AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Del Skrevet 26. oktober 2023 Mange mener man er for gammel i 40 årene. Leste her inne om ei som var uplanlagt gravid og 39, fikk svar om at det blir flaut for barnet med så gammel mot. Man burde heller ikke være for ung, mye fordommer mot unge mødre også. Så hvilken alder er det passende å få barn tenker dere? Anonymkode: 94ddc...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg følte meg for gammel for et til barn da jeg bikket 30 år. Anonymkode: 43f83...d9d 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Del Skrevet 26. oktober 2023 Så lenge man blir gravid på vanlig måte og uten overgrep, og ønsker det selv, kan og bør man bli mor. Anonymkode: 8e1af...76f 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Del Skrevet 26. oktober 2023 Ideelt sett får man barn i tidsrommet 25-37, men ned til 18 og opp til slutten av 40 årene (nå det stopper seg fra naturens side) går også fint, selv om det ikke er ideelt. Samme for menn. Selv om de kan få barn senere. Anonymkode: ce12f...051 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Del Skrevet 26. oktober 2023 For meg er det uaktuelt å flere flere etter fylte 30. Men generelt vil jeg si 35 år. Anonymkode: 4f9fa...d43 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Del Skrevet 26. oktober 2023 Det er individuelt, og handler mye om hva man orker og har kapasitet til. For godt voksne kvinner er ofte det praktiske og økonomiske på plass, man har levd ei stund og er gjerne godt etablert både i et parforhold og i jobbsammenheng. Så lenge man har lyst, kapasitet og økonomi til barn, så må man gjerne få barn til naturen sier stopp. Ofte i begynnelsen av førtiårene. Anonymkode: 5bcc9...613 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg fikk det siste barnet da jeg var 39, det føltes helt på grensa for hva som er "forsvarlig" for min del. Det har gått helt fint altså, og jeg tror jeg er nokså ung både til sinns og skinns, men noe særlig eldre skulle jeg ikke vært. Når det er sagt kunne jeg selvsagt aldri uttalt meg negativt om damer som blir gravide i enda eldre alder, dem om det og ikke min business. Anonymkode: 6d62f...a26 6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. oktober 2023 #8 Del Skrevet 26. oktober 2023 Når man selv ikke har lyst på eller kapasitet til flere barn. Ingen fasit med andre ord. Det er mye barn kan synes er flaut med foreldrene, så skal man merkelig nok tenke på akkurat dette tror jeg knapt det er noen mennesker som kan få barn for alle har ett eller annet ved seg som potensielt kan være flaut for barna. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Del Skrevet 26. oktober 2023 Personlig så tenker jeg at det er greit å få siste barnet når man er rundt 35. Min mor var 38 når hun fikk sitt siste barn på 80-tallet, husker det som en liten «skandale» på den tiden. Nå er jo det blitt ganske vanlig. Men, når jeg tenker på hvor mye mitt yngste søsken alltid har bekymret seg for sine «eldre» foreldre så vet jeg ikke helt hva jeg tenker om temaet. Søskenet vårt var jo mye yngre enn oss når vi mistet foreldrene våre og taklet den biten veldig annerledes enn oss. Så både jeg og søskene mine fikk barna våre når vi var i 25-30 års alderen. Anonymkode: fe6e0...549 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Del Skrevet 26. oktober 2023 Så lenge man har lyst og overskudd/kapasitet til det. Min mor var 39 når hun fikk meg, men hun har alltid holdt seg godt og har aldri tenkt at hun har vært "gammel" i forhold til andre sine foreldre. Jeg selv er 28 og har ikke barn i tankene en gang enda 😅 Anonymkode: c4a0a...ef8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Del Skrevet 26. oktober 2023 Det skremmer meg å nærme seg 30, ikke ha livet på stell, ikke ha god erfaring med menn, ikke vite om jeg ønsker barn. Vet ikke om det er redselen for å gå glipp av valget eller barneønske jeg kjenner på. Kjenner morsfølelsene når jeg ser babyer. Vet at kvinner kan få barn alene, så må vel senke skuldrene og tenke på å fryse egg om det blir et sterkt ønske. Rart at det er så vanskelig å finne en å få barn med, når det er den ene tingen arter gjør. Men alle arter har jo kanskje sine komplikasjoner rundt akten og samlivet. Kan være glad det ikke er meningen jeg skal spise han etterpå eller noe annet sykt et av krypdyrene eller insektene, husker ikke hvillket, gjør. Anonymkode: 74195...c14 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Del Skrevet 26. oktober 2023 40+ som førstegangs synes jeg, men det er jo mange som venter til da så hva jeg synes har jo ingenting å si ☺️ den enkelte må bestemme selv. Anonymkode: 97ae3...cdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 40+ som førstegangs synes jeg, men det er jo mange som venter til da så hva jeg synes har jo ingenting å si ☺️ den enkelte må bestemme selv. Anonymkode: 97ae3...cdd Mente at man var for gammel som 40+ førstegangs. Svarte på overskriften 😅 Anonymkode: 97ae3...cdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Del Skrevet 26. oktober 2023 Sara fikk når hun var 90 år! Anonymkode: 01df0...98c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Del Skrevet 26. oktober 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Personlig så tenker jeg at det er greit å få siste barnet når man er rundt 35. Min mor var 38 når hun fikk sitt siste barn på 80-tallet, husker det som en liten «skandale» på den tiden. Nå er jo det blitt ganske vanlig. Anonymkode: fe6e0...549 Hehe ja, min mor sa at hun ble kategorisert som "eldre førstegangsfødende" da hun fødte min søster som 25-åring i 84. Det var virkelig andre tider på 80-tallet. Så til spørsmålet generelt: man er for gammel når kroppen ikke lenger er i stand til å bære frem et barn. De har gjennom genetiske undersøkelser funnet ut at de i steinalderen fikk barn seinere enn det vi i Norge i etterkrigstiden har sett på som "normalt" og "sunt". Å få barn gjennom 30-årene er verken unaturlig eller noe nytt og moderne. P.s. min oldemor fødte sistemann som 43-åring på tidlig 50-tallet. Før prevensjon var vanlig fikk man faktisk barn så seint. Anonymkode: 6d427...700 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hehe ja, min mor sa at hun ble kategorisert som "eldre førstegangsfødende" da hun fødte min søster som 25-åring i 84. Det var virkelig andre tider på 80-tallet. Så til spørsmålet generelt: man er for gammel når kroppen ikke lenger er i stand til å bære frem et barn. De har gjennom genetiske undersøkelser funnet ut at de i steinalderen fikk barn seinere enn det vi i Norge i etterkrigstiden har sett på som "normalt" og "sunt". Å få barn gjennom 30-årene er verken unaturlig eller noe nytt og moderne. P.s. min oldemor fødte sistemann som 43-åring på tidlig 50-tallet. Før prevensjon var vanlig fikk man faktisk barn så seint. Anonymkode: 6d427...700 Dette stemmer ikke om 80 tallet. På 1980-tallet var gjennomsnittsalderen for førstegangs mødre i Norge et sted mellom 24 og 27 år. Begge mine foreldre er født av eldre mødre. Min farmor fikk min far når hun var 40 år og min mormor fikk min mor når hun var 42 år. Anonymkode: bb280...549 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Del Skrevet 26. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke om 80 tallet. På 1980-tallet var gjennomsnittsalderen for førstegangs mødre i Norge et sted mellom 24 og 27 år. Begge mine foreldre er født av eldre mødre. Min farmor fikk min far når hun var 40 år og min mormor fikk min mor når hun var 42 år. Anonymkode: bb280...549 Du fremsetter at det ikke stemmer at hun ble kategorisert som "eldre førstegangsfødende"? Hvorfor i alle dager skulle hun finne på noe sånt😆? Anonymkode: 6d427...700 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #18 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge man blir gravid på vanlig måte og uten overgrep, og ønsker det selv, kan og bør man bli mor. Anonymkode: 8e1af...76f Hva mener du er på vanlig måte? Du mener vel ikke at de av oss med sykdommer som pcos og endometriose ikke skal få hjelp til å få barn om vi trenger det? Anonymkode: 76782...80f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #19 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sara fikk når hun var 90 år! Anonymkode: 01df0...98c Ja jeg tror nå hun samtidig ble velsignet med ungdommelighet og god helse siden Abraham måtte lyge til egypterne om at hun var hans søster fordi hun var så vakker for å berge sitt eget liv 🤭 Anonymkode: ca5bd...892 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #20 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg var 37 da jeg fikk tvillinger, følte meg urgammel (ikke planlagt, gikk på p-piller), men legene lo det bort og sa det var en fin alder og at de hadde mange eldre enn meg. Synes det var veldig rart.. men for min del kunne jeg nok heller ha vært i tidlig 30-årene. Anonymkode: 23410...68c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå