Gå til innhold

En kjøtteter jeg kjenner sier at grønnsaker er næringsfattige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får lese deg opp om hvor mange hanekyllinger som blir drept årlig. 3 millioner blir drept årlig, kvestet levende. Dette er bare kyllinger det ikke er bruk for. Tallet for kyllinger generelt, er langt større.

Det slaktes under 300 000 storfe årlig i Norge, sånn til sammenligning. Hva gir mest mat? Svaret er åpenbart. 

 

Anonymkode: 9fa0b...782

Blir det bedre av å drepe andre dyr, som svin, okse og lam i tillegg? Hvis alle gjør litt bedre valg, blir verden et bedre sted.

Det forresten på mulighet for å teste såvidt befrukta hønseegg med tanke på kjønn for å minimere mengden lidelse for dyrene.

Nå skal jeg hjem og kose meg med den beste veggis-curryen fra i går, så melder meg ut av debatten foreløpig.

Jeg skal ikke bestemme hva folk skal gjøre, men det kjennes godt å gjøre de moralsk rette tinga, samtidig som vi bygger superhelse.

Anonymkode: 40056...698

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som er SÅ "glad i dyr":

Du behøver ikke engang spise noe som helst, hverken kjøtt eller planter, for å få mange dyreliv på samvittigheten. Det holder lenge å slippe ut katta . . .

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir det bedre av å drepe andre dyr, som svin, okse og lam i tillegg? Hvis alle gjør litt bedre valg, blir verden et bedre sted.

Det forresten på mulighet for å teste såvidt befrukta hønseegg med tanke på kjønn for å minimere mengden lidelse for dyrene.

Nå skal jeg hjem og kose meg med den beste veggis-curryen fra i går, så melder meg ut av debatten foreløpig.

Jeg skal ikke bestemme hva folk skal gjøre, men det kjennes godt å gjøre de moralsk rette tinga, samtidig som vi bygger superhelse.

Anonymkode: 40056...698

1,4 millioner lam/sau årlig. 1,6 millioner gris. Disse slaktes ikke fånyttes, men produserer mye kjøtt og næring. Hvordan skal du rettferdiggjøre dette? 

Ja, alle kan gjøre bedre valg, og alle veganere har vært der at de har ment at plantekost er det beste. Men når helsa kollapser, så skal man altså ikke velge egen helse? 

Jeg var forøvrig veganer i veldig mange år, og har kjent på baksiden av veganisme selv. Du får kose deg med curryen, jeg skal spise noe mer næringsrikt. 

Anonymkode: 9fa0b...782

  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 12.35):

Det er mange e-stoffer som har en direkte negativ innvirkning på kropp og hjerne. F.eks flere fargestoffer som kommer med advarsel på pakningene, det er spesielt en rødfarge, gulfarge og en grønnfarge - du finner vel de mest i godteri, bakevarer o.l. 

Så har du e-stoffet Karregenan (fortykningsmiddel) som vises i forskning kan gi betennelser i tarmen. Det finnes mange eksempler på e-stoffer og deres negative helseeffekter, selv om ikke alle reagerer på alt. 

Andreas Whal er vel kjemiker? En som har peiling på hva stoffer og midler gjør med kroppen, er en ernæringsbiolog. Da burde du heller lytte til et par podcast-episoder med Wolfgang hvor Marit snakker om de forskjellige stoffene og hva forskningen sier. Det er jo en grunn til at ultraprossesert mat beviselig er helseskadelig i mengder over lang tid, det er jo fordi det er tilsatt ekstremt mye tilsetningsstoffer.

Anonymkode: 937f3...a23

Husk at det er kliniske ernæringsfysiologer som er de eneste som skal gi generelle ernæringsråd til mennesker. Og hvertfall til mennesker med ulike helsemessige utfordringer. Ernæringsbiolog er noe helt annet. Den forskningen er ikke klar for å brukes på mennesker. De drar slutninger før forskningen er kommet langt nok. Feks mens det fortsatt er på rotte-nivå eller kun på et laboratorium. Det er derfor de uttaler seg så bastant og på siden av de generelle rådene. Fordi de generelle rådene må være evidensbasert. 

Det er egentlig det samme som å blande en bachelor i psykologi med en utdannet psykolog. Kun en kan ansettes til å behandle psykisk syke. Selv om en med bachelor absolutt kan starte blogg med kvasivitenskap. Jeg mener absolutt rene råvarer og nattfaste er det sunneste, det er jo også bevist. Men sånne detaljer om makrofagene og klinisk relevans med akkurat antall timer og slikt er uheldig å legge fram som bevist.

Anonymkode: 47e64...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er derfor de uttaler seg så bastant og på siden av de generelle rådene. Fordi de generelle rådene må være evidensbasert. 

Anonymkode: 47e64...4dc

De generelle rådene sier blant annet at man kan spise ett, kanskje to egg daglig. Hvorfor? Fordi man ikke har forsket på større inntak. Dermed har man advart mot å spise mer. Samtidig har man ikke advart mot å spise f.eks tre epler daglig, selv om det ikke er forskning som viser at man kan spise mer enn ett.

Så har man stort sett lagt vekt på korrelasjonsstudier, som viser f.eks sammenheng (ikke årsak!) mellom pizza og sykdom, og antatt(!) at det er kjøttet på pizzaen som er problemet. Samtidig som man har ignorert de åpenbare korrelasjonenene man ser hos urfolk som spiser mye kjøtt og IKKE er syke. Og man har fullstendig ignorert det historiske og evolusjonære perspektivet når man gir råd. Hele feltet er en faglig katastrofe.

Så jeg har ingen betenkeligheter med å spise naturlig mat og drite i anbefalingene om store mengder karbohydrater og oljer som ble oppfunnet for mindre enn hundre år siden. Og det merker jeg også på helsa. Å spise i tråd med anbefalingene ga meg blant annet stadig hull i tennene, ustabil energi og dårlig humør. Spis mest mulig likt slik du ville gjort om det ikke eksisterte bakerier, oljefabrikker og matbutikker.

Anonymkode: 76c41...10d

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De generelle rådene sier blant annet at man kan spise ett, kanskje to egg daglig. Hvorfor? Fordi man ikke har forsket på større inntak. Dermed har man advart mot å spise mer. Samtidig har man ikke advart mot å spise f.eks tre epler daglig, selv om det ikke er forskning som viser at man kan spise mer enn ett.

Så har man stort sett lagt vekt på korrelasjonsstudier, som viser f.eks sammenheng (ikke årsak!) mellom pizza og sykdom, og antatt(!) at det er kjøttet på pizzaen som er problemet. Samtidig som man har ignorert de åpenbare korrelasjonenene man ser hos urfolk som spiser mye kjøtt og IKKE er syke. Og man har fullstendig ignorert det historiske og evolusjonære perspektivet når man gir råd. Hele feltet er en faglig katastrofe.

Så jeg har ingen betenkeligheter med å spise naturlig mat og drite i anbefalingene om store mengder karbohydrater og oljer som ble oppfunnet for mindre enn hundre år siden. Og det merker jeg også på helsa. Å spise i tråd med anbefalingene ga meg blant annet stadig hull i tennene, ustabil energi og dårlig humør. Spis mest mulig likt slik du ville gjort om det ikke eksisterte bakerier, oljefabrikker og matbutikker.

Anonymkode: 76c41...10d

Dette!

Forskningen er ofte meningsløs fordi den mangler sammenheng og helhet. Det burde være logisk for folk flest at viltkjøtt med ovnsbakte grønnsaker er ufarlig og langt mer næringsrikt enn linsegryte. Men bytter man ut pølser og bacon full av nitritt med linsegryte, så ser det med en gang annerledes ut. 

At det ikke skal være bra for oss å spise den mest biotilgjengelige næringen som finnes - i ren form vel og merke, er bare tull. Det er alt det andre vi spiser i tillegg som ødelegger, ikke kjøttet i seg selv. 

Anonymkode: 528cb...d62

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 18.57):

Det er vel ingen tvil om at man må spise mer (volum) dersom man spiser grønnsaker enn om man spiser kjøtt.

Uansett så er jo en av menneskets viktigste egenskaper at vi kan spise veldig mye forskjellig, og kan overleve på mange ulike typer kosthold.

Anonymkode: 9c484...b66

Ja. Grønnsaker er næringsfattige, ofte vanskelige å fordøye, og mange krever varmebehandling før man kan ta opp næringsstoffene. 
Det betyr ikke at vi bør droppe å spise grønnsaker. 

Anonymkode: 7951c...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke sett noe gode moralske argument mot å spise dyr som har blitt avlet opp i Norge, bortsett muligens for fjærkre. 

Mortalitet studier viser sprikende resultat, med sterkest bevis på at det ikke er signifikant for hvor lenge du lever om du er vegetarianer eller ikke. Muligens lavere risiko for hjertesykdom, men høyere for hjerneslag.  
Dette få en nok aldri helt fasiten på siden det er så mange andre faktorer som differensierer de ulike gruppene. 
Hva en gjør ellers i livet vil sannsynligvis ha mye mer betydning.  (Trening, vekt, røyking osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern kilde, brukerdebatt, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde kolesterolet nede kan det være bra å spise både havregryn og rå grønnsaker. De er fulle av fiber og noe karbohydrater og vitaminer. Ved å utelukke en stor mengde matvarer i kosten kan man få store mangler feks av c- vitaminer. 

Anonymkode: 8ea3b...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...