Gå til innhold

Tips til kjøttpålegg som ikke er ultraprosessert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 23.25):

Hva er det de gjør med spekematen da? Spekematen jeg er vant med fra oppveksten er bare saltet og tørket kjøtt.

Anonymkode: 88edf...99e

Spekemat er speket, steking er en prosess som foregår naturlig i kjøttet når det tilsettes salt. Prosess, men ultraprosessert. Tørking er ikke nødvendig for ar det skal være steking, eksempel spekesild.

 

Anonymkode: 15c1c...b6f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katties skrev (På 19.10.2023 den 18.40):

Pølser er ultraprosessert, men spekeskinke har uansett oftest natriumnitritt (kreftfremkallende konserveringsmiddel), i tillegg til å være røkt (også kreftfremkallende), og vanligvis mer enn ett konserveringsmiddel også, pluss mye salt. Altså ikke det sunneste alternativet

Røyker aldri kjøttet når jeg lager spekemat. Spekeskinke i butikk er sjelden røkt.

Anonymkode: 15c1c...b6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 16.42):

Jeg skal starte å kutte ned på ultraprosessert mat, men ser til min skrekk at det meste av kjøttpålegg anses som ultraprosessert.

Jeg er veldig glad i noe salt, gjerne kjøttpålegg, til frokost. Noen tips til kjøtt eller lignende som ikke er ultraprosessert til frokostmat? 

Anonymkode: 6f991...58d

Se etter kjøttprodukter med over 90% kjøtt (da er iallfall mengden av andre greier relativt lavt).

Bruk egg og fisk (røkt laks, makrell, sardiner)

Legg til grønnsaker (avokado, løk, oliven, rødbeter ... Tenk utover den vanlige agurken).

Lag ekstra hver gang du lager kylling/svin og bruk restene som pålegg. Fungerer ekstra godt i lomper eller wraps.

Selv kjøper jeg "påleggsavskjær" hos Meny, til en brøkdel av kjøttpåleggsprisen. Dette er bare tynne skiver skjært rett av diverse kjøttstykker. 

 

Men, husk at brød i seg selv også, dessverre, veldig ofte er ultraprossesert. Forsøk heller p tenke langs en skala (0 er ikke prosessert og 10 er ultraprossesert) og beveg deg nedover mot 0. Altså ikke tenk at det er enten eller; det finnes ulike grader av (ultra)prosessering. Generelt er jo f.eks kokt skinke bedre enn servelat, selv om ingen av dem er "perfekte" 0-ere på skalaen

Edit: nøttesmør med høy andel nøtter er også et alternativ - du finner flere varianter med 99% nøtter.

De fleste butikker har også ost av god kvalitet (se etter få ingredienser).

Endret av Lill3My
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (20 timer siden):

Nei, rene kjøttprodukter er ikke ultraprossesert, å gjenta uriktige ting gjør det ikke riktig;)

Men det er ikke rene kjøttprodukter, det er tilsatt diverse estoffer og konserveringsmidler som gjør at det er ultraprossesert. 
 

Ingredienser i Gilde kokt skinke: 

Renskåret svinekjøtt av skinke (85 %), vann, salt, potetmel, dekstrose (mais), maltodekstrin (mais), stabilisator E450, E451, konserveringsmiddel E250, E261, E326, kaliumklorid (salterstatter), antioksidant E316.

Tatt fra Gilde sine nettsider. 
 

ultraprpssesert: ultraprosessert mat i stor grad inneholder ingredienser som man ikke finner i et vanlig kjøkken, som E-stoffer, konserveringsmidler eller ekstrakter av råvare. 

Tatt fra kry.no , inne på nettsiden ramser de også opp flere ting som er ultraprpssesert der i blant kokt skinke. 

 

Anonymkode: 31194...5b8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 13.26):

Men hva er det som gjør spekemat ultraprosessert? Er det ikke rent kjøtt som er saltet og tørket og evt tilsatt bittelitt sukker og konserveringsmiddel?

Studiene som viser sammenheng mellom kjøtt og sykdom er *ekstremt* tynne og kan trygt ses bort fra. Sunn fornuft tilsier at man uansett heller bør spise rent kjøtt enn pølser, som i noen tilfeller inneholder mer tilsetningsstoffer enn kjøtt.

Anonymkode: 88edf...99e

Problemet med spekemat er vel at det er for mye salt, og dette har blitt enda verre pga EU-regler .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (På 22.10.2023 den 22.43):

Nei, rene kjøttprodukter er ikke ultraprossesert, å gjenta uriktige ting gjør det ikke riktig;)

Dessverre så er de det. Bare å sjekke ingredienslisten. 

Gilde kokt skinke: Renskåret svinekjøtt av skinke (85 %), vann, salt, potetmel, dekstrose (mais), maltodekstrin (mais), stabilisator e450, e451, konserveringsmiddel e250, e261, e326, kaliumklorid (salterstatter), antioksidant e316.

Kolonihagen er muligens kun prosessert. 

Kolonihagen kokt skinke: Svinekjøtt* (87%), vann (11%), salt (2%), gjærekstrakt*, sitrusekstrakt, eddik*, frukt- og krydderekstrakt*, potetmel*
*Økologisk

Anonymkode: c7e25...ba8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Gilde roastbiff er ultraprossessert. Inneholder i tillegg sukkerarter under navnet maltodekstrin.

Finnes det roastbiff i butikkene uten ferskvaredisk som ikke er ultraprossessert?

Jeg er ikke ute etter tips om å lage det selv.

Anonymkode: 081a7...58c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil bort fra ultraprosessert er vel brød det første man bør kutte. Og da forsvinner jo også behovet for konseptet pålegg. 

Anonymkode: 6c4d3...940

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man vil bort fra ultraprosessert er vel brød det første man bør kutte. Og da forsvinner jo også behovet for konseptet pålegg. 

Anonymkode: 6c4d3...940

Man kan fint bake brød selv

Anonymkode: cc023...608

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell i tomat? 

Selv lager jeg roastbeef av selvskutt elg, røyker laks, røye og ørret. I tillegg lager jeg lager jeg egen majones av egg fra naboen, og med egen majones kan jeg lage diverse påleggsalater, som f.eks. eggesalat eller rekesalat. 

Anonymkode: f5258...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man kan fint bake brød selv

Anonymkode: cc023...608

Mel er vel definert som prosessert. Den er ikke i sin opprinnelige form. 

Men å bake brød selv er selvfølgelig mye bedre enn kjøpebrød. Har selv bakedag i dag mens samboer er på ski med familien sin. 

Hilsen Mann 49. 

Anonymkode: f5258...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 20.15):

Eh, dette er temmelig prosessert. Må kjøpe fersk fra ferskvaredisken og skjære opp selv, i såfall. 

Anonymkode: 0cd88...36b

Det er jo ikke hvem som skjærer den opp som gjør et stykke kjøtt til "ultraprosessert". Det er har jo null betydning.

Roastbiff i ferskvaredisken og roastbiff i ferdige påleggspakker i kjøledisken er akkurat det samme. Stekt og krydret kjøtt. Kjøttet er ikke ultraprosessert, det er kun krydret og stekt.

Anonymkode: 2bea7...f8f

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 16.42):

Jeg skal starte å kutte ned på ultraprosessert mat, men ser til min skrekk at det meste av kjøttpålegg anses som ultraprosessert.

Jeg er veldig glad i noe salt, gjerne kjøttpålegg, til frokost. Noen tips til kjøtt eller lignende som ikke er ultraprosessert til frokostmat? 

Anonymkode: 6f991...58d

Hvis du er så opptatt av det, hvorfor ikke lage pålegget selv??

Anonymkode: 76251...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan fint bake brød selv

Anonymkode: cc023...608

Brukeren som søker råd (i dag) ønsker ikke tips om å lage pålegg selv.

Å hive en kalkunfilet i ovnen, så skjære i tynne skiver, er en mye enklere øvelse enn å bake brød.

Så hvor mye brød tror du hun baker? 

Anonymkode: 6c4d3...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Brukeren som søker råd (i dag) ønsker ikke tips om å lage pålegg selv.

Å hive en kalkunfilet i ovnen, så skjære i tynne skiver, er en mye enklere øvelse enn å bake brød.

Så hvor mye brød tror du hun baker? 

Anonymkode: 6c4d3...940

Et tips før du kommenterer er å faktisk lese innlegg i kontekst ;) 

Anonymkode: 46d13...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...