Gå til innhold

Ungdomsdatter som legger på seg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som har lagt på seg en god del deg siste året. Hun er ikke det jeg ville beskrevet som tykk, men hun er overvektig/ lubben. Ser det godt på magen og i ansiktet. Klærne strammer, og hun ber om nye klær ganske ofte. 

I utgangspunktet ønsker jeg ikke å si noe. Jeg er veldig bevisst på kroppspress og kroppsfokuset disse ungdommene (og voksne) føler på hver eneste dag. 
Samtidig ønsker jeg ikke at hun skal få det vanskelig med dette som voksen, særlig med tanke på dårlige uvaner og livsstilssykdommer. 

Hun bruker mye tid på skolearbeid, som er veldig bra. Men trener mindre på grunn av det. Hun bruker sine egne penger på butikken, og jeg finner en del godtepapir, kjekspakkepapir osv på rommet hennes. Disse pengene tjener hun selv, da hun vasker hos noen som trenger hjelp. 
Vi snakker om kosthold, selvfølgelig, og vi har et ganske så balansert kosthold her hjemme.

Å bli med meg på fysiske aktiviteter er ikke noe hun ønsker. Mamma er ikke den kuleste om dagen, for å si det sånn!

Har noen vært gjennom dette? Snudde det av seg selv? Gjorde dere noen konkrete tiltak? 

Anonymkode: 2e6e9...1d6

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tipaa skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er hun?

Hun går på Videregående. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun går på Videregående. 

Da er hun så stor at du ikke bør blande deg. Hun skal snart stå på egne bein og ha 100% ansvar for egen helse. Der hun faktisk kan velge å ødelegge sin helse om hun ønsker det, der du må godta det.

Anonymkode: ab1e0...6ab

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet

La henne være.

Kommentarer på kropp og velt blir bare feil, og hun er ikke engang overvektig ifølge deg.

Følg heller med på hva hun gjør bra enn å glo på magen hennes. 

Ei venninne av meg var gjennom dette med moren sin. Det endte med at hun i tenårene smugspiste sjokolade og dermed ble større, og så har hun i hele sin voksne alder vært tynn.

Fordi kroppsfokuset utviklet seg til spiseforstyrrelser. Det vet ikke moren noe om.

Når hun selv fikk barn var hun redd for at moren skulle komme med samme holdninger til barnebarn, så en periode kuttet hun faktisk all kontakt. 

Kom ingenting godt ut av det. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er hun så stor at du ikke bør blande deg. Hun skal snart stå på egne bein og ha 100% ansvar for egen helse. Der hun faktisk kan velge å ødelegge sin helse om hun ønsker det, der du må godta det.

Det er bare innmari trist å se, for jeg vet hvor vanskelig dette kan bli for henne etter noen år. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker at hvis hun eser ut og trenger nye klær pga det så får hun bruke egne penger på det også 

Anonymkode: 70cab...ee6

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

La henne være.

Kommentarer på kropp og velt blir bare feil, og hun er ikke engang overvektig ifølge deg.

Følg heller med på hva hun gjør bra enn å glo på magen hennes. 

Ei venninne av meg var gjennom dette med moren sin. Det endte med at hun i tenårene smugspiste sjokolade og dermed ble større, og så har hun i hele sin voksne alder vært tynn.

Fordi kroppsfokuset utviklet seg til spiseforstyrrelser. Det vet ikke moren noe om.

Når hun selv fikk barn var hun redd for at moren skulle komme med samme holdninger til barnebarn, så en periode kuttet hun faktisk all kontakt. 

Kom ingenting godt ut av det. 

Jo, jeg sier hun er overvektig i HI. Trenger dessverre ikke å glo, som du sier, for å se det. 

Hun får selvsagt all den støtte hun trenger ellers, og massevis av positive tilbakemeldinger på at hun får til, og som hun selv er stolt av. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare innmari trist å se, for jeg vet hvor vanskelig dette kan bli for henne etter noen år. 

Hvor vanskelig det KAN bli for henne... det blir hennes voksne problem å takle. Du kan ikke beskytte din datter for det som KAN bli vanskelig i fremtiden.

Kan du selv leve med, og være stolt av, en datter som er blitt en overvektig voksen om det blir slik? Hvis ikke, må du jobbe med den delen av deg selv. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det, men det viktigste i årene fremover er at du gir mer og mer slipp og gir henne rom til å bli voksen med alt det innebærer av ansvar. Der kosthold og annen oppfølging av egen helse er del av det.

Skrevet
ESFP skrev (1 minutt siden):

Hvor vanskelig det KAN bli for henne... det blir hennes voksne problem å takle. Du kan ikke beskytte din datter for det som KAN bli vanskelig i fremtiden.

Kan du selv leve med, og være stolt av, en datter som er blitt en overvektig voksen om det blir slik? Hvis ikke, må du jobbe med den delen av deg selv. 

Selvsagt kommer jeg til å være stolt av datteren selv om hun er overvektig. Noe annet hadde vel vært merkelig. 
Hun er en nydelig, fantastisk person. Men hun er fremdeles mitt ansvar som mindreårig, også helsen hennes. Så at jeg blir litt bekymret; ja, det blir jeg. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg sier hun er overvektig i HI. Trenger dessverre ikke å glo, som du sier, for å se det. 

Hun får selvsagt all den støtte hun trenger ellers, og massevis av positive tilbakemeldinger på at hun får til, og som hun selv er stolt av. 

Ja?

Hvorfor vil du da ødelegge selvbildet hennes?

La hennes kropp være i fred.

Vær en STØTTENDE forelder, ikke den hun gruer seg til å spise middag foran.

Jeg fikk en sånn kommentar av min mor (hun kan mangle litt antenner pga sannsynlig adhd, stopper liksom ikke i tide).

Jeg var litt smått lubben med mage, ja. Forøvrig en genetisk arvelig en. Så jeg ble veldig skamfull og tenkte «da burde ikke jeg spise». 
Spiste bare knekkebrød og gikk jo selvsagt ned i vekt.

Da ble jeg etterhvert for tynn for endel sin smak, og fikk negative tilbakemeldinger på det og. Fordi jeg «var jo finere før».

Kropp er feil for noen uansett utseende. Man er for trent/pen/tjukk/tynn osv.

Bare back off og vær takknemlig! Hun er frisk og lever.

Glem nå den magen! Jesus.

Folk mister barna sine i ulykker og av livmorhalskreft og whatnot. Ingen dør av en myk mage. 

Hun er ikke dum, hun vet hva snop fører til. Men det er sammensatt, og dårlig selvbilde reduserer ikke den snopingen - det endrer seg eventuelt til usunne restriksjoner eller binging. 

Ah herrejessus så kjipe folk er 🤷‍♀️ Du har fått en frisk datter som er oppegående og dyktig. Sett pris på det. 

Ikke trøkk dine kroppsidealer over på andre. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Man føler ikke på kroppspress om det ikke er noe å bli kritisert for :) De som mener du ikke kan snakke med din egen datter er på bærtur.

Anonymkode: 00d44...6b1

• Liker 9
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Ja?

Hvorfor vil du da ødelegge selvbildet hennes?

La hennes kropp være i fred.

Vær en STØTTENDE forelder, ikke den hun gruer seg til å spise middag foran.

Jeg fikk en sånn kommentar av min mor (hun kan mangle litt antenner pga sannsynlig adhd, stopper liksom ikke i tide).

Jeg var litt smått lubben med mage, ja. Forøvrig en genetisk arvelig en. Så jeg ble veldig skamfull og tenkte «da burde ikke jeg spise». 
Spiste bare knekkebrød og gikk jo selvsagt ned i vekt.

Da ble jeg etterhvert for tynn for endel sin smak, og fikk negative tilbakemeldinger på det og. Fordi jeg «var jo finere før».

Kropp er feil for noen uansett utseende. Man er for trent/pen/tjukk/tynn osv.

Bare back off og vær takknemlig! Hun er frisk og lever.

Glem nå den magen! Jesus.

Folk mister barna sine i ulykker og av livmorhalskreft og whatnot. Ingen dør av en myk mage. 

Hun er ikke dum, hun vet hva snop fører til. Men det er sammensatt, og dårlig selvbilde reduserer ikke den snopingen - det endrer seg eventuelt til usunne restriksjoner eller binging. 

Ah herrejessus så kjipe folk er 🤷‍♀️ Du har fått en frisk datter som er oppegående og dyktig. Sett pris på det. 

Ikke trøkk dine kroppsidealer over på andre. 

Jeg ser at dette er et sensitivt tema for deg. Det er helt greit. Men du tolker deg veldig feil om du tror at jeg ikke støtter datteren min. Jeg er også veldig takknemlig for at hun er frisk, ettersom du nevner det også. Jeg har også et barn som har vært ganske syk. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du trenger ikke si så mye om vekten. Men å samle sammen godteri søppel, og spørre hvor mye hun egentlig spiser av sånt. Da det ikke er så sunt for kroppen å spise store mengder av det. At det bla over tid kan føre til bla diabetes, og tette blodårer. Og at man før det får en dårligere hverdags funksjon

Anonymkode: 3a891...ce2

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Enda en fatshaming tråd ja, populært det her på kg.

Anonymkode: 559e9...2a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt kommer jeg til å være stolt av datteren selv om hun er overvektig. Noe annet hadde vel vært merkelig. 
Hun er en nydelig, fantastisk person. Men hun er fremdeles mitt ansvar som mindreårig, også helsen hennes. Så at jeg blir litt bekymret; ja, det blir jeg. 

Det er ikke merkelig. Mange foreldre blir flaue av sine overvektige "barn". 

Hva hun spiser gjennom dagen er ikke lenger ditt ansvar. Du kan servere sunn mat hjemme og legge til rette for gode matopplevelser, ellers kan du ikke gjøre noe annet. Alt annet blir forsøk på å endre henne eller kontrollere henne og tiden for det var over for flere år siden. 

Skrevet

Jeg er faktisk litt delt. 

En dame jeg kjenner har en datter som begynte å legge på seg mye i tenårene. Moren tok aktive grep og begrenset måltidenes størrelse og hyppighet hjemme, stilte krav og var streng mot dattera. Der og da tenkte jeg at moren var urimelig og hadde feil fokus, men det hjalp og dattera gikk tilbake til normal vekt og er i dag en vakker normalvektig student. Jeg spurte henne en gang om hva hun syntes. Hun sa det var fælt å tenke på, men at hun var takknemlig for at moren tok grep og begrenset kaloriinntaket hennes. Så med tanke på dette ville jeg anbefalt deg å ta aktive grep før dattera blir overvektig og får problemer på skolen, blir mobbet og får dårlig selvbilde. Det kan fort balle på seg og komme utenfor kontroll.

På den andre siden så tenker jeg at hun bør ta litt ansvar selv, men har du funnet ut om det har skjedd noe traumatisk som jenta prøver å døve ned med mat? Jeg ville tatt 1 eller flere alvorsprat med henne og prøvd å få henne til å forstå at dette går utover hennes helse. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

I den alderen så er det kanskje rom for at du legger til rette for bedre vaner. Server sunn mat i moderate porsjoner. Ikke ha brus og godteri i huset. Dra på ferie som innebærer noe annet enn stillesitting?

Å kritisere eller gå i klinsj tror jeg ikke er en god strategi.

Anonymkode: 7591f...501

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Jeg er faktisk litt delt. 

En dame jeg kjenner har en datter som begynte å legge på seg mye i tenårene. Moren tok aktive grep og begrenset måltidenes størrelse og hyppighet hjemme, stilte krav og var streng mot dattera. Der og da tenkte jeg at moren var urimelig og hadde feil fokus, men det hjalp og dattera gikk tilbake til normal vekt og er i dag en vakker normalvektig student. Jeg spurte henne en gang om hva hun syntes. Hun sa det var fælt å tenke på, men at hun var takknemlig for at moren tok grep og begrenset kaloriinntaket hennes. Så med tanke på dette ville jeg anbefalt deg å ta aktive grep før dattera blir overvektig og får problemer på skolen, blir mobbet og får dårlig selvbilde. Det kan fort balle på seg og komme utenfor kontroll.

På den andre siden så tenker jeg at hun bør ta litt ansvar selv, men har du funnet ut om det har skjedd noe traumatisk som jenta prøver å døve ned med mat? Jeg ville tatt 1 eller flere alvorsprat med henne og prøvd å få henne til å forstå at dette går utover hennes helse. 

Jeg er også veldig delt i hva som vil være riktig. Vi snakker jo sammen, og jeg har ikke fått inntrykk av at noe traumatisk har skjedd henne. Hun trives på skolen, har venner og er ganske så fornuftig. Lite «tull» med henne, sammenlignet med hva jeg hører venner av meg sliter med med sine døtre. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...