AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #81 Del Skrevet 30. oktober 2023 herzeleid skrev (5 timer siden): Hvordan er det "lønnsomt" å samle en rekke ulike og ofte motstridende meninger i et samlebegrep, og i så fall, hvorfor akkurat dette? Gjennomgangstonen fra feminister her virker jo å være at folk ikke forstår hva det er snakk om og at mange av de som ikke definerer seg som feminister egentlig er det men ikke forstår det selv. ☹️ Det er ikke noe motstridende med den egentlige feminismen, bare gærne folk som til tider drar det for langt i sin oppmerksomhetsyke kamplystige hete. De som ikke forstår prøver ikke en gang. Mamman min forsto det ikke, hun bryr seg lite om politikk. Når jeg fortalte hva det betyr var hun enig. Jeg tipper om noen spør henne idag sier hun igjen at hun ikke er det! Men om vi har samtale om det en gang, så sier hun at hun er det igjen. Noen folk bare bryr seg, men på en ikke så gjennomgående måte. Samme med meg, jeg har sikkert ting jeg egentlig syns er bra, men om jeg ikke er så interisert kan det være noen må forklare meg det, og jeg er ikke så trofast kan en si. Kan ha alt å gjøre med hvordan noe presenteres også. Men mamma er glad vi er fri kvinner og hun er for likestilling. Anonymkode: ed71a...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #82 Del Skrevet 30. oktober 2023 Ironisk nok var det faktisk en mann som brukte ordet feminisme først Den franske filosofien Charles Fourier i 1837. Anonymkode: 82410...92c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 30. oktober 2023 #83 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er fordi kvinner på det tidspunktet var komplett underdanig og ikke hadde rettigheter. Rett og slett så var det kvinner som manglet sin likestilling, og derav ble ordet feminisme. Anonymkode: ed71a...7a9 Eg er glad for den kampen som vart teken, og som fortsatt blir teken for å fremme kvinner sine rettar. Eg synest også at ordet feminisme er passande for denne kampen. Likestilling generelt er noko anna enn likestilling først og fremst for kvinner, og må ha eit anna namn. Til dømes «likestilling» eller endå betre «likeverd». Så er det ikkje slik at språket treng å vere statisk heller. Vi har slutta å bruke «neger», og vi har endra på forståinga av «mann» og «kvinne». Fordi nokon har blitt støtt av desse orda, ikkje har kjent seg att i dei eller korleis dei har blitt brukt. Når nokon seier «eg liker ikkje at du bruker dette ordet om meg», så er det eit overgrep å fortsette å gjere det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #84 Del Skrevet 30. oktober 2023 Gud skrev (2 minutter siden): Eg er glad for den kampen som vart teken, og som fortsatt blir teken for å fremme kvinner sine rettar. Eg synest også at ordet feminisme er passande for denne kampen. Likestilling generelt er noko anna enn likestilling først og fremst for kvinner, og må ha eit anna namn. Til dømes «likestilling» eller endå betre «likeverd». Så er det ikkje slik at språket treng å vere statisk heller. Vi har slutta å bruke «neger», og vi har endra på forståinga av «mann» og «kvinne». Fordi nokon har blitt støtt av desse orda, ikkje har kjent seg att i dei eller korleis dei har blitt brukt. Når nokon seier «eg liker ikkje at du bruker dette ordet om meg», så er det eit overgrep å fortsette å gjere det! Men det er noen områder jeg er redd likeverd blir feil. Som når en kvinne er gravid, syns jeg kvinnen som er bærer skal få bestemme om hun vil beholde eller ikke. Ingen burde bli påtvunget eller frarobbet barn. Om de ikke er helt utav stand til å ta vare på det. Så kommer problemet av at noen menn ikke vil bli far, jeg tenker først å fremst, ikke ligg med kvinner du virkelig ikke vil ha barn med om du absolutt i ingen omstendigheter vil ha barn, og isåfall bruk beskyttelse og hopp av i svingen. Gjør din del av å forhindre graviditet som mann. Ved overgrep av menn, bør hun vel tvinges til abort. Men hva om da noen som er redd for å bli far sier det var noe det ikke var? Men menn opplever overgrep, det blir kronglete men kvinner kan ikke stjele noens sæd imot deres vilje i et ikke samtykkende ligg. Det er barbarisk. Så noen spesifikke kamper som handler aller mest om kvinner, burde være feminisme. For å gi kvinnen standpunkt i den saken som omhandler henne. Så kan andre saker være mann, om det handler om menn. Og andre som omhandler begge være likeverd. Anonymkode: ed71a...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #85 Del Skrevet 30. oktober 2023 Inverto skrev (10 timer siden): AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men du synes å snakke om det som tema er å skape drama? Anonymkode: 5c363...002 Nei. Dramaet oppstår når du blir en aggressiv fanatiker som hater menn Jeg har en ick mot mennesker som skal sitte å være "djevelens advokat" om noe så viktig som menneskers situasjoner/liv (i dette tilfelle en persons veldig reele seksuelle overgrep) samtidig som de KREVER at diskusjonen skal være flat. Som inverto her: vi må kunne ha diskusjoner om ting uten at man skal bli for følelsesladet. Dette argumentet ser jeg igjen og igjen. Vi snakker om skeives rettigheter til medisiner, eller til å gifte seg, altså situasjoner som er KJEMPEVIKTIGE for noen, hvor de legitimt blir diskriminert, men de må ikke vise for mye følelser. Vi må kunne å sitte å diskutere om noen menneskers rettigheter UTEN at de skal ta det så seriøst, å bli sinte. Kvinner må tåle å bli diskriminert/dårlig behandlet uten at det skal bli FOR mye drama liksom. Er man redd for andre menneskers følelser, så unngår man diskusjoner som er viktige for andre. Ferdig snakka, Alle som blir behandlet urettferdig, eller opplever at de har mindre rettigheter ett sted har virkelig lov til å bli emosjonelle/rørte/sinte/opprørte når de snakker om det, uten å bli stempla som fanatiker/hysterisk. Gud bedre. Anonymkode: 0a6c4...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #86 Del Skrevet 30. oktober 2023 Gud skrev (8 minutter siden): Eg er glad for den kampen som vart teken, og som fortsatt blir teken for å fremme kvinner sine rettar. Eg synest også at ordet feminisme er passande for denne kampen. Likestilling generelt er noko anna enn likestilling først og fremst for kvinner, og må ha eit anna namn. Til dømes «likestilling» eller endå betre «likeverd». Så er det ikkje slik at språket treng å vere statisk heller. Vi har slutta å bruke «neger», og vi har endra på forståinga av «mann» og «kvinne». Fordi nokon har blitt støtt av desse orda, ikkje har kjent seg att i dei eller korleis dei har blitt brukt. Når nokon seier «eg liker ikkje at du bruker dette ordet om meg», så er det eit overgrep å fortsette å gjere det! Om det er et overgrep bestandig er jeg litt uenig i, noen er jo bare overdramatiske og finner på ting. N ordet er dumt og ulovlig, det er et åpenbart stygt ord. Men det er rasisme det er, ikke overgrep. Eller er rasisme en form for overgrep? Uansett er rasisme et veldig negativt konsept og vi trenger ikke kalle det for overgrep for å skjønne at det er veldig synd. Men når det kommer til mann og kvinne, de ordene er i sin form nøytrale. Så det å anklage noen for overgrep med å si kvinne i noen tilfeller, til noen som ikke definerer seg som det, noen ganger vet ikke engang folk hva andre definerer seg som, så å kalle det overgrep blir feil da. Transfobisk om det vedvarer vil vel stemme mer? Du trenger ikke kalle deg for feminist om du ikke vil. Om du vil si likeverd eller likestilling, så sier du det. Anonymkode: ed71a...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 30. oktober 2023 #87 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er noen områder jeg er redd likeverd blir feil. Som når en kvinne er gravid, syns jeg kvinnen som er bærer skal få bestemme om hun vil beholde eller ikke. Ingen burde bli påtvunget eller frarobbet barn. Om de ikke er helt utav stand til å ta vare på det. Så kommer problemet av at noen menn ikke vil bli far, jeg tenker først å fremst, ikke ligg med kvinner du virkelig ikke vil ha barn med om du absolutt i ingen omstendigheter vil ha barn, og isåfall bruk beskyttelse og hopp av i svingen. Gjør din del av å forhindre graviditet som mann. Ved overgrep av menn, bør hun vel tvinges til abort. Men hva om da noen som er redd for å bli far sier det var noe det ikke var? Men menn opplever overgrep, det blir kronglete men kvinner kan ikke stjele noens sæd imot deres vilje i et ikke samtykkende ligg. Det er barbarisk. Så noen spesifikke kamper som handler aller mest om kvinner, burde være feminisme. For å gi kvinnen standpunkt i den saken som omhandler henne. Så kan andre saker være mann, om det handler om menn. Og andre som omhandler begge være likeverd. Anonymkode: ed71a...7a9 Nettopp! Eg kallar meg feminist i saker som rett til sjølvvald abort. Eg kallar meg antirasist i saker som black lives matter. Eg er også pappa, kjærast, lærar. Desse orda utelukker ikkje kvarandre. Flotte ord, men dei betyr ikkje det same. På same måte som at feminisme og ideen om likestilling/likeverd begge deler er flott, men likevel ikkje betyr det same. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 30. oktober 2023 #88 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Om det er et overgrep bestandig er jeg litt uenig i, noen er jo bare overdramatiske og finner på ting. N ordet er dumt og ulovlig, det er et åpenbart stygt ord. Men det er rasisme det er, ikke overgrep. Eller er rasisme en form for overgrep? Uansett er rasisme et veldig negativt konsept og vi trenger ikke kalle det for overgrep for å skjønne at det er veldig synd. Men når det kommer til mann og kvinne, de ordene er i sin form nøytrale. Så det å anklage noen for overgrep med å si kvinne i noen tilfeller, til noen som ikke definerer seg som det, noen ganger vet ikke engang folk hva andre definerer seg som, så å kalle det overgrep blir feil da. Transfobisk om det vedvarer vil vel stemme mer? Du trenger ikke kalle deg for feminist om du ikke vil. Om du vil si likeverd eller likestilling, så sier du det. Anonymkode: ed71a...7a9 Du veit det at overdriving er eit språkleg verkemiddel. Eg forstår det slik me kan semjast i at ein ikkje skal bruke ord om nokon som dei sjølv ikkje ønsker brukt. Eg har ikkje noko imot å bli kalla feminist! I saker som handlar om kvinners rettar! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #89 Del Skrevet 30. oktober 2023 Gud skrev (7 minutter siden): Nettopp! Eg kallar meg feminist i saker som rett til sjølvvald abort. Eg kallar meg antirasist i saker som black lives matter. Eg er også pappa, kjærast, lærar. Desse orda utelukker ikkje kvarandre. Flotte ord, men dei betyr ikkje det same. På same måte som at feminisme og ideen om likestilling/likeverd begge deler er flott, men likevel ikkje betyr det same. Ja sannt. Gud skrev (1 minutt siden): Du veit det at overdriving er eit språkleg verkemiddel. Eg forstår det slik me kan semjast i at ein ikkje skal bruke ord om nokon som dei sjølv ikkje ønsker brukt. Eg har ikkje noko imot å bli kalla feminist! I saker som handlar om kvinners rettar! Å det er subjektivt om noen overdriver. Men på et punkt så kan ikke folk få tråkke og gå hvor enn de vil med å ytre sterke følelser. Slik mange sier om feminismen å. Det handler vel om likeverd, at en kan få klandre noen i å overdrive i ny og ne. Anonymkode: ed71a...7a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 30. oktober 2023 #90 Del Skrevet 30. oktober 2023 Fra store norske leksikon: Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle. Så nei, jeg eier ordet. Jeg er en feminist. Selv om ordet har fått en annen assosiasjon med årene er selve definisjonen fortsatt noe jeg identifiserer meg med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #91 Del Skrevet 30. oktober 2023 Om du støtter likestilling, er du jo feminist 🤷♀️ Anonymkode: d06d3...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #92 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du støtter likestilling, er du jo feminist 🤷♀️ Anonymkode: d06d3...613 Nei, feminisme handler om å kjempe ensidig for kvinner. Ikke for likestilling. Anonymkode: 3166f...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 30. oktober 2023 #93 Del Skrevet 30. oktober 2023 Toppfjell skrev (4 timer siden): Det som stadig gjentar seg i feminsimen er stråmenn og konstruerte problemstillinger som er akkurat de samme i dag som for 150 år siden og helt uten vilje til å forholde seg til statistikk og fakta i fra dagens samfunn. Dette er løgn. Det er tall som gir oss aktivitets- og redegjørelsesplikten og det er tall som gir fedre rett til permisjon. Feminismens verk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 30. oktober 2023 #94 Del Skrevet 30. oktober 2023 Gud skrev (2 timer siden): Eg synest det er spesielt å skulle presse på nokon ein kjønnslada beskrivelse. Endå meir spesielt å skulle gjere det for likestilling. Det er ikke spesielt å anerkjenne at diskrimineringen skyldes kjønn. Det er å sammenligne med rasisme; diskriminering pga. antagelser om "rase". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #95 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, feminisme handler om å kjempe ensidig for kvinner. Ikke for likestilling. Anonymkode: 3166f...4a3 Nå dikter du bare opp din egen definisjon. Menn har MYE å vinne på å støtte opp. Anonymkode: d06d3...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 30. oktober 2023 #96 Del Skrevet 30. oktober 2023 Andro skrev (1 time siden): Det er ikke spesielt å anerkjenne at diskrimineringen skyldes kjønn. Det er å sammenligne med rasisme; diskriminering pga. antagelser om "rase". Her trur eg du siterer feil person, eller evt har røyka noko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 30. oktober 2023 #97 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ekte menn og kloke kvinner er feminister. De tullingene som ikke støtter feminismen er en del av livets hvite støy, (litt) irtiterende og plagsomt, men ikke noe å bry seg om Anonymkode: 2fff6...836 Men hva er feminisme? Jeg er for lik lønn for likt arbeid, 50-50 deling av barn ved samlivsbrudd men imot kvotering basert på kjønn, alder, relgion, etnisitet osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 31. oktober 2023 #98 Del Skrevet 31. oktober 2023 Gud skrev (På 30.10.2023 den 11.51): Når nokon seier «eg liker ikkje at du bruker dette ordet om meg», så er det eit overgrep å fortsette å gjere det! Nei det er det ikke. Denied! Nestemann! AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 12.03): Alle som blir behandlet urettferdig, eller opplever at de har mindre rettigheter ett sted har virkelig lov til å bli emosjonelle/rørte/sinte/opprørte når de snakker om det, uten å bli stempla som fanatiker/hysterisk. Gud bedre. Anonymkode: 0a6c4...99e De har rett til å bli sint og uvennlig ja, men det betyr ikke at det er riktig Next! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artmo3 Skrevet 31. oktober 2023 #99 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Så klart kan man det. De aller fleste er per definisjon feminist, men når det er så mange koko folk som kaller seg feminist, så er det ikke rart at få folk vil ha den merkelappen Endret 31. oktober 2023 av Artmo3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 31. oktober 2023 #100 Del Skrevet 31. oktober 2023 Kullsyrevann skrev (22 timer siden): Fra store norske leksikon: Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle Dagens definisjon av feminisme er et resultat av politisk korrektighet. Feminisme var opprinnelig kun for å fremme kvinners rettigheter og det er det fortsatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå