AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #61 Skrevet 28. september 2023 Jeg ble ganske rund som ungdom. Ikke bælfeit, men veide nok 90 kg på 170 cm. Jeg var veldig glad i mat og hatet å røre på meg. Samtidig som jeg følte meg feit og ikke likte hvordan jeg så ut. Moren min hadde lenge forsøkt å hinte, men tilslutt satte hun seg ned med meg og sa at hun skulle betale for Grete Roede kurs. Det var virkelig bra for meg og jeg gikk ned i vekt på en sunn og god måte, fikk gode treningsvaner og fikk et nytt liv. Er nå 35 år og har hatt to tilbakefall i årenes løp. Da har jeg lagt på meg 10 kg, men har klart å komme meg tilbake fordi jeg har hatt kunnskapen i bunnen. Har ikke fått spiseforstyrrelse eller blitt skadet på annet vis av at moren min ville hjelpe meg. Anonymkode: af3e9...710 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #62 Skrevet 28. september 2023 Jeg har jenter, og vi har snakket om at de må være obs på å begrense usunn mat! Jeg har ikke snakket om vekt, bare om at man må være bevisst sine matvaner, og sagt at jeg ikke liker at de fyller seg opp med søppelmat. Jeg trener jo litt selv, og jeg snakker om hvor viktig det er å holde kroppen i form, slik at man ikke får vondt i rygg osv. Snakk fornuft, og ikke fokuser så mye på vekt. Det handler jo i det lange løp om å finne en sunn balanse i livet. Anonymkode: 1205c...e65 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #63 Skrevet 28. september 2023 Får hun ppiller uten at du vet det? Da kan man legge på seg Anonymkode: 814ad...87d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #64 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får hun ppiller uten at du vet det? Da kan man legge på seg Anonymkode: 814ad...87d Jeg mener hun ikke bruker prevensjon. Men det kan jo selvfølgelig hende hun gjør det og ikke vil fortelle det. Men jeg skal snakke med henne igjen om prevensjon, så kan det jo hende hun nevner det om hun allerede har ordnet det. Anonymkode: 2e6e9...1d6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #65 Skrevet 28. september 2023 Du etterlyste konkrete tiltak i HI. Det går an å gjøre henne oppmerksom på det er en uvane å snack'e mens man leser, fordi man ikke registrerer hvor mye man får spist. Du kan "møte henne halvveis" ved å lage en stor bolle med oppskårne gulrøtter, selleri, osv., for det er i det minste bedre enn kjeks og kake. Hjelp henne til å endre uvanen. Bli ved og ved og ved og ved å påtale det, til hun får kål på uvanen. Det går an å fortelle henne at hun bør ta seg f.eks. en løpetur, fordi hun har sittet stille hele dagen. Raus det opp hvor sunt og godt det er med daglig fysisk aktivitet. Vær et godt eksempel og gjør det selv. Det går an å oppfordre henne til å spare litt av pengene hun tjener i stedet for å bruke det hele på kjeks og brus. Fortell at man sparer mye ved å spise hjemme. Hvis du vet at hun får veldig søtsug sist på ettermiddagen, så server henne to digre rugbrødsskiver en halv time innen dette tidspunktet om mulig. (Slik hun er mett og blir mindre søtsugen). Anonymkode: f6728...c37 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #66 Skrevet 28. september 2023 Kan hun noe om kalorier og innhold? Ei pakke med kjeks og en sjokolade er fort dagsbehovet hennes. Anonymkode: 7e092...621
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #67 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan hun noe om kalorier og innhold? Ei pakke med kjeks og en sjokolade er fort dagsbehovet hennes. Anonymkode: 7e092...621 Ja, hun er klar over det. Vi har alltid snakket om hva kroppen trenger, og hva den ikke trenger. Men hun bryr seg ikke nevneverdig om det. Hun spør for eksempel om jeg kan kjøpe med en sjokolade eller noe potetgull når jeg skal på butikken på hverdagene. Da sier jeg nei. Jeg sier at vi spiser god og sunn mat som er bra for kroppen hele uka, og godteri er forbeholdt helgene. Hun vet det godt, men prøver seg likevel da. Anonymkode: 2e6e9...1d6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #68 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva om dette ikke kun er en fase, og hun fortsetter å legge på seg, også gjorde jeg ingenting for å hjelpe henne tidlig? Hva om hun hadde slanket seg mye, i stedet for å legge på seg mye. Skulle jeg hatt tillit til at det også «går over» i stedet for å hjelpe henne på riktig vei når man ser at det hun gjør ikke er bra for helsa hennes. Eller er det forskjell på det, mener du? Anonymkode: 2e6e9...1d6 Men hva tenker du at du skal fortelle henne som hun ikke allerede vet? Tror du ikke hun vet at godteri er usunt? Tror du ikke hun vet at trening er bra? Tror du ikke hun vet hvordan hun ser ut? Jeg blir stadig overrasket over folk som vil påpeke at andre er tykke fordi de liksom "vil dem vel", men herregud, vis meg den overvektige personen som ikke vet at h*n er overvektig. Og i motsetning til hva tynne mennesker tror så får man ikke øyeblikkelig lyst til å slanke seg fordi andre forteller deg hvor tykk du er! Anonymkode: 29f71...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #69 Skrevet 29. september 2023 On 9/28/2023 at 6:41 AM, AnonymBruker said: Nei, hun bruker ikke prevensjon enda. Anonymkode: 2e6e9...1d6 Og det er du sikker på? Mine foreldre visste ikke at jeg hadde begynt på prevensjon. Anonymkode: bb92d...007
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #70 Skrevet 29. september 2023 TS Hva med å hjelpe henne litt og kutte ut smør og olje i matlaging da? Ta oftere middag som er lavkalori. Mer knekkebrød og mindre brød hjemme. Kjøp melk som er ekstra lavt fettinnhold og yougurt typ 0%. Frokostblanding gå for lettkokte gryn, det er kjempegodt med yougurt ( er helt hekta selv ) I helgene sett frem nydelig oppskjært frukt i stedet for potetgull og sjokolade, og så klart ikke rømme, fløte og den slags i maten. Det kommer du kjempelangt med og du trenger ikke nevne det en gang. Anonymkode: 4cf6a...59f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå