Gå til innhold

"Jeg skal amme hvor jeg vil, fordi jeg kan"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har observert siste tiden at kvinner ammer overalt, noe som i utgangspunktet er helt greit. Men allikevel virker det som om de velger ut enkelte plasser hvor de får flest mulig øyne på seg. Jeg er selv høygravid og har planer om å amme, og må baby ha mat hvis jeg er på kafé så skal hun få det, men jeg kommer allikevel til å plassere meg i en god sofa i hjørnet av kafeen. Hvorfor er det sånn at enkelte så absolutt skal være så offentlig som mulig? Og tar bilder av et ammende barn og legger det ut på Instagram osv?

Kanskje jeg er litt sær, men nå har ikke jeg noen planer om å legge ut bilder av barnet mitt på noen som helst form for sosial plattform. Synes enkelte mødre nå om dagen virker veldig selvopptatte og oppmerksomhetssyke

Anonymkode: 0f156...f08

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke rakk ned på andre kvinner som ikke har samme syn på ting som deg selv. Det er en dårlig vane som fort farger hvordan man ser samfunnet. 

Kanskje noen bare føler for å amme fordi ungen er sulten, og de ikke gidder å lete etter et lite hjørne for å være akkurat gjemt nok for din smak, og det er helt ok. 

Vi kaller ikke andre kvinner for selvopptatte og opperksomhetssyke for at de ikke følger dine standarder for hva som skal skjules å hva som er greit. 

Jeg er en frivillig barnløs kvinne, og har aldri sett på ammende kvinner (eller soMe bilder av ammede barn) som verken mer, eller mindre "slitsomt" enn alt annet barnesnakket. Så for min del kan alle kvinner amme barne sitt der de føler for det. Det viktigste er at ungen får mat, ikke om andre synes det er upassende eller ikke. (altså jeg synes ikke barnesnakk er slitsomt eller noe sånt, jeg har bare ikke barn selv. men barn, babyer og gravide er en naturlig del av mitt samfunn, så da fortjener de å være tilstede, uansett hvor aktuelt det er for meg)

Anonymkode: e711d...859

Jeg kan faktisk få lov å ha egne meninger   :) det er det som er så fint med ytringsfrihet.  Jeg holder det dog for meg selv, med unntak av at jeg ønsket å høre andres meninger på et anonymt forum selvsagt

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tilegner disse ammende kvinnene masse intensjoner. De vil bli sett på?? Really? For et kvinnehatende utsagn. 

Amming blir nok fort veldig naturlig og ingen big deal for de fleste. Å gjemme seg vekk på ekle doer, eller flytte seg (vekker ikke dette mer oppmerksomhet?) blir unødig komplisert. 

Jeg regner med at de ikke flasher hele puppen heller.. 

Anonymkode: 29a93...aad

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ar det er greir. Det er noen som ammer hvor de vil og legger ut bilder av det for å kjempe for at kvinner skal få amme hvor enn de trenger. Det gjør at JEG ikke trenger å kjempe den kampen. Ellers kan jeg ikke si at jeg har sett noen sette seg der de får mest oppmerksomhet, og i alle fall aldri sett noen sitte med puppene hengende ute. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har født (og ammet) to barn, hengt med to barselgrupper og en haug med ammende venninner og ikke en eneste gang har jeg opplevd at noen ammer barnet sitt "på en så offentlig måte som mulig". Den mest offentlige måten man kan amme sitt barn på vil jo være å vrenge av seg på overkroppen, stille seg på et bord og rope "Her skal det ammes!" mens man stapper melkesprengt pupp i trynet på (ofte) vrælende barn. Personlig tenker jeg jo at det hadde hatt en viss underholdningsverdi, men jeg mistenker at jeg aldri får oppleve det. Litt fordi folk flest ikke er blottere. Mest fordi det er føkkings hardt arbeid å amme, og du gidder i alle fall ikke gjøre det demonstrativt 😉

Ellers hadde jeg ca tjue sekunders reaksjonstid om jeg ville unngå en hysterisk skrikende unge - og tro meg, du får sjukt mye mer oppmerksomhet av et barn som skriker som om du heller kokende vann på det, enn du får av diskret amming i den sofaen du allerede sitter i selv om du synes den er feil plassert i lokalet, så jeg har valgt minst mulig skrik når jeg var i den situasjonen. Om det gjør meg til en oppmerksomhetssjuk jævel, så står jeg trygt i det kjenner jeg. 

Anonymkode: 73c0c...bcc

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har født (og ammet) to barn, hengt med to barselgrupper og en haug med ammende venninner og ikke en eneste gang har jeg opplevd at noen ammer barnet sitt "på en så offentlig måte som mulig". Den mest offentlige måten man kan amme sitt barn på vil jo være å vrenge av seg på overkroppen, stille seg på et bord og rope "Her skal det ammes!" mens man stapper melkesprengt pupp i trynet på (ofte) vrælende barn. Personlig tenker jeg jo at det hadde hatt en viss underholdningsverdi, men jeg mistenker at jeg aldri får oppleve det. Litt fordi folk flest ikke er blottere. Mest fordi det er føkkings hardt arbeid å amme, og du gidder i alle fall ikke gjøre det demonstrativt 😉

Ellers hadde jeg ca tjue sekunders reaksjonstid om jeg ville unngå en hysterisk skrikende unge - og tro meg, du får sjukt mye mer oppmerksomhet av et barn som skriker som om du heller kokende vann på det, enn du får av diskret amming i den sofaen du allerede sitter i selv om du synes den er feil plassert i lokalet, så jeg har valgt minst mulig skrik når jeg var i den situasjonen. Om det gjør meg til en oppmerksomhetssjuk jævel, så står jeg trygt i det kjenner jeg. 

Anonymkode: 73c0c...bcc

Jepp. Tror ts er litt i overkant optimistisk om hun tror det er "bare" å relokalisere seg til en sofa (og hvor mange kaféer har flust av ledige sofaer i hjørner..?) når babyen viser tegn på sult. 

Det mest "vise meg frem" jeg har ammet, er når jeg valgte å gå tvers gjennom et kjøpesenter med babyen på puppen. Og da hadde jeg altså ammesinglet under, ungen på puppen, og toppen over der igjen, så det var ikke en eneste liten hudflik synlig, og absolutt ingen som så rart på meg engang.

Mens de gangene jeg har valgt å koble en spisende baby fra puppen for å måtte gå noe sted (som man gjerne må om man har maraton-spisere og man faktisk må gå for å rekke den lege-timen, bussen, whantot), og babyen naturligvis da har skreket som om han ble torturert til døde, DA har folk glodd, da.. 

Anonymkode: 22ed4...057

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en del kvinne er såpass usikker at de reagerer litt som at de har funnet opp kruttet når de får barn. Litt sånn: "selv om jeg er middelmådig i alt jeg foretar meg i livet, er jeg KVINNE: jeg er en unik urkraft som skaper liv og produserer melk! Se så flink jeg er til dette!"

Anonymkode: c919b...5a2

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det tenker du kanskje nå, FØR du har fått barn og erfaring med amming...

Noen babyer bruker evigheter på å spise. Det er lite kult å sitte to timer i en krok av caféen, mens venninnene du gikk dit med sitter og slarver noen bord bortenfor... 

Man kan bli fryktelig ensom og isolert når man har en baby. Om man skal låse seg til å kun amme "bortgjemt i en krok", blir det enda verre. 

Jeg var veldig ukomfortabel med offentlig amming, men altså, om jeg skulle gjemt meg bort i en krok, hadde jeg ikke fått vært sosial i det hele tatt. Begge mine babyer var sånne som omtrent bodde på puppen, og hver amming kunne ta halvannen til to timer. I månedsvis. 

Anonymkode: 22ed4...057

Hva er galt med å finne en krok i kafeen? Mine venninner har 0 problem med å skravle der med meg. Like fint som rett ved inngangen, gitt. Egentlig litt finere da man har det litt roligere rundt seg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du tilegner disse ammende kvinnene masse intensjoner. De vil bli sett på?? Really? For et kvinnehatende utsagn. 

Amming blir nok fort veldig naturlig og ingen big deal for de fleste. Å gjemme seg vekk på ekle doer, eller flytte seg (vekker ikke dette mer oppmerksomhet?) blir unødig komplisert. 

Jeg regner med at de ikke flasher hele puppen heller.. 

Anonymkode: 29a93...aad

:ler: lettere flau av å være kvinne noek ganger

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første barn, ville bli ammet veldig ofte, og skrek hysterisk til hun hadde puppen i munnen. Jeg orket jo ikke å sitte hjemme i flere måneder, bare grunnet det. Så jeg var en god del ute, og når barnet skriker hysterisk, så må man bare amme, og er ikke ofte det er ledig å sette seg i en krok. Man må bare sette seg der det er mulig. 

Skal du velge å ikke amme da, hvis du ikke får satt deg i en krok?

Anonymkode: ac6b2...8ec

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er stor forskjell på å amme der man er når barnet trenger det, uten fokus på omverdenen. (Det som bør være naturlig) og de fleste alternativene.

For meg er det like "feil" å gjøre ammingen demonstrativ. (Type gjøre alt for å tiltrekke seg oppmerksomhet), som det er å gjøre ammingen "unnskyldende" og alltid skulle gjemme seg bort i en krok. 
Det første gjør amming til en demonstrasjon og en forstyrrelse, noe som bør være helt unødvendig. 
Det andre gjør amming til noe man må skamme seg for. Noe som er minst like feil. 
Amming er naturlig, og det er ikke noe som gjøres for å plage folk rundt seg. Det gjøres for å dekke barnets behov.

Altså, det går fint an å amme så diskre som mulig der man er. Men det bør ikke være nødvendig å måtte gå store omveier for å finne en do å gjemme seg bort på, bare for at ungen trenger mat. 

Min anbefaling er å lære seg å amme i sjal. Helt genialt! Når barnet blir litt større og forstår dette, kan du amme gående, i offentlighet, men uten at det forstyrrer verden rundt deg. (De ser ikke pupp eller baby eller noe.) 
For alt foregår på innsiden av sjalet. Som samtidig holder ungen på plass og gjør at du har armene fri. 
For de rundt deg ser det ut som barnet sitter i sjalet og tar livet med ro, bare lagt over på den ene siden, og kanskje litt lavere enn "normalt".

Nå skal det sies at med liten baby som ble lett forstyrret i sin amming, så har jeg satt stor pris på gode ammerom rundt omkring. Og brukte gjerne dem om det var en mulighet. 

Anonymkode: d1a96...d73

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt første barn, ville bli ammet veldig ofte, og skrek hysterisk til hun hadde puppen i munnen. Jeg orket jo ikke å sitte hjemme i flere måneder, bare grunnet det. Så jeg var en god del ute, og når barnet skriker hysterisk, så må man bare amme, og er ikke ofte det er ledig å sette seg i en krok. Man må bare sette seg der det er mulig. 

Skal du velge å ikke amme da, hvis du ikke får satt deg i en krok?

Anonymkode: ac6b2...8ec

Da går jeg til et ammerom  :) det har vi på kjøpesenteret

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes folk kan oasse sine egne saker jeg. Man ammer ikke åpenlyst for å vise seg frem. Først og fremst er det helt vanlig.

Hvor man sitter handler først og fremst om hvor blyg man er eller ikke selv. 

Uansett hvor mødre ammer ser man stort sett lite annet enn bakhodtpå e baby. Så skjønner ikke dette konstante negative fokuset pg pålegget om å jemme seg hele tiden.

Jeg har iallefall aldri latt meg plage av ammende mødre. Skjerp dere

Anonymkode: 6e556...11b

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har observert siste tiden at kvinner ammer overalt, noe som i utgangspunktet er helt greit. Men allikevel virker det som om de velger ut enkelte plasser hvor de får flest mulig øyne på seg. Jeg er selv høygravid og har planer om å amme, og må baby ha mat hvis jeg er på kafé så skal hun få det, men jeg kommer allikevel til å plassere meg i en god sofa i hjørnet av kafeen. Hvorfor er det sånn at enkelte så absolutt skal være så offentlig som mulig? Og tar bilder av et ammende barn og legger det ut på Instagram osv?

Kanskje jeg er litt sær, men nå har ikke jeg noen planer om å legge ut bilder av barnet mitt på noen som helst form for sosial plattform. Synes enkelte mødre nå om dagen virker veldig selvopptatte og oppmerksomhetssyke

Du, ts, er ikke fasiten for andre.

Og om du først skal lære noe før du blir mor: barn (100% av dem) lærer å mobbe av sin mamma og pappa. Du kan vekge å være som du er nå. Og du vil med sikkerhet både mobbe eget barn og lære det å dømme, fordømme, mobbe og rakke ned på andre. Eller du kan velge å gi barnet ditt en bedre forelder. Velg med omhu.

Anonymkode: b40e9...264

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes folk kan oasse sine egne saker jeg. Man ammer ikke åpenlyst for å vise seg frem. Først og fremst er det helt vanlig.

Hvor man sitter handler først og fremst om hvor blyg man er eller ikke selv. 

Uansett hvor mødre ammer ser man stort sett lite annet enn bakhodtpå e baby. Så skjønner ikke dette konstante negative fokuset pg pålegget om å jemme seg hele tiden.

Jeg har iallefall aldri latt meg plage av ammende mødre. Skjerp dere

Anonymkode: 6e556...11b

Enkelte gjør faktisk det. Det er x antall innlegg på Instagram om ammende kvinner

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du har tenkt å amme barnet ditt ts. Synes også det er flott at du ikke har tenkt å flache ammingen din for alle gjester på en ev kafe. Er jo ikke alle som har lyst på en lekk pupp nesten oppi maten sin, så det er bra at du tenker å sitte litt unna folk mens amming pågår.

Lurer på hva disse ammende mødrene som mener at andre bare får tåle amming over alt hadde sagt om andre stirrer på de. Det er jo deres rett å stirre hvis de vil, å noe som ammende må tåle hvis de ammer på offentlig sted. 

Anonymkode: dc19c...a6a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, ts, er ikke fasiten for andre.

Og om du først skal lære noe før du blir mor: barn (100% av dem) lærer å mobbe av sin mamma og pappa. Du kan vekge å være som du er nå. Og du vil med sikkerhet både mobbe eget barn og lære det å dømme, fordømme, mobbe og rakke ned på andre. Eller du kan velge å gi barnet ditt en bedre forelder. Velg med omhu.

Anonymkode: b40e9...264

Ja, veldig mobbende å ville høre hva andre tenker om denne saken, som for øvrig ikke er en ny sak 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...