Gå til innhold

Date- betale selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er det nå? Jeg skal på date to. Vi skal på en relativt dyr konsert. Skal jeg la han betale når han ønsker det eller skal jeg insisterte på å betale selv. 

På første date drakk vi kaffe og da var jeg så kjapp at jeg betalte selv.

Anonymkode: 7adf5...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ingen grunn til at du ikke skal betale for deg selv - du ønsker vel også å være på denne daten og konserten?

Hvorfor skal han egentlig betale for deg? Hvorfor syns du det er naturlig å tenke? Du nevner aldri at du skal tilby deg å betale for begge, hvorfor er ikke det en like naturlig tanke?

Anonymkode: 9d06a...8ca

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge å betale for seg selv. Her i Norge har vi likestilling og like muligheter for begge kjønn. Dette med at "mannen skal betale" henger igjen fra gamledager når damer ikke hadde jobb. 

Anonymkode: 3cf69...ff3

• Liker 6
Skrevet (endret)

Du lar han betale dersom han ønsker det.

Liker du han og ønsker du å gi noe tilbake, kan du overraske han med en øl eller to i løpet av konserten.

En date flyter mye bedre når man ikke sitter med hver sin kalkulator og teller kroner og ører og hvem som skylder for hva.

Endret av umAxa
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg pleier som regel å betale selv, men jeg insisterer aldri.

Anonymkode: 340a4...d3b

Skrevet

En jeg datet før mannen min, så var han kjapp med og betale. Men da sa jeg neste er på meg, typ om man drikker noe på konserten. Ellers hadde jeg betalt for meg selv eller alltid delt på utgiftene. Det satt han veldig pris på, fordi andre kvinner forventet og bli betalt for stort sett hver gang i date fasen eller dem ikke bodde sammen. 
Han jeg når er gift med, ikke så gla i og dra ut i offentligheten i førsten pga sosialangst, så han ba jeg hjem til meg og vi datet der, jeg lagde litt god mat og drikke, han tok med en liten overraskelse til meg, ikke noe jeg forventet men veldig koselig. Når vi ble samboere gjorde vi mere ute sammen og da delte vi på det. Nå er vi gift med felles økonomi.

• Nyttig 1
Skrevet

Du betaler for din egen billett, noe annet ville vært rart. 

Jeg var på date på restaurant for noen uker siden. Vi spiste forskjellige retter, men som kostet det samme, og vi drakk det samme. Delte regningen.

• Liker 3
Skrevet
umAxa skrev (22 minutter siden):

Du lar han betale dersom han ønsker det. Ønsker du å gi noe tilbake, så kan du overraske han med en stå klar med en øl eller to i løpet av konserten. Dater flyter mye bedre når man ikke må sitte med hver sin kalkulator og telle hvem som skylder for hva.

Men i praksis blir det mannen som betaler mest når man ikke har en omtrentlig kontroll på det.

Skrevet
Just now, norw said:

Men i praksis blir det mannen som betaler mest når man ikke har en omtrentlig kontroll på det.

Ja, det burde ikke være et problem, med mindre du og damen vil alt skal være 50/50 fordelt.

• Liker 1
Skrevet
norw skrev (1 minutt siden):

Gjør det? 

Hver gang vi er ute og spiser, gir jeg mannen min kortet mitt og han bruker det. Fordi jeg liker at det ser ut som han betaler. 

Så det ser ut som han betaler, men det er faktisk mine penger som blir brukt. 

Anonymkode: 08aa2...2a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan er det nå? Jeg skal på date to. Vi skal på en relativt dyr konsert. Skal jeg la han betale når han ønsker det eller skal jeg insisterte på å betale selv. 

På første date drakk vi kaffe og da var jeg så kjapp at jeg betalte selv.

Anonymkode: 7adf5...5eb

Det kleineste jeg vet, er å "krangle" om hvem som skal betale hva.

Sier daten din at han ønsker å spandere, la han gjøre det.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Om han har invitert deg på konsert og ønsker å betale, så la han nå det. Neste gang er det du som inviterer til noe og kan betale. Ser ikke helt problemet med å være spandabel. Det jevner seg ut i det lange løp :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ønsker og  ser på det som naturlig å ha sex med han og evt ser på han som kjæreste material, la han betale. Hvis ikke, betal selv og slutt å date menn du ikke er seksuelt tiltrukket av. 

Anonymkode: 06052...82b

• Liker 1
Skrevet

Det spørs litt på situasjonen. Om han tilfeldigvis har to billetter og inviterer deg, bør du heller spandere et par drinker i løpet av konserten. Du bør nok foreslå å vippse for billetten én gang, "forresten, hva skylder jeg deg for billetten?", om han sier "nei, det går bra", så ikke tenk med på det.

Hvis en person sier de vil spandere, uavhengig av kjønn, så blir det bare kleint å krangle.

Anonymkode: 1fc5c...779

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ingen grunn til at du ikke skal betale for deg selv - du ønsker vel også å være på denne daten og konserten?

Hvorfor skal han egentlig betale for deg? Hvorfor syns du det er naturlig å tenke? Du nevner aldri at du skal tilby deg å betale for begge, hvorfor er ikke det en like naturlig tanke?

Anonymkode: 9d06a...8ca

Kanskje fordi HAN inviterer, og HAN bestemmer at de skal på noe dyrt?

Anonymkode: 48664...dc2

• Liker 1
Skrevet
umAxa skrev (1 time siden):

Ja, det burde ikke være et problem, med mindre du og damen vil alt skal være 50/50 fordelt.

Problemet er at det ikke er like naturlig at det går andre veien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje fordi HAN inviterer, og HAN bestemmer at de skal på noe dyrt?

Men hvilken intensjoner har han og ikke minst, hvilken intensjoner har hun?

Anonymkode: 06052...82b

• Liker 2
Skrevet

Gjør det? 

Hver gang vi er ute og spiser, gir jeg mannen min kortet mitt og han bruker det. Fordi jeg liker at det ser ut som han betaler. 

Samme her, men mest fordi jjeg er sjenert når jeg må stå å betale. Senest igår betalte jeg for 4 menn på restaurant. Kvinner betaler også, har gjort det hele mitt voksne liv. 

Anonymkode: 27c7f...92a

Skrevet

Gjør det? 

Dere to er et enkelttilfelle. Tilnærmet null betydning statistisk sett.

Skrevet
norw skrev (3 minutter siden):

Problemet er at det ikke er like naturlig at det går andre veien. 

Problemet er at det er menn som per i dag må jobbe for å få kvinner. Kvinner har ikke det samme problemet. Ergo er det kvinners marked. Krangling om at alt skal være helt likt på krona, er svært uattraktivt, og minsker mannens sjanser. Det blir det samme som å forlange høy lønn og supre arbeidsforhold i en tid med arbeidsgivers marked. Du blir bare byttet ut med en annen, mer føyelig kandidat.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...