Gå til innhold

Kan man støtte likestilling uten å kalle seg feminist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Svært sjelden.

Jeg har ikke skrevet noe sted at ‘menn har det ytterst grusomt fordi kvotering’. 

 

Så du kritiserer feminisme uten at det er så viktig? For det er ytterst grusomt ting som skjer med kvinner fordi de er kvinner i verden, og du kritiserer den ene kampen som har satt de probleme i lyset så de kan bli kjempet for og endret. 

Anonymkode: ed71a...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da vet du nok ikke helt hva feminisme betyr, for da hadde du også vært en stolt og glad feminist.

Anonymkode: 2fff6...836

 

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.

ts

Anonymkode: 82410...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du kritiserer feminisme uten at det er så viktig? For det er ytterst grusomt ting som skjer med kvinner fordi de er kvinner i verden, og du kritiserer den ene kampen som har satt de probleme i lyset så de kan bli kjempet for og endret. 

Anonymkode: ed71a...7a9

Jeg påpeker at å kalle seg feminist ikke nødvendigvis er hensiktsmessig om det en ønsker er like rettigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Jeg påpeker at å kalle seg feminist ikke nødvendigvis er hensiktsmessig om det en ønsker er like rettigheter. 

Det er din mening. Jeg derimot syns det er viktig å ha et samlebegrep. 

Anonymkode: ed71a...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er din mening. Jeg derimot syns det er viktig å ha et samlebegrep. 

Anonymkode: ed71a...7a9

Fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Fordi?

Liker du å snakke med meg? Hvorfor er det vanskelig å se for seg at det er lønnsomt å ha et samlebegrep? 

Folk skjønner med en gang hva det er snakk om. 

Anonymkode: ed71a...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inverto skrev (1 time siden):

Hvis det å ha ujevne rettigheter kan forhindre en krig mellom menn og kvinner....da synes jeg at kvinner bare må godta litt "urettferd"

Hvilken urettferdighet mener du at kvinner bør godta, og hvorfor kvinner? 

Må si at jeg blir ekstra stolt over å kalle meg feminist dersom det å være anti-feminist er villighet til å ofre noens velferd og menneskerettigheter. 

 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Hvilken urettferdighet mener du at kvinner bør godta, og hvorfor kvinner? 

Må si at jeg blir ekstra stolt over å kalle meg feminist dersom det å være anti-feminist er villighet til å ofre noens velferd og menneskerettigheter. 

 

Jeg skal ikke ramse opp alle her. Men ta den der "gender pay gap" greia for eksempel.
At kvinner tjener mindre enn menn. Slike urettferdigheter mener jeg dere bare må tåle,
hvis det faktisk betyr at vi kan unngå at feminismen infiserer andre deler av samfunnet og skaper en "krig"
mellom oss. Vi ser allerede at feminisme har negativt påvirket datingkulturen og at det nå tilsynelatende
er en slags "krig" mellom menn og kvinner. En splittelse. Oss-mot-dem.
Jeg frykter at dette kan spre seg over på andre deler av samfunnet enn bare dating

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (2 minutter siden):

Jeg skal ikke ramse opp alle her. Men ta den der "gender pay gap" greia for eksempel.
At kvinner tjener mindre enn menn. Slike urettferdigheter mener jeg dere bare må tåle,
hvis det faktisk betyr at vi kan unngå at feminismen infiserer andre deler av samfunnet og skaper en "krig"
mellom oss. Vi ser allerede at feminisme har negativt påvirket datingkulturen og at det nå tilsynelatende
er en slags "krig" mellom menn og kvinner. En splittelse. Oss-mot-dem.
Jeg frykter at dette kan spre seg over på andre deler av samfunnet enn bare dating

Greit for deg å si som er mann 🤣 Tenk hvis jeg ikke unnet deg bedre å få mindre betalt fordi du er mann, så det skal bli mindre krangling.

Når det er noen som får mindre betalt pga kjønnet sitt sier det segselv at det er krangel.

Anonymkode: ed71a...7a9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Greit for deg å si som er mann 🤣 Tenk hvis jeg ikke unnet deg bedre å få mindre betalt fordi du er mann,
så det skal bli mindre krangling

Anonymkode: ed71a...7a9

Du kan sikkert prøve å såre meg ved å nevne noen ting som er i kvinners favør over menn 😅
Fair-and-square XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (3 minutter siden):

Du kan sikkert prøve å såre meg ved å nevne noen ting som er i kvinners favør over menn 😅
Fair-and-square XD

Penger nå vi ha for å overleve. Ting blir dyrere og dyrere. Det er noe av det viktigste. 

Anonymkode: ed71a...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (1 time siden):

Hmm.....funket ikke? Dere sier selv at dere fortsett erfarer urett. Og menn er fortsatt på "toppen" :snurt:

Ikke når det gjelder samme rettigheter. Det kvinner i hovedsak prøver å gjøre noe med nå ,er voldtektskulturen. Over 90 prosent av de som voldtar er menn som voldtar kvinner. Synes du at det er greit? Skal kvinner bare godta denne uretten så lenge det ikke skaper krig mellom kvinner og menn? Jeg personlig har opplevd tre voldtekter, hvor den ene voldtekten var gruppevoldtekt. 

Anonymkode: 5c363...002

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke når det gjelder samme rettigheter. Det kvinner i hovedsak prøver å gjøre noe med nå ,er voldtektskulturen. Over 90 prosent av de som voldtar er menn som voldtar kvinner. Synes du at det er greit? Skal kvinner bare godta denne uretten så lenge det ikke skaper krig mellom kvinner og menn? Jeg personlig har opplevd tre voldtekter, hvor den ene voldtekten var gruppevoldtekt. 

Anonymkode: 5c363...002

Når det gjelder voldtekt så mener jeg man skal ta opp kampen på et
privat, individuelt nivå for en selv, istedet for å bli feminist og skape drama.
Det trenger man ikke. Kjemp din egen kamp med venner eller families hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inverto skrev (4 minutter siden):

Når det gjelder voldtekt så mener jeg man skal ta opp kampen på et
privat, individuelt nivå for en selv, istedet for å bli feminist og skape drama.
Det trenger man ikke. Kjemp din egen kamp med venner eller families hjelp :) 

Skape drama? Seriøst? Du mener at vi bare skal godta det? Du skjønner ikke dette.

Anonymkode: 5c363...002

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mener at vi bare skal godta det?

Anonymkode: 5c363...002

Jeg sa det stikk motsatte av å godta det: jeg sa at du skal ta opp kampen, men på et individuelt nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (4 minutter siden):

Jeg sa det stikk motsatte av å godta det: jeg sa at du skal ta opp kampen, men på et individuelt nivå

Det er det de fleste gjør. Uten at det hjelper. Dette er faktisk et samfunnsproblem. Men du synes å snakke om det som tema er å skape drama?

Anonymkode: 5c363...002

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du synes å snakke om det som tema er å skape drama?

Anonymkode: 5c363...002

Nei. Dramaet oppstår når du blir en aggressiv fanatiker som hater menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man sier man støtter likestilling, men ikke kaller seg feminist, er man da egentlig en mannssjåvinist? 

Anonymkode: 82410...92c

Like rettigheter er hjørnestenen i feminismen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (2 minutter siden):

Nei. Dramaet oppstår når du blir en aggressiv fanatiker som hater menn

Ok. Så du mener det er lov å snakke om det som et tema fordi det er et samfunnsproblem? 

Anonymkode: 5c363...002

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Så du mener det er lov å snakke om det som et tema fordi det er et samfunnsproblem? 

Anonymkode: 5c363...002

Haha ja. Jeg foretrekker bare at folk ikke lar sinne og hat ta over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...