Gå til innhold

Bare 1 av 3 er normalvektige. Resten er overvektige eller har fedme. Wtf?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk må bevege seg mer, sykle eller gå til jobb og skole, istedet for bil, buss  og de hersens elsparkesyklene. 
Mye latskap kombinert med søppelmat, da blir folk feite.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/5/2023 at 11:44 AM, katties said:

Når man er SMAL og TYNN, men selve skjelettdelen av kroppen er relativt bred (slak kropp, men brede ben), og man veier jævlig mye uten å ha veldig mye muskler så er det begrenset hvor vekten kan komme fra. Forsåvidt kan man se på røntgen og andre typer scans om skjelettet er veldig tettbygd.

https://bramat.no/vekt/2032-hoy-vekt-pa-grunn-av-tung-benbygning

Anonymkode: 1c479...560

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg tilfellet i saken var veldig interessant, fordi det kanskje bidrar til å forklare mengden sykemeldinger osv. Her har vi altså det som fremstår som en svært oppegående karriærekvinne som går til legen med det som viser seg å være livsstilsrelaterte plager som kan løses relativt enkelt, og "tenkte hun kanskje skulle få en sykemelding". All ære til legen som turte å ta den vanskelige samtalen og hun selv som klarte å ta tak. En kan jo spørre seg hvor ofte legen ikke tør ta den praten, hvor ofte pasienten ikke tar til seg det legen sier, og hvor mange som sykemeldes eller får redusert arbeidsevne som en konsekvens. En kan også spørre seg hvor mange som skylder på eller finner trøst i å kunne si at de har en krevende jobb og at det er dette som er grunnen til plagene og aldri får gjort nødvendige tiltak, og det er nok en viss risiko for at vi som samfunn bygger opp under denne typen forklaringer, også når de ikke stemmer.

Interessant nok virker det å være "fettaktivister" som tar til orde for at legen ikke skal ta denne samtalen, og som jobber for å normalisere heller enn å gjøre som kvinnen i artikkelen, å ta tak i problemene. Det slår meg som ekstremt kontraproduktivt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
herzeleid skrev (59 minutter siden):

Ellers synes jeg tilfellet i saken var veldig interessant, fordi det kanskje bidrar til å forklare mengden sykemeldinger osv. Her har vi altså det som fremstår som en svært oppegående karriærekvinne som går til legen med det som viser seg å være livsstilsrelaterte plager som kan løses relativt enkelt, og "tenkte hun kanskje skulle få en sykemelding". All ære til legen som turte å ta den vanskelige samtalen og hun selv som klarte å ta tak. En kan jo spørre seg hvor ofte legen ikke tør ta den praten, hvor ofte pasienten ikke tar til seg det legen sier, og hvor mange som sykemeldes eller får redusert arbeidsevne som en konsekvens. En kan også spørre seg hvor mange som skylder på eller finner trøst i å kunne si at de har en krevende jobb og at det er dette som er grunnen til plagene og aldri får gjort nødvendige tiltak, og det er nok en viss risiko for at vi som samfunn bygger opp under denne typen forklaringer, også når de ikke stemmer.

Interessant nok virker det å være "fettaktivister" som tar til orde for at legen ikke skal ta denne samtalen, og som jobber for å normalisere heller enn å gjøre som kvinnen i artikkelen, å ta tak i problemene. Det slår meg som ekstremt kontraproduktivt. 

Overvektige får høre om vekten som årsaken til alle deres plager og smerter, flere leger ber dem om å spise mindre og trene mer, samme om de har magesår eller feiler helt andre ting. De blir rett og slett ikke tatt på alvor. Her er ett eksempel.
https://tidsskriftet.no/2020/11/reportasje/veldig-mange-stempler-tjukke-mennesker-som-dumme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (3 timer siden):

Jeg er til dels enig. Norsk overvekt er ikke overvekt sammenlignet med amerikansk overvekt, for å nevne noe.  Jeg har til gode å se noen på over 300kg i Norge, men i USA er jo ikke det spesielt uvanlig.

I tillegg trener nordmenn mye mer. Overvekt og overvekt er ikke det samme. 

Anonymkode: ede58...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (2 minutter siden):

Overvektige får høre om vekten som årsaken til alle deres plager og smerter, flere leger ber dem om å spise mindre og trene mer, samme om de har magesår eller feiler helt andre ting. De blir rett og slett ikke tatt på alvor. Her er ett eksempel.
https://tidsskriftet.no/2020/11/reportasje/veldig-mange-stempler-tjukke-mennesker-som-dumme

Dette. Jeg har hatt samme kronisk sykdom som undervektig og som lett overvektig. Der jeg før fikk medisiner som hjalp, får jeg nå beskjed om å slanke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 13.11):

Jeg har alltid tenkt at min svigermor har tung benbygning. Hun er litt overvektig, men er 181cm, har skostørrelse 40 og store hender. Bred over ryggen osv. Men så så jeg plutselig bryllupsbildene av svigers, og svigermor var jo tynn og spe. Håndleddene var tynne. Skuldrene var ikke så brede. Ikke typisk «tung benbygning» i det hele tatt. Så jeg tror at hvis man er en sånn type hvor fettet fordeler seg jevnt, så ser man ut til å ha tung benbygning.

Anonymkode: e17be...eb7

Ja sånn er jeg, er 179 cm og bred,men aldri skyldt på tung benbygning da🤭. Jeg er overvektig rett og slett, men kiloene fordeler seg jevnt og jeg får ofte kommentarer som, sist bare for noen dager siden "ja men jeg skjønner ikke du er jo ikke så stor du, du er jo bare bredbygd med hofter". Neida hvis vi skrur tiden 20-25 år tilbake er jeg høy og tynn/spinkel, med litt brede hofter. Så at man er høy kan virkelig narre folk til å tro at man bare er litt bred med noen kilo for mye,når BMI sier helt noe annet. 

Anonymkode: 0fca0...16e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare dritt mat å få tak i. noe så simpelt som skinkepålegg er utraprosessert. eneste er grønnsaker og rent kjøtt, men de er jo sykt dyre. mange tåler ikke bønner og linser ol.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tillegg trener nordmenn mye mer. Overvekt og overvekt er ikke det samme. 

Bare så det er klart, med mindre du tar godt over 2x kroppsvekt i markløft og knebøy har du ikke i nærheten av nok muskelmasse til at du kan ha en overvektig BMI og fremdeles ha lav nok fettprosent til at du ikke har økt risiko for aterosklerose etc. ser også endel her mener det skal være skadelig med «for mye» muskler, men med mindre du bruker steroider vil en økning en muskelmasse utelukkende være positivt på både hvor lenge og hvor godt du lever.

Som kvinne er det omtrent ikke mulig å oppnå så høy muskelmasse at den skal være årsaken til høy BMI, og for menn krever det målrettet og hard trening i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Ænema said:

er bare dritt mat å få tak i. noe så simpelt som skinkepålegg er utraprosessert. eneste er grønnsaker og rent kjøtt, men de er jo sykt dyre. mange tåler ikke bønner og linser ol.

Nei det er ikke bare dritmat å få tak i, man må bare gidde å finne de stedene som selger bedre mat, og ikke minst gidde å lage mat fra bunnen. Hvis du går inn på kolonihagen.no så vil du se kjøttpålegg som ikke er UP, og som selges i noen rema butikker. Egg er ikke prosessert, ost er ikke ultraprosessert, brød er lett å bake selv, det er mye grønt på tilbud til stadighet. Man kan kjøpe frossen fiskefilet fremfor fersk.

Dessverre koster ordentlig mat mer, men det er jo gjerne en grunn til at dårlig mat er billig. Men med planlegging, lese kundeaviser osv, så er det mye å spare på å handle smart :)

Anonymkode: 1c479...560

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (3 timer siden):

Og i slike tilfeller går åpenbart legene for langt. En bør likevel ikke ende i andre "enden", der å advare mot konsekvenser av overvekt og livsstil blir "ikke greit" for helsepersonell. 

Ænema skrev (2 timer siden):

Er det? Når jeg går inn på Kiwi.no finner jeg at poteter koster 14,95 kr/kg, gulrot 33,2 kr/kg osv. Jeg tror en kan klare å spise relativt sunt for en rimelig penge og gjerne rimeligere enn usunt kosthold fort blir. Det krever kanskje litt mer og er ikke nødvendigvis det en ønsker å spise. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften på et liv som slank: tren mer enn du har lyst til, og spis halvparten av det du har lyst til 😃  Det krever litt, men det er verdt det. Viktig å spise bra og sunt, men dropp kaker, sjokolade og junkfood. 

Anonymkode: c91cf...e3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (5 timer siden):

Bare så det er klart, med mindre du tar godt over 2x kroppsvekt i markløft og knebøy har du ikke i nærheten av nok muskelmasse til at du kan ha en overvektig BMI og fremdeles ha lav nok fettprosent til at du ikke har økt risiko for aterosklerose etc. ser også endel her mener det skal være skadelig med «for mye» muskler, men med mindre du bruker steroider vil en økning en muskelmasse utelukkende være positivt på både hvor lenge og hvor godt du lever.

Som kvinne er det omtrent ikke mulig å oppnå så høy muskelmasse at den skal være årsaken til høy BMI, og for menn krever det målrettet og hard trening i flere år.

Jeg er 170cm og må opp i 73kg for å vippe over i lett overvekt. Jeg veier såvidt over 60kg, og har litt muskler og litt ekstra fett. Det er absurd å se for seg at jeg skulle økt 15kg kun i muskelmasse. Og selv da er jeg kun lett overvektig, som ikke egentlig regnes som en risiko. Så kanskje 20kg ekstra muskler for å virkelig vise ordentlig overvekt? Dette er virkelig et ikke-problem. Hvertfall for kvinner. Finnes sikkert en og annen, men de påvirker ikke statistikken.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette. Jeg har hatt samme kronisk sykdom som undervektig og som lett overvektig. Der jeg før fikk medisiner som hjalp, får jeg nå beskjed om å slanke meg. 

Altså ordentlig undervektig bmi, godt under 18? Høres absurd ut at en person med kronisk sykdom ikke da fikk råd om å prøve å øke vekten. Har vært undervektig selv, uten kronisk sykdom. Og fastlegen skulle ha meg inn til veiing annenhver uke for å passe på at jeg gikk opp. Eller mener du bare tynn normalvektig? Da forstår jeg legen. Overvekt er negativt for omtrent all kronisk sykdom, så ser ikke hva legen har gjort feil her? Man må jo gjøre det man kan for å unngå medisiner, de har jo bivirkninger også. Det er jo legens jobb å vurdere hva som er beste løsning for deg.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (17 timer siden):

Har da aldri vært så mye sunn mat i butikkene.  Nå finnes i tillegg til original cottage cheese den også i mager og laktosefri utgave. Og masse andre magre  proteinrike melkeprodukter og også div. plantemelk. Glutenfrie produkter for de som ikke tåler gluten!  Masse mager kjøttdeig og kyllingprodukter. Fisk ferdig filetert klar til bruk.  Frosne og friske grønnsaker. Hva savner du???

Anonymkode: a17ec...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oppskriften på et liv som slank: tren mer enn du har lyst til, og spis halvparten av det du har lyst til 😃  Det krever litt, men det er verdt det. Viktig å spise bra og sunt, men dropp kaker, sjokolade og junkfood. 

Anonymkode: c91cf...e3b

Njaa...liker småfeite kvinner så da får du ikke draget på meg..😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
katties skrev (På 5.10.2023 den 11.27):

Jeg har en "overvektig" venninne som ser utmagret ut om hun holder seg til innenfor BMI 25. Hun har et veldig tungt skjelett. Jeg selg er litt over 25 i BMI, men har avklart at dette ikke er pga for mye fett, men muskler med min fastlege, som også er utdannet i sportsmedisin. Det var ikke vanlig med mye muskler på damer før, men selvfølgelig er folk tjukkere nå enn før pga bl.a. ultraprossesert mat, enkel tilgjengelighet på godteri hele uka, mindre fysisk jobb, og at ting har mer sukker enn før (f.eks. får ikke dyr i mage dyrehager noe frukt lengre fordi den har blitt avlet til å ha så mye aukker at dyr får morbid fedme).

Benmengden i kroppen varierer med gram, ikke engang kilo så dette er bare en myte. 

Anonymkode: 60095...37f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk kost: Brød, brød, brød, melk og poteter. Spedbarn: Grøt. 

Anonymkode: eafa2...7e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Benmengden i kroppen varierer med gram, ikke engang kilo så dette er bare en myte. 

Anonymkode: 60095...37f

Wow, her var det mange skjeletteksperter! Den generelle formellen for gjennomsnittlig skjelett hos menn er kgskjelett=0,119x(høyde i cm)-10,7.

Dette betyr at det er ca 2 kg forskjell på hvor mye skjelettet (inkludert ryggmarg, ikke kun uttørka bein) til noen som er 160 cm og 170 cm (mann) veier. Hos kvinner er skjelettet mellom 0-25% lettere (forskjell i tetthet av skjelettet), i tillegg til omtrent 10+ prosent variasjon i bentykkelse, som gjelder både kvinner og menn. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (På 6.10.2023 den 18.16):

Poenget mitt står fortsatt - det er for mange ting som havner i kategorien usunt uten at det nødvendigvis er det skal man tro ultraprosessertfanatikerne. 

Du tar feil her. Du blander mat og produkter. For ti år siden var leverposteien til Stabburet IKKE ultraprosessert, men i dag er den det. Det handler om ingredienslisten har endret seg slik at det er billigere å produsere produktet for produsentene. Produsentene ønsker å tjene mest mulig på produktene de selger og bytter derfor ut råvarer i produktene med fyllstoffer. Brød, yoghurt med syltetøy, burger, pølser, leverpostei er ikke i seg selv ultraprosessert, men de aller fleste av produktene som selges på butikken er det. Yoghurt naturell med syltetøy (lagd på bær, sukker og syltetøypulver) er ikke ultraprosessert. Brød med korn, vann, gjær, sukker er ikke ultraprosessert. Leverposteien til metervare og grøstad er ikke ultraprosessert. Det finnes også grader av ultraprosessert, der de feks har beholdt mer av råvaren, men likevel har matsminke i produktet. Tulip sin leverpostei er et slikt eksempel. Tulip sin leverpostei er bedre enn Stabburet sin. Metervare sine pølser er ikke ultraprosessert, men gilde sine er det. 

Problemet med ultraprosessert er bla.:

1. Flere av stoffene som er i ultraprosessert mat ødelegger trolig tarmfloraen. Tarmfloraen er viktig for vår mentale helse ,immunforsvar og fordøyelse. 

2. Man spiser tomme kalorier. Mye kalorier, men med lite råvare. 

3. Cellene er brutt mer opp som gjør at varen oppfører seg annerledes i fordøyelsessystemet vårt.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...