Gå til innhold

Tips til kjøttpålegg som ikke er ultraprosessert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal starte å kutte ned på ultraprosessert mat, men ser til min skrekk at det meste av kjøttpålegg anses som ultraprosessert.

Jeg er veldig glad i noe salt, gjerne kjøttpålegg, til frokost. Noen tips til kjøtt eller lignende som ikke er ultraprosessert til frokostmat? 

Anonymkode: 6f991...58dSpill siste

Sylte, fenalår, rullepølse, røykelaks, spekesild.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sstinemor skrev (6 timer siden):

Kokt skinke, roastbeef, spekeskinke, egg, røkt laks.

Kokt skinke er ultraprossesert i alle fall. 

Anonymkode: 31194...5b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat har av en eller annen mystisk grunn ikke blitt klassifisert som ultraprossesert i NOVA-systemet, men det er velkjent at saltet og røkt kjøtt er kreftfremkallende. Undersøkelser fra mange land viser dette. https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/

Hvis det er pga. helsa du vil spise mindre ultraprossesert er spekemat ikke veien å gå.

Anonymkode: 047fe...b26

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Spekemat har av en eller annen mystisk grunn ikke blitt klassifisert som ultraprossesert i NOVA-systemet, men det er velkjent at saltet og røkt kjøtt er kreftfremkallende. Undersøkelser fra mange land viser dette. https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/

Hvis det er pga. helsa du vil spise mindre ultraprossesert er spekemat ikke veien å gå.

Anonymkode: 047fe...b26

Men hva er det som gjør spekemat ultraprosessert? Er det ikke rent kjøtt som er saltet og tørket og evt tilsatt bittelitt sukker og konserveringsmiddel?

Studiene som viser sammenheng mellom kjøtt og sykdom er *ekstremt* tynne og kan trygt ses bort fra. Sunn fornuft tilsier at man uansett heller bør spise rent kjøtt enn pølser, som i noen tilfeller inneholder mer tilsetningsstoffer enn kjøtt.

Anonymkode: 88edf...99e

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spekemat har av en eller annen mystisk grunn ikke blitt klassifisert som ultraprossesert i NOVA-systemet, men det er velkjent at saltet og røkt kjøtt er kreftfremkallende. Undersøkelser fra mange land viser dette. https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/

Hvis det er pga. helsa du vil spise mindre ultraprossesert er spekemat ikke veien å gå.

Anonymkode: 047fe...b26

At noe er kreftfremkallende betyr ikke at det er ultraprosessert. 

Anonymkode: 31194...5b8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva er det som gjør spekemat ultraprosessert? Er det ikke rent kjøtt som er saltet og tørket og evt tilsatt bittelitt sukker og konserveringsmiddel?

Studiene som viser sammenheng mellom kjøtt og sykdom er *ekstremt* tynne og kan trygt ses bort fra. Sunn fornuft tilsier at man uansett heller bør spise rent kjøtt enn pølser, som i noen tilfeller inneholder mer tilsetningsstoffer enn kjøtt.

Anonymkode: 88edf...99e

Jeg kan ikke så mye om det, men for eksempel Strandamør pålegg inneholder følgende; 

"Til 100 g ferdig vare er anvendt 155 g råvare av: fårekjøtt, svinehjerte, storfehjerte, lammehjerte, svinekjøtt, storfefett, storfekjøtt, salt, bestrålt krydder, startkultur, antioksidant (askorbinsyre e300 og natriumaskorbat e301) og konserveringsmiddel (natriumnitritt e250)."

At det er tilsatt antioksidanter og konserveringsmidler gjør vel at det ikke blir så "rent" lenger? 

Anonymkode: 2b435...598

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Kokt skinke er ultraprossesert i alle fall. 

Anonymkode: 31194...5b8

Jeg skjønner ikke at folk spiser griseræv uansett hvor prosessert eller ikke skinka er. Kanskje mindre folk hadde spist det om de så på mens huden rundt rumpehullet ble skjært vekk

Anonymkode: fa49d...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at folk spiser griseræv uansett hvor prosessert eller ikke skinka er. Kanskje mindre folk hadde spist det om de så på mens huden rundt rumpehullet ble skjært vekk

Anonymkode: fa49d...e55

Ja, noen er jo litt sarte av seg. 

Anonymkode: 31194...5b8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke at folk spiser griseræv uansett hvor prosessert eller ikke skinka er. Kanskje mindre folk hadde spist det om de så på mens huden rundt rumpehullet ble skjært vekk

Anonymkode: fa49d...e55

Sånn som de gjorde i gamle dager da folk slaktet hjemme.

Endret av linsejesus
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min tørker kjøtt, lager fenalår hjemme. Vil ikke kalle det ultraprossesert. 
Henger det bare opp liksom… salter seff. 
Om det er kreftfremkallende eller ikke vet jeg ikke, det er sånt folk har spist her i tusenvis av år og vi skal alle dø 😅

Spiser ikke mengder. 
Det som er usunt med spekemat er vel helst mye salt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige svar i denne tråden, tips til kjøttpålegg som ikke er ultraprosessert?

Svar: Egg, sursild, røykalaks...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke at folk spiser griseræv uansett hvor prosessert eller ikke skinka er. Kanskje mindre folk hadde spist det om de så på mens huden rundt rumpehullet ble skjært vekk

Anonymkode: fa49d...e55

Kanskje færre hadde spist planter om de så hvordan de sprøytes med kjemikalier eller (hvis man driver mer tradisjonelt) hvordan man bokstavelig talt spruter dyrebæsj over plantene som du skal putte i munnen etterpå :D

Anonymkode: 88edf...99e

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (13 minutter siden):

og vi skal alle dø 😅

 

Der traff du spikeren på hodet! 

Anonymkode: 5e724...ee1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis slaktedyret har spist ultraprosessert fõr, blir ikke da kjøttet som vi spiser også ultraprossesert på et vis? For hvis ikke, hvis ikke dyrekjøttet tar skade av ultraprossert mat, hvorfor vil da mennesker ta skade av det?

Anonymkode: 70cea...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spekemat har av en eller annen mystisk grunn ikke blitt klassifisert som ultraprossesert i NOVA-systemet, men det er velkjent at saltet og røkt kjøtt er kreftfremkallende. Undersøkelser fra mange land viser dette. https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/

Hvis det er pga. helsa du vil spise mindre ultraprossesert er spekemat ikke veien å gå.

Anonymkode: 047fe...b26

Ja, røking og speking er ikke ultraprosessering i seg selv, men er kreftfremkallende spist i større mengder/hver dag pga dannelsen av nitrosaminer. Kilde: jeg har utdannelse i bl.a. matvitenskap. Jeg spiser fortsatt røkelaks og pølser uten natrium/kaliumnitritt og natrium/kaliumnitrat.

Tips til kjøttpålegg

- Tulip leverpostei (Grøstad er best, men tar seg visst en pause igjen)

- Kolonihagen skinke, men billigere å funne og kutte opp skunke selv, meeeeen vanskelig å funne en som er uten konserveringsmidler

- Lofoten makrell i tomat på BOKS original, basilikum eller karri

- Hjemmelagde, tynne kjøttkaker: kjøttdeig, egg, salt, pepper (mulig å tilsette mer ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hareena skrev (1 time siden):

Merkelige svar i denne tråden, tips til kjøttpålegg som ikke er ultraprosessert?

Svar: Egg, sursild, røykalaks...

Når ble fisk IKKE kjøtt? Skal vi ekskludere kylling også, ifølge deg...?

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva i alle dager er galt med dere som anbefaler diverse SPEKEMAT??? Dere er klar over at spekemat er noe av det mest prosesserte man kan få tak av kjøtt? Effekten av spekeprosesseringen gjør det verre enn MUK og annet drit.

Anonymkode: 65959...335

Spekeskinke er det ikke gjort mye med, pølser derimot… 

Anonymkode: b08c7...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (8 minutter siden):

Når ble fisk IKKE kjøtt? Skal vi ekskludere kylling også, ifølge deg...?

Fisk er da virkelig ikke regnet som kjøtt i dagligtale. 

Anonymkode: 2b435...598

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...