Gå til innhold

Når Når tenker dere man er for gammel for å få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fint for henne, jeg mener det er for gammelt.

Anonymkode: 143de...2ce

Tenk å komme med slike klysete kommentarer om en lykkelig familie. Da har man lite å henge seg opp i.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk nummer 2(og siste)når jeg var 29. Nå er jeg 39. Fremdeles frisk, sprek og veldig tilstedeværende for barna.  Jeg er usikker på om det er fordi jeg er så mentalt ferdig med babyer og småbarn, eller om jeg faktisk føler jeg fysisk for gammel til å få barn igjen. Jeg nyter at de er selvgående på mange områder, og at jeg begynner å få litt frihet tilbake(kan ta meg en joggetur på kvelden, gå på foreldremøte uten å fikse barnevakt) 

Jeg er i følge gynekologen fremdeles svært fruktbar, med masse egg. Men jeg kjenner på hele meg at det hadde vært tungt med baby igjen nå. Våkenetter, byssing, løfting, kropp som skal hente seg inn igjen etter fødsel. Så kommer småbarnsårene med levering og henting i barnehage, trass og sykdom…. Det var slitsomt i begynnelsen av tredveårene, og det hadde nok vært  verre nå. 

Men samtidig, hadde jeg ikke fått barn til nå, og virkelig ønsket meg det så hadde jeg taklet det. Men den absolutte grensen for barn hadde vært nå før fylte 40. 

Anonymkode: 90052...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg passet det kun 29-35 ca.  Før 29 hadde jeg ikke stabil nok jobb, jeg var ikke enda sikker på hva jeg ville jobmessig sett, var ikke psykisk klar før i alle fall 28. Tror jeg kommer til å synes det er fysisk for tungt etter 35. 

Har hatt en leder som var 60 når yngste barnet var 19, og hun er utrolig energifull, morsom, sprek, og ikke minst: så ut som hun var i midten av 40-årene (ingen grå hår, ingen rynker, ung stemme, bra kropp). Følte absolutt ikke at det var uforsvarlig for henne å ha et så ungt barn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke mene noe om hva andre gjør. Det riktige for meg er ikke nødvendigvis riktig for andre.

Men jeg fikk siste når jeg var 31. Er god fornøyd med det valget og ville ikke blitt far igjen stort sener i livet.

Anonymkode: c93e5...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 17.05):

Burde vel strengt tatt være på plass innen 38 år. Gamle kjerringer som skal ha barn fordi de har feilprioritert livet sitt og nå er desperate får skylde seg selv. Det kan selvsagt tenkes at man har noen få råtne egg igjen i kartongen etter dette også, men da er man helt på grensa. Kunstig befruktning og hjelp er bare egoisme, stakkars barn. Selvsagt unntak for de som av andre grunner ikke kan få på egenhånd, men da er man gjerne to og har ordnet dette før den tid.

Anonymkode: b352f...749

Oj. Hva slags forhold har du til din egen mor? Har du barn selv? Høres ut som du har et usunt forhold til det hele.

Anonymkode: e9b94...84f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WilliamB skrev (På 27.10.2023 den 18.49):

Ja, men langt sjeldnere enn kvinner (ca. 1/10 så mange) og ved betydelig høyere alder enn kvinner.

Kilder?

Anonymkode: e9b94...84f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig 30 år, men jeg var 32 når vi fikl tredje barnet. Er oppvokst med eldre foreldre selv som har dårlig helse nå, og ønsket ikke det samme for mine barn. Er nå 35 og minste fyller snart 3 eldste er 10. gleder meg til de blir større og mer selvstendige alle tre, Men hver aldre har selvsagt sin sjarm ❤️

Anonymkode: 6e5a5...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i midten av 3 søsken. Nærmer meg 50 år.

Farmor fikk min pappa på 1930 -tallet, da var hun selv 36. Farfar var 50 år da han ble far. Min mormor fødte min mor da hun var 29 år. Min mor er nr 3 av 5 i sin søskenflokk.

Jeg fødte min datter (etter ivf beh) ds jeg akkurat hadde fylt 38, så regnes vel som en eldre førstegangsfødende da jeg fødte.  

Anonymkode: 9abf2...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 14.18):

Du fremsetter at det ikke stemmer at hun ble kategorisert som "eldre førstegangsfødende"? Hvorfor i alle dager skulle hun finne på noe sånt😆?

Anonymkode: 6d427...700

Hun husker vel feil da. 

For feil er det at man ble kategorisert som eldre førstegangsfødende som 25 på åttitallet. 

Anonymkode: 01b8a...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.05):

Mange mener man er for gammel i 40 årene. Leste her inne om ei som var uplanlagt gravid og 39, fikk svar om at det blir flaut for barnet med så gammel mot. Man burde heller ikke være for ung, mye fordommer mot unge mødre også. Så hvilken alder er det passende å få barn tenker dere?

Anonymkode: 94ddc...e95

Mellom 20 og 39. 

Anonymkode: f66a4...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må folk selvsagt få velge selv. 

For meg er det uaktuelt å få barn når jeg  bikker 35 år..og helst ikke før man er 20 år. Jeg har unge foreldre, noe som har vært helt perfekt for meg.
Fikk mitt første barn da jeg var ganske ung - og det gikk helt fint..men skulle jeg valgt på ny ville jeg ha ventet noen år.

Anonymkode: 283ce...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mange gode svar fra dere her : « så lenge naturen ikke si stopp» «så lenge man selv orker..». Det er bra at tiden for de fleste har forandret seg, men dessverre ikke for alle.

Jeg er 34 og venter mitt første om noen få uker. Min egen mor kaller meg allerede for «en gammel mor» og mener at det er svært på grensa. Dette gjør meg trist. Hun selv fikk meg da hun var 21, dem hadde ikke egen bil, dårlig penger og bodde hos svigerforeldrene. Dette hadde vært på grensa for meg! 

Anonymkode: 5d25c...e01

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Synes det er mange gode svar fra dere her : « så lenge naturen ikke si stopp» «så lenge man selv orker..». Det er bra at tiden for de fleste har forandret seg, men dessverre ikke for alle.

Jeg er 34 og venter mitt første om noen få uker. Min egen mor kaller meg allerede for «en gammel mor» og mener at det er svært på grensa. Dette gjør meg trist. Hun selv fikk meg da hun var 21, dem hadde ikke egen bil, dårlig penger og bodde hos svigerforeldrene. Dette hadde vært på grensa for meg! 

Anonymkode: 5d25c...e01

Utrolig trist at moren din sier sånt! Kjenner jeg blir sint. 34 er ikke gammelt, og du er jo blitt gravid, så da får man glede seg over det❤️ Kanskje har du også tid til å få både én og to til før 40 hvis du ønsker det, eller være tilfreds med den ene❤️ 
Jeg fikk barn som 20-åring og to til litt senere med samme mann, men han er den største drittsekken i historien, så det tok heldigvis slutt for noen år siden. Hadde heller ventet til 30-årene og funnet en bra mann slik jeg har nå, men nå har vi for mange barn hver tilsammen, så sannsynligvis blir det ikke noe av den lille spiren i magen her…

Anonymkode: a80dd...faa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant om folk skrev hvor de var fra. Tror det har mye å si :) 

Anonymkode: a32ad...62e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir gravid naturlig er man ikke for gammel. Naturen bestemmer.

Anonymkode: 800d0...4ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner: fra 35 og menn fra 40.

Er like ille menn 50+ blir fedre. Barna blir bortskjemt og har en 70 åring til far som 20 åring. Ikke bra. 

Anonymkode: 8f22a...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...