Gå til innhold

Feite foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med mindre det er noe alvorlig galt i denne familien, så nei, TS.

Ikke misbruk Barnevernets ressurser for det.

Barna blir fulgt opp på helsestasjon, helsesøster på skole og fastlege.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Vi har en annen epedemi også, som handler om feilinformasjon. Det hjelper ingen å drive skremselspropaganda. Barn får ikke kreft av tobakk og alkohol. Om barn røyker og drikker er det en grunn til bekymringsmelding derimot. Kreft har selvsagt ikke steget med 80% siden 90-tallet.

80% blant unge, jo. Hvorfor er ikke feilernæring alvorlig mener du? Det er sunnere med hundemat enn godteri og McDonald's. 

https://www.nrk.no/nyheter/okning-i-kreft-blant-unge-1.16544053

Anonymkode: 2d1cc...3a6

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om du leste studien? Jeg setter pris på at vi under 50 er barn og unge, men det de snakker om er at de oppdager mange flere krefttilfeller på et tidlig stadie. Og da spesielt prostata- og brystkreft. Og for å understreke mitt poeng, har jeg ikke sagt at feilernæring ikke er alvorlig.

• Liker 2
Skrevet

Snakk med foreldrene. Ta med noen kokebøker eller foreslå å lage mat sammen. Vi er begge overvektige, riktignok på vei ned begge to og kommet en lang vei. Barna får sunn og variert mat det aller meste av tiden. Jeg hadde satt større pris på om noen tok det direkte med meg enn å melde oss til bv. Mener det er bedre å ta dette opp med barnehagen eller skolen, så de kan få veiledning.

Anonymkode: e7e89...b9a

Skrevet

Er barnet selv overvektig? Man kan ikke ta kostholdet barnet får ellers i året, ut fra en ferie. Jeg har lenge selv vært overvektig, barna mine er ikke det. Dem får variert ig ganske sunn mat. På ferie har vi gjerne litt annen type mat hele gjengen en vi har hjemme. Jeg spiser ikke mye søppelmat, det er all dritten jeg dytter i meg når barna ikke er rundt. Selv om foreldrene er svære, så betyr  det ikke at barna nødvendigvis får masse søppelmat for det. Og selv om noen er tynne så kan dem faktisk gi ungene veldig mye sukker og dritt. Se på pilotfrue og all det godisen hun gir til barna sine, hun også spiser mye dritt på feire. Min 3 åring får ikke i nærheten av det, selv om jeg er overvektig ( eller var overvektig, har gått ned 23 kilo dette året) men dem har faktisk veldig høy forbrenning noe jeg ikke har. Husk tynn er ikke nødvendigvis likt sunt kosthold. 

Anonymkode: 8947d...203

Skrevet
Helene1982 skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke om du leste studien? Jeg setter pris på at vi under 50 er barn og unge, men det de snakker om er at de oppdager mange flere krefttilfeller på et tidlig stadie. Og da spesielt prostata- og brystkreft. Og for å understreke mitt poeng, har jeg ikke sagt at feilernæring ikke er alvorlig.

Flere unge dør av kreft, står det i artikkelen jeg leser. Vi får tolke det som vi vil.

At barn blir feilernært har absolutt en konsekvens for voksenlivet. Det tror jeg ingen kan argumentere mot. Om det er en sak for barnevernet eller ikke, blir en annen sak. Jeg personlig syns det er mishandling å gi barn usunn mat/godteri hver dag. Foreldrene trenger opplæring. Av hvem vet jeg ikke. Ille er det uansett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 7.45):

Flere unge dør av kreft, står det i artikkelen jeg leser. Vi får tolke det som vi vil.

At barn blir feilernært har absolutt en konsekvens for voksenlivet. Det tror jeg ingen kan argumentere mot. Om det er en sak for barnevernet eller ikke, blir en annen sak. Jeg personlig syns det er mishandling å gi barn usunn mat/godteri hver dag. Foreldrene trenger opplæring. Av hvem vet jeg ikke. Ille er det uansett. 

Jeg mener at når det gjelder barn og ernæring, bør man fokusere på å ha et godt forhold til mat. All kos bør ikke være relatert til mat og av og til må man spise mat som ikke er favoritten, men som er bra for oss. Tilberedning av mat, oppbevaring av mat, matavfall og miljø bør være en del av dette. Det er viktig å vite hva innholdet er  i det vi spiser er og hva det betyr for kroppen.  Man bør også strebe etter å prøve nye smaker og konsistenser. Barn er ulike og noen er småspiste og andre spiser litt mye, men om mat blir noe annet enn nærlig, tror jeg det er skadelig. God tannhelse er også viktig, og man kan ikke spise godteri hver dag. Jeg tror på fokus på hverdager og ikke om en unge spiser 5 is på 17. mail.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er overvektig, men jeg gir mitt barn et sunt og variert kosthold. Har ikke valg å introdusere godis på lørdager engang enda. Hvorfor skal folk ringe til bv fordi jeg er overvektig? 

Anonymkode: 0fc6e...2fa

Nå var ikke saken her at foreldrene var overvektige, men at ts hadde inntrykk av dårlig kosthold.

Gregarious skrev (13 timer siden):

Om en skal melde fra kommer jo helt an på hvor ekstremt dette er (the devil's in the detail).

En annen tanke er hvor perfekte skal foreldre være? Hvor går grensen?
Se for deg å bli meldt til BV p.g.a av fattigdom, all statistikk viser negative trender om barn vokser opp i fattigdom. Skal en argumentere med at om en ikke har mulighet til å gi barnet et økonomisk minstemål så bør det meldes inn?
At det ikke er foreldrenes skyld er irrelevant da kognitive evner, foreldrenes oppdragelse og genetisk arv er heller ikke noens skyld.

Kansje en må akseptere at mange barn ikke vokser opp i et optimalt hjem. Da kan en bruke BV sine ressurser på områder hvor det faktisk er svært alvorlige forhold. 

NAV melder til barnevernet om du oppsøker de for å få nødhjelp, dersom de blir bekymret for din evne til å ivareta barnet. Om du ikke har betalt strømregningen på så lang tid at strømselskapet truer med å stenge strømmen, og du har prioritert å kjøpe mobilspill og dra på byen f. Eks.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er ikke helsestasjonen er valgfritt? Hvordan vet du at de går der?

Helsestasjon er frivillig, men ikke å følge opp de jevnlige helsekontroller som barnet har rett på. Du kan velge å få dem hos f.eks legen istedenfor.

I noen svært svært få tilfeller er overvekt et resultat av sykdom. Vanligvis henger det sammen med feilernæring. Noen er genetisk disponert for å være med sultne og sjeskne, og disse har selvsagt en større utfordring når det gjelder motivasjon for å unngå overspising. Ellers så ser jeg at mange tror de spiser «vanlig», mens de i virkeligheten spiser for to. Og da hjelper det ikke at maten er sunn.

Overvekt er et samfunnsproblem. Jeg mener at man i det minste bør ta informerte valg når det gjelder det, slik at man ikke blir overvektig uten å forstå hvorfor. God og riktig ernæring bør derfor være i fokus både tidligere og på langt flere områder enn i dag. De nasjonale anbefalingene nevner heller ikke ultraprossesert mat med et ord, selv om det er svært sterke antydninger til at dette i seg selv kan ses i sammenheng med overvekt. Det burde derfor ha vært frarådet å spise i store mengder, det burde pålegges tydelig merking, og faget som før het heimkunnskap (husker ikke hva det heter nå) bør inn i alle klassetrinn med fokus på å kunne lage mat fra bunnen av, og kunnskap av hva man trenger vs hva man har lyst på samt betydningen av dette.

Barnvernsmat er det likevel denne saken ikke. Barnevernet har for lite ressurser allerede, og må prioritere mer akutte saker enn neglisjering av barns behov for næring.

Skrevet

Uff, her er det mange "bedrevitere".....

Skrevet

Hvor kommer denne ideen om at offentlige etater og institusjoner skal ordne opp i alle typer problemer som folk har? Problemer i ekteskapet? Familievernkontoret skal fikse. Brukt opp pengene til husleie? Tigg hos NAV. .Er sjefen ei hurpe? Arbeidstilsynet må få henne vekk. Slitsomt å stå opp om morran? Lev på trygd. Feit mor? Ring barnevernet.

Det blir ufattelig kostbart å betale offentlig ansatte til å prøve og løse alle livets problemer.
Har vi ikke ansvar for egne barn og egne liv lenger?

Anonymkode: 69c1e...446

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det egentlige spørsmålet er jo: Riiiing ... er det barnevernet? Jeg overlot mitt barn til mitt familiemedlem i sommer og foreldrene er overvektige og barna fikk godteri. Jeg er belymret for deres omsorgsevne. Ja, jeg lot mitt barn være der i sommer, og de har ikke blitt tykke over sommeren, men de fikk mer godteri enn jeg pleier å gi dem hjemme. Hvordan håndterer man et sånt familiemedlem?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er litt interessant, å se at mange her inne tror at overvektige barn bare inntar usunt kosthold.

Jeg har ett overvektig barn, og det er ikke bare bare. Men vet du? Det er ikke jeg som serverer barnet mitt mest drittkosthold. Det er alle andre vennene, som er slanke, som står for mesteparten av det usunne, og vi snakker midt i uken.

Drar Per til Olga, så får de ett glass pepsi der. Er de hos Hans så får de lov til å poppe popcorn. Er de hos Elsa så får de is.... Det er ikke uvanlig at barnet mitt klarer å få i seg brus/godteri/kjeks/is etc kanskje 3 ganger på en uke.... Og dette er andre foreldre som tillater. Da tenker jeg; Hva foregår i hodene til disse SLANKE foreldrene, som lar eget barn få alt dette, og så attpåtil servere dette når de ser at det er overvektige barn på besøk? Tenker de ikke på at de kanskje bidrar til å forverre problemet?

Når andre serverer usunne produkter i hytt og pine, så må vi som foreldre kompensere, og kjøre enda strammere linje hjemme. Det medfører at vi sjelden kan la barnet få noe, fordi vi må slanke barnet ned igjen. 

Da blir vi de utrolig kjipe foreldrene, hele tiden. Og så ser barnet hva andre barn og foreldre mesker seg i. Stemningen blir ikke alltid så god, det er sikkert og visst.

Anonymkode: f1345...c53

Dette er min erfaring også. Vi har nå sagt i klartekst til de foreldrene der barnet er mest at vårt barn ikke skal ha is, godteri, potetgull, kjeks og så videre hos dem. Skal de spise det får de sende barnet hjem. Pinlig, men nødvendig, vi får bare tåle at vi blir upopulære i nabolaget.

De fleste barn som spiser mye junk kompenserer med å spise tilsvarende mindre vanlig mat. Dermed blir de ikke overvektige. Men noen barn gjør ikke det. Da kommer alt det usunne i tillegg til relativt store porsjoner vanlig mat, og det blir for mye til sammen. 

Vi må være svært strenge på alt som er ekstra kaloririkt og holde øye med inntak av vanlig mat også. Det er eneste måte å unngå mer overvekt på, men det er fjernt fra hverdagen i de fleste familier med vanlige, slanke barn har jeg inntrykk av.

Anonymkode: c973b...07d

Skrevet (endret)

Når har det lite å si for overvekt om maten er sunn eller ikke. Man blir jo like tykk av å overspise unn og usunn mat.

Så det er viktig å holde tunga rett i munnen. Overvektige barn er utsatt for omsorgssvikt siden foreldrene mater barna med for mye mat. Dersom barnet får usunn mat kan det påvirke barnet på andre måter f.eks søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, sliten allmenntilstand osv.

Så det gir aldri mening å si "jeg spiser sunn mat og er tykk". De to faktorene henger ikke nødvendigvis sammen.

Endret av c_buk
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde barnet vært undervektig så hadde det vært unisont ja på å sende bekymringsmelding… 

Anonymkode: 3a962...422

Må si meg litt enig i denne, mager og undervektig hadde man blitt meldt kjapt pga fare for liv helse, overvekt er jo egentlig likt men lenger tidsperspektiv bare

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er litt interessant, å se at mange her inne tror at overvektige barn bare inntar usunt kosthold.

Jeg har ett overvektig barn, og det er ikke bare bare. Men vet du? Det er ikke jeg som serverer barnet mitt mest drittkosthold. Det er alle andre vennene, som er slanke, som står for mesteparten av det usunne, og vi snakker midt i uken.

Drar Per til Olga, så får de ett glass pepsi der. Er de hos Hans så får de lov til å poppe popcorn. Er de hos Elsa så får de is.... Det er ikke uvanlig at barnet mitt klarer å få i seg brus/godteri/kjeks/is etc kanskje 3 ganger på en uke.... Og dette er andre foreldre som tillater. Da tenker jeg; Hva foregår i hodene til disse SLANKE foreldrene, som lar eget barn få alt dette, og så attpåtil servere dette når de ser at det er overvektige barn på besøk? Tenker de ikke på at de kanskje bidrar til å forverre problemet?

Når andre serverer usunne produkter i hytt og pine, så må vi som foreldre kompensere, og kjøre enda strammere linje hjemme. Det medfører at vi sjelden kan la barnet få noe, fordi vi må slanke barnet ned igjen. 

Da blir vi de utrolig kjipe foreldrene, hele tiden. Og så ser barnet hva andre barn og foreldre mesker seg i. Stemningen blir ikke alltid så god, det er sikkert og visst.

Anonymkode: f1345...c53

Vi spiser for mye, sunt eller usunt fet blir man da

Skrevet
Snabeltann skrev (3 timer siden):

Nei, det gjør vi ikke!🤣

Dette kommer inn under helse, ligger ikke i vår utdanning eller under vårt ansvarsområde. Du tenker kanskje på skolehelsesykepleier? Men selv ikke de driver kursing av familier, selv om de veier barna og veileder hjemmene. Hadde blitt elendige resultater om jeg skulle drevet med kurs i ernæring, har ikke peiling! 🙈

Hilsen lærer :)

Ikke meg du svarte, men jeg skrev noe liknende - og mente selvfølgelig helsestasjon / skolehelsetjenesten. Her blir barna veid og målt våren før de starter skolen, 3 el 4 klasse og 8. klasse + noen har ekstra oppfølging pga undervekt/overvekt. De fleste av foreldrene har kun fortløpende samtale/veiledning fra helsesøster, pga de er klar over «problemet» og gjør allerede de de skal, av og til må barna rett og slett vokse seg til… Noen, dersom de mangler grunnleggende forståelse av ernæring, får tilbud om mer omfattende veiledning ang dette. Av og til avdekkes det andre forhold som ha ført til problemer, da prøver man å hjelpe med å nøste opp i det heller - henviser evt til andre instanser, eller lege dersom noe er medisinsk. Poenget er at TS behøver absolutt ikke gå og tenke på dette, her er det et system på plass - og dette er ikke BV bord. 

Anonymkode: 8ad4e...074

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? 

Ts

Anonymkode: 244ab...683

Helsestasjonen følger jo opp dette? Der tar fe både vekt og høyde, og følger opp barnets kurve. Helsesykepleier gjør jo noe med saken om det er nødvendig.0

Anonymkode: 9e08f...3f3

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (23 minutter siden):

Må si meg litt enig i denne, mager og undervektig hadde man blitt meldt kjapt pga fare for liv helse, overvekt er jo egentlig likt men lenger tidsperspektiv bare

mener du det? Hadde du meldt ditt familiemedlem til barnevernet om barnet var undervektig? Hadde du ikke snakket med familiemedlemmet ditt?

Skrevet
c_buk skrev (37 minutter siden):

Når har det lite å si for overvekt om maten er sunn eller ikke. Man blir jo like tykk av å overspise unn og usunn mat.

Så det er viktig å holde tunga rett i munnen. Overvektige barn er utsatt for omsorgssvikt siden foreldrene mater barna med for mye mat. Dersom barnet får usunn mat kan det påvirke barnet på andre måter f.eks søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, sliten allmenntilstand osv.

Så det gir aldri mening å si "jeg spiser sunn mat og er tykk". De to faktorene henger ikke nødvendigvis sammen.

Har du hørt om medisiner som gir overvekt?

Anonymkode: 3165a...49b

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Overaskende at flere sier nei, tenker at alle har et ansvar viss de ser at barn ikke har det bra. Og overvekt burde være en av faktorene spør du meg? 

Ts

Anonymkode: 244ab...683

Barnet har det bra nok til at du velger å sende ditt barn med den familien på ferie. Ingen hensikt å sende bekymring, hva skal de gjøre- Gi foreldrene kostholdsråd? Veie månedlig for å kontrollere? Ah, helsestasjonens jobb. 

Anonymkode: 79748...ae1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...