Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden over det som skjer i Gaza?


tutu11

Anbefalte innlegg

Isambard skrev (På 6.11.2023 den 17.23):

Det jeg synes er naivt er at de fortsatt, etter 100 år prøver å løse konflikten med vold. Det har aldri fungert før og vil ikke fungere nå.

Problemet er kanskje at Israel har holdt for mye igjen. De har ikke gått inn for å faktisk utslette Hamas. Dermed har de gitt terroristene en mulighet til å fortsette å bygge seg opp.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LCFA skrev (På 6.11.2023 den 17.45):

Israel får kanskje has på flertallet av Hamas-lederne. Til en uhyrlig pris. Gaza-barna som overlever arver hatet med renter og joiner Hamas 2.0 om noen år. De som nå har mistet noen i Israel på sin side blir like voldsforherligende og gir sin stemme til ekstremister og demagoger som Netanyahu i neste valg. Det er en syk voldsspiral på begge sider som jeg tror regjering og mange i Norge ikke helt forstår og derfor bør vi holde problemet på minst en armlengdes avstand og ikke importere problemene hit. Hamas driter i eget folk med det de satte i gang og måtte vite ville få en stor reaksjon mens Israel bomber vekk all sympati de fikk bit for bit dag etter dag.

Hva gjorde de allierte da de beseiret nazi-Tyskland og Japan? Jo, de tvang dem til underkastelse, og til å si fra seg sine tidligere ideologier.

Det samme må gjøres her. Palestinerne må settes helt ute av stand til å skade så mye som en flue, og så må de oppdras til de har lagt bak seg terrortanker og -ideer. Hvis det vil ta generasjoner, så får det bare bli slik. Nok er nok. Terrorismen må endes nå, med alle midler.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 6.11.2023 den 20.20):

Har du kilde på at de kun angriper militære mål, med en oversikt? 

Så fint å kunne skylde alt over på Hamas da. Da kan de jo i grunn bombe hele Gaza og utslette en hel befolkning. Får håpe det ikke gjemmer seg noen Hamaser i Norge da, så ikke vi også står i fare for å bli utslettet og bombet ihjel av Israel vi også. 

Og var ikke lederen i Hamas i et annet land? Hvorfor bomber de ikke der? Når det liksom er lov å bombe overalt så lenge det er militære mål. 

Og hvis de vet hvor Hamas befinner seg, hvorfor bruker de ikke svampebombene og målrettet droneangrep for å spare de sivile? 

Og hva med gislene? Er ikke så farlig med de lengre? 

Kutt ut kildesytingen din.

De bomber nettopp ikke hele Gaza uten videre. De gir sivile en mulighet til å komme seg unna.

Faktum er at Hamas må utslettes. En gang for alle.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 6.11.2023 den 21.46):

Det finnes kun èn løsning - at Palestina får sin egen selvstendige stat og sitt eget geografiske område.

Det er prøvd alt. Ikke bare fikk de hele Jordan, men Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005. Ingenting ble bedre. Faktisk ble det bare verre.

Sitat

Det palestinske folk har vært frarøvet hus og hjem, landområder og medbestemmelsesrett siden 1948.

Kommer du nå med den nazistiske ideen om at jøder ikke har samme rettigheter til eget land som alle andre?

Eller snakker du om Gaza og Vestbredden, som nettopp ikke var en del av 1948. Disse kom mye senere, men igjen som følge av angrep fra araberne. Israel ville i utgangspunktet ikke noe med Vestbredden eller Gaza å gjøre, men ble tvunget til å gå inn for å forsvare seg selv mot angrep fra Jordan og Egypt.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (På 7.11.2023 den 0.24):

Det var selvsagt ironisk ment, men det var også en litt stygg kommentar og jeg angrer litt på at jeg publiserte det. Det er vanskelig å forholde seg rasjonelt når man ser bilder og leser nyheter av hva som skjer i Gaza nå. Her hvor jeg bor er det mange jøder som deltar i støttemarkeringer mot krigen, og jeg mener ingen er tjent med enhver kritikk mot Israel blir avfeid som antisemmitisme.

Hvis du prøver å tenke rasjonelt, så vil du innse at det er Hamas som får sivile drept. Det er Hamas som har bygget terror-infrastruktur over det hele, og som bevisst prøver å legge til rette for at sivile blir drept når legitime militære mål blir angrepet.

Kritikk mot Israel blir avfeid som antisemittisme fordi man i praksis krever at Israel ikke skal forsvare seg, og man gir Israel skylden for Hamas sine krigsforbrytelser. Dessuten viser man at man kun bryr seg fordi jøder er involvert, da man ikke sier noe om alle de andre krigene der muslimer blir slaktet ned av andre muslimer.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (På 7.11.2023 den 0.40):

Staten Israel gir fullstendig faen i gislene. Er jo åpenbart at de bare bruker det som unnskyldning for å drepe tusenvis av palestinere.

Hvorfor advarer da Israel palestinerne før de angriper militære mål?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/8/2023 at 8:18 PM, Amossa said:

Enig.  Alt er blitt verre ettersom de høyrevridde ultraradikale har fått større innflytelse i Israel.  Fatah ses ikke lenger som den trussel de engang var.   Hamas har siden dannelsen i 1987 kjempet for en selvstendig palestinsk og islamsk stat.  Etter at de vant valget i Gaza i 2006, synes det som at den militære siden av motstandsbevegelsen har fått større plass. 

Ikke så merkelig at det skjer når befolkningen er blitt undertrykket av Israel i år etter år.  Jeg støtter ikke bruken av vold på moen av sidene, men jeg forstår at hvordan hat får gode vekstforhold når generasjoner undertrykkes.  

Tror vi må skille mellom Gaza og Vestbredden.

På Vestbredden utfører israelerne dessverre en undertrykkelse av 2.5 millioner palestinere med sine stadig flere nye bosettinger der snart 0.7 millioner ulovlig bosatte jøder skviser palestinerne bit for bit vha israelske soldater.

Men i Gaza har 2+ millioner styrt seg selv, dvs under Hamas-diktatur siden rundt 2006 (Hamas ble riktignok valgt, med knapp margin, men så ble det et engangsdemokrati som så ofte ellers i midt-østen og de har ikke arrangert valg siden). Israelske soldater forlot Gaza da og overlot palestinerne til seg selv, med sterk avhengighet til utenlandsk bistand riktignok, deriblant norsk og sine egne som sender penger hjem fra arbeid i utlandet. Noen har til og med arbeidet i hos jøder i Israel, men det er det vel sikkert slutt på nå. Det er ikke godt å si hvem som har undertrykket mest på Gaza, Hamas eller Israel. Gaza kunne gjort noe med selvstyremuligheten der annet enn å grave tunneler og samle raketter.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (På 6.11.2023 den 18.52):

Nå har vi sosiale medier i tillegg, barna vil vokse opp og se hva som skjedde. Kanskje se seg selv skjelve av sjokk på et sykehus og føle at de ble gjort til underholdning for vestlige mennesker. De vil lese at folk skrev av de kunne takke seg selv, at de fortjente det. De vil se folk klappe, rope av glede og heie på bombene som utslettet familien deres og stjal uskylden fra dem.

 

Dette blir som å prøve å drepe en edderkopp som har magen full av edderkoppbabyer. I det du tråkker på edderkoppmammaen og dreper henne sprekker magen hennes og edderkoppbabyene vil kry ut til alle husets kriker og kroker der du ikke finner dem og de vil vokse seg store og komme frem når du minst venter det. Du har mistet kontrollen.

 

1. Hæ? Hvor ser du noen som klapper, roper av glede og heier på bombene? Har ikke sett ETT eksempel på det. Derimot sett mange i arabiske land og selv til dels i vestlige, som feiret Hamas sin terroraksjon.

Har lest enkelte som mener at foreldrene er medskyldige om de velger å ikke flykte (men ikke hvis de prøver men blir forhindret av enten Hamas, IDF eller Egypts grensevoktere), noen mener dødsfallene er Hamas sin skyld, noe. at det er KUN Israel sin skyld, men ingen som mener det er BRA at barna dør, ikke engang fra de som fremstår som rasistiske. 

At de blir gjort til underholdning er trist, det er jo det Israel prøver å unngå ved å ikke dele det som deres egne ble utsatt for, men palestinerene (ikke bare Hamas!) vil jo ha mest mulig mediedekning. Det er ikke Israel sin feil at palestinerene ønsker å dele bilder av gråtende eller døde barn uten å sladde ansiktene, men media burde selvsagt sladde dem for å beskytte dem likevel. 

2. Unnskyld meg, men med den sammenligninger sier du egentlig at det beste hadde vært å faktisk bombe hele Gaza til alle dør 😱 Det er det sykeste - jeg håper du bare ikke tenkte deg om her.

Jeg håper alle de som kaller det som foregår for teppebombing, aldri får se hva faktisk teppebombing er.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (22 timer siden):

Det er prøvd alt. Ikke bare fikk de hele Jordan, men Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005. Ingenting ble bedre. Faktisk ble det bare verre.

Kommer du nå med den nazistiske ideen om at jøder ikke har samme rettigheter til eget land som alle andre?

Eller snakker du om Gaza og Vestbredden, som nettopp ikke var en del av 1948. Disse kom mye senere, men igjen som følge av angrep fra araberne. Israel ville i utgangspunktet ikke noe med Vestbredden eller Gaza å gjøre, men ble tvunget til å gå inn for å forsvare seg selv mot angrep fra Jordan og Egypt.

Nja, hvis de ikke vil ha noe med vestbredden å gjøre er det et sært valg å sende inn 700 000 bosettere… Bosetterene  er en skamplett for Israel, og bør ikke forsvares.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (54 minutter siden):

1. Hæ? Hvor ser du noen som klapper, roper av glede og heier på bombene? Har ikke sett ETT eksempel på det. Derimot sett mange i arabiske land og selv til dels i vestlige, som feiret Hamas sin terroraksjon.

Har lest enkelte som mener at foreldrene er medskyldige om de velger å ikke flykte (men ikke hvis de prøver men blir forhindret av enten Hamas, IDF eller Egypts grensevoktere), noen mener dødsfallene er Hamas sin skyld, noe. at det er KUN Israel sin skyld, men ingen som mener det er BRA at barna dør, ikke engang fra de som fremstår som rasistiske. 

At de blir gjort til underholdning er trist, det er jo det Israel prøver å unngå ved å ikke dele det som deres egne ble utsatt for, men palestinerene (ikke bare Hamas!) vil jo ha mest mulig mediedekning. Det er ikke Israel sin feil at palestinerene ønsker å dele bilder av gråtende eller døde barn uten å sladde ansiktene, men media burde selvsagt sladde dem for å beskytte dem likevel. 

2. Unnskyld meg, men med den sammenligninger sier du egentlig at det beste hadde vært å faktisk bombe hele Gaza til alle dør 😱 Det er det sykeste - jeg håper du bare ikke tenkte deg om her.

Jeg håper alle de som kaller det som foregår for teppebombing, aldri får se hva faktisk teppebombing er.

1. Har du ikke sett ett eksempel på det? Da er du heldig, det har jeg.

2. Nei, jeg mener at man ikke skal bombe Gaza. Det vil ikke hjelpe. Man kan tolke eksempelet mitt slik du gjorde, eller slik jeg mente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 9.11.2023 den 16.01):

Hvorfor advarer da Israel palestinerne før de angriper militære mål?

«Militære mål» er ganske bredt begrep for Israel. Israel har forøvrig bombet det som de først sa var en trygg rute , by the way. Men det kan vel bortforklares og unnskyldes det også ikke sant?

https://amp.theguardian.com/world/2023/oct/14/gaza-civilians-afraid-to-leave-home-after-bombing-of-safe-routes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (4 timer siden):

1. Hæ? Hvor ser du noen som klapper, roper av glede og heier på bombene? Har ikke sett ETT eksempel på det. Derimot sett mange i arabiske land og selv til dels i vestlige, som feiret Hamas sin terroraksjon.

Har lest enkelte som mener at foreldrene er medskyldige om de velger å ikke flykte (men ikke hvis de prøver men blir forhindret av enten Hamas, IDF eller Egypts grensevoktere), noen mener dødsfallene er Hamas sin skyld, noe. at det er KUN Israel sin skyld, men ingen som mener det er BRA at barna dør, ikke engang fra de som fremstår som rasistiske. 

At de blir gjort til underholdning er trist, det er jo det Israel prøver å unngå ved å ikke dele det som deres egne ble utsatt for, men palestinerene (ikke bare Hamas!) vil jo ha mest mulig mediedekning. Det er ikke Israel sin feil at palestinerene ønsker å dele bilder av gråtende eller døde barn uten å sladde ansiktene, men media burde selvsagt sladde dem for å beskytte dem likevel. 

2. Unnskyld meg, men med den sammenligninger sier du egentlig at det beste hadde vært å faktisk bombe hele Gaza til alle dør 😱 Det er det sykeste - jeg håper du bare ikke tenkte deg om her.

Jeg håper alle de som kaller det som foregår for teppebombing, aldri får se hva faktisk teppebombing er.


mangler bare popcorn!

https://amp.theguardian.com/world/2014/jul/20/israelis-cheer-gaza-bombing

Endret av CaspertheGh0st
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var vel noen som påsto at Israel ikke fengsler uskyldige? @Sirisiri10

«Det er gjort en avtale som gjør at palestinere i israelsk fangenskap byttes mot 100 israelere som er bortført av Hamas, melder TV-kanalen Al-Arabiya.

Den saudiarabiske TV-kanalen siterer kilder med kjennskap til saken. Opplysningene er ikke bekreftet av andre.

Al-Arabiya skriver at det er kvinner og barn som løslates på begge sider. Det fremgår ikke hvor mange palestinere som løslates.

Utvekslingen omtales som en humanitær avtale mellom Hamas og Israel som har kommet i stand gjennom forhandlinger der Qatar har bistått».

 https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/654e36e56bd9e1ad120cfb1a/kilder-til-alarabiya-100-israelske-gisler-loslates-i-bytte-mot-palestinske-fanger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 6.11.2023 den 20.20):

Har du kilde på at de kun angriper militære mål, med en oversikt? 

Så fint å kunne skylde alt over på Hamas da. Da kan de jo i grunn bombe hele Gaza og utslette en hel befolkning. Får håpe det ikke gjemmer seg noen Hamaser i Norge da, så ikke vi også står i fare for å bli utslettet og bombet ihjel av Israel vi også. 

Og var ikke lederen i Hamas i et annet land? Hvorfor bomber de ikke der? Når det liksom er lov å bombe overalt så lenge det er militære mål. 

Og hvis de vet hvor Hamas befinner seg, hvorfor bruker de ikke svampebombene og målrettet droneangrep for å spare de sivile? 

Og hva med gislene? Er ikke så farlig med de lengre? 

Du har gjentatte ganger etterlyst kilde på dette. La meg male et bilde for deg, så kan du bedømme. Hamas klarte å komme over til Israel og myrde, gjengvoldta, halshugge, brenne++ og kidnappe ca 2000 på noen få timer bare med sine egne hender. Hvis IDF sitt mål er sivile så gjør de en formidabel dårlig jobb med ca 10.000 døde på over en mnd. Som du ettertrykkelig mener kan få til nærmest mirakler i jakten på Hamas, nærmest uten sivile dødsfall, selv om vi også vet de blir brukt som skjold. Hvorfor i alle dager har de ikke klart å drepe flere? De må være verdens dårligste til å bombe sivile i så fall.

Hamas er flere enn en leder. Hvor Hamas befinner seg er kanskje noe de finner ut litt om litt, IDK?

Skylde på Hamas? Det ER jo Hamas som er skyldig, er du uenig i det og nå?

De gjør vel så godt de kan med gislene. Tenker de bryr seg mer om gislene enn du ser ut til å gjøre..

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (2 timer siden):

Hamas er flere enn en leder. Hvor Hamas befinner seg er kanskje noe de finner ut litt om litt, IDK?

De gjør vel så godt de kan med gislene. Tenker de bryr seg mer om gislene enn du ser ut til å gjøre..

De tar ut ledere hver eneste dag, men akkurat det er ikke like interessant for alle...

Fra i dag:

IDF raids office of Hamas leader Yahya Sinwar's brother - The Jerusalem Post (jpost.com)

To date, the IDF has said it has killed thousands of Hamas terrorists, but pre-war estimates of Hamas and Islamic Jihad terror forces ranged between 15,000-50,000

IDF has hit 15,000 targets in Gaza since start of war - The Jerusalem Post (jpost.com)

Tror også de tenker mye mer på gislene enn det Sirisiri10 gjør og det forhandles jo om gislene.

Hvorfor ropes det på Israel når det er snakk om å frigi gislene, hvorfor anklages ikke Hamas for ikke å slippe de? Fatter ikke... Hamas slipper unna uansett.

Thailand har bl.a. gått ut og sagt at de er sikre på å få sine hjem, tenk at de tok til og med noen uskyldige thaiere med seg - hva galt hadde de gjort? I tillegg er både Navy's SEAL og Delta Force med i planene (se link), men det er klart at vi får ikke vite om alt som foregår og derfor Sirisiri10 er det bortkastet å gnåle at Israel ikke tenker på gislene for å bruke det til å vise hvor kaldblodige Israel er. Klart de prøver alt de kan på å få ut flest mulig fra islamistenes blodige grep.

Det jeg lurer på er: Hvorfor slipper ikke Hamas de? I alle fall BARNA?

Israel war: Delta Force and SEAL Team Six deployed to save hostages abducted by Hamas - Mirror Online

Terroristene har null sjanse mot IDF så jeg frykter at de i desperasjon kommer til å henrette gislene, demonstrativt og grusomt. Hvem husker ikke bur og halshugginger.. Trodde helt ærlig at de skulle bruke gislene mer effektivt, nå har de mistet initiativet og oppnår ingenting etter at IDF gikk inn i Gaza der de overkjører terrorist-rottene.

Siden tråden etterlyser mer opprør i verden så kan vi her se noen som klager på media i Sverige, dette er fra en protest utenfor SVT og jeg vil påstå at noen av disse er ganske opprørte:

 

Endret av jordy
skrivefeil
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

caremore skrev (4 timer siden):

Det var vel noen som påsto at Israel ikke fengsler uskyldige? @Sirisiri10

«Det er gjort en avtale som gjør at palestinere i israelsk fangenskap byttes mot 100 israelere som er bortført av Hamas, melder TV-kanalen Al-Arabiya.

Den saudiarabiske TV-kanalen siterer kilder med kjennskap til saken. Opplysningene er ikke bekreftet av andre.

Al-Arabiya skriver at det er kvinner og barn som løslates på begge sider. Det fremgår ikke hvor mange palestinere som løslates.

Utvekslingen omtales som en humanitær avtale mellom Hamas og Israel som har kommet i stand gjennom forhandlinger der Qatar har bistått».

 https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/654e36e56bd9e1ad120cfb1a/kilder-til-alarabiya-100-israelske-gisler-loslates-i-bytte-mot-palestinske-fanger

Hva sier det om de er uskyldige eller ikke? Utveksling av fanger er ganske vanlig i, og behøver ikke å bety fangene er uskyldige.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har emosjonell kapasitet til å holde tritt med alt det grusomme som skjer i MENA-land. Men når vi nå ser at samme galskap har fått fotfeste i vårt naboland Sverige, bør kanskje folk begynne å våkne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 9.11.2023 den 15.52):

Problemet er kanskje at Israel har holdt for mye igjen. De har ikke gått inn for å faktisk utslette Hamas. Dermed har de gitt terroristene en mulighet til å fortsette å bygge seg opp.

Det har du helt rett i. Hvis Israel hadde okkupert Gaza, hadde ikke angrepet på Israel den 7. oktober skjedd

Israel har gått med på stadig nye våpenhviler etter at Hamas og Islamsk Jihad har angrepet Israel, men dermed bygger jo bare terroristene seg opp igjen og starter nye angrep på Israel

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 11/2/2023 at 9:30 PM, Guest Refreng said:

Hvorfor angriper Hamas Israel?

Hellig krig, for å fjerne ikke bare en «ikke islamsk stat», men en jødisk stat, og ikke bare «ikke muslimer», men jøder fra islamsk jord. 
Vel, det er det som står i manifestet deres, og det er uttalt fra deres ledere. 

Angrepet den 7. oktober bærer også mer preg av å være et islamistisk jihad angrep, a la ISIS, enn å være et frigjørings forsøk. Om du hintet til at Hamas kanskje hadde en nobel grunn? 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...