Gå til innhold

Kan man støtte likestilling uten å kalle seg feminist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Inverto skrev (9 minutter siden):

Hvis det å ha ujevne rettigheter kan forhindre en krig mellom menn og kvinner....da synes jeg at kvinner bare må godta litt "urettferd"

Hvorfor må vi godta urett!? Hele denne "krigen" er jo fordi dere menn som sier noe om dette føler dere møter urett av at vi får flere rettigheter?? Ironisk.

Syns de mennene som klager på feminisme er noen suttre babyer, som ikke tåler det de selv utsetter andre for. De samme som har null problemer med å si at noen ikke burde få jobbe, stemme til valg, ikke har logisk sans og rett å slett benekter et helt kjønns bevissthet, kapasitet og behov, som er så lei seg fordi kvinner ikke vil date dem. Wtf lurer på hvorfor!

Anonymkode: ed71a...7a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis man satte 10x så mange kvinner i fengsel så ville det også øke likestillingen. Det hindrer ikke at det er en skikkelig dårlig ide.

Anonymkode: 1224d...d09

Tankefeil som å misforstå med vilje er en hersketeknikk, kanskje du bør komme på noen faktiske argumenter for ditt syn i stedet?

Anonymkode: 47677...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (10 minutter siden):

Vi kan med andre ord definere inn vidt forskjellige standpunkt under feminismen. 

Feminisme er ikke et nyord, så det har naturligvis vært en utvikling i ulike retninger.
Opprinnelsen var å gjøre opprør mot sexismen -  kjønnsbasert diskriminering og undertrykking.
Det ble på en måte et søsterord til anti-rasismen. 

Kjernen i begrepet er kamp mot diskriminering og undertrykking pga. kjønn, og man må være bra dum (eller ond) for å ikke kunne tilslutte seg det.
Men så diskuterer og grupperer man seg selvfølgelig i litt ulike retninger, og alt annet ville vært illevarslende.
Man har sexpositiv feminisme, som kanskje går for langt i å tilsløre en del uheldige konsekvenser av kommersialisering, og man har de radikale som går alt for langt i å demonisere alt som ikke passer deres verdensbilde. Og man har kulturtlipasninger, slik man alltid får i globale bevegelser.

Kjernen er uansett like rettigheter og muligheter for alle personer uavhengig av kjønn.
I tillegg er feminisme noe litt mer enn bare det å være likt stilt, som å sikre rettigheter til ting som bare angår kvinner; eksempelvis helsehjelp knyttet til reproduktiv helse, fødsler, amming, prevensjon etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke feminist, men for likestilling. Er jeg mannssjåvinist da, selv om jeg er kvinne? 😛 

Anonymkode: f1293...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (27 minutter siden):

Det forutsetter at forskjellsbehandling basert på kjønn utelukkende er til ulempe for kvinner og til fordel for menn.

Nei, selvfølgelig ikke. 

Anonymkode: 47677...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inverto skrev (15 minutter siden):

Hvis det å ha ujevne rettigheter kan forhindre en krig mellom menn og kvinner....da synes jeg at kvinner bare må godta litt "urettferd"

Dette har menn gjort før,og det funket ikke. Gjør de det igjen, vil kvinner bare sette ned foten en gang til.

Anonymkode: 5c363...002

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke feminist, men for likestilling. Er jeg mannssjåvinist da, selv om jeg er kvinne? 😛 

Anonymkode: f1293...604

Nei, en som er sjovinisst er jo for at noen skal være underdanige og ikke respekterer liv og ja, overdriver hvordan mennesker fungerer. 

Anonymkode: ed71a...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke feminist, men for likestilling. Er jeg mannssjåvinist da, selv om jeg er kvinne? 😛 

Anonymkode: f1293...604

Du er en feminist som ikke kan definisjonen av feminisme😉

Anonymkode: 47677...163

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke feminist, men for likestilling. Er jeg mannssjåvinist da, selv om jeg er kvinne? 😛 

Anonymkode: f1293...604

Da vet du nok ikke helt hva feminisme betyr, for da hadde du også vært en stolt og glad feminist.

Anonymkode: 2fff6...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du er en feminist som ikke kan definisjonen av feminisme😉

Anonymkode: 47677...163

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da vet du nok ikke helt hva feminisme betyr, for da hadde du også vært en stolt og glad feminist.

Anonymkode: 2fff6...836

Det må i første omgang endre navn om noen skal ta det på alvor som noe annet enn kamp primært for kvinnefrigjøring. 

Anonymkode: f1293...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (6 minutter siden):

Kjernen er uansett like rettigheter og muligheter for alle personer uavhengig av kjønn.
I tillegg er feminisme noe litt mer enn bare det å være likt stilt, som å sikre rettigheter til ting som bare angår kvinner; eksempelvis helsehjelp knyttet til reproduktiv helse, fødsler, amming, prevensjon etc.

Det interessante er at feminister i dag er de sterkeste forkjemperne for diskriminering og mot like rettigheter. Faktisk er det få andre grupper som ‘kjemper’ og får gjennonslag for diskriminerende lovverk og praksis. Et artig paradoks kan en kanskje si, og en nyttig illustrasjon av hvorfor en bør tenke seg om to ganger før en tilslutter seg feminismen på bakgrunn av vagheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Det må i første omgang endre navn om noen skal ta det på alvor som noe annet enn kamp primært for kvinnefrigjøring. 

Anonymkode: f1293...604

Feminisme erxet godt og vakkert ord. Det bør slettes ikke endres. Men de som føler det er noe galt med ordet, feminisme bør heller lese litt mer om feminismen. Les bøker, ikke obskure nettsteder.

Anonymkode: 2fff6...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette har menn gjort før,og det funket ikke. Gjør de det igjen, vil kvinner bare sette ned foten en gang til.

Anonymkode: 5c363...002

Hmm.....funket ikke? Dere sier selv at dere fortsett erfarer urett. Og menn er fortsatt på "toppen" :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Det interessante er at feminister i dag er de sterkeste forkjemperne for diskriminering og mot like rettigheter. Faktisk er det få andre grupper som ‘kjemper’ og får gjennonslag for diskriminerende lovverk og praksis. Et artig paradoks kan en kanskje si, og en nyttig illustrasjon av hvorfor en bør tenke seg om to ganger før en tilslutter seg feminismen på bakgrunn av vagheter. 

For en underlig påstand. Kom med helt konkrete eksempler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (3 minutter siden):

For en underlig påstand. Kom med helt konkrete eksempler.

Kvotering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Det interessante er at feminister i dag er de sterkeste forkjemperne for diskriminering og mot like rettigheter. Faktisk er det få andre grupper som ‘kjemper’ og får gjennonslag for diskriminerende lovverk og praksis. Et artig paradoks kan en kanskje si, og en nyttig illustrasjon av hvorfor en bør tenke seg om to ganger før en tilslutter seg feminismen på bakgrunn av vagheter. 

Nei, de dårlige eggene gjør, ikke resten. Mange andre grupper som også har dårlige egg når de kjemper for en sak.

Kremt Israel. Det er et direkte blodbad pga religion, som kjemper for sin rett til et området. 

Black lives matter, hvor ofte var ikke de litt rasist mot hvite? 

 

Alle saker har en stor gjeng med blodtørstige barbarer. Er ikke sikker på om de ille feministene er de verste heller på verdensbasis i hvor voldsom og voldelig en ytring kan bli. Er protestene til feministene de voldeligste?

Anonymkode: ed71a...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (4 minutter siden):

Kvotering. 

Det er ikke det verste som kunne ha skjedd. Hallo? Kvinner har ikke en gang lov til å studere i noen land. Ei ble solgt i Afghanistan av sine svigerforeldre så de kunne ha råd til en taxi tur for å rømme landet. 

Det er veldig priviligert å sitte i et fredelig land å tro menn har det ytterst grusomt fordi kvotering. Ikke at kvotering er bra, men perspektiv. De kan også prate om en løsning. 

Anonymkode: ed71a...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (3 minutter siden):

Du tenker på menn til barnehager.

Svært sjelden.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Det er veldig priviligert å sitte i et fredelig land å tro menn har det ytterst grusomt fordi kvotering. Ikke at kvotering er bra, men perspektiv. De kan også prate om en løsning. 

Anonymkode: ed71a...7a9

Jeg har ikke skrevet noe sted at ‘menn har det ytterst grusomt fordi kvotering’. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...