Gå til innhold

En kjøtteter jeg kjenner sier at grønnsaker er næringsfattige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vedkommende tror sikkert fordøyelsen til mennesker fungerer likt som hos kyr og andre planteetere.

Anonymkode: ecd7c...4c1

Ja, jeg skjønte jo det, men blir fortsatt like overrasket over hvordan menneskehjernen fungerer uansett 😉

Anonymkode: 937f3...a23

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke helt tomt for vitaminer og næringsstoffer i grønnsaker. Og ikke minst er det kalorifattig vomfyll som kan begrense fedmeepidemien vi har i verden.

Anonymkode: 47e64...4dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så virker det som om folk som er opptatt av kosthold i dag blir så utrolig sneversynte. Enten må man være carnivore eller veganer, man må gå på en 20/16/12:4/8/12 diett eller lavkarbo (som er i ferd med å dø ut som motediett, og det sier mye) Og så blir folk provoserte av nasjonale kostholdsråd som er trauste og selvfølgelige. 

Som den over sier så har vi en fedmeepidemi. En alvorlig trussel for folkehelsen. Så driver folk å begraver seg i detaljer om kosthold når det egentlig bør være superenkelt: Spis balansert, mest ren mat, spis det du liker av den rene maten, og det som er etisk for deg. For noen er det å spise levende vesener etisk i mot deres holdninger. De kan leve godt som veganere. For de som elsker kjøtt så kan de fremdeles spise kjøtt, men å gjøre grønnsaker til den store fienden blir latterlig. Ikke overspis. Hold deg slank. Vær aktiv. Ikke fall for motedietter. Gjør det enkelt. 

Jeg tenker alltid på oldemor min som døde som 105-åring. Hva er hennes hemmelighet? Normal husmannskost, mat laget fra bunnen av, aldri fråtsing, et aktivt liv av nødvendighet og en normalvekt hele livet. 

Anonymkode: 77b07...852

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Han sier at for å få seg i mikronæringsstoffer og mineraler er det best å forholde seg til animalske produkter. Er dette korrekt? Strider ikke det mot all kunnskap om at grønnsaker er sunt og næringsrikt?

Han er 100% kjøtteter. Jeg spiser normal, er ikke veganer elns.

Anonymkode: 48209...b56

Man kan si at grønnsaker er sunne, men likevel næringsfattige. De kan for eksempel inneholde en del vitaminer, men har normalt lite protein og fett, for eksempel. Kjøtt inneholder derimot begge deler. I tillegg inneholder planter en del antinæringsstoffer, altså kjemikalier som skal beskytte dem mot å bli spist. Det gjør ikke kjøtt. Vil tro det er det han tenker på.

Anonymkode: 76c41...10d

  • Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sannheten er at det fins så mye tvetydig forskning ang. mat og næring, at man kan ikke si at hverken den vegetariske eller den animalske dietten er sunnest. Dog skal det sies, all forskning viser til at variert kosthold er viktig for å oppnå fullverdig næring.

Anonymkode: 3ebda...2d0

Variert kost er et veldig moderne fenomen. De fleste mennesker gjennom historien har spist svært lite variert, men likevel næringsrikt (ellers hadde vi jo ikke overlevd).

Anonymkode: 76c41...10d

  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak er hva som er sunnest og mest næringsrikt. Det avgjørende er hva som er godt. Og da nytter det ikke med sære dietter. En kombinasjon av fusk, skalldyr, kjøtt, animalske produkter, korn, bønner, grønnsaker og frukt slår alt🍾

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ikke kjøtt (pescetarianer) og har ingen mangler. (Bekreftet med blodprøver.) Men spiser jo fisk, egg, ost foreks. 
Men hoveddelen av mitt kosthold er grønnsaker. 

Anonymkode: efae5...729

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset er stappfulle av folk med hjerte&karsydommer og kreft. Svært mange dør av dette hvert år. Alle desse sykdommene kommer av mange ting, blant annet kjøtt. Kjøtt er ikke bra i store mengder. Man må begrense det, eller kutte det ut. Carnivores må se helt forferdelig ut innvendig. De kan umulig leve spesielt lenge. 

Anonymkode: 58475...c9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (2 timer siden):

Spør kua . . . . . Grønt går bra, bare du får nok, variert og har god tid til å samle og spise.

Bare grønt kan gå . . . Bare kjøtt går dårlig for mennesker.

Kjøtt er egentlig prosessert grøntfor som en snarvei, slik at vi kan bruke tid og energi på andre ting.

Kua kan spise gress og har et svært avansert fordøyelsessystem.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sykehuset er stappfulle av folk med hjerte&karsydommer og kreft. Svært mange dør av dette hvert år. Alle desse sykdommene kommer av mange ting, blant annet kjøtt. Kjøtt er ikke bra i store mengder. Man må begrense det, eller kutte det ut. Carnivores må se helt forferdelig ut innvendig. De kan umulig leve spesielt lenge. 

Anonymkode: 58475...c9f

Inuittene spiste vel tradisjonelt (marint) kjøtt og spekk, lite grønnsaker og hadde god helse fram til de fikk tilgang på sukker og alkohol?

Hvorvidt det betyr at selspekk er flott for deg og meg, eller at inuittene hadde andre gener enn oss vet jeg ikke.

https://www.doctorkiltz.com/inuit-diet/

Anonymkode: da965...53f

  • Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Inuittene spiste vel tradisjonelt (marint) kjøtt og spekk, lite grønnsaker og hadde god helse fram til de fikk tilgang på sukker og alkohol?

Hvorvidt det betyr at selspekk er flott for deg og meg, eller at inuittene hadde andre gener enn oss vet jeg ikke.

https://www.doctorkiltz.com/inuit-diet/

Anonymkode: da965...53f

Vel, dette er et klart eksempel på menneskelig evolusjon etter forhold. Det samme er den geografisk baserte laktoseintoleransen. 

Men selvfølgelig - skal du først spise kjøtt så er maritimt kjøtt rett fra havet med mye Omega-3 optimalt. 

Anonymkode: 77b07...852

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser ikke kjøtt (pescetarianer) og har ingen mangler. (Bekreftet med blodprøver.) Men spiser jo fisk, egg, ost foreks. 
Men hoveddelen av mitt kosthold er grønnsaker. 

Anonymkode: efae5...729

Du får jo i deg biotilgjengelige næringsstgoffer fra fisk, egg, og meieri. Veldig stor forskjell på å ikke innta animalsk næring i det hele tatt. Du får jo i deg kollagen, biotilgjengelig sink, b-12, kalsium m.m

Anonymkode: 528cb...d62

  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sykehuset er stappfulle av folk med hjerte&karsydommer og kreft. Svært mange dør av dette hvert år. Alle desse sykdommene kommer av mange ting, blant annet kjøtt. Kjøtt er ikke bra i store mengder. Man må begrense det, eller kutte det ut. Carnivores må se helt forferdelig ut innvendig. De kan umulig leve spesielt lenge. 

Anonymkode: 58475...c9f

De som får hjerte sykdommer osv har nok ikke dette fordi de spiser kjøtt, men fordi de spiser ultraprosessert mat og veldig usunne kilder til kjøtt (salami, pølser, leverpostei,m.m)

Det er ikke kjøttet i seg selv, men alle tilsetningsstoffene som er farlig. Ren bacon som er 100% kjøtt, vs bacon som er tilsatt nitritt/e250. Sier seg selv hva som gir helseproblemer. 

Anonymkode: 528cb...d62

  • Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe sannhet i utsagnet at grønnsaker kan mangel mineraler og sporstoffer. Mye mat blir produsert i hydrologisk system med nøye regulert næring, det betyr at det er mindre variasjon innad i en type planter fra samme leverandør i forhold om den samme planten hadde blitt satt rett i jorden i forskjellige steder i landet.

Det betyr ikke at et Vegar/Vegan kosthold er mindre verdig enn et kjøttinnhold kosthold, det betyr bare at de som velger en strengt regulert diett burde sette seg inn i sine kostholdsbehov og kanskje ta vitamin/mineral tilskudd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Warg said:

Noe sannhet i utsagnet at grønnsaker kan mangel mineraler og sporstoffer. Mye mat blir produsert i hydrologisk system med nøye regulert næring, det betyr at det er mindre variasjon innad i en type planter fra samme leverandør i forhold om den samme planten hadde blitt satt rett i jorden i forskjellige steder i landet.

Det betyr ikke at et Vegar/Vegan kosthold er mindre verdig enn et kjøttinnhold kosthold, det betyr bare at de som velger en strengt regulert diett burde sette seg inn i sine kostholdsbehov og kanskje ta vitamin/mineral tilskudd.

 

 

Jo et vegansk kosthold er på sikt dårligere, fordi planter har lavere biotilgjengelig næring, samt også mangler vesentlige ting som ikke kan supplementeres med tilskudd. Jeg fikk erfare dette the hard way, tok meg 16 år å våkne. 

Anonymkode: 528cb...d62

  • Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sykehuset er stappfulle av folk med hjerte&karsydommer og kreft. Svært mange dør av dette hvert år. Alle desse sykdommene kommer av mange ting, blant annet kjøtt. Kjøtt er ikke bra i store mengder. Man må begrense det, eller kutte det ut. Carnivores må se helt forferdelig ut innvendig. De kan umulig leve spesielt lenge. 

Anonymkode: 58475...c9f

Rent kjøtt er ikke en av grunnene til at de ligger der. De har spist på seg overvekt ved blant annet prosessert kjøtt, som hamburgere, pølser, pizza. Og ikke minst overspist annet dritt som potetgull, godteri, fløtegratinerte poteter, søt bakst og alkohol. Samt lite fysisk aktivitet. Samt dårlige gener. Ufattelig at man trekker rent kjøtt inn i den debatten der. Man kan ikke sette et lite stykke indrefilet av storfe i samme bås som grillpølse i brød fra bensinstasjonen. Jeg spiser masse grønnsaker selv, men ren fisk og rent rødt kjøtt er på menyen flere ganger i uken. Min fastlege sier også at de fleste kvinner burde spise MER rent rødt kjøtt.

Anonymkode: 47e64...4dc

  • Liker 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ren bacon som er 100% kjøtt, vs bacon som er tilsatt nitritt/e250. Sier seg selv hva som gir helseproblemer. 

Nei det sier ikke seg selv. Jeg anbefaler Andreas Wahls program om tilsetningsstoffer.

Anonymkode: da965...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (14 timer siden):

En sak er hva som er sunnest og mest næringsrikt. Det avgjørende er hva som er godt. Og da nytter det ikke med sære dietter. En kombinasjon av fusk, skalldyr, kjøtt, animalske produkter, korn, bønner, grønnsaker og frukt slår alt🍾

Jeg synes at rødt kjøtt er veldig godt.

Sånn sett hadde det kanskje vært sunt for meg å kutte rødt kjøtt helt ut, for med færre fristende ting på menyen så hadde jeg nok spist mindre.

Anonymkode: da965...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det sier ikke seg selv. Jeg anbefaler Andreas Wahls program om tilsetningsstoffer.

Anonymkode: da965...53f

Du tror virkelig at det er folk som spiser rent kjøtt fra gressforet storfe, viltkjøtt, og ellers ren mat, som ligger på sykehus med hjerteproblemer? Og ikke de som spiser rekesalat, salami, og frityrmat? For en logikk. 

Anonymkode: 528cb...d62

  • Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes at rødt kjøtt er veldig godt.

Sånn sett hadde det kanskje vært sunt for meg å kutte rødt kjøtt helt ut, for med færre fristende ting på menyen så hadde jeg nok spist mindre.

Anonymkode: da965...53f

Ikke kutt ut rødt kjøtt, det har viktige næringsstoffer. Bare sørg for å spise god kvalitetskjøtt, og at det du ellers spiser ikke er ultraprosessert mat (ihvertfall ikke for mye av det)

Anonymkode: 528cb...d62

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...