi trenger flere etniske nordmenn, men nei - vi kan jo bare fylle landet med mer eller mindre uproduktive innvandrere, som ikke er interesserte i å verken integrere eller assimiliere seg. 

Så ja, det er svært egoistisk å velge å la være å få barn. På mange plan.

Selvsagt kommer brorparten av de "frivillig barnløse" til å merke ensomheten etterhvert som alderen kryper på. Men Gud forby om de noensinne kommer til å innrømme det 😂

 

Anonymkode: 51016...d56

Signerer denne. Frivillig barnløse forventer da vitterlig at andres barn skal sørge for at samfunnet går rundt og steller/pleier for dem når de blir pensjonister, selv om de da ikke lenger bidrar med noe som helst selv.

Det er ikke mer enn 100 år til Norge inneholder flere innvandrere enn etniske nordmenn. Og de frivillig barnløse er de som bidrar aller mest til dette. 

Anonymkode: b40d9...e87

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):


 

Dette er egentlig ikke et svar eller debatt av ditt innlegg. Bare dette du sa fikk mine egne tanker til å spinne:


 

Ingen som la merke til at den kronikken, som en av mange utspill fra politikere - igjen gjør det å få barn til et ansvar for kvinner?

 

 

De intervjuer også kun to unge kvinner.

Hvor er spørsmålene til to-tre unge menn om hva de tenker og føler om det å bli far, stifte familie vs frivillig barnløshet….?

 

Selv unge kvinner som ønsker å stifte familie tidlig, sliter jo med å finne en jevnaldrende ung mann som ønsker det samme.

Det er virkelig ikke kun kvinners ansvar og ‘skyld’ at alder på førstegangsfødende går opp, og antall barnefødsler går ned.

Det må jo også være villige fedre til disse barna som skal fødes!

 

Ønsket en virkelig at flere barn skal fødes i Norge, er det kanskje på tide å slutte å shame kvinner - både de som velger annerledes, de som får barn sent og de som ikke får mange barn.

En informasjons og holdningskampanje rettet mot gutter og unge menn derimot!

Vi trenger unge menn som er klare til å bli fedre, ta på seg familieansvar og har fått kunnskap om hva de må kunne for å dra sin del av lasset i babytiden og småbarnsårene.

Det hadde gjort terskelen langt lavere for unge kvinner å få barn.

 

Anonymkode: a761b...516

Ja dessverre virker det som at det er kvinner som egentlig ikke har noe valgfrihet. 

Kvinner som ikke kan få barn vekker sympati. Menn som velger vekk barn skaper skjeldent noe reaksjoner.

Kvinner deimot som velger vekk barn skaper harme, fordommer, provokasjon, frustrasjon, irritasjon... For en helt normal ting som å bestemme over sitt eget liv:vetikke:

I 2008 sa den norske skuespilleren Mads Ousdal til VG Der blir han spurt hvordan de folkevalgte kan gi folk mer trygghet. Han svarer: «De bør høre litt mer på kvinnene. Ja, ikke på Siv Jensen, selvfølgelig. Jeg synes det er helt forferdelig at hun skal stå og mene noe om barn. Alle foreldre vet at alt blir endret når man får barn. Nei, lytt til kvinner som har født!»

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/wznG/de-frivillig-barnfrie

Nå er Siv Jensen ute av politikken for lengst og en kan si hva en vil om hennes politiske synspunkter (som jeg slett ikke var enig i i det hele tatt), men at hun ble forskjellsbehandlet i media konta både de med barn og menn uten barn er det ingen tvil om.

Det samme kan sies om Hellen Mirren e39dca3b5be1b19af493171051429bec.jpg.d2134b9140464e178d05948bf9c14fe6.jpg

Og andre kvinnelige offentlige personer.

Menn og kvinner shamer kvinners valgfrihet og det virker så uforståelig at det skal vekke så mye harme.

 

Nå ville jeg personlig ikke ha barn om jeg ble betalt aldri så mye for det, men jeg tror også det å legge til rette for et bedre samfunn og et bedre liv for de som ønsker flere barn kan gjøre ting bedre. Politikerne bør begynne der, ikke å mene noe om de som velger vekk barn eller ønske sensur i media som denne sjarmerende (:ironi:) politikeren ønsker og også se litt på menn. Hvorfor velger menn vekk barn? Hvrfor reagerer vi som samfunn ikke på det? Hvordan kan en få opp fødetall for de som ønsker det?

For det å få barn i dagens samfunn blir som å bære ved inn i et brennende hus...

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frivillig barnløs og skal etterhvert flytte fra Norge for godt. Tar med meg trygden å drar. For mer fordomsfulle folk finner du ikke. 

Anonymkode: ef1a7...f2e

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, i et samfunnsperspektiv, så har han jo helt rett. Norge trenger flere barn for opprettholdelse av velferdsmodellen som vi har i dag.

Man tar fortsatt et individuelt valgt med hensyn til om man får barn eller ikke, men at frivillig barnløshet er egoistisk i et samfunnsperspektiv er altså riktig. 

Om det ikke fødes nok barn kan man ikke over tid opprettholde velferdstilbud som er i dag. Kanskje man da må tilbake til at familien først og fremst har ansvar for å ta vare på de syke og eldre i samfunnet.

Anonymkode: ae59e...2f5

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal liksom ta vare på disse barna som ingen vil ha da? Det blir ikke et godt samfunn med mange barn som vokser opp og som er uønsket og ikke blir tatt vare på. Det er jo en grunn til at man lar være å få barn. 

Anonymkode: 6a26e...892

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vel, i et samfunnsperspektiv, så har han jo helt rett. Norge trenger flere barn for opprettholdelse av velferdsmodellen som vi har i dag.

Man tar fortsatt et individuelt valgt med hensyn til om man får barn eller ikke, men at frivillig barnløshet er egoistisk i et samfunnsperspektiv er altså riktig. 

Om det ikke fødes nok barn kan man ikke over tid opprettholde velferdstilbud som er i dag. Kanskje man da må tilbake til at familien først og fremst har ansvar for å ta vare på de syke og eldre i samfunnet.

Anonymkode: ae59e...2f5

Joda det er helt greit at det er egoistisk å velge vekk barn slik det er egoistisk å velge barn. Men i et samfunnsperspektiv er det også slik at det er mer klimavennlig å ikke få barn f. eks. Men det er nå engang slik at det er uhyre få som får barn av uselviske grunner som å redde menneskeheten.

Slik det er uhyre få som velger vekk barn for å redde kloden. Vi velger det vi velger av egosentriske grunner alle som en, heldigvis, sånn bør det og skal det være. Det er tross alt et barneliv det er snakk om og ikke hva en skal ha til middag. Det fortjener selvfølgelig et ønske og en ettertanke om det er et liv en ønsker. Selvfølgelig skal det være ønsket av foreldrene, noe annet ville være jævlig forferdelig.

Det er også slik at det faktisk er noen som må ta vare på disse uønskede barna da. En ting er å føde barn men faktum er at disse barna ville vært 100% uønsket av de som bærte de frem, du tror ikke at det er en pris å betale for samfunnet og barna da?

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener det er egoistisk å få barn og ikke bry seg om dem. Det å ikke få barn er faktisk et GODT valg mange tar. Det kan være fordi de har belastende arvelige faktorer de ikke tør å gi et barn, fordi de ikke føler de har nok ressurser og tålmodighet, pga miljøet, fordi de ikke ønsker å utsette et lite menneske for verden, eller bare fordi de ikke vil. Det spiller ingen rolle for meg: de som ikke vil skal IKKE bli tvunget, og jeg skjønner ikke at noen dømmer dem.

Jeg tviler STERKT på at det er særlig mange som får barn fordi de er sosialister som kun gjør dette for fremtiden av samfunnet, og HVIS det er tilfellet, så tviler jeg på at disse barna har det særlig bra hjemme.

Det mest egoistiske er å på en eller annen måte føle at man har rett til å bestemme hva noen skal gjøre med sitt liv, og tro at man har krav på noen andre sine barn - for en egoistisk tankemåte...!

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...