Gå til innhold

Date- betale selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet
umAxa skrev (45 minutter siden):

Konseptet med å være prinsipiell kan jeg forstå - og det er tid og sted å stå på sine prinsipper som i seg selv kan være attraktivt.

Så la oss si du har prinsipper som ikke produserer de resultatene du vil ha, fordi de gjør det uattraktiv, skal du fortsatt stå for dine prinsipper da? 🤷‍♂️

De prinsippene @norw har forfektet i denne debatten - at begge parter gir og får i en god balanse - er svært attraktive etter mitt syn. Både økonomisk (betale for seg selv/dele regningen/bytte på å spandere), men også praktisk dersom daten leder til et forhold.

Og dette prinsippet er årsaken til at jeg som kvinne insisterer på å hovedsaklig betale for meg selv i starten på en relasjon; ingenting er gratis, og det er uaktuelt å sette meg selv i en posisjon der jeg 'skylder' mannen noe. Hvor mange ganger har vi ikke hørt utsagn av typen 'jeg spanderte den flotte middagen og fikk ikke en blowjob engang'. Ellers takk!

Anonymkode: 85135...88a

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig skal mannen betale!  Det er sånn det skal være. En mann skal være mann. En dame skal være dame. Forventer alltid at mannen betaler. Hvis en mann ikke har nok penger til en date, så burde han ikke be noen på date! Alle mine dater har alltid betalt. Heldigvis er ikke alle menn små homoer og forlanger at en dame betaler for seg selv på en date. Æsj.   En mann skal alltid oppføre seg som en Gentleman, og da skal de spandere.

Det gikk bra et par setninger, men så skled det ut gitt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

De prinsippene @norw har forfektet i denne debatten - at begge parter gir og får i en god balanse - er svært attraktive etter mitt syn. Både økonomisk (betale for seg selv/dele regningen/bytte på å spandere), men også praktisk dersom daten leder til et forhold.

Og dette prinsippet er årsaken til at jeg som kvinne insisterer på å hovedsaklig betale for meg selv i starten på en relasjon; ingenting er gratis, og det er uaktuelt å sette meg selv i en posisjon der jeg 'skylder' mannen noe. Hvor mange ganger har vi ikke hørt utsagn av typen 'jeg spanderte den flotte middagen og fikk ikke en blowjob engang'. Ellers takk!

Men en slik mann ville jo du uansett ikke ha hatt noe med å gjøre?

Anonymkode: 48664...dc2

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig.

Jeg har sagt det flere ganger i andre tråder, så du har ikke en krangel om dette med meg. 

Det jeg utreder med @norw er hva som spiller inn som attraktivt og påpeker en date skal være så glidene komfortabel som mulig; Det vil si ikke vær opptatt av tall, lommebok og kalkulatorer når regningen kommer på bordet.

Fordi er det noe som er usexy på en date, så er det tall og politikk.

Politikk er selvforklarende, men når det gjelder tall som regninger, kvitteringer, bankkonto, seksuell historie, vekt, alder, penis-lengde, hastighet på teslaen eller benkpress: Å være opphengt av tall på en seriøs måte er sjeldent attraktiv, og det er bedre å unngå å la tema der tall spiller inn ta for mye plass - spesielt på første date.

Det norw viser, er at han bryr seg om tall: og at han vil at det skal være så likt som mulig. Han sier selv det blir skjevt fordelt selv om damen skulle betale tilbake i form av øl eller dessert når han står for middagen/billetter, som viser ytterligere at han er opptatt av tall. Dette sier han er hans mindset og en prinsippsak, og selvsagt skal han få beholde dem. Jeg bare spør han bare hvorfor.

Mitt argument er at selv om det finnes sikkert damer som matcher prinsippsakene hans, så jeg tror fleste foretrekker heller min alternativ der tall og regninger blir mindre viktig; Så når regningen kommer, så tar jeg den, og blir ferdig med den. Naturligvis hvis hun sier noe på det, så foreslår jeg at hun kan finne på noe godt til desserten og spandere den på oss og kan hinte til spennende steder som serverer gode tiramisuer eller lignende om nødvendig. Mulighetene for å betale tilbake er uendelige. Lenge før norw eller andre som bryr seg om lik fordeling og holder enda på med å vippse hverandre, så er jeg og min date allerede halvveis ned i gata til en deilig iskrem forretting.

Ser du forskjellen?

Så selv om jeg skulle stå for de største utgiftene av en date, så skal alltid gjøres uten at hun skal føle underliggende hensikter å få deg/kvinnen til å stå i gjeld til meg. Igjen fordi i "min mindset" så skal tema om tall og hvem som skylder hva og hvor mye ikke ta fokuset fra oppevelsen.

Endret av umAxa
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 12.29):

Hvordan er det nå? Jeg skal på date to. Vi skal på en relativt dyr konsert. Skal jeg la han betale når han ønsker det eller skal jeg insisterte på å betale selv. 

På første date drakk vi kaffe og da var jeg så kjapp at jeg betalte selv.

Anonymkode: 7adf5...5eb

Jeg hadde sagt at vi kan splitte det på to, og høre hva han sier da

Anonymkode: 3e0a8...ea5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men en slik mann ville jo du uansett ikke ha hatt noe med å gjøre?

Anonymkode: 48664...dc2

De går ikke rundt med stempel i panna der det står 'hvis jeg kjøper middag til deg må du gå med på at jeg får pule deg', dermed betaler jeg hovedsaklig min egen restaurantregning.

umAxa skrev (1 time siden):

Enig.

Jeg har sagt det flere ganger i andre tråder, så du har ikke en krangel om dette med meg. 

Det jeg utreder med @norw er hva som spiller inn som attraktivt og påpeker en date skal være så glidene komfortabel som mulig; Det vil si ikke vær opptatt av tall, lommebok og kalkulatorer når regningen kommer på bordet.

Politikk er selvforklarende, men når det gjelder tall som regninger, kvitteringer, bankkonto, seksuell historie, vekt, alder, penis-lengde, hastighet på teslaen eller benkpress: Å være opphengt av tall på en seriøs måte er sjeldent attraktiv, og det er bedre å unngå å la tema der tall spiller inn ta for mye plass - spesielt på første date.

Det norw viser, er at han bryr seg om tall: og at han vil at det skal være så likt som mulig. Han sier selv det blir skjevt fordelt selv om damen skulle betale tilbake i form av øl eller dessert når han står for middagen/billetter, som viser ytterligere at han er opptatt av tall. Dette sier han er hans mindset og en prinsippsak, og selvsagt skal han få beholde dem. Jeg bare spør han bare hvorfor.

Mitt argument er at selv om det finnes sikkert damer som matcher prinsippsakene hans, så jeg tror fleste foretrekker heller min alternativ der tall og regninger blir mindre viktig; Så når regningen kommer, så tar jeg den, og blir ferdig med den. Naturligvis hvis hun sier noe på det, så foreslår jeg at hun kan finne på noe godt til desserten og spandere den på oss og kan hinte til spennende steder som serverer gode tiramisuer eller lignende om nødvendig. Mulighetene for å betale tilbake er uendelige. Lenge før norw eller andre som bryr seg om lik fordeling og holder enda på med å vippse hverandre, så er jeg og min date allerede halvveis ned i gata til en deilig iskrem forretting.

Ser du forskjellen?

Så selv om jeg skulle stå for de største utgiftene av en date, så skal alltid gjøres uten at hun skal føle underliggende hensikter å få deg/kvinnen til å stå i gjeld til meg. Igjen fordi i "min mindset" så skal tema om tall og hvem som skylder hva og hvor mye ikke ta fokuset fra oppevelsen.

Her mener jeg du leser langt mer inn i det @norw skriver, enn det som faktisk står der. Man trenger ikke verken kalkulator eller kjønnspolitikk for å holde på prinsippet om at det i en relasjon - være seg de par første datene eller et ekteskap - skal ha en relativt jevn balanse på gi/få.

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Her mener jeg du leser langt mer inn i det @norw skriver, enn det som faktisk står der. Man trenger ikke verken kalkulator eller kjønnspolitikk for å holde på prinsippet om at det i en relasjon - være seg de par første datene eller et ekteskap - skal ha en relativt jevn balanse på gi/få.

Jeg har allerede begrunnet og er enig i at balansen må være jevn for at damen ikke skal føle at hun står til gjeld og gi etter for eventuell sexpress.  Men som jeg også sa, man også evne å gi/spandere, uten å legge forventninger om å få noe tilbake. Med tilstrekkelig sosiale antenner og glimt så får man dette til.

Har du annen argument til hvorfor det skal være en likt fra starten av utover det?

-

Man oppnår også jevnhet med å la den andre stå for tur å spandere noe tilbake på kort sikt - som jeg har gitt forklaring i dybden på. Tall og penger skal ikke stå i fokus når man er på date med hverandre.

Men som norw sier, så foretrekker han å splitte regninger og sørge for lik deling av utgifter stadig og det er hans prinsipp og la tall og penger være et forstyrrende element.

Riktig nok dør ikke en date på om man splitter eller ikke, men hva foretrekker du om du skulle vært på en date? Den som teller kroner, eller den som ser deg?

Endret av umAxa
Skrevet
umAxa skrev (8 timer siden):

Enig.

Ser du forskjellen?

Hvorfor lyver du? 

• Nyttig 1
Skrevet

For meg er ikke dette en dating-ting, men hvordan jeg lever livet mitt. Jeg lever ikke over min egen økonomiske evne, og tar ikke imot penger fra foreldre eller venner, uten at jeg gir omtrent det samme tilbake. Det er ikke krone for krone, og om noen spanderer en konsert, kan jeg spandere en middag, men jeg ville aldri tatt imot noe, uten å spandert omtrent tilsvarende. 

• Liker 1
Skrevet

Den som inviterer betaler.. 

og om mannen ønsker meg glam.. og med tanke på tiden jeg bruker på det.. 

så er det at han spanderer 150 kr på en kakao og et kakestykke innenfor syns jeg… 

Om en mann ber meg på date og forventer at jeg ser pen og glam ut.. fint antrekk, bølger i håret og sminket.. bare foundationen min koster 500 kr.. barbert leggene, under armene.. 

H

Anonymkode: 5233f...3f1

Skrevet
13 hours ago, norw said:

Hvorfor lyver du? 

Kan du påpeke hvor jeg lyver om du skal komme med en slik beskyldning?

Skrevet
umAxa skrev (4 minutter siden):

Kan du påpeke hvor jeg lyver om du skal komme med en slik beskyldning?

Jeg har markert løgnen med fet skrift.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, norw said:

Jeg har markert løgnen med fet skrift.

Takk, så dette er hva du ønsker å dra frem som en påstått løgn fra min munn: 

"Han sier selv det blir skjevt fordelt selv om damen skulle betale tilbake i form av øl eller dessert når han står for middagen/billetter, som viser ytterligere at han er opptatt av tall. "

Jeg referer selvsagt til vår samtale i starten da jeg sa:

Du lar han betale dersom han ønsker det. Ønsker du å gi noe tilbake, så kan du overraske han med en stå klar med en øl eller to i løpet av konserten. Dater flyter mye bedre når man ikke må sitte med hver sin kalkulator og telle hvem som skylder for hva.

Du siterte meg på dette og sa:

Men i praksis blir det mannen som betaler mest når man ikke har en omtrentlig kontroll på det.

Som du ser, så sier du faktisk selv at det er mannen som betaler mest, altså det er enda en skjev fordeling mellom hvem som betaler selv om kvinnen spanderer litt tilbake.

Les gjerne igjen den fete skriften som du uthevet som en løgn fra meg:

"Han sier selv det blir skjevt fordelt selv om damen skulle betale tilbake i form av øl eller dessert når han står for middagen/billetter, som viser ytterligere at han er opptatt av tall. "

Ord blir litt fattig fra min side akkurat nå, så jeg lar emojis overta: 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

Endret av umAxa
  • Liker 1
Skrevet
umAxa skrev (21 timer siden):

Jeg har allerede begrunnet og er enig i at balansen må være jevn for at damen ikke skal føle at hun står til gjeld og gi etter for eventuell sexpress.  Men som jeg også sa, man også evne å gi/spandere, uten å legge forventninger om å få noe tilbake. Med tilstrekkelig sosiale antenner og glimt så får man dette til.

Har du annen argument til hvorfor det skal være en likt fra starten av utover det?

-

Man oppnår også jevnhet med å la den andre stå for tur å spandere noe tilbake på kort sikt - som jeg har gitt forklaring i dybden på. Tall og penger skal ikke stå i fokus når man er på date med hverandre.

Men som norw sier, så foretrekker han å splitte regninger og sørge for lik deling av utgifter stadig og det er hans prinsipp og la tall og penger være et forstyrrende element.

Riktig nok dør ikke en date på om man splitter eller ikke, men hva foretrekker du om du skulle vært på en date? Den som teller kroner, eller den som ser deg?

Jeg insisterer alltid på og betale for meg på første av andre date, av flere grunner og ikke minst dette med sexpress og forventninger. Når jeg tillater en date og spandere på meg har jeg kommet dit at jeg vet at jeg vil noe mer og er trygg. 

i går lot jeg en kompis spandere på meg. Jeg har hatt en tøff måned og mindre sosialt budsjett enn vanlig. Han har nok med penger, og skulle innom byen jeg bor et par dager, og ville gjerne treffes. Nei, ble ikke noe blow job, bare en hyggelig kveld. Neste gang er det kanskje jeg som spanderer. Om det går opp i opp på krona til slutt tror jeg ingen av oss bryr oss om. 

jeg kunne aldri ha vært på date med eller vært venn med norw. Han virker mer oppslukt av penger og prinsipper enn og ha det hyggelig. Og telle kronestykker er usjarmerende  i alle forhold ( date, venn, kollega, familie ) etter min mening. Jeg både spanderer og blir spandert på , og det er vilje og generøsitet som spiller inn, ikke hvem som til sist har spandert det dyreste. 

Anonymkode: 299d5...408

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg insisterer alltid på og betale for meg på første av andre date, av flere grunner og ikke minst dette med sexpress og forventninger. Når jeg tillater en date og spandere på meg har jeg kommet dit at jeg vet at jeg vil noe mer og er trygg. 

Anonymkode: 299d5...408

Del gjerne de andre grunnene.

Vi er begge enig at å skape forventninger om tilbakebetaling i form av sex er en uønsket uting, men jeg er genuint interessert i å høre om dine andre grunner til at du insisterer å betale for din halvdel i starten. 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg kunne aldri ha vært på date med eller vært venn med norw. Han virker mer oppslukt av penger og prinsipper enn og ha det hyggelig. Og telle kronestykker er usjarmerende  i alle forhold ( date, venn, kollega, familie ) etter min mening. Jeg både spanderer og blir spandert på , og det er vilje og generøsitet som spiller inn, ikke hvem som til sist har spandert det dyreste. 

Ingen uenighet her, og @norw burde få meg seg dette, slik at han ser hvor jeg også kommer fra. 

Skrevet
umAxa skrev (9 timer siden):

Takk, så dette er hva du ønsker å dra frem som en påstått løgn fra min munn: 

Jeg referer selvsagt til vår samtale i starten da jeg sa:

Du siterte meg på dette og sa:

Som du ser, så sier du faktisk selv at det er mannen som betaler mest, altså det er enda en skjev fordeling mellom hvem som betaler selv om kvinnen spanderer litt tilbake.

Les gjerne igjen den fete skriften som du uthevet som en løgn fra meg:

Ord blir litt fattig fra min side akkurat nå, så jeg lar emojis overta: 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

Vær forsiktig med å anta ting. Da fremstår det fort som løgn, som i dette tilfellet. 

• Liker 1
Skrevet
norw skrev (På 27.9.2023 den 22.26):

Helt greit så lenge dama er tilstrekkelig tilgjengelig for sex, står for matlaging, husvask, klesvask og har hovedansvaret for eventuelle barn.

Ja. Sånn har det vært i mitt ekteskap hvertfall.  Og i mine forhold. Så lenge mannen betaler alt og gjør alle manne jobbene i hus og hage og med bil, så gjør jeg alt av husarbeid og alt med unger. Sex kan ikke "kjøpes" nei, men selvfølgelig har jeg sex med mannen min. Men har jeg ikke lyst eller er dårlig what ever, så har vi ikke sex, det sier seg selv!  Bare fordi du jobber og betaler alt så er du ikke en jævla konge. 😄

Anonymkode: bdf29...4dd

• Liker 1
Skrevet

Med mindre det er veldig viktig for deg å betale selv, ville jeg latt han betale,om han uttrykker ønske om det.

De årene jeg var på date,betalte jeg noen ganger, og han jeg datet andre ganger. Noen ganger betalte vi hver for oss også.

Skrevet
14 hours ago, norw said:

Vær forsiktig med å anta ting. Da fremstår det fort som løgn, som i dette tilfellet. 

Takk for tipset og jeg skal være forsiktig fra nå av: Det er min forsiktige antagelse er at du har faktisk hjernekapasitet til å forstå selv at du enda ikke har forklart hvor løgnen er.

Å utheve med fet skrift gjør ikke en den uthevede teksten til en løgn. Det ligger faktisk på din kappe og i det minste forklare hvorfor det er en løgn.

La meg utrede det ut for deg med hva jeg sa i starten:

"Du lar han (mannen) betale dersom han ønsker det. Ønsker du (kvinnen) å gi noe tilbake, så kan du overraske han med en stå klar med en øl eller to i løpet av konserten. Dater flyter mye bedre når man ikke må sitte med hver sin kalkulator og telle hvem som skylder for hva."

Din respons til dette var: 

"Men i praksis blir det mannen som betaler mest når man ikke har en omtrentlig kontroll på det."

Jeg referer til din respons her:

"Han (norw) sier selv det blir skjevt fordelt selv om damen skulle betale tilbake i form av øl eller dessert når han står for middagen/billetter, som viser ytterligere at han er opptatt av tall. "

---- 

Din påstand er at jeg lyger her:

"Han (norw) sier selv det blir skjevt fordelt selv om damen skulle betale tilbake i form av øl eller dessert når han står for middagen/billetter, som viser ytterligere at han er opptatt av tall. "

Igjen, hvor lyger jeg, det er selv du som sa at det er i praksis at mannen er den som betaler mest på slutten av en date.

Og dobbelt igjen, ord blir fattige så jeg lar denne gang ny emoji beskrive hva jeg føler:  🤡 

Men jeg kan si en ting, ja man skal være forsiktig med å lage antagelser, som å anta at noen lyger - spesielt når de har bevis på det motsatte.

Skrevet (endret)

"Han (norw) sier selv det blir skjevt fordelt selv om damen skulle betale tilbake i form av øl eller dessert når han står for middagen/billetter, som viser ytterligere at han er opptatt av tall. "

Dette stemmer overhodet ikke. Hvordan i all verden kom du fram til denne konklusjonen? Vi kan gjerne være enige om at dette er en kraftig misforståelse og ikke en løgn. Jeg tenkte ikke over at det er mulig å misforstå så til de grader.

Endret av norw
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...