Gå til innhold

Bare 1 av 3 er normalvektige. Resten er overvektige eller har fedme. Wtf?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

@katties

Om du ikke har noe imot å svare. (Beklager om du har sagt begge deler allerede). Men hva slags fettprosent har du nå og hva ligger du på i BMI? Bare for å sammenligne av nysgjerrighet.

Dette med fettprosent er jo uansett ikke perfekt. Det er jo mange bodybuildere som har lav fettprosent og høy BMI som har ment at de slanke og sunne pga lav fettprosent. Med det viser seg jo at mange av disse dør forholdsvis tidlig basert på det jeg har sett. (Kanskje det har mer med kolesterol, anabole sterioder og forskjellig. Ikke lest meg opp på det). Har uansett inntrykk av ting jeg har lest tidligere at det ikke er en fordel å være overvektig selv med lav fettprosent fordi det likevel gir mer belastning på hjerte å pumpe ut blod til en stor kropp f.eks.

Nesten alle som har fokus på lang levetid, og begrense aldersforfall  ser ihvertfall ut til å ligge i nedre sjikt på både BMI og fettprosent skalaene siden det gir de beste prognosene.

Anonymkode: e1ead...4d4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

@katties

Om du ikke har noe imot å svare. (Beklager om du har sagt begge deler allerede). Men hva slags fettprosent har du nå og hva ligger du på i BMI? Bare for å sammenligne av nysgjerrighet.

Dette med fettprosent er jo uansett ikke perfekt. Det er jo mange bodybuildere som har lav fettprosent og høy BMI som har ment at de slanke og sunne pga lav fettprosent. Med det viser seg jo at mange av disse dør forholdsvis tidlig basert på det jeg har sett. (Kanskje det har mer med kolesterol, anabole sterioder og forskjellig. Ikke lest meg opp på det). Har uansett inntrykk av ting jeg har lest tidligere at det ikke er en fordel å være overvektig selv med lav fettprosent fordi det likevel gir mer belastning på hjerte å pumpe ut blod til en stor kropp f.eks.

Nesten alle som har fokus på lang levetid, og begrense aldersforfall  ser ihvertfall ut til å ligge i nedre sjikt på både BMI og fettprosent skalaene siden det gir de beste prognosene.

Har ikke målt fettprosent på en stund, og får ikke gjort det nå pga helsemessige grunner. Tror det har vært omtrent likt de siste 2 årene da, så går ut ifra dét. BMI på 25,3. Mål: 171, 94-86-107 (var skriveleif her: 94-76-107 før graviditet, men magemusklene ble ødelagte). Siste gang jeg målte fettprosent var den 18,6%. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (På 6.10.2023 den 22.00):

Er man 172 og 92-68-98 så er man TYNN. Ta frem et målebånd og SE hvor liten en slik person er. Hun veier 74 kg, og er ikke veldig muskuløs, men har brede ben i skjelettet og tett skjelett. De fleste er ikke som henne, men slike mennesker som henne eksisterer tydeligvis, som hun selv er et bevis på.

Man er jo langt fra veldig tynn med de målene der. Jeg er 1.70 og er 85-68-88. Har en BMI på 22,5 og ser langt fra utmagret ut, og dette med lavere mål enn de du viser til.

Anonymkode: 3baf4...5d5

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (49 minutter siden):

Nei, jeg snakker ikke om hva som SER bra ut, men om tegn på usunnhet ved for lav vekt og "normal" BMI. I andre enden er folk som er skinny-fat, som "liksom" er innenfor normalen, men pga høy fettprosent er de i realiteten overvektige (har en for høy fettprosent, spesient når sentrert rundt magen) med BMI under 25. 

Som sagt, man kan være usunn uansett vekt. Men innenfor normal bmi ER IKKE VEKTEN I SEG SELV EN RISIKOFAKTOR FOR SYKDOM. Altså dersom en såkalt «skinny fat» person med bmi 24 går til lege pga et problem, er ikke vektnedgang et råd personen skal få. Viser blodprøvene noe feil, kan personen få kostholdsråd eller anbefaling om trening. Men ikke vektnedgang. En person med bmi 32, vil uansett bedre sin risiko for sykdom dersom personen går litt ned i vekt. Uansett om personen ikke gjør noen andre endringer enn å gå ned noen kilo, er det positivt for den personen på sikt. En person med bmi på 16, bør få råd om å øke sin vekt, uansett hvor mye som er muskler og hvor mye som er fett. 

Anonymkode: e17be...eb7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg vil tro det er skadelig med høy bmi om den skyldes muskler og. Muskler krever energi og cellene har ikke evig med liv. Jo mer energi man tilfører jo mer sliter man på kroppen- særlig om man ikke trener kondisjon og får klotho til å aktivere foxo. Hvor mange tidligere veldig muskuløse menn blir over 90? Det sunne må være å være mest mulig energieffektiv. 

Det er naturligvis fordelaktig å legge på seg før større kirurgiske inngrep, men de kan ofte planlegges.

Jeg synes forøvrig det med bmi og vekt er interessant. Jeg har en bmi på 22, men de fleste jeg spør tipper den ligger høyere og at jeg veier 10kg+ mer enn jeg gjør. Man må se på rammen til folk. En bred ramme kan skape en illusjon om mer vekt og motsatt. Jeg har eks en mye smalere fetter mee mindre skuldre og brystkasse som veier en del kilo mer.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg vil tro det er skadelig med høy bmi om den skyldes muskler og. Muskler krever energi og cellene har ikke evig med liv. Jo mer energi man tilfører jo mer sliter man på kroppen- særlig om man ikke trener kondisjon og får klotho til å aktivere foxo. Hvor mange tidligere veldig muskuløse menn blir over 90? Det sunne må være å være mest mulig energieffektiv. 

Det er naturligvis fordelaktig å legge på seg før større kirurgiske inngrep, men de kan ofte planlegges.

Jeg synes forøvrig det med bmi og vekt er interessant. Jeg har en bmi på 22, men de fleste jeg spør tipper den ligger høyere og at jeg veier 10kg+ mer enn jeg gjør. Man må se på rammen til folk. En bred ramme kan skape en illusjon om mer vekt og motsatt.

Helt riktig. Og hjertet skal pumpe blid rundt til alt.
Det skal uansett veldig mye muskler til for å bli overvektig pga muskler. Jeg har normal bmi opp til 72kg. Da jeg trente aktivt mye styrke og hadde lav fettprosent og mye synlige muskler veide jeg 63kg. 10kg til med muskler er helt urealistisk for meg, og sannsynligvis ganske usunnt.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, katties said:

Har ikke målt fettprosent på en stund, og får ikke gjort det nå pga helsemessige grunner. Tror det har vært omtrent likt de siste 2 årene da, så går ut ifra dét. BMI på 25,3. Mål: 171, 94-76-107. Siste gang jeg målte fettprosent var den 18,6%. 

Under 19% er jo bra på en kvinne. Og siden du vet det tallet tenker jeg det er bedre at du bare nevner det om noen stusser på at du har høy BMI. Jeg som mann får ikke noe ut av de tre andre målene dine f.eks uten å eventuelt google. Jeg vet mange ikke får noe ut av fettprosent siden de ikke har noe personlig forhold til det. Men du kan jo bare nevne at du er på nedre halvdel av skalen med tanke på fettprosent. Eller si at du har fettprosent som er omtrent på nivå med slanke bikinimodeller.

Jeg vil påstå at BMI er et veldig bra og enkelt verktøy for folk flest. Spesielt på samfunnsnivå. Det er ikke så mange som deg som skiller seg ut, og de som skiller seg ut kan vi bare bruke fettprosent på dersom det er viktig.

De fleste i Norge er jo hvite/vestlige mennesker. BMI treffer som oftest veldig bra her til lands. Det er ofte de asiatiske som det kan treffe skjevt på, som artikkelen du linket til sier. Altså at de er overvektige uten at de er det på BMI skalaen. Men de har generelt ikke et like stort problem som oss her i vesten med overvekt, så det er ikke akkurat noen krise. Eller like stor krise. 💀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 minutt siden):

Ja, det stemmer. For det første er "mye muskler, derfor stemmer ikke BMI" noe som gjelder for veldig få personer, typ bodybuildere. Og selv disse er i fare for å utvikle en rekke helseproblemer grunnet for mye kroppsmasse, f.eks er søvnapné et stort problem for bodybuildere, og en fare for hjerteinfarkt og slag: https://www.bodybuilding.com/content/a-killer-nights-sleep-obstructive-sleep-apnea-and-bodybuilding.html Bodybuildere dør tidlig. 

Menneskekroppen er ikke skapt for stor masse, uansett om det kommer av fett eller muskler. Vi har ikke et biologisk system som kan opprettholde dette uten sykdom og tidlig død. 

Anonymkode: 149cf...6a3

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og verre blir det. Bare se hva dagens foreldre tillater deres unger!! Elt sykt!

Rart at mange er sjokkert, spesielt foreldre. Er bare å se på småbarns foreldre i dag. 

Endret av Al34n0nym1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (36 minutter siden):

Har ikke målt fettprosent på en stund, og får ikke gjort det nå pga helsemessige grunner. Tror det har vært omtrent likt de siste 2 årene da, så går ut ifra dét. BMI på 25,3. Mål: 171, 94-86-107 (var skriveleif her: 94-76-107 før graviditet, men magemusklene ble ødelagte). Siste gang jeg målte fettprosent var den 18,6%. 

Men herregud, er du her bare for å skryte av egen kropp? Du er såvidt overvektig, og du trener veldig mye så du har lav fettprosent. Du er vel ikke så dum at du ikke forstår at denne tråden ikke gjelder akkurat deg personlig? Vi har et fedmeproblem i Norge, og du kverulerer på dette her? Selv en kvinne med «vanlig» overvekt på bmi 25,3 hadde ikke blitt plassert i en risikosone. Hun er jo uansett bare såvidt utenfor. Du ser sikkert helt flott ut, men personlig foretrekker jeg at min kropp er mindre, selv om jeg også trener mye og har lav fettprosent. Dette du snakker om her er bare personlige preferanser for hvor store muskler du ønsker å ha. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Man er jo langt fra veldig tynn med de målene der. Jeg er 1.70 og er 85-68-88. Har en BMI på 22,5 og ser langt fra utmagret ut, og dette med lavere mål enn de du viser til.

Anonymkode: 3baf4...5d5

Ja.... har sagt det veldig mange ganger: folk kan være VELDIG forskjellige. Har ei venninne på 169, smalere enn deg, BMI på 18, og hun ser heller ikke utmagret ut. Hun har nok en del høyere fettprosent enn den andre venninna, som har mye bein, en del muskler og lite fett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men herregud, er du her bare for å skryte av egen kropp? Du er såvidt overvektig, og du trener veldig mye så du har lav fettprosent. Du er vel ikke så dum at du ikke forstår at denne tråden ikke gjelder akkurat deg personlig? Vi har et fedmeproblem i Norge, og du kverulerer på dette her? Selv en kvinne med «vanlig» overvekt på bmi 25,3 hadde ikke blitt plassert i en risikosone. Hun er jo uansett bare såvidt utenfor. Du ser sikkert helt flott ut, men personlig foretrekker jeg at min kropp er mindre, selv om jeg også trener mye og har lav fettprosent. Dette du snakker om her er bare personlige preferanser for hvor store muskler du ønsker å ha. 

Har aldri oppgitt mine mål eller fettprosent- kun BMI før noen spurte. Tenkte bare å gi et bedre bilde av alt og tenkte ikke noe mer på det 🙄 Er annet enn et "nei" å skryte? Følte ikke egentlig det var relevant å oppgi ellers. "Såvidt overvektig" er ifølge legen min ikke i det hele tatt overvektig, da BMI ikke er et mål det gir mening å bruke på meg. Jeg hadde fortsatt havnet i kategorien "1 av 3 er normalvektige". Posten heter jo ikke "1 av 3 er ikke feite". 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (2 minutter siden):

Har aldri oppgitt mine mål eller fettprosent- kun BMI før noen spurte. Tenkte bare å gi et bedre bilde av alt og tenkte ikke noe mer på det 🙄 Er annet enn et "nei" å skryte? Følte ikke egentlig det var relevant å oppgi ellers. "Såvidt overvektig" er ifølge legen min ikke i det hele tatt overvektig, da BMI ikke er et mål det gir mening å bruke på meg. Jeg hadde fortsatt havnet i kategorien "1 av 3 er overvektige"

Men siden du hele tiden trekker fram deg selv som eksempel. Du er jo faktisk i kategorien overvektig, hjertet ditt må jobbe litt hardere enn om du hadde vært litt mindre. Og uansett lever du nok såpass sunt at du veier opp for det ørlille der. Den type kropp du har, er vel uansett ikke såpass vanlig at den velter statistikken om at 1 av 3 er overvektige eller? Og hvorfor veide legen deg i det hele tatt, om det ikke var fordi hen lurte litt…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men siden du hele tiden trekker fram deg selv som eksempel. Du er jo faktisk i kategorien overvektig, hjertet ditt må jobbe litt hardere enn om du hadde vært litt mindre. Og uansett lever du nok såpass sunt at du veier opp for det ørlille der. Den type kropp du har, er vel uansett ikke såpass vanlig at den velter statistikken om at 1 av 3 er overvektige eller? Og hvorfor veide legen deg i det hele tatt, om det ikke var fordi hen lurte litt…

Jeg kan jo ikke trekke frem foll jeg ikke kjenner mye om som eksempler, eller?

Hhertet mitt jobber veldig bra, på en eller annen måte: både godt innafor normalt blodtrykk og puls.

Legen veide meg i forbindelse med graviditet, og det var da vi hadde samtalen om BMI...

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (42 minutter siden):

Jeg kan jo ikke trekke frem foll jeg ikke kjenner mye om som eksempler, eller?

Hhertet mitt jobber veldig bra, på en eller annen måte: både godt innafor normalt blodtrykk og puls.

Legen veide meg i forbindelse med graviditet, og det var da vi hadde samtalen om BMI...

Gratulerer. TS ønsket å diskutere overvektsproblematikk på samfunns- og ikke individ-nivå, da. Vet ikke om du bidrar så mye med anekdotene dine, men godt at du er sunn og frisk 🙂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gratulerer. TS ønsket å diskutere overvektsproblematikk på samfunns- og ikke individ-nivå, da. Vet ikke om du bidrar så mye med anekdotene dine, men godt at du er sunn og frisk 🙂 

Sånn er det når det sporer helt av fordi mamge ikke tror på at det finnes folk som ikke passer inn i BMI-skalaen i det hele tatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt denne shamingen av snacks, brus, fastfood, mellommåltid, smoothies med frø og nøtter... Kan dere ikke bare godta at 2 av 3 nordmenn sliter med tungt og bredt skjelett? 

Anonymkode: 01710...cd9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt denne shamingen av snacks, brus, fastfood, mellommåltid, smoothies med frø og nøtter... Kan dere ikke bare godta at 2 av 3 nordmenn sliter med tungt og bredt skjelett? 

Anonymkode: 01710...cd9

Sounds Right GIFs | Tenor

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (9 timer siden):

Sånn er det når det sporer helt av fordi mamge ikke tror på at det finnes folk som ikke passer inn i BMI-skalaen i det hele tatt. 

Men du passer jo inn du også, du er jo bare såvidt utenfor. Du er jo ikke noe sensasjonell her, noen må ligge i ytterpunktene og det er fortsatt normalt. For deg er det såvidt overvektig. En annen kvinne kan naturlig ligge på bmi 18 uten å være usunn. Så det er ikke sånn at du ikke passer inn. Og når du blir litt eldre og kanskje roer litt ned på styrketrening, kan det være du naturlig glir lengre ned på skalaen. Styrketrening gir jo stor apetitt også. Når man snakker om et overvektsproblem så snakker man uansett ikke om personer med bmi 25. Man snakker liksom 27-30+. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men du passer jo inn du også, du er jo bare såvidt utenfor. Du er jo ikke noe sensasjonell her, noen må ligge i ytterpunktene og det er fortsatt normalt. For deg er det såvidt overvektig. En annen kvinne kan naturlig ligge på bmi 18 uten å være usunn. Så det er ikke sånn at du ikke passer inn. Og når du blir litt eldre og kanskje roer litt ned på styrketrening, kan det være du naturlig glir lengre ned på skalaen. Styrketrening gir jo stor apetitt også. Når man snakker om et overvektsproblem så snakker man uansett ikke om personer med bmi 25. Man snakker liksom 27-30+. 

Ja, BMI 25 og over klassifiseres som overvektig etter BMI-skalaen. Det er ikke slik at de som fremstiller dataene da justerer etter at noen er sterke og noen er skinny-fat, som burde havnet i overvektskategorien. De bare putter alle i én boks. Det er andre studier som aer på om BMI stemmer med det man tror det sier. Generelt sett stemmer det, men så er det ting som ikke er helt bra heller. F:eks:

- folk i verden er generelt høyere nåenn før, og høyere folk har en tendens til å ligge høyere på BMI-skalaen

- folk i Norge spiaer egentlig ikke flere kalorier (tror man i alle fall) enn før, men det ser ut sim noe hormonelt har endret seg over tid (kanskje er det pga alt det rare i mat, miljøgifter, plaststoffer), som gjør at selv om folk faktisk beveger seg mye så fungerer ikke metbaolismen som før

- og i tillegg finnes folk som min venninne, som folk tror ikke kan eksistere da

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...