umAxa Skrevet 30. september 2023 #81 Skrevet 30. september 2023 14 minutter siden, norw said: "Han (norw) sier selv det blir skjevt fordelt selv om damen skulle betale tilbake i form av øl eller dessert når han står for middagen/billetter, som viser ytterligere at han er opptatt av tall. " Dette stemmer overhodet ikke. Hvordan i all verden kom du fram til denne konklusjonen? Vi kan gjerne være enige om at dette er en kraftig misforståelse og ikke en løgn. Jeg tenkte ikke over at det er mulig å misforstå så til de grader. Når du sa dette: On 9/27/2023 at 12:58 PM, norw said: Men i praksis blir det mannen som betaler mest når man ikke har en omtrentlig kontroll på det. Som var ditt svar på mitt forslag til at kvinnen kan betale tilbake med å spandere drikke, dessert osv, i etterkant Vet ikke hvordan jeg ellers kan klare å opplyse deg at dette er dine egne ord. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #82 Skrevet 30. september 2023 norw skrev (25 minutter siden): "Han (norw) sier selv det blir skjevt fordelt selv om damen skulle betale tilbake i form av øl eller dessert når han står for middagen/billetter, som viser ytterligere at han er opptatt av tall. " Dette stemmer overhodet ikke. Hvordan i all verden kom du fram til denne konklusjonen? Vi kan gjerne være enige om at dette er en kraftig misforståelse og ikke en løgn. Jeg tenkte ikke over at det er mulig å misforstå så til de grader. Hva er der vi har misforstått i det du er sitert i? Hva mener du med at det « i praksis blir mannen som betaler mest når man ikke har omtrentlig kontroll på det», ? Utsagnet viser jo at du er opptatt av tall , hvor er misforståelsen. ? Anonymkode: 299d5...408
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #83 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 12.34): Jeg synes det er en selvfølge å betale for seg selv. Her i Norge har vi likestilling og like muligheter for begge kjønn. Dette med at "mannen skal betale" henger igjen fra gamledager når damer ikke hadde jobb. Anonymkode: 3cf69...ff3 Norge har den mest uromantiske dating kulturen dessverre. Alt skal vris inn på likestilling. Anonymkode: e8847...227 3 2
Rosakatt Skrevet 30. september 2023 #84 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Norge har den mest uromantiske dating kulturen dessverre. Alt skal vris inn på likestilling. Anonymkode: e8847...227 Det er veldig uromantisk, men det er også trygt. Noen tror genuint det skal bli sex om de betaler. Å betale gir en trygg distanse. Noen har sex på date da, men det er jo ikke alle som er klar for det heller.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #85 Skrevet 30. september 2023 Hvis han et gentleman la han betale. Hvis han vil at det skal deles opp, er han kanskje ikke interessert i noe alvorlig eller har dårlig råd generelt. Anonymkode: 9828f...126 1
umAxa Skrevet 30. september 2023 #86 Skrevet 30. september 2023 1 hour ago, Rosakatt said: Det er veldig uromantisk, men det er også trygt. Noen tror genuint det skal bli sex om de betaler. Å betale gir en trygg distanse. Noen har sex på date da, men det er jo ikke alle som er klar for det heller. Kanskje det er en sammenheng med den verdenskjente skandinaviske dating kulturen: Sex først, så forhold etterpå. 1
Rosakatt Skrevet 30. september 2023 #87 Skrevet 30. september 2023 umAxa skrev (4 minutter siden): Kanskje det er en sammenheng med den verdenskjente skandinaviske dating kulturen: Sex først, så forhold etterpå. Kan godt hende. Men forstår også folk har sex først, siden feil kjemi i sengen noen ganger er enden på et samliv. Ikke at ting ikke kan bli verken bedre eller verre. Det er fint for dem som er fri og vil ha sex fort å være her, men for dem som er litt usikker eller veldig seriøse med hvem som får komme nært, ser jeg for meg at det er kleint å navigere seg med slike forventninger på skuldrene. Men det spørs hvor seriøst en ser på forhold også, å hvor lett noen tar på å gjøre det slutt eller om det er noen som har store ambisjoner om at det helst skal vare livet ut.
umAxa Skrevet 30. september 2023 #88 Skrevet 30. september 2023 (endret) 23 minutter siden, Rosakatt said: Kan godt hende. Men forstår også folk har sex først, siden feil kjemi i sengen noen ganger er enden på et samliv. Ikke at ting ikke kan bli verken bedre eller verre. Det er to ting å tenke på om dette: Man skulle tro at kjemi mellom personene burde ha mer å si enn bare den "seksuelle kjemien." Men hvis seksuell kjemi er det man prioriterer først så er det ikke så rart at vi har en epidemi av kvinner som føler seg overrasket av at mannen ghostet henne etter sexen. Hun har jo ikke sikret noe mer langsiktelige forutsettninger med en mann. Som sagt skandinavisk dating i et nøtteskall. Andre poenget er at "sex først" er kun mulig de siste 50-60 årene pga av sosial og kulturell akseptanse og tilgjengelighet av prevensjon. Uten dette tror jeg kvinner ville vært langt mer påpasselig med "sex først" ideen. Selv om det er mye sterke meninger knyttet til seksuell frihet til kvinner, så ville det faktisk vært en positiv bieffekt: Med risikofylt sex, altså babier, jo større omhu og strengere krav ville kvinnene vært til mennene, som videre ville tvunge menn til å være mer seriøse og vist signaler for å være gode langsiktlige kandidater. Vi alle vet hva vi har istedet i dag, med sex forespørsler på tinder og dårlige dating holdninger på tik-tok. Dette er bare en observasjon fra min side der jeg ser fordeler og ulemper. Quote Det er fint for dem som er fri og vil ha sex fort å være her, men for dem som er litt usikker eller veldig seriøse med hvem som får komme nært, ser jeg for meg at det er kleint å navigere seg med slike forventninger på skuldrene. Kleinhet, usikkerhet og slike sex-først forventinger kunne vært unngått om kulturen var å se på "kjemi mellom personene" som mer viktig enn "seksuell kjemi". Det vi har i dag er en salig blandig av ny og gammel tenking om sex med mye misforståelser og enda mer sårede opplevelser. Beste måten å navigere slik rot er vel å være mer bevisst i hva man vil ha - som er komplisert nok i seg selv for enhver ung person. Endret 30. september 2023 av umAxa
Rosakatt Skrevet 30. september 2023 #89 Skrevet 30. september 2023 umAxa skrev (1 time siden): Man skulle tro at kjemi mellom personene burde ha mer å si enn bare den "seksuelle kjemien." Men hvis seksuell kjemi er det man prioriterer først så er det ikke så rart at vi har en epidemi av kvinner som føler seg overrasket av at mannen ghostet henne etter sexen. Hun har jo ikke sikret noe mer langsiktelige forutsettninger med en mann. Som sagt skandinavisk dating i et nøtteskall. Sa det fordi jeg selv har levd i et forhold uten sex pga mangel på den kjemien, men vennskapet oss mellom var på topp. Det er mye å tenke på kjemi messig. Generell kjemi mellom noen er selvsagt viktigst, men ja seksuell kjemi kan også være greit 😅 Noen andre kan ha andre opplevelser, vi lærer mens vi lever. For noen kan det gå seg til å gå supert, for andre må de tenke nøyere på den seksuelle kjemien i tilegg intill det løser seg, det er alt etter som. umAxa skrev (1 time siden): Andre poenget er at "sex først" er kun mulig de siste 50-60 årene pga av sosial og kulturell akseptanse og tilgjengelighet av prevensjon. Uten dette tror jeg kvinner ville vært langt mer påpasselig med "sex først" ideen. Selv om det er mye sterke meninger knyttet til seksuell frihet til kvinner, så ville det faktisk vært en positiv bieffekt: Enig, mindre tabu og prevensjon er nok et grunnlaget til at kvinner tar villere valg seksuelt. umAxa skrev (1 time siden): Med risikofylt sex, altså babier, jo større omhu og strengere krav ville kvinnene vært til mennene, som videre ville tvunge menn til å være mer seriøse og vist signaler for å være gode langsiktlige kandidater. Vi alle vet hva vi har istedet i dag, med sex forespørsler på tinder og dårlige dating holdninger på tik-tok. Dette er bare en observasjon fra min side der jeg ser fordeler og ulemper. Er glad vi har prevensjon siden alle ikke vil ha baby, å på den måten ikke kunne hatt sex om det ikke var prevensjon. Ja de hadde nok være mer serriøse om de absolutt måtte. Men så hadde vi jo menn som hade kona hjemme, men dro med prostituerte utenom familien. Så kona måtte ha det seksuelt kjedelig(eller hadde hun også elsker??), mens mannen fikk i pose og sekk. Det har jeg hvertfall lest en del i miljøer som har et helligere forhold til ekteskap osv enn vi har her. Men da har de et rart forhold til kvinner igjen sexuelt også da, det er jo ikke sikkert de hadde hatt det her. Hore og Madonna komplekset. Ei for kjærlighet og ei for kåtskap, ei som ikke får være vill og ei som ikke får oppleve kjærlighet, selv om begge vil ha og kan ha begge. Selv om vi kan ha god kjemi med noen på en måte og ikke en annen, å en annen på dent området men ikke mer, men jeg tenker det må da gåan å finne noen vi kan ha grei kjemi med på flere områder 🤷♀️ Om vi vil. Det er positive og negative sider ja. Tror en del er serriøse og useriøse samtidig også. Åpen for sex uten mer med tilfeldige frem til de møter den de vil ha mer med. Vanskelig å navigere, vanskelig å være ærlig, seriøs og samtidig skulle være tiltrekkende og åpen ser jeg for meg uten å ha prøvd. Mange misforståelser ja, mange som lener seg på misforståelser for å få sex. Er åpen for forhold ikke med deg, date? Tik tok kommer absolutt med litt av hvert ja 😅 umAxa skrev (1 time siden): Kleinhet, usikkerhet og slike sex-først forventinger kunne vært unngått om kulturen var å se på "kjemi mellom personene" som mer viktig enn "seksuell kjemi". Det vi har i dag er en salig blandig av ny og gammel tenking om sex med mye misforståelser og enda mer sårede opplevelser. Beste måten å navigere slik rot er vel å være mer bevisst i hva man vil ha - som er komplisert nok i seg selv for enhver ung person. Ja, det er vanskelig og fullstendig kaos. Synd det er vanskelig å finne ut hva en vil ha, men håper de på et punkt gjør. Selv om det er kronglete, så tenker jeg også at det er det som skjer når alle er fri til å følge egne ville veier. Og at det er en bra ting egentlig selv om, som du nevner, vi kanskje ikke for øyeblikket vet hvor vi vil den skal føre hen heller 😂💃😔😊 Mye trist der ute, men mye som avler opp unødvendig tristhet også. Som å spre usikkerhet i områder hvor det er litt vanskeligere, men ikke umulig allikevel. Kunne ønske det var mer støtte og løsningsorientering, men vi er mennesker med sårbare og gode sider og ulike meninger i alle retninger. 1
norw Skrevet 30. september 2023 #90 Skrevet 30. september 2023 umAxa skrev (11 timer siden): Når du sa dette: Som var ditt svar på mitt forslag til at kvinnen kan betale tilbake med å spandere drikke, dessert osv, i etterkant Vet ikke hvordan jeg ellers kan klare å opplyse deg at dette er dine egne ord. Du misforstod. Jeg orker ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #91 Skrevet 1. oktober 2023 Rosakatt skrev (12 timer siden): Det er veldig uromantisk, men det er også trygt. Noen tror genuint det skal bli sex om de betaler. Å betale gir en trygg distanse. Noen har sex på date da, men det er jo ikke alle som er klar for det heller. Jo i Norge kansje men i mange land er det helt utenkelig at fyren får sex etter kun dating. Damene venter til de blir «sammen». Vil du ikke la han spandere så hvorfor la han ****. Vent!! Anonymkode: e8847...227 1
umAxa Skrevet 2. oktober 2023 #92 Skrevet 2. oktober 2023 On 10/1/2023 at 12:41 AM, norw said: Du misforstod. Jeg orker ikke. Ok, forklar misforståelsen. Jeg skal være den første som beklager dersom det gir mening. Om ikke så kan jeg også være med på leken din med tomme beskyldninger: Nei det er du som lyger! 1
norw Skrevet 2. oktober 2023 #93 Skrevet 2. oktober 2023 umAxa skrev (13 minutter siden): Ok, forklar misforståelsen. Jeg skal være den første som beklager dersom det gir mening. Om ikke så kan jeg også være med på leken din med tomme beskyldninger: Nei det er du som lyger! 🤡
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #94 Skrevet 2. oktober 2023 Da sier jeg noe sånt som "ok, da betaler jeg neste gang" Det gjelder både på dater, middag med venner og runder på byen. Det er ingen jeg henger med som fører regnskap, så ingen vet nøyaktig hvordan vi kommer utav det i lengden. Og det er det samme for meg, så lenge alle er fornøyd med ordningen. Anonymkode: d8ce0...6ff
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #96 Skrevet 2. oktober 2023 norw skrev (På 1.10.2023 den 0.41): Du misforstod. Jeg orker ikke. Det er helt klart ikke alle som kjenner til/forstår konseptet (grovt) overslag og hvordan dette kan benyttes (av begge parter) for å bidra til å skape/beholde et likeverdig forhold. Eller at det i oppstartsfasen er så enkelt som at begge betaler for seg selv. At man kan spandere annenhver middag/pils, og se at det jevner seg ut over tid. Hvor mange tråder har det ikke vært her inne av kvinner som har opplevd at kjæresten har 'snikflyttet' inn hos henne, der hun står for alle faste utgifter samt har fått høyere matutgifter? Som sliter med å bli kvitt iglen når de oppdager at han faktisk snylter? Ved å være oppmerksom på hvor mye en selv både gir og får, samt ha et bevisst forhold til fordeling av både utgifter, ansvar, goder og gaver er det uendelig mye enklere å beholde likeverdigheten. Anonymkode: 85135...88a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #97 Skrevet 2. oktober 2023 Insisterer han på å betale billett, så betaler du øl. Anonymkode: 8f43b...c45
umAxa Skrevet 2. oktober 2023 #98 Skrevet 2. oktober 2023 On 9/30/2023 at 5:46 PM, Rosakatt said: Sa det fordi jeg selv har levd i et forhold uten sex pga mangel på den kjemien, men vennskapet oss mellom var på topp. Det er mye å tenke på kjemi messig. Generell kjemi mellom noen er selvsagt viktigst, men ja seksuell kjemi kan også være greit 😅 Noen andre kan ha andre opplevelser, vi lærer mens vi lever. For noen kan det gå seg til å gå supert, for andre må de tenke nøyere på den seksuelle kjemien i tilegg intill det løser seg, det er alt etter som. Enig, mindre tabu og prevensjon er nok et grunnlaget til at kvinner tar villere valg seksuelt. Er glad vi har prevensjon siden alle ikke vil ha baby, å på den måten ikke kunne hatt sex om det ikke var prevensjon. Ja de hadde nok være mer serriøse om de absolutt måtte. Men så hadde vi jo menn som hade kona hjemme, men dro med prostituerte utenom familien. Så kona måtte ha det seksuelt kjedelig(eller hadde hun også elsker??), mens mannen fikk i pose og sekk. Det har jeg hvertfall lest en del i miljøer som har et helligere forhold til ekteskap osv enn vi har her. Men da har de et rart forhold til kvinner igjen sexuelt også da, det er jo ikke sikkert de hadde hatt det her. Hore og Madonna komplekset. Ei for kjærlighet og ei for kåtskap, ei som ikke får være vill og ei som ikke får oppleve kjærlighet, selv om begge vil ha og kan ha begge. Selv om vi kan ha god kjemi med noen på en måte og ikke en annen, å en annen på dent området men ikke mer, men jeg tenker det må da gåan å finne noen vi kan ha grei kjemi med på flere områder 🤷♀️ Om vi vil. Det er positive og negative sider ja. Tror en del er serriøse og useriøse samtidig også. Åpen for sex uten mer med tilfeldige frem til de møter den de vil ha mer med. Vanskelig å navigere, vanskelig å være ærlig, seriøs og samtidig skulle være tiltrekkende og åpen ser jeg for meg uten å ha prøvd. Mange misforståelser ja, mange som lener seg på misforståelser for å få sex. Er åpen for forhold ikke med deg, date? Tik tok kommer absolutt med litt av hvert ja 😅 Ja, det er vanskelig og fullstendig kaos. Synd det er vanskelig å finne ut hva en vil ha, men håper de på et punkt gjør. Selv om det er kronglete, så tenker jeg også at det er det som skjer når alle er fri til å følge egne ville veier. Og at det er en bra ting egentlig selv om, som du nevner, vi kanskje ikke for øyeblikket vet hvor vi vil den skal føre hen heller 😂💃😔😊 Mye trist der ute, men mye som avler opp unødvendig tristhet også. Som å spre usikkerhet i områder hvor det er litt vanskeligere, men ikke umulig allikevel. Kunne ønske det var mer støtte og løsningsorientering, men vi er mennesker med sårbare og gode sider og ulike meninger i alle retninger. Mye fornuftig sagt, og du trekker gode betraktninger om temaer som overlapper og relaterer med hverandre. Dette er mye å tenke på og jeg kjenner hodet eksplodere litt om jeg skulle svare på alt uten å rable - selv om det er fristende, så la oss sette en stopper her for min del 😅 Men som jeg sa tidligere, det er ting å tenke på - og fleste har en utfall som er verdt å vurdere fordeler og ulemper med. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #99 Skrevet 2. oktober 2023 feminismen og likestillingen lenge leve!! Anonymkode: d6a3d...fd3
Rosakatt Skrevet 2. oktober 2023 #100 Skrevet 2. oktober 2023 (endret) umAxa skrev (5 timer siden): Mye fornuftig sagt, og du trekker gode betraktninger om temaer som overlapper og relaterer med hverandre. Dette er mye å tenke på og jeg kjenner hodet eksplodere litt om jeg skulle svare på alt uten å rable - selv om det er fristende, så la oss sette en stopper her for min del 😅 Men som jeg sa tidligere, det er ting å tenke på - og fleste har en utfall som er verdt å vurdere fordeler og ulemper med. Beklager 😂 Om du har et sånnt fint ueksplodert hodet det ikke har rablet for enda, syns jeg vi burde bytte 🙂 For ja ☹️ For, ikke frivillig Endret 2. oktober 2023 av Rosakatt 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå