Gå til innhold

Kan man støtte likestilling uten å kalle seg feminist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Liker du å snakke med meg? Hvorfor er det vanskelig å se for seg at det er lønnsomt å ha et samlebegrep? 

Hvordan er det "lønnsomt" å samle en rekke ulike og ofte motstridende meninger i et samlebegrep, og i så fall, hvorfor akkurat dette? 

Sitat

Folk skjønner med en gang hva det er snakk om. 

Anonymkode: ed71a...7a9

Gjennomgangstonen fra feminister her virker jo å være at folk ikke forstår hva det er snakk om og at mange av de som ikke definerer seg som feminister egentlig er det men ikke forstår det selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

herzeleid skrev (6 timer siden):

Jeg påpeker at å kalle seg feminist ikke nødvendigvis er hensiktsmessig om det en ønsker er like rettigheter. 

Jo, det er nettopp det det er: Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.

Anonymkode: 47677...163

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det "lønnsomt" å samle en rekke ulike og ofte motstridende meninger i et samlebegrep, og i så fall, hvorfor akkurat dette? 

Gjennomgangstonen fra feminister her virker jo å være at folk ikke forstår hva det er snakk om og at mange av de som ikke definerer seg som feminister egentlig er det men ikke forstår det selv. 

Det er ikke seg selv de ikke forstår, men begrepets definisjon. 

Enkelte miljøer prøver å nedsnakke feminisme ved å definere det som noe negativt. Det samme har skjedd med begrepet woke, motstandere av bevegelsen begynte å lage egne, negative definisjoner for å diskreditere bevegelsen og dens tilhengere. Det er en kjent taktikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er nettopp det det er: Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.

Om du følger diskusjonen du hopper inn i vil du se at det påpekes hvorfor det ikke er det. Vil du ha et hint kan du gjerne se på din egen definisjon, og så reflektere litt over hvor mange ulike, og regelrett motstridende, standpunkt og retninger du kan ta inn i en slik definisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.

ts

Anonymkode: 82410...92c

Nettopp👌🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (5 timer siden):

Nei. Dramaet oppstår når du blir en aggressiv fanatiker som hater menn

Det har ingenting med feminisme å gjøre, og er derfor irrelevant i denne diskusjonen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tankefeil som å misforstå med vilje er en hersketeknikk, kanskje du bør komme på noen faktiske argumenter for ditt syn i stedet?

Fin hersketeknikk der. Velkommen tilbake når du evner å kritisere argumentet mitt.

Anonymkode: 1224d...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (5 timer siden):

Like rettigheter er hjørnestenen i feminismen.

Although feminist advocacy is, and has been, mainly focused on women's rights, some feminists argue for the inclusion of men's liberation within its aims, because they believe that men are also harmed by traditional gender roles.[10]

Some feminists have argued that feminism often promotes misandry and the elevation of women's interests above men's, and criticize radical feminist positions as harmful to both men and women.[16]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feminism

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fin hersketeknikk der. Velkommen tilbake når du evner å kritisere argumentet mitt.

Allerede gjort, det er en tankefeil/argumentasjonsfeil, nærmere bestemt en uberettiget forutsetning med misbruk av prinsipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Although feminist advocacy is, and has been, mainly focused on women's rights, some feminists argue for the inclusion of men's liberation within its aims, because they believe that men are also harmed by traditional gender roles.[10]

Some feminists have argued that feminism often promotes misandry and the elevation of women's interests above men's, and criticize radical feminist positions as harmful to both men and women.[16]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feminism

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.

https://snl.no/feminisme

Prøv å bruk en kilde ikke hvem som helst kan skrive hva de vil på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfjell skrev (10 minutter siden):

Man er like mye feminist om man støtter likestilling som man er bolsjevik om man stemmer sosial venstreparti.

En sammenligning helt uten relevans. Problemet er din feiltolkning av feminismebegrepet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.

https://snl.no/feminisme

Prøv å bruk en kilde ikke hvem som helst kan skrive hva de vil på. 

Ok. Språkrådet kan ikke hvem som helst skrive for eller på eller hos.

Feminisme er ensidig til for å arbeide for kvinner, ikke for å skape likestilling. Likestilling og feminisme er ikke bare ikke synonymer, de er nesten antonymer. I følge språkrådet.

image.thumb.png.1b100bd1412ad1bbfd9da8f3000de5de.png

https://ordbokene.no/bm/search?q=feminisme&scope=ei

Anonymkode: 3166f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter likestilling men er sterkt i mot kvotering basert på kjønn, etnisitet og seksuell legning.

Anonymkode: 9586d...90b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for likestilling men anser ikke meg selv som feminist. 
Grunnen er vel i hovedsak at jeg mener at likestilling er at man skal ha like rettigheter og like muligheter, men ikke nødvendigvis likt utfall. Og her har jeg et inntrykk av at feminismen jobber mot likt utfall, noe jeg mener blir feil. Spesielt ved bruk av "positiv diskriminering". 

For eksempel at noen yrker er mann/kvinne dominert trenger ikke nødvendigvis være et problem. Problemet oppstår når man blir eksludert utelukkende pga kjønn til tross for at man er den best kvalifiserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Allerede gjort, det er en tankefeil/argumentasjonsfeil, nærmere bestemt en uberettiget forutsetning med misbruk av prinsipp. 

Neida, det er en høyst berettiget sammenligning som rettet fokus mot tankefeilen som mange feminister har med at alle grupper må ha likt utfall.

Jeg påpeker at når menn har dårligere utfall mhp straff så byttet man filosofi, da er det plutselig fokus på individets ansvar.

Såvidt jeg kan forstå skyldes dette en «bug» i vår kulturtradisjon hvor kvinner ansees som viljeløse offer mens menn ansees som overgripere med fri vilje. Det finnes ikke noen rimelighet i en slik inndeling, følgelig er det et syn som bør påtales sånn som med det utmerkede eksempelet mitt som du ikke helt greide å ta inn over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan være mot økt innvandring. Trenger ikke støtte rasister av den grunn.

Man kan være for likestilling. Trenger ikke å støtte feminister av den grunn.

Hadde rasister vært som feminister så hadde holdningen vært. "Åja, du er mot økt innvandring du også. Flott. Da er du en av oss som støtter rasisme." 🤪

Anonymkode: 4dbea...804

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (12 timer siden):

Man er per definisjon feminist om man støtter likestilling, forstått som like rettigheter og muligheter uavhengig av kjønn. 

Ord som skal beskrive noko kjønnsnøytralt bør vere kjønnsnøytrale. Ord som skal beskrive likestilling vere kjønnsnøytrale.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feminisme er en fellesbetegnelse … som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.

Om ein er for fridom, likestilling og rettferd, men ikkje primært kvinnefrigjering… så er ein ifølge denne definisjonen ikkje feminist.

Eg synest det er spesielt å skulle presse på nokon ein kjønnslada beskrivelse. Endå meir spesielt å skulle gjere det for likestilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (Akkurat nå):

Ord som skal beskrive noko kjønnsnøytralt bør vere kjønnsnøytrale. Ord som skal beskrive likestilling vere kjønnsnøytrale.

Om ein er for fridom, likestilling og rettferd, men ikkje primært kvinnefrigjering… så er ein ifølge denne definisjonen ikkje feminist.

Eg synest det er spesielt å skulle presse på nokon ein kjønnslada beskrivelse. Endå meir spesielt å skulle gjere det for likestilling.

Det er fordi kvinner på det tidspunktet var komplett underdanig og ikke hadde rettigheter. Rett og slett så var det kvinner som manglet sin likestilling, og derav ble ordet feminisme. 

Anonymkode: ed71a...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (11 timer siden):

Jeg skal ikke ramse opp alle her. Men ta den der "gender pay gap" greia for eksempel.
At kvinner tjener mindre enn menn. Slike urettferdigheter mener jeg dere bare må tåle,
hvis det faktisk betyr at vi kan unngå at feminismen infiserer andre deler av samfunnet og skaper en "krig"
mellom oss. Vi ser allerede at feminisme har negativt påvirket datingkulturen og at det nå tilsynelatende
er en slags "krig" mellom menn og kvinner. En splittelse. Oss-mot-dem.
Jeg frykter at dette kan spre seg over på andre deler av samfunnet enn bare dating

Jeg skjønner ikke argumentasjonen din. På hvilken måte mener du at lønnsforskjeller mellom kjønnene skal forhindre at feminisme "infiserer" andre deler av samfunnet? På hvilken måte mener du at feminisme har påvirket datingkulturen negativt? Hvorfor tror du at disse fenomenene er så lite komplekse at det kun finnes èn eneste forklaringsvariabel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...