Gå til innhold

En kjøtteter jeg kjenner sier at grønnsaker er næringsfattige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror virkelig at det er folk som spiser rent kjøtt fra gressforet storfe, viltkjøtt, og ellers ren mat, som ligger på sykehus med hjerteproblemer? Og ikke de som spiser rekesalat, salami, og frityrmat? For en logikk. 

Anonymkode: 528cb...d62

Du tror virkelig at et stoff er farlig fordi det har en e-kode? Vet du hvor mange e-stoffer epler har? For en logikk.

Anonymkode: da965...53f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes at rødt kjøtt er veldig godt.

Sånn sett hadde det kanskje vært sunt for meg å kutte rødt kjøtt helt ut, for med færre fristende ting på menyen så hadde jeg nok spist mindre.

Anonymkode: da965...53f

Du må heller velge kvalitet fremfor kvantitet. I stedet for å spise en stor «billig» biff, spiser man en liten tørrmodnet biff fra dyr som har gått ute hele året. Eller viltkjøtt. For å bli mett, spiser du en forrett eller litt mer tilbehør.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se deg rundt, menneskene som ser best ut, som er slankest og mest trent- spiser grønnsaker. Det er mange mennesker som tjener mye penger på å selge folk ideen om at x eller y er farlig og må unngås. Bare drit i det. Spis grønnsakene dine. Spis mye bær om du kan. Du kommer til å holde deg frisk og rask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (Akkurat nå):

Se deg rundt, menneskene som ser best ut, som er slankest og mest trent- spiser grønnsaker.

Alle spiser grønnsaker. Men mener du at de spise bare grønnsaker? I så fall: kilde? Jeg vet at det finnes bodybuildere og benkpressere som er veganere men det er vel heller unntaket enn regelen.

Sitat

Det er mange mennesker som tjener mye penger på å selge folk ideen om at x eller y er farlig og må unngås. Bare drit i det. Spis grønnsakene dine. Spis mye bær om du kan. Du kommer til å holde deg frisk og rask

Så hva sier du er farlig?

Å spise mye grønt er lite kontroversielt.

Anonymkode: da965...53f

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Du må heller velge kvalitet fremfor kvantitet. I stedet for å spise en stor «billig» biff, spiser man en liten tørrmodnet biff fra dyr som har gått ute hele året. Eller viltkjøtt. For å bli mett, spiser du en forrett eller litt mer tilbehør.

Jeg prøvde det med vin. Begynte å kjøpe dyr vin. Det endte med at jeg drakk mer vin enn før, så sluttet med det 🙂

Anonymkode: da965...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Denne tidsperioden blir ofte kalt "The Golden Age of Nutrition". Mellom 1850 og 1870. De levde like lenge som oss i dag, hadde mye lavere grad av hjertesykdom, men døde oftere av smittsomme sykdommer av sanitære forhold pre-antibiotika. 

Hva spiste de? De spiste grønnsaker. Kilovis med grønnsaker hver dag "The working class diet was rich in seasonal vegetables and fruits; with consumption of fruits and vegetables amounting to eight to 10 portions per day. They had relatively little access to alcohol and tobacco; and due to their correspondingly high intake of fruits, whole grains, oily fish and vegetables, they consumed levels of micro- and phytonutrients at approximately ten times the levels considered normal today"

De spiste også litt kjøtt, men kjøtt var dyrt og grønnsaker billig, så kostholdet var hovedsakelig vegetarisk eller pesketarisk. 

Vi har aldri spist så mye kjøtt som i dag, å være 100% kjøttetende er noe av det mest idiotiske bro-science tullet som finnes. 

Anonymkode: 77b07...852

Levealder i første halvdel av 1800 tallet var 40 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alle spiser grønnsaker. Men mener du at de spise bare grønnsaker? I så fall: kilde? Jeg vet at det finnes bodybuildere og benkpressere som er veganere men det er vel heller unntaket enn regelen.

Anonymkode: da965...53f

Aner ikke hvrofor du drar inn veganisme. TS sier at hun kjenner noen som kun spiser kjøtt og sier grønnsaker er dårlig. Hun spiser normalt kosthold. TS lurer på om det er sant, noe det åpenbart ikke er. Hvorfor skulle veganisme være relevant i denne tråden?

Og selv veganere lever ikke bare på grønnsaker. De spiser også kikerter, nøtter og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Enmanelskeråhate said:

Levealder i første halvdel av 1800 tallet var 40 år..

Det er for øvrig på grunn av høy barnedød blant annet, ikke nødvendigvis fordi de spiste dårlig. Det ab snakker om er nok død knyttet til kosthold. Dersom man fjerner all barnedød og arbeidsulykker, så er levealderen mye mer relevant å sammenligne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (Akkurat nå):

Det er for øvrig på grunn av høy barnedød blant annet, ikke nødvendigvis fordi de spiste dårlig. Det ab snakker om er nok død knyttet til kosthold. Dersom man fjerner all barnedød og arbeidsulykker, så er levealderen mye mer relevant å sammenligne

Merkelig å ta en 20års periode på 1800 tallet og snakke om levealder i hele tatt spør du meg, helt tullete

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg prøvde det med vin. Begynte å kjøpe dyr vin. Det endte med at jeg drakk mer vin enn før, så sluttet med det 🙂

Anonymkode: da965...53f

Det er viktig å drikke mye dyr vin. Spesielt sammen med god mat.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du tror virkelig at et stoff er farlig fordi det har en e-kode? Vet du hvor mange e-stoffer epler har? For en logikk.

Anonymkode: da965...53f

Det er mange e-stoffer som har en direkte negativ innvirkning på kropp og hjerne. F.eks flere fargestoffer som kommer med advarsel på pakningene, det er spesielt en rødfarge, gulfarge og en grønnfarge - du finner vel de mest i godteri, bakevarer o.l. 

Så har du e-stoffet Karregenan (fortykningsmiddel) som vises i forskning kan gi betennelser i tarmen. Det finnes mange eksempler på e-stoffer og deres negative helseeffekter, selv om ikke alle reagerer på alt. 

Andreas Whal er vel kjemiker? En som har peiling på hva stoffer og midler gjør med kroppen, er en ernæringsbiolog. Da burde du heller lytte til et par podcast-episoder med Wolfgang hvor Marit snakker om de forskjellige stoffene og hva forskningen sier. Det er jo en grunn til at ultraprossesert mat beviselig er helseskadelig i mengder over lang tid, det er jo fordi det er tilsatt ekstremt mye tilsetningsstoffer.

Anonymkode: 937f3...a23

  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (5 minutter siden):

Levealder i første halvdel av 1800 tallet var 40 år..

Levealder er to størrelser. Dagens gjennomsnittlige levealder er mye høyere i dag enn tidligere på grunn av at de fleste lever ganske lenge. Før var det høy dødelighet blant barn, og mange føde i ulykker. Og legevitenskapen var selvsagt ganske dårlig.

Men folk som holdt seg friske kunne bli ganske gamle før også. 

 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de jeg kjenner som er vegetarianere må ta kosttilskudd og de går jevnlig til legen for å sjekke verdiene sine.. 

I tillegg bør dwt nevnes at de samme personene er de som oftest sliter med slapphet osv osv.. 

Der ligger svaret ditt. 

Anonymkode: a4c81...ef1

  • Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Denne tidsperioden blir ofte kalt "The Golden Age of Nutrition". Mellom 1850 og 1870. De levde like lenge som oss i dag, hadde mye lavere grad av hjertesykdom, men døde oftere av smittsomme sykdommer av sanitære forhold pre-antibiotika. 

Hva spiste de? De spiste grønnsaker. Kilovis med grønnsaker hver dag "The working class diet was rich in seasonal vegetables and fruits; with consumption of fruits and vegetables amounting to eight to 10 portions per day. They had relatively little access to alcohol and tobacco; and due to their correspondingly high intake of fruits, whole grains, oily fish and vegetables, they consumed levels of micro- and phytonutrients at approximately ten times the levels considered normal today"

De spiste også litt kjøtt, men kjøtt var dyrt og grønnsaker billig, så kostholdet var hovedsakelig vegetarisk eller pesketarisk. 

Vi har aldri spist så mye kjøtt som i dag, å være 100% kjøttetende er noe av det mest idiotiske bro-science tullet som finnes. 

Anonymkode: 77b07...852

Grunnen til at levealderen gikk opp rundt denne tiden, noe som gjalt hele den vestlige verden - var p.g.a den industrielle revolusjonen. Hvis du ser på samme grafer fra Asia, Afrika, «den tredje verden», ser du at de hang fryktelig etter - før industriell tid. Matvarer i seg selv er ikke hele grunnlaget for at dødeligheten sank, økt velstand og sentralisering er en stor faktor her. 
 

Hans Rowling er verdenskjent, nå død, dessverre, men hans forskning og statistikk blir brukt som grunnlag enda i dag. 

Anonymkode: 937f3...a23

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du tror virkelig at et stoff er farlig fordi det har en e-kode? Vet du hvor mange e-stoffer epler har? For en logikk.

Anonymkode: da965...53f

Det handler ikke om e-stoffer i seg selv, men en helhet av ingredienser og prosesseringsgrad. Noen e-stoffer er forøvrig langt verre enn andre, riboflavin vs natriumnitritt, natriumglutamat m.m

Ja det èr faktisk enkel logikk at en som spiser rent kjøtt og ellers bare rene råvarer ikke er den som får hjerteinfarkt, og at den som spiser salami, tubeost, potetgull, og posemat er den som gjør det. Å skulle forklare noen at elgkjøtt og grønnsaker er bedre for helsa enn løvstek med bernaise og pommfrites, blir...vel..

 

Anonymkode: 528cb...d62

  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle de jeg kjenner som er vegetarianere må ta kosttilskudd og de går jevnlig til legen for å sjekke verdiene sine.. 

I tillegg bør dwt nevnes at de samme personene er de som oftest sliter med slapphet osv osv.. 

Der ligger svaret ditt. 

Anonymkode: a4c81...ef1

Jeg sjekket verdiene mine i alle 16 år som veganer. Alltid bra. Likevel veldig dårlig etter en del år, og måtte begynne å spise animalsk igjen. 

Anonymkode: 528cb...d62

  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er mange e-stoffer som har en direkte negativ innvirkning på kropp og hjerne. F.eks flere fargestoffer som kommer med advarsel på pakningene, det er spesielt en rødfarge, gulfarge og en grønnfarge - du finner vel de mest i godteri, bakevarer o.l. 

Så har du e-stoffet Karregenan (fortykningsmiddel) som vises i forskning kan gi betennelser i tarmen. Det finnes mange eksempler på e-stoffer og deres negative helseeffekter, selv om ikke alle reagerer på alt. 

Eple inneholder en rekke e-stoffer, se bilde.

Sitat

Andreas Whal er vel kjemiker? En som har peiling på hva stoffer og midler gjør med kroppen, er en ernæringsbiolog. Da burde du heller lytte til et par podcast-episoder med Wolfgang hvor Marit snakker om de forskjellige stoffene og hva forskningen sier. Det er jo en grunn til at ultraprossesert mat beviselig er helseskadelig i mengder over lang tid, det er jo fordi det er tilsatt ekstremt mye tilsetningsstoffer.

Han er fysiker. Hvis vi først skal appelere til autoritet, hva er din fagbakgrunn?

Min forståelse er at «ultraprosessert» er betegnelsen gitt av en Brasiliansk forsker for en tid tilbake på korrelasjon mellom noen typer mat og dårlig helse, ut over næringsverdi. Den påpeker korrelasjon og besvarer ikke kausalitet. Noen har foreslått mekanismer hvor det å bryte ned cellevegger i maten er dårlig for oss. Vi må med andre ord regne med at man ikke kjenner mekanismen, og at noe mat som i dag vilkårlig er beskrevet som «ultraprosessert» helt ufortjent har blitt tilskrevet dårlig helse (siden man ikke vet akkurat hva det er med noen av disse matvarene som er dårlig for oss).

Jeg er for ordens skyld en matnerd som lager mat fra bunnen av fordi jeg synes det er gøy og smaker godt og fordi jeg liker å vite hva man spiser. Men jeg er temmelig skeptisk til ernæringsbiologer fordi faget fremstår med liten prediktiv kraft.

IMG_0516.webp

Anonymkode: da965...53f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eple inneholder en rekke e-stoffer, se bilde.

Han er fysiker. Hvis vi først skal appelere til autoritet, hva er din fagbakgrunn?

Min forståelse er at «ultraprosessert» er betegnelsen gitt av en Brasiliansk forsker for en tid tilbake på korrelasjon mellom noen typer mat og dårlig helse, ut over næringsverdi. Den påpeker korrelasjon og besvarer ikke kausalitet. Noen har foreslått mekanismer hvor det å bryte ned cellevegger i maten er dårlig for oss. Vi må med andre ord regne med at man ikke kjenner mekanismen, og at noe mat som i dag vilkårlig er beskrevet som «ultraprosessert» helt ufortjent har blitt tilskrevet dårlig helse (siden man ikke vet akkurat hva det er med noen av disse matvarene som er dårlig for oss).

Jeg er for ordens skyld en matnerd som lager mat fra bunnen av fordi jeg synes det er gøy og smaker godt og fordi jeg liker å vite hva man spiser. Men jeg er temmelig skeptisk til ernæringsbiologer fordi faget fremstår med liten prediktiv kraft.

IMG_0516.webp

Anonymkode: da965...53f

Sprøytet frukt og grønt inneholder mye drit, derfor velger man økologisk. Nå var vel også tråden her om grønt var næringsfattig eller ikke, noe det i stor grad er. Og da snakker jeg om generell og biotilgjengelig næring. 

Anonymkode: 528cb...d62

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sprøytet frukt og grønt inneholder mye drit, derfor velger man økologisk. Nå var vel også tråden her om grønt var næringsfattig eller ikke, noe det i stor grad er. Og da snakker jeg om generell og biotilgjengelig næring. 

Anonymkode: 528cb...d62

De stoffene som ble ramset opp på det bildet finnes i eplene i hagen min som aldri har blitt sprøytet og som blir gjødslet med ku- og hønsemøkk.

Naturlige, økologiske grønnsaker inneholder en haug av e-stoffer og gifter, og det er ikke menneskets feil at de er der.

Hvis man nekter å spise e-stoffer så må man logisk sett nekte å spise frukt og grønt.

Anonymkode: da965...53f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De som får hjerte sykdommer osv har nok ikke dette fordi de spiser kjøtt, men fordi de spiser ultraprosessert mat og veldig usunne kilder til kjøtt (salami, pølser, leverpostei,m.m)

Det er ikke kjøttet i seg selv, men alle tilsetningsstoffene som er farlig. Ren bacon som er 100% kjøtt, vs bacon som er tilsatt nitritt/e250. Sier seg selv hva som gir helseproblemer. 

Anonymkode: 528cb...d62

Kjøtt er linket til tykktarmskreft blant annet. alt rødt kjøtt har en negativ effekt på helsen. En ting er rene magre kjøttprodukter, men typ pølse, koteletter, biff osv, det er ikke bra for noen i store mengder. Eller egentlig i noen mengder, 

Anonymkode: 58475...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...