Gå til innhold

Feite foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis barnevernet skulle være reelt i denne sammenhengen, noe jeg tviler på at det er (de vil nok la helsestasjonen jobbe videre med dette), så bør ts foreslå det for familien. Ikke uten videre melde dem inn, for det i seg selv kan være en belastning og påvirke familien negativt.  

Anonymkode: fcaf5...8ad

Kan godt hende det er en bedre løsning her, ja.
Jeg ser verdi og viktighet her å drøfte spørsmålet rundt bv, ettersom det ofte kommer veldig polariserte og ureflekterte svar når det er spm om å involvere bv. 

Anonymkode: 5b59b...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 9/8/2023 at 5:43 PM, AnonymBruker said:

Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? 

Ts

Anonymkode: 244ab...683

Så du mener at fordi et barn er overvektig, er det et tegn på at de ikke har det bra? For en utrolig merkelig tankegang. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan godt hende det er en bedre løsning her, ja.
Jeg ser verdi og viktighet her å drøfte spørsmålet rundt bv, ettersom det ofte kommer veldig polariserte og ureflekterte svar når det er spm om å involvere bv. 

Det har med barnevernets historie og rykte å gjøre. Dersom det er mye bra å si om barnevernet og hva de kan tilby, så burde det komme mye bedre fram. Det burde deles ut informasjon og normaliseres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det har med barnevernets historie og rykte å gjøre. Dersom det er mye bra å si om barnevernet og hva de kan tilby, så burde det komme mye bedre fram. Det burde deles ut informasjon og normaliseres. 

Absolutt. Enig på begge punkter. Taushetsplikten er en motarbeide faktor her, men utrolig viktig selvfølgelig. 
Det er langt mer normalisert i noen kretser enn andre. 

Skrevet
Peterpan91 skrev (22 minutter siden):

Så du mener at fordi et barn er overvektig, er det et tegn på at de ikke har det bra? For en utrolig merkelig tankegang. 

Overvekt er et tegn på manglende omsorg på ulike områder, rent ernæringsmessig og kan ha emosjonelle aspekt. Overvekt er også en problematikk som har enorme ringvirkninger både på individ og samfunnsnivå. Det er ikke rart, det er sånn det er.

Skrevet
On 9/12/2023 at 2:21 PM, AnonymBruker said:

Overvekt er et tegn på manglende omsorg på ulike områder, rent ernæringsmessig og kan ha emosjonelle aspekt. Overvekt er også en problematikk som har enorme ringvirkninger både på individ og samfunnsnivå. Det er ikke rart, det er sånn det er.

Stemmer ikke. Overvekt kan både komme av gener og hormoner. Det er ikke alltid en spesiell grunn til at noen er overvektige. Det er også fullt mulig å spise sunn og næringsrik mat, og fortsatt være overvektig. Det kan du lese mer om på Den norske legeforening sine nettsider. Genetiske årsaker til fedme | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 17.36):

Har et familie medlem som har samboer og to barn, foreldrene er veldig overvektige og spiser veldig usunt, barna får ikke variert kosthold, mye godteri og fastfood. Mitt barn har brukt og være med dem på ferie og det er alltid bare usunn mat. Er det ok og sende en bekymringsmelding ut i fra dette?

Anonymkode: 244ab...683

Omtrent like god grunn som å sende bekymringsmelding på deg, siden du ikke kan skrive korrekt norsk. 

Anonymkode: 2a740...91f

• Nyttig 2
Skrevet
Peterpan91 skrev (3 timer siden):

Stemmer ikke. Overvekt kan både komme av gener og hormoner. Det er ikke alltid en spesiell grunn til at noen er overvektige. Det er også fullt mulig å spise sunn og næringsrik mat, og fortsatt være overvektig. Det kan du lese mer om på Den norske legeforening sine nettsider. Genetiske årsaker til fedme | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

Fint at du kommenterte og la ved dette.

Har selv et barn som er overvektig og et som et slankt. Gjett hvem som spiser minst og er mest aktiv! Vi er heller ikke en usunn familie. Det henger altså ikke alltid helt sammen, men de som ikke har erfart det selv kan ha noen fordommer og raskt bli belærende.

Det er veldig frustrerende for barn, som vet at de spiser og er aktive på lik linje med sine omgangsvenner, å ikke bli akseptert for den de er. 

• Nyttig 1
Skrevet
c_buk skrev (På 8.9.2023 den 17.46):

Det er ikke lov å si at fedme er problematisk. Stakkars barn som blir påført fedme av sine foreldre. Jeg var et slikt barn selv. Veldig lite kult å vite at min overvektige barndom skyldes at mine foreldre ikke klarte å tilby mat tilpasset min kropp. De skal jo være tillitspersoner.

Hadde det vært bedre for deg å bli kasteball i systemet og heller vokse opp i diverse fosterhjem?

Anonymkode: 9ccfe...f06

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 21.02):

Det ER omsorgssvikt, alvorlig omsorgssvikt, fordi barn som vokser opp med dårlig ernærig ikke utvikler seg fysisk eller kognitivt så godt som de skulle gjort med nok næring. Det gir fysiske og psykiske problemer, det kan gi skoleproblemer, sosiale problemer, varige problemer.

De er mer utstatt for betennelsestilstander, som igjen fører til de sykdommene du nevner som de får helt unødvendig økt risiko for å få i løpet av livet.

At foreldre ikke bryr seg mer om egne barn enn å påføre dem dette, det ER omsorgssvikt.

Å selv være svært overvektig og ha fedme som forelder, det gjør at man bør søke hjelp for de bakenforliggende problemene - ikke påføre egne barn samme helserisikoer.

Foreldre som skader barna sine på andre måter straffes for det. Foreldre som med vilje påfører egne barn dårlig helse, potensielt livslange og alvorlige diagnoser... de skal visst slippe unna, iflg. mange...

Anonymkode: 9ab84...4c2

Over halvparten av nordmenn er overvektige. Skal halvparten av foreldrene fratas barna sine, som så skal plasseres hvor, tenker du? I en fosterfamilie, når det meldes om et underskudd på flere hundre fosterfamilier i Norge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fint at du kommenterte og la ved dette.

Har selv et barn som er overvektig og et som et slankt. Gjett hvem som spiser minst og er mest aktiv! Vi er heller ikke en usunn familie. Det henger altså ikke alltid helt sammen, men de som ikke har erfart det selv kan ha noen fordommer og raskt bli belærende.

Det er veldig frustrerende for barn, som vet at de spiser og er aktive på lik linje med sine omgangsvenner, å ikke bli akseptert for den de er. 

Samme her. Tre slanke barn, en overvektig. Alle spiser det samme, og jeg prøver til og med begrense matinntaket for den yngste siden han er tung. Problemet er farens gener - den yngste er som snytt ut av nesa på faren utseendemessig, mens de tre eldste ligner på meg og har min kroppstype. Yngste går mye fjellturer og trener idrett 3-4 ganger per uke. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde det vært bedre for deg å bli kasteball i systemet og heller vokse opp i diverse fosterhjem?

Et valg mellom to onder det. Men for å svare det spesifikt i valget mellom ondene. Jeg foretrakk nok en oppvekst preget av feilernæring.

Ideelt sett så hadde noen grepet inn og bidratt til en mer korrekt kost i barndommen. Bare fordi det finnes verre alternativer, betyr det ikke at det kan forekomme omsorgssvikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...