Gå til innhold

Kan man støtte likestilling uten å kalle seg feminist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inverto skrev (5 timer siden):

Nestemann!

Next!

Du veit at det var du som siterte oss, ikkje me som siterte deg…? Det er ikkje slik at det er ei kø med folk som vil ha kommentarane dine, det er du som spring rundt som ein 20-åring like før stengetid på byen…

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis jeg får noen sønner, så vil jeg heller at de skal være en gentleman - ikke en feminist.   

Anonymkode: b4abe...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne feminisme har ingenting med likestilling å gjøre.

Anonymkode: 7acd1...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er artig hvordan det ofte er slik at de som IKKE kan kalle seg feminister har en veldig radikal forståelse av hva en feminist er, mens alle jeg kjenner som kaller seg feminist (Deriblant meg selv) opererer etter leksikon-definisjonen.

Er du for at alle skal ha like muligheter uansett hva slags form det er på tissen din, - ja, da er du feminist. Det betyr ikke at man hater verken menn eller kvinner, eller vil at alle skal være like. Poenget er at du kan være den du er, og at det ikke skal være et problem, om du så følger et tradisjonelt kjønnsrollemønster eller ikke. Så finnes det selvsagt radikale i alle mulige retninger, men du blir jo ikke automatisk en slik selv om du kaller deg feminist. Du vet jo hva du er selv! 

 

 

Anonymkode: 4e018...514

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt snodig akkurat der.
Jeg støtter selvsagt rettferd og likestilling, men jeg har hverken energi eller interesse
til å være en aktivist. Så jeg er ikke feminist, nei

Endret av Osenua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er artig hvordan det ofte er slik at de som IKKE kan kalle seg feminister har en veldig radikal forståelse av hva en feminist er, mens alle jeg kjenner som kaller seg feminist (Deriblant meg selv) opererer etter leksikon-definisjonen.

Er du for at alle skal ha like muligheter uansett hva slags form det er på tissen din, - ja, da er du feminist. Det betyr ikke at man hater verken menn eller kvinner, eller vil at alle skal være like. Poenget er at du kan være den du er, og at det ikke skal være et problem, om du så følger et tradisjonelt kjønnsrollemønster eller ikke. Så finnes det selvsagt radikale i alle mulige retninger, men du blir jo ikke automatisk en slik selv om du kaller deg feminist. Du vet jo hva du er selv! 

 

 

Anonymkode: 4e018...514

Det handler kanskje mer om at de moderate som definerer seg som feminister mener det samme som ‘alle andre’ og det sånn sett ikke er det å ‘mene det samme som alle andre’ som preger feministisk virksomhet. Mer nyttig er det kanskje å se på hvor feministene skiller vei med ‘alle andre’.
 

Jeg tror også en bør ta innover seg at en så vag definisjon at nesten alle meninger kan tas inn ikke nødvendigvis er noe godt grunnlag for å tilslutte seg en bevegelse. Særlig ikke om en da indirekte ender med å støtte politikk en ikke ønsker. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er artig hvordan det ofte er slik at de som IKKE kan kalle seg feminister har en veldig radikal forståelse av hva en feminist er, mens alle jeg kjenner som kaller seg feminist (Deriblant meg selv) opererer etter leksikon-definisjonen.

Anonymkode: 4e018...514

Synd at du er tilhenger av en ideologi som i følge leksikon-definisjlnen promoterer misandri og er skadelig for menn og kvinner da?

«Some feminists have argued that feminism often promotes misandry and the elevation of women's interests above men's, and criticize radical feminist positions as harmful to both men and women.[16]»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feminism

Anonymkode: 1224d...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man trenger ikke si man er feminist. Men når man begynner å yte den anti-woke-motstanden mot feminisme som vi har i dag (feminister hater menn eller feminisme er diskriminering av menn og bla bla) da er man som oftest mer eller mindre sjåvinist, og man har bikket over i slitsom. Jeg møter sånn mennesker titt og ofte, og det er IKKE jeg som bringer kjønn og rasisme på banen, det er dem, ut av det blå. Vanvittig irriterende.

Anonymkode: e6304...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Man trenger ikke si man er feminist. Men når man begynner å yte den anti-woke-motstanden mot feminisme som vi har i dag (feminister hater menn eller feminisme er diskriminering av menn og bla bla) da er man som oftest mer eller mindre sjåvinist, og man har bikket over i slitsom.

Anonymkode: e6304...e02

Så hvis feminister får kritikk for å hate menn så er det kritikeren som er sjåvinist? Ser du at det er en utrolig lettvint konstruksjon? Som å si at hvis du svarer på denne posten så er du fascist?

Anonymkode: 1224d...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osenua skrev (9 timer siden):

Jeg er litt snodig akkurat der.
Jeg støtter selvsagt rettferd og likestilling, men jeg har hverken energi eller interesse
til å være en aktivist. Så jeg er ikke feminist, nei

Men hvorfor mener du at man blir aktivist av å være feminist? Det betyr jo bare at du tror på likestilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synd at du er tilhenger av en ideologi som i følge leksikon-definisjlnen promoterer misandri og er skadelig for menn og kvinner da?

«Some feminists have argued that feminism often promotes misandry and the elevation of women's interests above men's, and criticize radical feminist positions as harmful to both men and women.[16]»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feminism

Anonymkode: 1224d...d09

Jeg tror du har svaret ditt i det første ordet der «some».

akkurat som man kan si «noen SP-politikere mener at kvinner skal være fødemaskiner for hvite barn», eller «noen Rødt-politikere stjeler solbriller», så skjønner jo de aller fleste at det ikke er normen. Heldigvis. Skal man la ytterpunktene definere? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...