AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #21 Skrevet 8. september 2023 Hadde barnet vært undervektig så hadde det vært unisont ja på å sende bekymringsmelding… Anonymkode: 3a962...422 5 1
Kipling Skrevet 8. september 2023 #22 Skrevet 8. september 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Har et familie medlem som har samboer og to barn, foreldrene er veldig overvektige og spiser veldig usunt, barna får ikke variert kosthold, mye godteri og fastfood. Mitt barn har brukt og være med dem på ferie og det er alltid bare usunn mat. Er det ok og sende en bekymringsmelding ut i fra dette? Anonymkode: 244ab...683 Hvis du med bekymringsmelding mener barnevernet så nei. Men du og kanskje resten av familien bør jo ha en prat med dem om dette 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #23 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 Visst du hadde hatt en oppriktig bekymring og ønsket og gjøre noe, så kunne du kanskje snakket med familien på en fin måte og prøvd å påvirke dem. Men å rapportere dem til barnevernet før du selv har snakket med foreldrene synes jeg er en ufin handling, men selvsagt den enkleste for deg. Ser at ditt barn bruker å bli med denne familien på ferier, kanskje du skulle invitere deres barn med på ferier, kanskje du kunne påvirket kostholdet deres i en positiv retning. Hadde også gitt deg en gylden mulighet til å komme inn på dette temaet med foreldrene. Det er grenser for hvor langt velmenende foreldre skal blande seg inn i andre familiers liv, hvor skal grensen på overvekt gå før du mener det gir legitim grunn å rapportere de til barnevernet? Jeg regner med ungene er på helsekontroll som alle andre barn, og visst helsesøstre og leger ikke finner grunn til å ta saken videre, så bør kanskje ikke du heller gjøre det. Anonymkode: 45f0f...094 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #24 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde barnet vært undervektig så hadde det vært unisont ja på å sende bekymringsmelding… Anonymkode: 3a962...422 Ikke nødvendigvis nei. Dersom jeg mistenkte at barnet ikke fikk mat - så ja, men da hadde det vært andre ting som omsorgssvikt, rus, psykiatri i bildet. Dersom barnet er naturlig spinkel, så nei - vet om mange magre gutter som har blitt kraftkarer som voksne. Også her følger helsestasjon / skolehelsetjenesten opp. Anonymkode: 8ad4e...074 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #25 Skrevet 8. september 2023 Jeg er overvektig, men ungene er langt fra det. Mine vektproblemer kommer ikke av det som ungene blir servert. De trener også mye så noen ganger må sunnheten vike for mengde mat for å ha energi til trening. Ungene får dermed litt sjokolade eller annen godis innimellom. Anonymkode: 412b7...3ad 2
Gjest Refreng Skrevet 8. september 2023 #26 Skrevet 8. september 2023 Melde eller ikke, er det egentlig noe som kan gjøres om foreldre har et dårlig kosthold? Jeg tviler på at man kan ta fra noen barna av den grunn.... Dersom foreldre ønsker spise sånn så er det nok ikke så mye man kan gjøre, dessverre. Noen barn er bare dømt til en dårligere start på livet enn andre. Du kan alltids forsøke konfrontere dem om du vil føle at du ihvertfall forsøkte. Men jeg ville ikke forventet et bra resultat
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #27 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har et familie medlem som har samboer og to barn, foreldrene er veldig overvektige og spiser veldig usunt, barna får ikke variert kosthold, mye godteri og fastfood. Mitt barn har brukt og være med dem på ferie og det er alltid bare usunn mat. Er det ok og sende en bekymringsmelding ut i fra dette? Anonymkode: 244ab...683 Man trenger ikke lenger enn til KG for å se hvor innmari blåst enkelte fremstår. Tenker du seriøst dette er en bekymringsverdig å melde til en etat som allerede har knapt med ressurser? Hadde det vært jeg som tok i mot denne meldingen hadde jeg begynt å granske slike som deg. Her er det noe fatalt feil med både oppdragelse og sosiale normer. Normal folkevett også. Geez!! Anonymkode: 0dfb5...4dc 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #28 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Himmel og hav, skjerp deg. Selvsagt sender du ikke noen bekymringsmelding. De foreldrene vet helt sikkert om både sunt kosthold og overvekt, men de lever sitt liv og du får leve ditt på et annet vis. Du får la ungen din leke med noen andre som passer for deg og din livsstil, så er problemet ditt løst. Å stikke nesa si inn i andre mennesker liv og fordømme, er ikke ok. Anonymkode: 51ae2...27a Knyttet til dårlig kosthold... https://www.nrk.no/nyheter/okning-i-kreft-blant-unge-1.16544053 Anonymkode: 2d1cc...3a6 1
Gregarious Skrevet 8. september 2023 #29 Skrevet 8. september 2023 Om en skal melde fra kommer jo helt an på hvor ekstremt dette er (the devil's in the detail). En annen tanke er hvor perfekte skal foreldre være? Hvor går grensen? Se for deg å bli meldt til BV p.g.a av fattigdom, all statistikk viser negative trender om barn vokser opp i fattigdom. Skal en argumentere med at om en ikke har mulighet til å gi barnet et økonomisk minstemål så bør det meldes inn? At det ikke er foreldrenes skyld er irrelevant da kognitive evner, foreldrenes oppdragelse og genetisk arv er heller ikke noens skyld. Kansje en må akseptere at mange barn ikke vokser opp i et optimalt hjem. Da kan en bruke BV sine ressurser på områder hvor det faktisk er svært alvorlige forhold. 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #30 Skrevet 8. september 2023 53 minutter siden, AnonymBruker said: Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 Etter en tid i bv kan jeg love deg at den bekymringsmeldingen går rett i makulatoren og journalføres som avsluttet i det øyeblikket den er lest. Dette er helsestasjons/ skolehelse sitt bord. Anonymkode: 1fc25...fdd 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #31 Skrevet 8. september 2023 De mater de kunn med fastfood som MacDonald, de spiser godteri hele tiden. Anonymkode: 244ab...683
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #32 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde barnet vært undervektig så hadde det vært unisont ja på å sende bekymringsmelding… Anonymkode: 3a962...422 Og hvilken meningsmåling baserer du det på? Overvekt og undervekt kan heller ikke sammenlignes, om du tar en skala hvor normal BMI er nullpunktet så tror jeg du ikke skal så veldig langt ned på undervekt skalaen før det er fare på ferde, mens på overvekts skalaen skal du lenger opp før det blir kritisk eller umiddelbart livs kritisk. Jeg mener generelt sett at barn som er underernært burde gi mer bekymring enn overvektige barn, dette sier jeg på tross av at jeg er far til en tenåring som ser ut som en bønnestengel (men vi har i hvert fall undersøkt at han ikke har noen problemer på tross av sine lave bmi.) Anonymkode: 45f0f...094 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #33 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jo Anonymkode: 5bd34...5eb Nei Anonymkode: d92c5...126 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #34 Skrevet 8. september 2023 Nei det skal du overhode ikke gjøre! Hva tror du egentlig bvtj. jobber med? Du er helt på jordet!! Anonymkode: f115b...f72 2
Rucula Skrevet 8. september 2023 #35 Skrevet 8. september 2023 Hvor mye ressurser tror dere har barnevernstjenesten har?? 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #36 Skrevet 8. september 2023 Stakkars unger! Anonymkode: 2d1cc...3a6 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #37 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? Ts Anonymkode: 244ab...683 Dette får helsestasjon med seg. Anonymkode: 1f0d0...c32 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #38 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette får helsestasjon med seg. Anonymkode: 1f0d0...c32 Er ikke helsestasjonen er valgfritt? Hvordan vet du at de går der? Anonymkode: 2d1cc...3a6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #39 Skrevet 8. september 2023 Jeg syns det er omsorgssvikt å la barn bli overvektige grunnet kosthold totalt blottet for næring, det vil ikke bare påvirke barndommen men hele livet, de er blant annet mer disponert for diabetes, hjertelidelser, kreft og overvekt ut i voksenlivet. Men tror ikke barnevernet gjør noe her, man kan jo heller håpe skolen har en instans som følger det opp. Husker det var en overvektig jente i klassen til sønnen min i første klasse som jeg så hadde jevnlige cardio gymtimer mens de andre elevene drev med andre ting. Anonymkode: 905f9...63e 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #40 Skrevet 8. september 2023 Reagerer mer på din omsorgsevne som sender barnet ditt på ferie med folk du anser som udugelige foreldre, i den grad at du vurderer bekymringsmelding. Du får jo gjøre som du vil, men da må du være ærlig med vedkommende og fortelle om bekymringen din, og at du melder de til barnevernet. Da blir forholdet deres ødelagt for alltid. Du gjør helt sikkert ting som andre reagerer på og som kunne meldt til bv også. Hvis man leter finner man Anonymkode: 404e8...9eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå