Gå til innhold

Tips til kjøttpålegg som ikke er ultraprosessert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal starte å kutte ned på ultraprosessert mat, men ser til min skrekk at det meste av kjøttpålegg anses som ultraprosessert.

Jeg er veldig glad i noe salt, gjerne kjøttpålegg, til frokost. Noen tips til kjøtt eller lignende som ikke er ultraprosessert til frokostmat? 

Anonymkode: 6f991...58d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokt skinke, roastbeef, spekeskinke, egg, røkt laks.

Endret av sstinemor
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en liten svinestek. Krydre og stek. Del i skiver. Kan fryses. 

Eller du kan ta litt sideflesk, legg den i litt saltlake noen timer. Del den i to eller tre. Krydre mellom lagene. Legg den i press over natten. Del i skiver. Er også fin å fryse. 

Begge deler er billig og godt pålegg i forhold til ferdigkjøpt. 

Anonymkode: 4b99c...26e

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sstinemor skrev (1 minutt siden):

Kokt skinke, roastbeef, spekeskinke, egg, røkt laks.

Kokt skinke er som regel ultraprossesert, men hvis du går for økologiske varianter så kan du finne kun prosessert kjøttpålegg med høyere kjøttinnhold og færre tilsetninger.

Anonymkode: c7e25...ba8

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hele og ferske kjøttstykker som du gjennomsteker og bruker som pålegg. Det er helt nydelig😍

Anonymkode: 9cab5...7a2

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal starte å kutte ned på ultraprosessert mat, men ser til min skrekk at det meste av kjøttpålegg anses som ultraprosessert.

Jeg er veldig glad i noe salt, gjerne kjøttpålegg, til frokost. Noen tips til kjøtt eller lignende som ikke er ultraprosessert til frokostmat? 

Anonymkode: 6f991...58d

Egg og salt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med dere som vil steke selv. Jeg synes mesteparten av kjøttpålegg er uspiselig fordi det er for hardt saltet. Steker du selv har du kontroll på saltinga. Jeg tenkte på lammestek.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinke fra kolonihagen eller Grøstad gård (rema og meny)

Roastbiff

Skinkestek

Div morrpølser

Renskåret kjøtt uten 5 forskjellige konserveringsmiddel og farge

 

Anonymkode: 5096c...725

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp stek og lag pålegg selv. Ikke bare er kilosprisen ofte mye bedre enn på pålegg (!) men jeg syns det smaker mye bedre med skiver fra enn stek enn det som er av påleggsskiver. 

Anonymkode: cfed4...a21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på kolonihagen.no og se på pålegg, flere rema1000 butikker har et lite utvalg (men ikke alle, du må undersøke hvilke som har). 

 

Anonymkode: 0cd88...36b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Maskinfører said:

Roastbiff 😀

Eh, dette er temmelig prosessert. Må kjøpe fersk fra ferskvaredisken og skjære opp selv, i såfall. 

Anonymkode: 0cd88...36b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh, dette er temmelig prosessert. Må kjøpe fersk fra ferskvaredisken og skjære opp selv, i såfall. 

Anonymkode: 0cd88...36b

Er den som er best da har kjøttskjærer selv og kjøper av kusina mi som jobber for Nortura 😀 har masse ælj kjøtt i frysa nå 😀 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eh, dette er temmelig prosessert. Må kjøpe fersk fra ferskvaredisken og skjære opp selv, i såfall. 

Anonymkode: 0cd88...36b

Så hvem som kutter opp har mye å si?😂

Anonymkode: 67e66...dcf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sstinemor skrev (3 timer siden):

Kokt skinke, roastbeef, spekeskinke, egg, røkt laks.

…og fenalår. Hjemmelaget rull og syltaflesk. Sursild, makrell i tomat?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er galt med dere som anbefaler diverse SPEKEMAT??? Dere er klar over at spekemat er noe av det mest prosesserte man kan få tak av kjøtt? Effekten av spekeprosesseringen gjør det verre enn MUK og annet drit.

Anonymkode: 65959...335

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva i alle dager er galt med dere som anbefaler diverse SPEKEMAT??? Dere er klar over at spekemat er noe av det mest prosesserte man kan få tak av kjøtt? Effekten av spekeprosesseringen gjør det verre enn MUK og annet drit.

Anonymkode: 65959...335

Hva er det de gjør med spekematen da? Spekematen jeg er vant med fra oppveksten er bare saltet og tørket kjøtt.

Anonymkode: 88edf...99e

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva i alle dager er galt med dere som anbefaler diverse SPEKEMAT??? Dere er klar over at spekemat er noe av det mest prosesserte man kan få tak av kjøtt? Effekten av spekeprosesseringen gjør det verre enn MUK og annet drit.

Anonymkode: 65959...335

Kjøper du av en lokal produsent er dette ikke mye prosessert. Spekekjøtt en salta, kanskje røkt og hengt til tørk. Veldig lite bearbeida. Kanskje greit å sette seg inn i hva du faktisk uttaler deg om. Det er overhodet ingen muk eller ultraprossesert kjøtt i et lår.

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...