Gå til innhold

Meiner det er livs­fiendtleg og egoistisk å ikkje få barn


Gjest Menelaos

Anbefalte innlegg

skreppamedleppa skrev (På 5.11.2023 den 14.00):

Ja dessverre virker det som at det er kvinner som egentlig ikke har noe valgfrihet. 

Kvinner som ikke kan få barn vekker sympati. Menn som velger vekk barn skaper skjeldent noe reaksjoner.

Kvinner deimot som velger vekk barn skaper harme, fordommer, provokasjon, frustrasjon, irritasjon... For en helt normal ting som å bestemme over sitt eget liv:vetikke:

I 2008 sa den norske skuespilleren Mads Ousdal til VG Der blir han spurt hvordan de folkevalgte kan gi folk mer trygghet. Han svarer: «De bør høre litt mer på kvinnene. Ja, ikke på Siv Jensen, selvfølgelig. Jeg synes det er helt forferdelig at hun skal stå og mene noe om barn. Alle foreldre vet at alt blir endret når man får barn. Nei, lytt til kvinner som har født!»

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/wznG/de-frivillig-barnfrie

Nå er Siv Jensen ute av politikken for lengst og en kan si hva en vil om hennes politiske synspunkter (som jeg slett ikke var enig i i det hele tatt), men at hun ble forskjellsbehandlet i media konta både de med barn og menn uten barn er det ingen tvil om.

Det samme kan sies om Hellen Mirren e39dca3b5be1b19af493171051429bec.jpg.d2134b9140464e178d05948bf9c14fe6.jpg

Og andre kvinnelige offentlige personer.

Menn og kvinner shamer kvinners valgfrihet og det virker så uforståelig at det skal vekke så mye harme.

 

Nå ville jeg personlig ikke ha barn om jeg ble betalt aldri så mye for det, men jeg tror også det å legge til rette for et bedre samfunn og et bedre liv for de som ønsker flere barn kan gjøre ting bedre. Politikerne bør begynne der, ikke å mene noe om de som velger vekk barn eller ønske sensur i media som denne sjarmerende (:ironi:) politikeren ønsker og også se litt på menn. Hvorfor velger menn vekk barn? Hvrfor reagerer vi som samfunn ikke på det? Hvordan kan en få opp fødetall for de som ønsker det?

For det å få barn i dagens samfunn blir som å bære ved inn i et brennende hus...

Mads Ousdal er en posør og passé. Det å shame Siv Jensen fordi hun ikke har født, er som forventet fra den kanten. 
Må man være utdannet skuespiller for å mene at Ousdal er en elendig skuespiller?

Nei, faktisk ikke. På samme måte som man ikke må ha født for å stå og mene noe om barn. Rart at enkelte menn også i vår tid har et såpass antikvarisk kvinnesyn. 
 

Endret av Inkognitoher
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 16.57):

Men det er jo sant 🤷‍♀️

Man ofrer svært mye ved å bringe barn inn i verden. Både av seg selv, og for samfunnet.

Disse såkallede "frivillig barnløse", de er ikke opptatt av å bevare Norge slik vi kjenner det. Vi trenger flere etniske nordmenn, men nei - vi kan jo bare fylle landet med mer eller mindre uproduktive innvandrere, som ikke er interesserte i å verken integrere eller assimiliere seg. 

Så ja, det er svært egoistisk å velge å la være å få barn. På mange plan.

Selvsagt kommer brorparten av de "frivillig barnløse" til å merke ensomheten etterhvert som alderen kryper på. Men Gud forby om de noensinne kommer til å innrømme det 😂

 

Anonymkode: 51016...d56

Så du mener at man skal få barn på bekostning av seg selv? Å at det er bedre å bringe uønskede barn til verden, enn å gi pinnen til de som faktisk vil ha barn?

Det må bli ENDA bedre goder ved å ha barn for at "barnløse" skal skifte mening. Jeg har to barn selv, og får stadig mas om når 3.mann kommer. Sorry, men jeg eksisterer ikke for å populere verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (13 timer siden):

Mads Ousdal er en posør og passé. Det å shame Siv Jensen fordi hun ikke har født, er som forventet fra den kanten. 
Må man være utdannet skuespiller for å mene at Ousdal er en elendig skuespiller?

Nei, faktisk ikke. På samme måte som man ikke må ha født for å stå og mene noe om barn. Rart at enkelte menn også i vår tid har et såpass antikvarisk kvinnesyn. 
 

Ja det har du helt rett i, tror nok absolutt at det var han selv som kom tapende ut av den saken der. For av og til er det nok best å holde munken lukket og heller la folk tro du er en idiot enn å åpne munnen og si noe og bevise for alle at du er en idiot. Han er nok et eksempel på det siste der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Ja det har du helt rett i, tror nok absolutt at det var han selv som kom tapende ut av den saken der. For av og til er det nok best å holde munken lukket og heller la folk tro du er en idiot enn å åpne munnen og si noe og bevise for alle at du er en idiot. Han er nok et eksempel på det siste der. 

Ikke at jeg noen gang har stemt FrP, men Siv Jensen har i grunnen imponert meg, når jeg ser på karrieren hennes i et retroprespektiv. Hun tok FrP inn i regjering for første gang og ut igjen, og var en svært dyktig finansminister som hadde kontroll på de mest ytterliggående i partiet. Hun er vel også litt ekstramor for den lille nevøen sin. Det er nok folk på kloden. Hvorfor må alle bli foreldre? 

Er nok av menn som ønsker å framstå som joviale og politisk korrekte, mens de egentlig bare er fossiler med ditto kvinnesyn. Og erkekonservative når du blir kjent med dem 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 17.58):

Å putt en sokk i deg selv. Heller angre på å ikke få barn enn å ha fått barn noen mange foreldre gjør, og mange innrømmer det igså ennda det er nye tabu rundt det. 

Anonymkode: 0b8df...a89

Nei, det er faktisk ikke mange som angrer. Studier viser at det er svært få som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke det er samfunnets oppgave og legge til rette for det og det smuldrer hen krig nød og elendighet så skjønner at mange velger det bort 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 16.57):

Men det er jo sant 🤷‍♀️

Man ofrer svært mye ved å bringe barn inn i verden. Både av seg selv, og for samfunnet.

Disse såkallede "frivillig barnløse", de er ikke opptatt av å bevare Norge slik vi kjenner det. Vi trenger flere etniske nordmenn, men nei - vi kan jo bare fylle landet med mer eller mindre uproduktive innvandrere, som ikke er interesserte i å verken integrere eller assimiliere seg. 

Så ja, det er svært egoistisk å velge å la være å få barn. På mange plan.

Selvsagt kommer brorparten av de "frivillig barnløse" til å merke ensomheten etterhvert som alderen kryper på. Men Gud forby om de noensinne kommer til å innrømme det 😂

 

Anonymkode: 51016...d56

Frivillig barneløs her 🙋‍♀️ Heldigvis er det ikke mitt ansvar å føre hele Norges arv videre. Selvsagt vil det nok bli litt ensomt etterhvert som jeg blir eldre, men det hadde jo vært ekstremt egoistisk av meg å få barn, kun fordi jeg er redd for å ende opp alene. Jeg har brukt store deler av mitt korte liv, på å ivareta de som skulle vært mine omsorgspersoner, så nå vil jeg gjerne leve livet mitt for meg selv. Jeg vil slippe de bekymringer som følger med å få barn. Jeg vil ikke føde et barn til denne verden, med så mye konflikt, alvorlige konsekvenser av global oppvarming og en "woke" kultur som jeg anser som svært bekymringsverdig. Jeg forstår ikke hvorfor det er så ekstremt vanskelig, for andre mennesker, å akseptere at noen velger å leve et liv uten barn? Dette er mitt liv, min kropp, og eventuelt min anger å bære. Mitt valg om å være barnefri, har ingen innvirkning på deg eller ditt liv, ei er det heller kritikk mot at du eventuelt har valgt et liv, med barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (18 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke mange som angrer. Studier viser at det er svært få som gjør det. 

Det er også svært få som angrer på at de har valgt vekk barn. Enda vi får høre det til det kjedsome 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de-som-velger-et-liv-uten-barn-angrer-ikke/6654698/

De som velger et liv

uten barn angrer ikke 

Frivillig barnløse får ofte høre at de kommer til å angre, men studier viser at det er feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistisk? Altså, å få barn, det er egoistisk. Ekstremt mange får barn fordi de personlig kjenner et stort behov for det, altså egoistiske motiver 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (26 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke mange som angrer. Studier viser at det er svært få som gjør det. 

Var det ikke en artikkel i Aftenposten nylig der de intervjuet flere som anonymt innrømme å ha angret seg etter å ha fått barn?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 time siden):

Var det ikke en artikkel i Aftenposten nylig der de intervjuet flere som anonymt innrømme å ha angret seg etter å ha fått barn?

Joda, men tror du de bare trakk frem noen tilfeldige foreldre, også viste det seg at alle disse angret? 

De har selvfølgelig sølt etter folk som angrer til nettopp den artikkelen. 

Spørr du 1000 foreldre på gata om de angrer vil ca 2 svare ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (30 minutter siden):

Joda, men tror du de bare trakk frem noen tilfeldige foreldre, også viste det seg at alle disse angret? 

De har selvfølgelig sølt etter folk som angrer til nettopp den artikkelen. 

Spørr du 1000 foreldre på gata om de angrer vil ca 2 svare ja. 

Nå er det slik at de aller fleste både av foreldre og av barnfrie heldigvis ikke angrer på det valget en har tatt. Dette viser all statistikk og undersøkelser, og heldigvis for det. Vi tar alle valg enten den ene eller andre veien og står for det, det er jo et irreversibelt valg uansett og undersøkelser viser st slike valg pleier vi stort sett ikke angre så mye på. 

Men det vil alltid finnes noen som angrer. Hvor mange foreldre som angrer er det nok et stort mørketall over all den tid og stunder dette er et enormt tabu å innrømme. Men det har jo vært saker i media før

https://www.vg.no/nyheter/i/pWGvOR/cecilia-35-derfor-angrer-jeg-paa-at-jeg-ble-mamma

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/jeg-angrer-pa-at-jeg-fikk-barn/s/12-95-3423479760

7-8% av foreldre i USA og Tyskland angrer ifølge noen undersøkelser, litt høyere i Polen med 13.6%

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/sa-mange-angrer-pa-at-de-fikk-barn/1894242

 

Fakta er at uansett hva en velger så kan en potensielt sett komme til å angre seg. De fleste gjør det stort sett ikke. Men før i de siste årene har det alltid vært en "sannhet" at ingen foreldre angrer på at de ble foreldre. Denne myten har heldigvis sprukket i solen. Likeledes myten om at alle barnfri ligger ensom og forlatt i alderdommen full i anger, for det stemmer jo heller ikke.

Ps) Men jeg vil tro av common sense at det er enklere å angre på at en har fått barn om en aldri har ønsket de men likevel fått pga samfunspress/ forventninger etc. Og likeledes at en kanskje angrer på eller at det er vanskeligere å leve med å aldri få barn om en ikke kan få barn av ulike grunner. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...