Gå til innhold

Date- betale selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet
norw skrev (Akkurat nå):

Dere to er et enkelttilfelle. Tilnærmet null betydning statistisk sett.

Og hvor er statistikken, da? 

Anonymkode: 48664...dc2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, norw said:

Problemet er at det ikke er like naturlig at det går andre veien. 

Spørs hva du legger i andre veien?

Antar at du dater med intensjoner om langvarig forhold, kanskje barn og familie på sikt?

Jeg vil påstå at "den andre veien" er både rikt og meningsfylt om du ender opp med en kvinne som elsker deg.

Ikke alt må være på en kvittering.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Problemet er at det er menn som per i dag må jobbe for å få kvinner. Kvinner har ikke det samme problemet. Ergo er det kvinners marked. Krangling om at alt skal være helt likt på krona, er svært uattraktivt, og minsker mannens sjanser. Det blir det samme som å forlange høy lønn og supre arbeidsforhold i en tid med arbeidsgivers marked. Du blir bare byttet ut med en annen, mer føyelig kandidat.

Det er jeg klar over. For meg er prinsippene viktigere enn å lykkes i dette markedet.

Skal sies at jeg ikke er så nøye på at det skal være likt, at jeg ikke skal betale 20 kr mer osv. Jeg mener bare at man bør gjøre det omtrentlig likt og at det må være like naturlig at det er dama som betaler litt mer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og hvor er statistikken, da? 

I samfunnet.

Skrevet
2 minutter siden, norw said:

I samfunnet.

Dine anekdoter er like lite verdt som andres anekdoter. Finn frem til norsk statistikk om du har så sterke meninger.

Anonymkode: 1fc5c...779

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor hører man alltid at mannen betaler eller så blir det delt på 2?  Jeg som kvinne har selv tatt iniativ å spandert flere ganger, men hører sjelden om andre kvinner som gjør det. 

Vi er i 2023, kvinnen kan spandere, mannen kan spandere eller man kan velge å dele det. 

Anonymkode: 4c036...7d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dine anekdoter er like lite verdt som andres anekdoter. Finn frem til norsk statistikk om du har så sterke meninger.

Anonymkode: 1fc5c...779

Du bør skjønne at det ikke finnes noen håndfast statistikk på dette. 

Skrevet

Han har invitert deg med på en date hvor han allerede, sikkert for en stund siden kjøpt billetter(uten tanke på deg for da kjente dere ikke hverandre?). Jeg hadde spandert øl og snacks på konserten, evt måltid om dere skal spise først. 

Og til dere som diskuterer hvem som skal betale for hva, jeg har for det meste betalt for meg selv og til og med spandert. Opplever ikke det som normen at det er menn som spanderer, men hvis noen insisterer så skal de selvfølgelig få lov til det, da spanderer jeg en annen gang. Null stress. 

• Liker 3
Skrevet
norw skrev (34 minutter siden):

Dere to er et enkelttilfelle. Tilnærmet null betydning statistisk sett.

Hvilken statistikk? Den du selv sier ikke finnes? 

Anonymkode: 08aa2...2a0

• Liker 1
Skrevet
norw skrev (18 minutter siden):

Det er jeg klar over. For meg er prinsippene viktigere enn å lykkes i dette markedet.

Skal sies at jeg ikke er så nøye på at det skal være likt, at jeg ikke skal betale 20 kr mer osv. Jeg mener bare at man bør gjøre det omtrentlig likt og at det må være like naturlig at det er dama som betaler litt mer. 

De fleste (både kvinner og menn) har ingen lyst til å ha en partner som rir prinsipper om millimeterrettferdighet hele tiden. Og selvfølgelig, inviterer dama, så kan hun gjerne betale for begge. Problemet oppstår når menn skal styre med vippskrav, kalkulator og sånt på en date DE inviterer til, der de gjerne bestemmer stedet og prisnivået. TS har ikke mye penger, sier hun. Da bør kanskje mannen ikke invitere henne på noe hun ikke har råd til.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
norw skrev (18 minutter siden):

I samfunnet.

Hvem har laget denne statistikken? Er den vitenskapelig belagt og fagfellevurdert? Ble samfunnet som helhet tilstrekkelig representert i undersøkelsen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er det nå? Jeg skal på date to. Vi skal på en relativt dyr konsert. Skal jeg la han betale når han ønsker det eller skal jeg insisterte på å betale selv. 

På første date drakk vi kaffe og da var jeg så kjapp at jeg betalte selv.

Anonymkode: 7adf5...5eb

Om han ønsker å betale kan du la han betale og heller spandere på han en annen gang. 

Anonymkode: 4c036...7d3

Skrevet

Akkurat i dette tilfellet ville jeg bare latt han betale, dette er vel noe han har kjøpt på forhånd, og når det er dyrt, så kan en ikke bare forvente at den man inviterer betaler. Men jeg ville ikke gjort det til en vane å la han betale hele tiden 

Anonymkode: d9ff7...2e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvilken statistikk? Den du selv sier ikke finnes? 

Statistikken som ikke er tallfestet, men basert på egne erfaringer, venner og kjentes erfaringer, hva jeg har lest osv. 

Skrevet

Hvis han allerede har bestille billetter og invitert deg, så sier du tusen takk. Så spanderer du neste gang. Det er ikke noe å si.

Eller du bare vippser han halve beløpet.

Det er i hvert fall sånn jeg har gjort det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
norw skrev (5 minutter siden):

Statistikken som ikke er tallfestet, men basert på egne erfaringer, venner og kjentes erfaringer, hva jeg har lest osv. 

De jeg kjenner, inkludert meg selv og hva jeg har lest, sier at damene drar lasset minst like mye økonomisk som menn. 

Point taken? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker sånn at om en av partene inviterer på noe av den dyrere sorten, så burde den parten betale for motparten. Uavhengig av kjønn og hele pakka, selvsagt. Middag, konsert, hva enn.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje fordi HAN inviterer, og HAN bestemmer at de skal på noe dyrt?

Står ingen sted at han inviterer eller at han har bestemt de skal på konsert. 

Står helt enkelt "VI skal på date nr to og VI skal på en dyr konsert".

Om det skulle være tilfelle at han hadde planlagt dette/invitert så går det fint an å si nei også - eller redgjøre på forhånd hvordan man løser det med betaling. Jeg syns også det er billig å si at den som inviterer er den som betaler da det stort sett alltid er mannen som må ta første steg. (ja, det finnes unntak, men prosentvis er dette veldig i favør kvinner).

Anonymkode: 9d06a...8ca

• Liker 1
Skrevet

Hvis han vil spandere? Ja takk sier du da.

🤷

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...