Gå til innhold

Feite foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

I min svigerfamilie er det genetisk med overvekt, men også styrt av egne valg, min bedre halvdel har en helt annet kosthold og legger på seg mindre enn dens søsken gjør, fysisk aktivitet spiller jo også en rolle 

Anonymkode: b84a8...bb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sender barnet ditt til dem? Så med andre ord må jo dette være mennesker du stoler på? Da sender man ikke anonyme bekymringsmeldinger. Enten så snakker du med dem selv eller så tenker jeg at helsestasjonen følger de opp. Barn blir veid der jevnlig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du hørt om medisiner som gir overvekt?

Anonymkode: 3165a...49b

Er ikke medisinen som gir overvekten, og er nå også de fleste barn medisinert så man kan skylde på det ?

Skrevet
Helene1982 skrev (2 timer siden):

mener du det? Hadde du meldt ditt familiemedlem til barnevernet om barnet var undervektig? Hadde du ikke snakket med familiemedlemmet ditt?

Har heldigvis en oppegående familie som verken sulter eller forer i hjel barna sine

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du hørt om medisiner som gir overvekt?

Anonymkode: 3165a...49b

Jepp. Og det gjelder en kraftig minoritet av overvektige. Og da mener jeg medisiner som går løs på forbrenningen. Økt appetitt fører kun til overvekt ved overspising.

• Nyttig 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 timer siden):

Må si meg litt enig i denne, mager og undervektig hadde man blitt meldt kjapt pga fare for liv helse, overvekt er jo egentlig likt men lenger tidsperspektiv bare

Nei det hadde msn ikke 

Anonymkode: d92c5...126

• Liker 2
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (4 timer siden):

Må si meg litt enig i denne, mager og undervektig hadde man blitt meldt kjapt pga fare for liv helse, overvekt er jo egentlig likt men lenger tidsperspektiv bare

Her var ene barnet mitt veldig undervektig noen år, samme var jeg som barn. Og det var da aldri noen som meldte oss til barnevernet grunnet det. Vi fikk litt ekstra oppfølging hos helsesøster. Og barnet spiste helt normalt, og var veldig fysisk aktiv. Nå er barnet normalvektig, men ikke like fysisk aktiv lenger. 

Anonymkode: ab73c...1fd

Skrevet
c_buk skrev (4 timer siden):

Når har det lite å si for overvekt om maten er sunn eller ikke. Man blir jo like tykk av å overspise unn og usunn mat.

Så det er viktig å holde tunga rett i munnen. Overvektige barn er utsatt for omsorgssvikt siden foreldrene mater barna med for mye mat. Dersom barnet får usunn mat kan det påvirke barnet på andre måter f.eks søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, sliten allmenntilstand osv.

Så det gir aldri mening å si "jeg spiser sunn mat og er tykk". De to faktorene henger ikke nødvendigvis sammen.

Usunn, ernæringsfattig mat gir i tillegg til det du ramser opp langt alvorligere følger for barna.

For dårlig ernæring hemmer barns utvikling, fysisk, psykisk, kognitivt, emosjonelt.

Og i tillegg øker risikoen for alvorlig sykdom som kreft, diabestes, hjerte/kar, hormonproblemer m.m. i et livsløpsperspektiv.

Men det er tydelig at mange foreldre ikke egentlig bryr seg om barna ev. vil slite med å skaffe seg utdanning, jobb, fungere i samfunnet og i relasjoner resten av livet...

Anonymkode: 9ab84...4c2

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke barnevernets oppgave å veilede foreldre i forhold til kosthold. Det er helsestasjon og evt videre helsetjeneste. Barnevernet har ikke ressurser til slike oppgaver som kostholdsveiledning. 

Temmelig langt ute å tenke på å melde foreldre til barnevernet pga kosthold. Og oppi dette lar ts disse menneskene ta barnet sitt med på ferie, hvorfor det, hvis hun er så uenig i hva de serverer barna? 

Anonymkode: a9e8b...ee4

• Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, nedsettende ytringer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet (endret)

Alle som strever med overvekt vet hvor smertefullt det er. Enormt mange av disse har fått tilstanden pga mangelfull omsorg i oppveksten, noe som gjør det til omsorgssvikt. 
Hvis foreldrene viderefører fedmen er de ikke i stand til å gi noe bedre bort til barnet sitr, og barnet har da rett på hjelp fra det offentlige. 

Endret av Laters
  • Liker 1
Skrevet
Laters skrev (7 minutter siden):

Alle som strever med overvekt vet hvor smertefullt det er. Enormt mange av disse har fått tilstanden pga mangelfull omsorg i oppveksten, noe som gjør det til omsorgssvikt. 
Hvis foreldrene viderefører fedmen er de ikke i stand til å gi noe bedre bort til barnet sitr, og barnet har da rett på hjelp fra det offentlige. 

Ja, det er vanskelig med overvekt, og jeg tror de færreste fremsnakker det.

Dessuten tror jeg absolutt alle kjenner til sammenhengen mellom hvor mye/hva slags mat man spiser og hvor mye man beveger seg. Det er ikke der problemet sitter! Men mange slanke mennesker har ikke fått med seg det, de tror at feite folk ikke fatter det! Og mange slanke mennesker (av årsaker jeg ikke kjenner til) retter mye aggresjon mot overvektige! (Og om noen lurer på det så er jeg innenfor normalvekt/slank selv)

Ts forteller at barnet deres ved flere anledninger har fått være med dem på ferie, og så utviser hun sin takknemlighet ved å melde dem til barnevernet. Det er ganske simpel oppførsel. 

Hvis ts virkelig bryr seg, så tar hun en samtale med dem omkring dette med maten og bekymringer rundt dette og tilbyr seg å bistå med hjelp. Om det er å ta med deres barn på aktiviteter slik at de selv kan gjøre noe som er bra for sin egen helse. Hun kan også ta kontakt med helsestasjon og ta det opp med dem på en god måte. 

Anonymkode: fcaf5...8ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det er vanskelig med overvekt, og jeg tror de færreste fremsnakker det.

Dessuten tror jeg absolutt alle kjenner til sammenhengen mellom hvor mye/hva slags mat man spiser og hvor mye man beveger seg. Det er ikke der problemet sitter! Men mange slanke mennesker har ikke fått med seg det, de tror at feite folk ikke fatter det! Og mange slanke mennesker (av årsaker jeg ikke kjenner til) retter mye aggresjon mot overvektige! (Og om noen lurer på det så er jeg innenfor normalvekt/slank selv)

Ts forteller at barnet deres ved flere anledninger har fått være med dem på ferie, og så utviser hun sin takknemlighet ved å melde dem til barnevernet. Det er ganske simpel oppførsel. 

Hvis ts virkelig bryr seg, så tar hun en samtale med dem omkring dette med maten og bekymringer rundt dette og tilbyr seg å bistå med hjelp. Om det er å ta med deres barn på aktiviteter slik at de selv kan gjøre noe som er bra for sin egen helse. Hun kan også ta kontakt med helsestasjon og ta det opp med dem på en god måte. 

Hvis hun tror hun kan bistå familien med hjelp og støtte som gjør at de greier å bryte ut av mønstre med så høy kompleksitet så er jo det fantastisk. 

Barnevernet er ikke noe man utsetter noen for, det er noen man kobler på for å støtte barnet i et hjemmemiljø som trenger profesjonell hjelp, hvor foreldrene ikke nødvendigvis har mulighet til å si neitakk på samme måte som hvis du som venn foreslår å oppsøke hjelp. Vel merke, de fleste hjelpetiltak fra bv er relativt frivillig, så det de vil bli tilbudt (hvis saken blir valgt)  er hjelp til å snu de uheldige mønstrene, altså veiledning for foreldrene. Så det må ligge en forståelse bak hva det innebærer å sende en bekymringsmelding. Det betyr å be om hjelp til familien, hvor man setter barnets behov høyere enn andre verdier, som feks respekt for privatliv, respekt for ulikheter osv, fordi man mener at summen av svikten utgjør en fare for barnets liv eller helse. 
Det er en påkjenning å komme inn i en slik prosess(første gang), men min erfaring (har mye samarbeid m bv), settet enormt pris på hjelpen de får. 

Anonymkode: 5b59b...9d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 1.14):

Når ungene trener 8-12 økter i uka kan ikke alt være musli og grovbrød, noen ganger er det greit med nugatti, sjokolade og energibarer og masse pasta++  

Anonymkode: 412b7...3ad

Fett gir mer energi enn sukker, så det gir ikke mening.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis hun tror hun kan bistå familien med hjelp og støtte som gjør at de greier å bryte ut av mønstre med så høy kompleksitet så er jo det fantastisk. 

Barnevernet er ikke noe man utsetter noen for, det er noen man kobler på for å støtte barnet i et hjemmemiljø som trenger profesjonell hjelp, hvor foreldrene ikke nødvendigvis har mulighet til å si neitakk på samme måte som hvis du som venn foreslår å oppsøke hjelp. Vel merke, de fleste hjelpetiltak fra bv er relativt frivillig, så det de vil bli tilbudt (hvis saken blir valgt)  er hjelp til å snu de uheldige mønstrene, altså veiledning for foreldrene. Så det må ligge en forståelse bak hva det innebærer å sende en bekymringsmelding. Det betyr å be om hjelp til familien, hvor man setter barnets behov høyere enn andre verdier, som feks respekt for privatliv, respekt for ulikheter osv, fordi man mener at summen av svikten utgjør en fare for barnets liv eller helse. 
Det er en påkjenning å komme inn i en slik prosess(første gang), men min erfaring (har mye samarbeid m bv), settet enormt pris på hjelpen de får. 

Vil legge til at bekymring for en «nedarvet» fedme-problematikk absolutt er grunn til bekymring for helse.. men jeg vet ikke detaljene i livet her nok til å uttale meg om denne spesifikke situasjonen er det altså. Forsøker å uttale meg på generelt grunnlag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 17.36):

Har et familie medlem som har samboer og to barn, foreldrene er veldig overvektige og spiser veldig usunt, barna får ikke variert kosthold, mye godteri og fastfood. Mitt barn har brukt og være med dem på ferie og det er alltid bare usunn mat. Er det ok og sende en bekymringsmelding ut i fra dette?

Anonymkode: 244ab...683

vi kan ikke sende bekymringsmelding på alt vi ikke liker. Jeg liker ikke fatshamende, dømmende personer som sender bekymringsmelding på andre. Det betyr ikke at jeg sender bekymringsmelding om dem, selv om jeg er overbevist om at det ikke er bra for barn å vokse opp i en slik kultur.

Anonymkode: 9a787...3b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

vi kan ikke sende bekymringsmelding på alt vi ikke liker. Jeg liker ikke fatshamende, dømmende personer som sender bekymringsmelding på andre. Det betyr ikke at jeg sender bekymringsmelding om dem, selv om jeg er overbevist om at det ikke er bra for barn å vokse opp i en slik kultur.

Bekymringsmeldinger går ut på å sikre barnets beste. Barnet blir påført overvekt av foreldre som ikke prioriterer å sikre sine barn en trygg og sunn oppvekst. 

Foreldrene kan forbli så tykke dem vil, så lenge de ikke påfører barnet overvekt.

Blir på samme måte som at man ikke melder foreldre som røyker til barnevernet. Men om foreldrene gir barnet en 20-pakning om dagen og lærer barnet opp til å røyke det så er nok barnevernet rett aktør.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ulikheter skal vi ha respekt for, og mange ganger er en god strategi å være en god rollemodell for andre, inspirere gjennom handling og tilby mennesker som er i pressede livssituasjoner litt hjelp eller støtte. Vi prøver alle så godt vi kan. 

Det som skiller seg fra dette, er når man bevitner at oppvekstvilkårene til et barn er skadelig av en karakter som setter barnet i fare for å ikke få tilstrekkelig omsorg. Dette vet vi av forskning at gir livslange skader og negative virkninger, ikke bare for seg selv, men for samfunnet forøvrig. Siden barn ikke evner å ta ansvar for seg selv(og er biologisk bundet av lojalitet til foreldre), har man skaffet lovverk som sørger for at alle mennesker har en lovfestet plikt til å melde til bv hvis man ser barn som vokser opp under mangelfull omsorg.  

• Hjerte 1
Skrevet

Nei! Det er overhodet ikke en gyldig grunn til å sende en bekymringsmelding. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis barnevernet skulle være reelt i denne sammenhengen, noe jeg tviler på at det er (de vil nok la helsestasjonen jobbe videre med dette), så bør ts foreslå det for familien. Ikke uten videre melde dem inn, for det i seg selv kan være en belastning og påvirke familien negativt.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...